PDA

View Full Version : Bigsby op Epiphone Dot



up-guitarman
28 december 2007, 13:12
Onlangs een soort Bigsby namaak gekregen van medeforumlid Krikke. Zeer fijn maar nu vroeg ik me af of ik deze op mijn Epiphone Dot kan laten zetten. Het is er zo ééntje die eigenlijk gemaakt is voor een fullbody elektrische gitaar (zie foto), maar aangezien zo'n Dot een Massieve middenbalk heeft, en dus enkel de zijkanten met de F-holes hol zijn dacht ik dat dit mss wel zou kunnen...

Doen of niet doen?

http://img212.imageshack.us/img212/5104/bigsbyhi4.th.jpg

Rouzy
28 december 2007, 13:14
http://nl.youtube.com/watch?v=23DH-uFn6A8

up-guitarman
28 december 2007, 13:20
Thanx, maar dat is niet echt wat ik zoek. Ik moet weten of deze specifieke bigsby clone op mijn gitaar kan aangezien die eigenlijk gemaakt is voor een fullbody electric !!!

meneerrobin
28 december 2007, 13:55
Wel,

ik denk dat je zeker moet zijn dat je namaaktype dezelfde kenmerken heeft of zeer in de buurt ligt van degene in dat filmpje.

Ik heb zelf even getwijfeld over een namaakbigsby voor mijn telecaster, en toen bleek dat er geen brug bijzat... het werd dus een echte.

Dus zie vooral dat je set compleet en compatibel is... Waarvoor dat youtube-filmpje je dan weer een grote stap vooruit kan helpen.


Robin

up-guitarman
28 december 2007, 14:06
Die ik heb (zie foto) is zo ééntje om bovenop te monteren ipv met zo'n lang staartstuk...

Mr.Fingers
28 december 2007, 15:41
NIET DOEN!!!

Uw "bigsby" kan alleen maar op flattop gitaren (wat de DOT niet is), je krijgt je ding er echt niet op gezet. Voor een DOT heb je of een bigsby B3/B30 of B7/B700 nodig (en liever een B7-achtige), degene die jij hebt, kan alleen maar op een telecaster/SG/andere flattop gitaar, en niet op LP-achtigen, ES-en, full-hollowbodies.

Ik heb een DOT met een B3 op (welke zeer fijn is)

up-guitarman
29 december 2007, 01:29
Bedankt voor de info. Ik had het ondertussen ook reeds via offstage vernomen dat ik het beter niet zou doen...

Heb jij een Epi of Gibson DOT? Een echte Bigsby vind ik voor een Epi zoveel geld... Of is het echt wel de moeite waard?

Mr.Fingers
29 december 2007, 14:00
http://img120.imageshack.us/img120/9937/imag0543dc6.jpg

http://img295.imageshack.us/img295/9945/imag0544zx1.jpg

Epiphone DOT, met Bigsby B3 (een echte nieuwe amerikaanse bigsby, dus niet de licenced koreaanse, heeft me incl verzenden & douane 85€ gekost). Ik heb voor een B3 gekozen, omdat ik met deze niet in m'n top hoefde te boren. Speelt erg soepel. Echt een aanrader (je woont in ekeren, kom gerust eens testen als je twijfelt)

up-guitarman
31 december 2007, 00:42
Ziet er alvast zéér netjes uit !!! Zelf erop gezet of laten doen?

En heb je in je Epi gewoon je stock pickups? Ik vind die best nog dik ok, maar als het beter kan, waraom niet dan ;)

Lexvandoef
31 december 2007, 00:51
Hoe zit het met de hoek die je snaren maken na de brug? Wordt die nu niet een beetje klein? Merk je ook verschil in geluid ivm voor de bigsby of niet?

tilma800
31 december 2007, 01:31
Epiphone heeft zelf ook Bigsby achtige tremmolo's. Dan heb je in ieder geval het merkje hetzelfde. Het is nog goedkoper ook.

http://i16.tinypic.com/6s6a5o1.jpg

JacquesLeDick
31 december 2007, 12:09
Epiphone heeft zelf ook Bigsby achtige tremmolo's. Dan heb je in ieder geval het merkje hetzelfde. Het is nog goedkoper ook.

Waar kan je die Epiphone bigsby's kopen?

Mr.Fingers
31 december 2007, 13:52
Ziet er alvast zéér netjes uit !!! Zelf erop gezet of laten doen?

En heb je in je Epi gewoon je stock pickups? Ik vind die best nog dik ok, maar als het beter kan, waraom niet dan ;)

Zelf opgezet (4 gaatjes boren kan ik nog net zelf)

Mijn epi had nog de gewone pickups, maar ik heb er nu twee PAF's ingezet, klinken nog net iets romiger, maar de gewone doen het zeker nog goed!

@lexvandoef: de hoek die de snaren nu maken is relatief klein (ongeveer 10°), maar de groeven in de zadels zijn diep genoeg, dus ik trek m'n snaren er niet uit. Het geluid is met de bigsby (en dan vooral door de kleinere snaarhoek) vele romiger & zachter geworden, je hebt niet meer het bijtende dat je wel eens hebt op het brugelement, het klinkt erg gepolijst (ik vind het DE sound, de middenstand, in combinatie met een lichtjes overstuurde buizenamp, dat is rechtstreeks de Jefferson Airplane Sound)

@tilma800: Ik zocht die epiphone-trems dus ook, maar ik kon ze nergens vinden, en epiphone maakt alleen maar de B7 (met rollerbar & 2 schroeven in de top), en aangezien ik m'n top wou sparen, heb ik er een B3 opgezet, en die worden (bij mijn weten) niet gemaakt/verkocht. Ik meen zelfs dat de Epiphone-bigsby's niet meer gemaakt worden (op m'n oude wilkat zat er zo eentje, maar tegenwoordig worden die geleverd met de Bigsby Licenced, van Bigsby zelf)

tilma800
31 december 2007, 20:05
Ik heb ze jaren geleden gewoon gekocht bij de muziekhandel. Dat kan Heins in Sneek zijn geweest, of musicstore in Leeuwarden of Bob de Jong in Leeuwarden.
Gewoon via hun toeleverancier, stond gewoon in het boek.

Voor een later eigen gebouwde gitaar heb ik gewoon een merkloze gekocht.

sjoerd5
1 januari 2008, 12:56
Mr. Fingers, als je niet in de bovenkant van je gitaar hoeft te boren, hoe zit die bigsby dan vast?

Mr.Fingers
1 januari 2008, 13:02
Mr. Fingers, als je niet in de bovenkant van je gitaar hoeft te boren, hoe zit die bigsby dan vast?

Zo dus (http://www.xs4all.nl/~msengers/download/bigsby_b3_b6_b11_b30.pdf)

Het lipje achteraan de bigsby monteer je met 4 schroefjes aan de achterzijde van je gitaar (ter hoogte van je strapbutton). De bigsby staat er dus "los" (zonder snaren kan je ze van je top klikken, en naar achter "scharnieren"), maar wordt op z'n plaats gehouden louter door de trekkracht van de snaren, deze duwen de bigsby voorwaarts, en tegen de top van je gitaar aan. Er is werkelijk geen beweging in te krijgen. Normaal gezien worden voor ES-gitaarmodellen de B7 (met extra rollerbar) aangeraden, maar ik vind dat het zo ook werkt, dusja...


In ieder geval, ik vindt het zeker een aanrader!

Saf
3 januari 2008, 03:24
mocht je die wannabe bigsby weg doe nheb i keventueel wel intresse