PDA

View Full Version : Losse effecten of een multi-effect?



Acousticaster
28 december 2007, 13:09
Ik heb een Cube 30 (dus een modeling-versterker) maar ik word een beetje moe van steeds heen en weer naar m'n versterker lopen dus zoek ik iets om met m'n voeten te bedienen. Nou twijfel ik ontzettend over wat nu slim is: allemaal losse effecten kopen en die aan elkaar lussen of in één keer klaar zijn met een multi-effect plank?

Het grote voordeel van het eerste is natuurlijk dat je zelf je klank kunt samen stellen, maar aan de andere kant heb je met zo'n board natuurlijk wel weer de mogelijkheid om het één en ander te veranderen aan het geluid. Daarnaast ben je voor één pedaaltje al gauw 80 euro kwijt en heb je boards voor rond de 100 euro. Maar aan de andere kant heb ik ook weer vrij weinig behoefte om m'n gitaar als een vliegtuig te doen klinken...

Wie heeft er zin om aan een ongelofelijke noob op dit gebied wat uitleg te geven? Adviezen over welk type/merk dan te kopen zijn ook meer dan welkom.

Btw, voor dat mensen het gaan vragen: Ik heb dus een Roland Cube 30X, Squier Strat (binnenkort trouwens een LC Spitfire MK II) en speel vooral Eric Clapton/John Mayer/Counting Crows-achtige muziek.

Nielsje
28 december 2007, 13:32
Wat jij wil jongen

Multi is veel voor weinig, maar veelal mindere kwaliteit van de geluiden. Losse effecten kan je veel meer je eigen sound mee maken. Ik zou zeggen: probeer zelf wat uit, en gebruik de zoekfunctie eens ;)

Ibanez666
28 december 2007, 13:41
Kijk gewoon welke effecten je zekr gaat gebruiken. Als je niet verder komt dan een overdrive en een chorusje en nog wat anders zou ik voor los gaan. Maar bedenk wel dat het vaak niet bij een paar pedaaltjes blijft. Het leuke van pedaaltjes vind ik wel dat je makkelijker kunt switchen. Als je uitgekeken bent op het ene pedaaltje, verkoop of ruil je die gewoon weer. Als je als met tweedehands pedaaltjes begint, hoeft dat ruilen/verkopen/kopen niet veel meer te kosten als je het slim aanpakt. Ik heb inmiddels pedalen, gitaren en amps geruild, gekocht en verkocht en het heeft me nagenoeg niets gekost dan wat ik voor mijn oorspronkelijke set up heb betaald.

Rhulshof
28 december 2007, 13:56
okeuj daar gaan we.

ik heb zelf veel met modeling gedaan ben nu ook weer bezig met een switch naar een andere modeler.

maar goed even voor het duidelijk maken voor een gemiddelde "goede" moddeler/effect prossesor betaal je minimaal 350 a 400 euro nieuw prijs gekeken. dan kan je wel veel uit 1 kastje halen en je bent lekker flexibel door dat je misschien even snel een ander geluid kan maken zonder dat je meteen hele instellingen overhoop moet halen.

Daar tegen kan je voor 350 a 400 euro mischien ook wel de effecten kopen die jou juist het geluid geeft wat jij nodig hebt. met een paar beperkingen dat je niet zomaar even snel een geluid kan aanpassen.

dus om even een beeld te vormen heb jij veel nummers met wisselende effecten dus andere delay tijden - andere chorus instellingen of flangers die in eens anders moeten klinken dan kan een multi effect prettig zijn heb je daar geen last van kan je beter losse pedalen kopen qua geluid.

verder zie je dat er steeds meer grote artiesten met multi effecten aan het spelen zijn dus waarom niet !

Groeten Ronnie

robert-gitarist
28 december 2007, 14:26
verder zie je dat er steeds meer grote artiesten met multi effecten aan het spelen zijn dus waarom niet !


Ik geef je een tip, kijk niet na wat grote artiesten gebruiken. De sound die veel bekende gitaristen hebben is behoorlijk uniek. Als Slash een Pod xt zal gebruiken dan zou jij met dezelfde xt zijn sound er niet uithalen. Om het even heel simpel uit te leggen ;)

Topicstarter,

Kijk er dus na wat jij nodig hebt en wij jij zoekt.
Ik zelf zou abosluut gaan voor losse pedalen. Zn multi effect is leuk maar 10.000 verschillende effecten waar ik er maar echt 4/5 van gebruik...
4/5 losse, goede pedalen vind ik veel fijner. Maar dat is persoonlijk. Loop eens een muziekwinkel binnen en test een aantal multi crap effecten en losse effecten en kijk zelf wat je beter/fijn/goed vind.Merken als Boss en Line6 zijn prima zowel losse pedalen als multi's. Digitech doet het aardig maar ben er niet echt fan van.

Rhulshof
28 december 2007, 14:34
multi effecten koop je eigenlijk omdat het gewoon makkelijk is dat is hoe ik het bedoelde ;) en zo bedoel jij het toch ook robert-gitarist ?

gewoon makkelijk maar niet kijken of je precies het juiste geluid er uit kan halen maar inderdaad boss, line6, VOX zijn dan wel de merken waar je moet zoeken.

robert-gitarist
28 december 2007, 15:07
multi effecten koop je eigenlijk omdat het gewoon makkelijk is dat is hoe ik het bedoelde ;) en zo bedoel jij het toch ook robert-gitarist ?

Zeg maar gewoon Robert ;)
Yepz dat bedoelde ik min of meer ook maar ik bedoelde meer uit het stukje van je, steeds meer grote artiesten gebruiken het. Maar goed, dat ter zijde. Het is zeker praktisch maar goed, ik geef liever 300-400 euro uit aan paar pedalen die ik daadwerkelijk veel gebruik dan een multi effect waarvan ik maar een kwart gebruik. Dan betaal ik infeite paar honder euro terwijl ik die effecten niet eens gebruik.

Rhulshof
28 december 2007, 15:20
Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat als je meer dan 300 a 400 euro gaat uitgeven aan losse effecten dat je dan moet overwegen of het niet beter is een multi effect te gaan kopen aangezien dat het dan vaak meer is dan een kleine rig.

dan kan het dus goedkoper zijn een multi effect te kopen..

Ik heb trouwens ook al redelijk bekende bands gezien die multi effecten opnemen in hun Rig dus het is niet meteen een slecht product.

Zo weer iets duidelijk beschreven ;)

drap
28 december 2007, 15:23
Er is trouwens toch een footswitch te verkrijgen voor de Cube 30? Da's misschien wel zo goedkoop...

Rhulshof
28 december 2007, 15:28
ja dat lijkt mij ook en dan een paar losse effecten erbij die je apart wil hebben en klaar ;)

dat ik hier niet op ben gekomen.

ponq
28 december 2007, 15:34
Er is trouwens toch een footswitch te verkrijgen voor de Cube 30? Da's misschien wel zo goedkoop...
Er zit wel een input in voor een footswitch. Zoekfunctie laat zien dat die goedkoop te gebruiken is.

David1223
29 december 2007, 23:40
Ik gebruik de Boss FS6, werkt prima.

styxie
30 december 2007, 20:02
Ik heb ooit eens een DS1 gekocht voor 50 euro, een heel simpel Boss distortion pedaaltje. Hij klonk opzich niet verkeerd, maar vergeleken met mijn nieuwe Digitech RP80 (55 euro in de aanbieding) is het een weggegooid geld, want de Digitech kan vele malen meer dan de Boss, en hij klinkt helemaal niet verkeerd. Ik zou gewoon zo'n digitale bak kopen, en die helemaal niet zo duur te zijn om er veel plezier van te hebben. Probeer eens een POD of een Boss ME-50, die zijn dacht ik wel goed. Of koop ook een RP80 bij de Tonika als je in Groningen woont =p

Acousticaster
4 januari 2008, 00:46
Ik heb ooit eens een DS1 gekocht voor 50 euro, een heel simpel Boss distortion pedaaltje. Hij klonk opzich niet verkeerd, maar vergeleken met mijn nieuwe Digitech RP80 (55 euro in de aanbieding) is het een weggegooid geld, want de Digitech kan vele malen meer dan de Boss, en hij klinkt helemaal niet verkeerd. Ik zou gewoon zo'n digitale bak kopen, en die helemaal niet zo duur te zijn om er veel plezier van te hebben. Probeer eens een POD of een Boss ME-50, die zijn dacht ik wel goed. Of koop ook een RP80 bij de Tonika als je in Groningen woont =p

Dankjewel, zal er eens naar rondkijken. Is de KORG AX1000G trouwens iets? Op marktplaats staat een leuke advertentie waar ik op aan het bieden ben, maar tot hoe hoog (qua bedrag) kan ik, naar de kwaliteit van het product kijkend, gaan?

Een footswitch kan ik wel gebruiken (zelfs een sustain pedaal van m'n keyboard doet dat) maar ik zoek toch nog iets meer dan dat.

amon
4 januari 2008, 10:30
Ik zou beginnen met een goedkope GT5 op marktplaats op de kop te tikken. Dan merk je vanzelf na een maand of 2, 3 of misschien langer wat je wel en niet gebruikt en welk geluid je (wel en) niet kunt bereiken.
Als je dat eenmaal weet kun je googlen naar de losse pedaaltjes waarmee je het gewenste geluid wél zou kunnen halen.

Voordeel is dat je met een GT5 alvast kennis maakt van 'alle' effecten die je zou kunnen willen hebben en het ding behoud zn waarde op marktplaats wel, dus je kan hem altijd voor dezelfde prijs weer weg doen om die overstap naar losse pedalen te maken.

Frisods
4 januari 2008, 13:55
Ik zal voor multi gaan,
Kijk:
Multi
+ Veel voor weinig
+Goedkoper dan losse boss pedalen
+ verschillende sounds, eigen mix, qua cabinet enz
- Sound is minder dan boss pedaaldjes
- geen gain

Los
+Handiger switchen
+ mooier geluid , qua gain, eigen twist
+ redelijk prijsvast
-Prijs voor 5 losse pedaaltjes kost rond de 250-300 euro( kan fout zijn, nieuwprijs) voor dat geld heb je al een boss me-50

hoop dat je hier wat aan hebt.

amon
4 januari 2008, 15:24
Losse pedaaltjes handiger switchen???

Met een multifx kun je met 1 klik van clean, chorus, delay en beetje echo over op een volle distortion met eq, phaser, geen delay en veel reverb....

dat zouden 7 klikken zijn op een vloer met losse pedaaltjes.

Aethelred
4 januari 2008, 18:59
Ben zelf laatste tijd ook extreem aan het rondkijken naar pedaaltjes en multi effecten. Ben ondertussen uit het identieke dilemma, ik ga een boss me-50 kopen.

met zo'n multi-effecten kan je gewoon extreem veel. tegenwoordig doet de kwaliteit niet extreem onder voor losse pedalen, je hebt alleen minder een 'eigen' sound. verder hebben de multi effecten ook volume/wah wahs, die je niet heel vaak gebruikt, maar als je ze ooit nodig hebt, zijn ze er wel.

losse pedaaltjes zijn pas de moeite waard als je je desgewenste sound uit een paar pedalen kan halen en niet af en toe nog iets extra's nodig hebt.

Frisods
5 januari 2008, 11:04
Losse pedaaltjes handiger switchen???

Met een multifx kun je met 1 klik van clean, chorus, delay en beetje echo over op een volle distortion met eq, phaser, geen delay en veel reverb....

dat zouden 7 klikken zijn op een vloer met losse pedaaltjes.

haha, ja maar dat bedoel ik niet, bv van distortion naar clean, distortion naar chorus enz

Mitch
5 januari 2008, 11:17
De wat goedkopere multibakjes en daar reken ik de ME50 ook onder, hebben wel vaak het nadeel dat ze met een beetje gain vaak erg veel ruisen, meer dan een groot aantal losse pedalen dat doen. Sowis het scheurgeluid vaak minder, saaier en vlakker met een multibakj. Zeker de wat oudere GT5 en 3 zijn daar echt berucht om, maar de ME50 is daar ook bepaald geen hoogvlieger.
Bedenk gewoon wat je precies wil, het gaat om thuisgebruik nem ik aan ?
Enige nadeel van losse pedalen in jouw geval is dat je voor een Cube hebt hangen. Op en transistorversterker klinken veel pedalen anders dan over een buizenbak, dus een hoop reviews die je vindt kun je met een korrel zout nemen. Voordeel is wel weer dat de meeste winkels een Cubeje hebben staan, dus als je wat zel fwil testen is dat weer een koud kunstje.

Aethelred
12 januari 2008, 18:55
heb nu n me-50 van n vriend geleend. Met zijn london city klinkt ie erg goed, maar icm met mn line6 spider 15w is het best wel sneu. Denk dat ik dan toch maar voor de boss dist/odrive combo moet nemen en dan later nog een reverb ofzo, everything I need. Denk zelfs dat ik goedkoper uit ben met 2 pedaaltjes dan met 1 tweedehands me-50 hrm...