PDA

View Full Version : Twin Reverb



stumpy
28 december 2007, 09:10
Ik ben van plan een 70's silverface Twin Reverb aan te schaffen. Deze wil ik gebruiken om te a-b'en met mijn jcm800. De Twin clean, en de jcm800 scheur. De Twin moet dus ook zo lang mogelijk clean blijven.
Nu heb ik vernomen dat de 100 watt versie de betere is. En dat ik vooral 72 tm 74 en 76 moet zoeken... Maar dan de speakers, ik kom ontzettend veel verschillende tegen. Welke moet ik hebben voor het doel wat ik eerder aangaf?
Bij voorbaad dank.

hagfan
28 december 2007, 09:30
ik heb eerst een 77er gehad 135 watt......daar moet je dus vanaf blijven bagger!!!!stug, lui,heel schel/scherp pijnlijk.

nu heb ik een 73er 100 watt.... veel beter!!!!! klinkt veel rustiger en losser nog wel behoorlijk wat hoog maar zeker niet pijnlijk.

dus kortom als je er een koopt geen 135 watt.

Eko
28 december 2007, 11:21
Stumpy,
De twinreverbs uit de jaren `70 zijn inderdaad mooi voor clean. De mooiste versie ( vind ik) is diegene met de oranje JBL`s. Ze hebben echter 1 nadeel. Als je een standaard twin al zwaar vind , moet je aan deze helemaal niet beginnen. De speakers brengen nog een heel stel kilo`s extra mee.
Voor de rest zoeken naar een normale 85 watt of hooguit een 100 watt versie. Goed laten voorzien van buizen en een biassen. Alleen SRV kreeg er een drive uit , maar die zette hem ook open,......helemaal dus.

jacky
28 december 2007, 11:29
Als gewicht een probleem is kan je ook een dual showman reverb pakken eigenlijk een twin in top uitvoering.
Nadeel is hierbij echter weer de immense speakerkast die er standaard bij zit maar goed daar kan je ook wat anders voor zoeken

Suc6

Toaster
28 december 2007, 13:03
Hoi Stumpy,

Jij gaat richting dezelfde opstelling die ik heb. heb je de JCM 800 in een top of een combo?

Als het een top is zou ik inderdaad ook voor een dual showman gaan. (twin in topvorm)

Je kan in principe geen twee heads op één box laten spelen want dan blaas je er ééntje op.

Als je de Radial headbone gebruikt kan dat wel.

Wat betreft de speakers in de box: Greenbacks. Voor het Fender clean ook uitermate geschikt.

http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/Stack.jpg
Mijn setje:
Marshall Superlead (1976) voor het scheurwerk
Fender Dual Showman voor het cleane werk (tegenwoordig neem ik ook een distortie pedaaltje mee wat over deze amp desgewenst wat crunch kan geven)
Koch 2x12 met G12H Rola Celestions (uit 1974 dacht ik)



Critici zullen zeggen dat je beter een moderne multi kanaler kan kopen.
Ik zeg dan dat alle 3 kanalen (of 4) allemaal dezelfde voicing hebben,.
Dat probleem heb je nu niet.

paulusdeBKB
28 december 2007, 23:32
Oef, wat een geil setje! Mooi hoor, zo'n compromisloze set-up. Hoe doe je dat als je tijdens een optreden harder / zachter wilt? Weet je uit ervaring hoeveel volume je erbij moet draaien op allebei de versterkers of heb je daar een andere oplossing voor?

Toaster
29 december 2007, 03:06
bij de soundcheck vraag ik altijd aan de geluidsman of beide versterkers even hard binnenkomen. (moet je trouwens ook doen bij een multikanaler!) want de distortie mag altijd harder van de geluidsman.

Mocht het na (een goede soundcheck) nog harder mogen... ja dan is het inderdaad op gevoel, ervaring en gehoor.

lastiger is eigenlijk het feit dat de gibson wat meer output produceert dan de fender.

Mr.Jay
29 december 2007, 20:47
bij de soundcheck vraag ik altijd aan de geluidsman of beide versterkers even hard binnenkomen. (moet je trouwens ook doen bij een multikanaler!) want de distortie mag altijd harder van de geluidsman.
Mocht het na (een goede soundcheck) nog harder mogen... ja dan is het inderdaad op gevoel, ervaring en gehoor.
lastiger is eigenlijk het feit dat de gibson wat meer output produceert dan de fender.

En ook wat bassiger klinkt dan de fenders. Je zou een BOSS EQ pedaal kunnen gebruiken b.v., en daar de Gibson wat mee temmen. Bypassen als je de Fenders gebruikt.

Toaster
29 december 2007, 21:29
he das inderdaad ook een slimme!

dus fender (gitaar) --> versterker standaard instellingen
en gibson temmen met een eq pedaal.

Mr.Jay
29 december 2007, 21:51
he das inderdaad ook een slimme!
dus fender (gitaar) --> versterker standaard instellingen
en gibson temmen met een eq pedaal.

yep. Ik gebruik mijn EQ altijd om 100Hz eruit te halen, m.n. HB/P90's i.c.m. NECKp.u. geeft op Fenderamps teveel laag, waardoor je toon te zwaar wordt en de rest van de frequenties wat wegdrukt. Pak ik dan een fender of ik gebruik veel brugp.u., zet ik de EQ gewoon uit.
Dus volume-deel van die pedaal gebruik ik niet, maar dat zou jij dus wél kunnen doen om een goeie balans tussen je 2 gitaren te krijgen, zeker als je constant met PA werkt.

heavy-metal-thunder
29 december 2007, 22:43
En ook wat bassiger klinkt dan de fenders. Je zou een BOSS EQ pedaal kunnen gebruiken b.v., en daar de Gibson wat mee temmen. Bypassen als je de Fenders gebruikt.

dat heb ik ook geprobeerd en dat werkt perfect, tot je er een overdrive pedaaltje voor zet. dan schiet er precies een turbo aan en zijn alle verhoudingen zoek. Ik bedoel: je stelt je volume af op de les paul, dan plug je de strat in en draait aan je level van de boss GE-7 todat die op niveau zit van de les paul. Dat gaat vlot. Maar als je dan met de strat (de GE-7 staat aan) een overdrive pedaaltje in trapt, was het veel luider dan wanneer je met de Les Paul (GE-7 staat niet aan) het overdrive pedaaltje gebruikt. Heel raar, maar om deze reden was het voor mij niet bruikbaar.

Mr.Jay
29 december 2007, 22:53
dat heb ik ook geprobeerd en dat werkt perfect, tot je er een overdrive pedaaltje voor zet. dan schiet er precies een turbo aan en zijn alle verhoudingen zoek. Ik bedoel: je stelt je volume af op de les paul, dan plug je de strat in en draait aan je level van de boss GE-7 todat die op niveau zit van de les paul. Dat gaat vlot. Maar als je dan met de strat (de GE-7 staat aan) een overdrive pedaaltje in trapt, was het veel luider dan wanneer je met de Les Paul (GE-7 staat niet aan) het overdrive pedaaltje gebruikt. Heel raar, maar om deze reden was het voor mij niet bruikbaar.

Ik heb de EQpedaal als 1e in de keten, dat scheelt alles.

heavy-metal-thunder
29 december 2007, 22:55
Ik heb de EQpedaal als 1e in de keten, dat scheelt alles.


dat wist ik niet.