PDA

View Full Version : Wat vind je hier dan van?



Han S
28 december 2007, 00:35
Iemand post dit:



I just wanna point some fingers,

As I am not a pro, and I don't really know all the dirty details that run behind the silver screen when ink is being penned to the paper.
But I do know this, whether it is ITB, OTB, NEVE or API... it's ONE thing that matters.... it's the frickn CONTENT (READ: MUSIC)!! But, in the same breath, I need to mention, there is also a need of qualified staff.

I for one don't believe there will be a shortage of engineers! will the engineers get less paid? perhaps, or even sure.

But....

Music is evolving, we are in an MP3 age, people with talent can make music even if they have a full time job. The internet will lead us to whatever is right or wrong. YES!!! We might even miss out some really great music by this phenomenon. BUT.... our judge will always be the horde of myspace, itunes and p2p group ppl.

I believe in making music that touches our hearts.


En dan krijgt hij deze reactie:



Some mixed metaphors there. Can't say I agree with everthing. The internet and DIY recording may turn out to be a big stinking swamp that breeds millions of cookie-cutter, paint-by-numbers, bottom-feeding maggots.

Millions of kids will be able to call themselves engineers, because they can program generic beats with the same samples that everyone else is using.

IMO, the history of recording has shown that great music tends to be produced by a limited number of geniuses who have got together and laid aside there differences for long enough to make music that has a synergy and magic beyond what one person alone can do.

IMO, there are so many pieces that need to come together to make truely great music. Gear is definately a huge part that can't be ignored. It's just ignorant to try to devalue the importance of gear in a forum designed for discussing gear. I think everyone knows it's only a small part - but that small part can make or break a great recording.

Music goes around in fashions. We are seeing some great studios close down and disappear. The technology is changing, but it's really great people who make great music. Great artists are nothing without great producers and engineers behind them. I think a lot of time and money will be wasted by people trying to DIY and realising just how hard it is to try to do everything themselves, especially if they have a day job.

Intersting times ahead, I think.


En daar krijg je dan een discusie (http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/139944-rant.html) achteraan die we hier ook wel eens hebben.

Ik merkte dat ik er een concurrent bij heb, nou ja, 'concurrent', hij werkt voor €12.50 per uur inclusief alles, ook BTW en ik ben dus bijna zes keer zo duur.

Ik ben benieuwd hoe lang hij dat volhoudt. Wat een wereld niet?

fransoos
28 december 2007, 01:16
[/QUOTE]

Ik merkte dat ik er een concurrent bij heb, nou ja, 'concurrent', hij werkt voor €12.50 per uur inclusief alles, ook BTW en ik ben dus bijna zes keer zo duur.

Ik ben benieuwd hoe lang hij dat volhoudt. Wat een wereld niet?[/QUOTE]

ja han, we leven in een wrede wereld, evolutie gaat ten koste van de zwakkere soort.
jij moet het hebben van je bewezen kwaliteiten, opgebouwd netwerk etc.
hij kan zich op dit moment waarschijnlijk alleen onderscheiden door goedkoper te zijn. komt elke dag voor.

SIZE=1]misschien ben je zelf in die tijd ook wel op een dergelijke manier begonnen, wie niet ?[/SIZE]

bass blom
28 december 2007, 01:56
en ik ben drie keer zo duur, alle waar naar zijn geld? zal wel..
alle soorten en smaken.
evolutie, in flinke versnelling, daar zitten we in :cheerup:

Han S
28 december 2007, 10:08
ja han, we leven in een wrede wereld, evolutie gaat ten koste van de zwakkere soort.
jij moet het hebben van je bewezen kwaliteiten, opgebouwd netwerk etc.
hij kan zich op dit moment waarschijnlijk alleen onderscheiden door goedkoper te zijn. komt elke dag voor.

SIZE=1]misschien ben je zelf in die tijd ook wel op een dergelijke manier begonnen, wie niet ?[/SIZE]

De grap is dat het geen beginner is, dit is volgens mij zijn derde studio, maar ik denk niet dat ik er last van zal hebben, ze doen hun best maar.

Solidkick
28 december 2007, 13:21
Tsja wat is de keus?
Door de "liberalisering" van de opname techniek drijven pareltjes idd steeds moeilijker boven in de stortvloed aan middelmatigheid.
Maar aan de andere kant: het "oude systeem" van preselectie door een club "wijze" A&R heren/dames liet ook veel talent ongehoord.
Moeilijk...

bass blom
28 december 2007, 13:45
nee, niet moeilijk, het is gewoon zo en vandaaruit zien we wel hoe het verder gaat.

Solidkick
28 december 2007, 14:16
ja, wel moeilijk!
Mag ik dat nog ff zelf bepalen?
:D

Han S
28 december 2007, 14:25
Het werd al in de openingspost een beetje aangegeven: Millions of kids will be able to call themselves engineers, because they can program generic beats with the same samples that everyone else is using.

Het maken van muziek is één ding, het samen met de muzikant maken van een opname die de luisteraar tot in zijn ziel kan boeien en waar de audiofielen een spontane erectie van krijgen, is een geheel andere kwestie.

Ik zag vanmorgen op TV Mike Oldfield, die 35 jaar geleden als jochie net zo bezig was als onze forumjochies in 'sounds'. Maar Mike had niet de beschikking over een computer met recording software.

En ene Richard Branson had Mike in de smiezen en ze namen Tubular Bells op. Dat werd een gigantische wereldseller en Mike kon zowaar van de verdiende centjes een eigen huisje aanschaffen. Hoe het de heer Branson is vergaan weten we. Ik vind het rieken naar aan slavernij grenzende onzin en ik ben blij dat die tijd voorbij is.

Aan de andere kant maakt het me dan weer verdrietig dat de jochies van het kaliber Mike Oldfield veel minder kans maken om op die manier toch aan de oppervlakte te komen.

En de gloriedagen van de opnamestudio zijn voorbij, de koek is op en de kruimels worden verzameld. Ooit komen er andere tijden, maar die maak ik niet meer mee.

bass blom
28 december 2007, 14:33
ja, wel moeilijk!
Mag ik dat nog ff zelf bepalen, posthoer?
:D

posthoer? waar slaat dat op?

Ic3gl0vE
28 december 2007, 14:46
Het werd al in de openingspost een beetje aangegeven: Millions of kids will be able to call themselves engineers, because they can program generic beats with the same samples that everyone else is using.


Tja, boeiend. Er zijn ook Millions of kids die zichzelf muzikanten noemen omdat ze met hun bandje een nummer van nirvana na kunnen spelen. Volgens mij voelen die 'experts' zich gewoon bedreigd in hun vakgebied!

Han S
28 december 2007, 14:56
Tja, boeiend. Er zijn ook Millions of kids die zichzelf muzikanten noemen omdat ze met hun bandje een nummer van nirvana na kunnen spelen. Volgens mij voelen die 'experts' zich gewoon bedreigd in hun vakgebied!

Ik heb er geen moeite mee, ik zie ze nog niet meteen een bigband opnemen of een soulband compleet met toeteraars en dan alles te gelijk. Het zal ze nog wel lukken om het ergens mee op te nemen, maar om dat goed voor elkaar te krijgen is een heel ander verhaal.

En die bandjes die een nummer kunnen naspelen, zij het met de verkeerde acoorden, mogen wel wegblijven, ik ga voor het betere werk, hoe arrogant kan iemand zijn niet?

The Lo Lands
28 december 2007, 15:23
Er zijn meerdere vakgebieden waar ditzelfde 'fenomeen' plaatsvind, bijvoorbeeld het vak Lithograaf is bijna verdwenen en wordt nu gedaan door grafisch vormgevers, fotografen en dtp'ers. Niet altijd met succes en met de juiste techniek cq kennis maar aangezien hier ook de mogelijkheden van digitale fotografie zijn intrede heeft gedaan is het ambacht van 'analoge' lithografie blijkbaar niet meer nodig.

Binnen de muziekindustrie geldt eigelijk hetzelfde. Is dit erg, ja en nee. Ja, hetgeen Han inmiddels uiteen gezet heeft. Nee, het biedt nieuwe mogelijkheden en vrijheden die voorheen onbetaalbaar of onmogelijk waren. Moeten we onszelf als doe-het-zelf muzikanten en engineers ook onszelf als zodanig profileren? Van mij niet maar ik ben van nature redelijk bescheiden : ) Ik ben een amateur gitarist die naast het schrijven van muziek het leuk vind om dit ook zelf op te nemen en af te mixen. Ik heb wel eens eerder gezegt dat als mijn muziek opgepakt zou worden voor commerciële doeleinden ik met liefde een 'echte' professionele studio wil gebruiken voor opnames e.d. De kans (commerciël succes) dat dit gebeurt is nihiel omdat ik hier ook niet echt naar opzoek ben.

Mijn twee cent.

Solidkick
28 december 2007, 15:50
posthoer? waar slaat dat op?

Nergens op, derhalve verwijderd.
welgemeende excuses.

Han S
28 december 2007, 15:52
posthoer? waar slaat dat op?

Hij had er wel een smiley bij gezet Bass.

bass blom
28 december 2007, 17:08
Hij had er wel een smiley bij gezet Bass.

had ik gezien, ik mag toch evenzogoed vragen waar het op slaat? :D

Han S
28 december 2007, 17:26
Bij de posthoer van het jaar verkiezing (http://forum.dutchbodybuilding.com/f62/posthoer-jaar-verkiezing-107311/index2.html) ben ik je niet tegengekomen iig Bass. :D

bass blom
28 december 2007, 17:32
maar het is overal gaande, de computer, de industrialisering..
het kwam er allemaal om het ons makkelijker te maken, meer vrije tijd te geven.
het wordt alleen grotendeels gebruikt om makkelijker meer geld te verdienen.
alleen ziet men dan over het hoofd dat als we allemaal geen werk meer hebben straks, dat we dan zelfs de goedkope chinese zooi niet meer kunnen kopen.

bert k
28 december 2007, 20:24
(mike Oldfield-verhaal)

Aan de andere kant maakt het me dan weer verdrietig dat de jochies van het kaliber Mike Oldfield veel minder kans maken om op die manier toch aan de oppervlakte te komen.

Niet mee eens. Nieuwe talenten hebben nu wel de kans om thuis een demo van prima kwaliteit te maken en alles op te nemen wat er in hun hoofd zit. Dat was vroegen alleen weggelegd voor zeer rijke jochies en mazzelaars.

bass blom
28 december 2007, 20:26
Niet mee eens. Nieuwe talenten hebben nu wel de kans om thuis een demo van prima kwaliteit te maken en alles op te nemen wat er in hun hoofd zit. Dat was vroegen alleen weggelegd voor zeer rijke jochies en mazzelaars.

mee eens, het elitaire is er uit.
zoals in zoveel takken van sport.

Han S
28 december 2007, 20:30
Niet mee eens. Nieuwe talenten hebben nu wel de kans om thuis een demo van prima kwaliteit te maken en alles op te nemen wat er in hun hoofd zit. Dat was vroegen alleen weggelegd voor zeer rijke jochies en mazzelaars.

Mike Oldfield was een onbemiddeld jochie van 17 ergens in Noord London, in een niet zo beste wijk, maar wel buitengewoon getalenteerd. En ik maakte ook demo's van prima kwaliteit met en ouden tapemachine. Maar voor de rest heb je wel een punt, het is allemaal wel heel erg makkelijk geworden en voor iedereen toegankelijk. Talent wordt echter nog niet aan iedereen uitgedeeld.

johantipker
28 december 2007, 23:44
Iemand post dit:



En dan krijgt hij deze reactie:



En daar krijg je dan een discusie (http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/139944-rant.html) achteraan die we hier ook wel eens hebben.

Ik merkte dat ik er een concurrent bij heb, nou ja, 'concurrent', hij werkt voor €12.50 per uur inclusief alles, ook BTW en ik ben dus bijna zes keer zo duur.

Ik ben benieuwd hoe lang hij dat volhoudt. Wat een wereld niet?


.....ik vind :seriousf: je nou opeens wel erg duur..... :D :D :D ....


(bel voor de gein es een loodgieter...)

bert k
28 december 2007, 23:46
Tja, loodgieters lopen niet te sjouwen met mengtafels van een ton...

johantipker
28 december 2007, 23:57
Tja, loodgieters lopen niet te sjouwen met mengtafels van een ton...


...heuh... voor er spraakverwarring ontstaat.. ik vind dat juist loodgieters...(die qua opleiding en expertise een stuk minder opleiding hebben genoten dan de gemiddelde musicus / muzikant / studiotech) schreeuwend veel geld verdienen...

ik heb de tarieven van ome Han wel eens gehoord, en dan heeft zo'n loodpoot t echt beter en vetter... qua uurprijs en voorrijkosten....
(ok loodgieten is wel heel analoog...)

bert k
29 december 2007, 00:17
Ah, op die fiets! :)

Maar de prijs die een vakman kan vragen (loodgieter of geluidstechnicus) heeft niets te maken met de opleiding of de spullen die hij meeneemt. Het gaat om de exclusiviteit. Als er heel veel vraag naar loodgieters is, dan is de prijs hoog. Idem voor studiowerk. De vraag neemt af, want iedereen zit thuis te hobbyen. Dat is basic economie, daar doe je niks aan, behalve iets aan te bieden wat de kids thuis niet hebben. In Han zijn geval is dat mooie analoge spullen en 100 jaar ervaring.
In het geval van de loodgieter is dat het feit dat je WC-afvoer achteraf niet gaat lekken.

johantipker
29 december 2007, 00:26
Ah, op die fiets! :)

Maar de prijs die een vakman kan vragen (loodgieter of geluidstechnicus) heeft niets te maken met de opleiding of de spullen die hij meeneemt. Het gaat om de exclusiviteit. Als er heel veel vraag naar loodgieters is, dan is de prijs hoog. Idem voor studiowerk. De vraag neemt af, want iedereen zit thuis te hobbyen. Dat is basic economie, daar doe je niks aan, behalve iets aan te bieden wat de kids thuis niet hebben. In Han zijn geval is dat mooie analoge spullen en 100 jaar ervaring.
In het geval van de loodgieter is dat het feit dat je WC-afvoer achteraf niet gaat lekken.

..je laatste opmerking treft me als een dolksteek!

ik ben dus die prima opgeleide zelfstandig (zzp-jer = kleine zelfstandige zonder poen...) gitarist / gitaardocent... die zich die mede zzp-jer loodgieter nog steeds niet kan permitteren.... dus ik kon vorig jaar zelf de wc pot losschroeven met alle (shit) gevolgen van toen...poeptaferelen enzo...

om daar als corpus delict een balpen uit te graven...

gatver... (daar had die loodpoot namelijk voor gestudeerd...)

Ic3gl0vE
29 december 2007, 01:01
Ik heb er geen moeite mee, ik zie ze nog niet meteen een bigband opnemen of een soulband compleet met toeteraars en dan alles te gelijk. Het zal ze nog wel lukken om het ergens mee op te nemen, maar om dat goed voor elkaar te krijgen is een heel ander verhaal.

En die bandjes die een nummer kunnen naspelen, zij het met de verkeerde acoorden, mogen wel wegblijven, ik ga voor het betere werk, hoe arrogant kan iemand zijn niet?

Niks mis mee dat je die bandjes over slaat, natuurlijk.

Ik heb echter het idee dat deze 'experts' zich bedreigd voelen, omdat opnemen veel en veel toegankelijker is dan x jaar geleden en ze daarom niet meer tot een of andere elite behoren.
Ik snap echt niet waarom die lui moeilijk doen over mensen die voor hun hobby graag bandjes en dergelijke opnemen. Lekker belangrijk of het resultaat van superkwaliteit is, als iemand er zelf maar plezier en voldoening uit haalt!

Han S
29 december 2007, 01:07
Heel toevallig ben ik ook een ervaren loodgieter, dakbedekker, zinkwerker, CV monteur, luchtbehandeling installateur, zwembaden en andere grote plassen water deskundige en de laatste 20 jaar van die carriëre heb ik doorgebracht als service en storingmonteur in al die grappigheden, waarvan de laatste acht jaar als chef storing en service.

Ik kan je melden dat een goede installateur heel wat vakkennis in huis moet hebben en best wel verantwoordelijk werk doet, getuige de vele gebouwen die afbranden als de loodgieter/dakbedekker bezig was. Om niet te spreken over de koolmonoxide slachtoffers laatst.

Maar met die studio verdien ik niks, moet geld bij, maar ik hoef er ook niet meer van te leven. Ik had een paar weken geleden een colega op bezoek die een studio had gehad in een gehuurd pand waar hij €1700 per maand huur moest betalen. En toen het niet meer ging moest hij het pand opleveren zoals hij het had betrokken. Dat houdt in dat hij alle peperdure isolatie en wanden er uit moest slopen en in de container kon flikkeren.

Ik heb een loods van 250 m2 die totaal moet worden verwarmd, de mengtafel gebruikt per dag net zoveel stroom als een gezin in een week, de tapemachine is 500 watt/u, de versterker voor de main monitoren gebruikt als hij hard staat 1200 watt en dan heb ik nog een rack vol met randapparatuur dat stroom gebruikt en in de opnameruimte ruim 2000 watt aan verlichting.

Daarbij komt de stroom die de versterkers van de muzikanten gebruikt en dat zijn meestal buizenamps. Al met al heb ik drie fasen in de studio en met een enkele fase zou het niet eens kunnen.

Ik vraag me wel eens af of die gasten die zo goedkoop werken wel eens rekenen of een kostprijsberekening maken. Een studio als Arnold Muhren kost 165 euro per uur, ik moet het doen met 50 euro per uur en Frits werkt voor 30 euro per uur, wat IMHO het minimum is waarvoor iemand met de vakkennis en de spullen die Frits heeft kan werken. En dan moet je nog goed geboekt zijn anders is het gauw einde oefening. Ik heb ruim 40 microfoons en daar zitten exemplaren tussen die als je ze moet huren per dag nog aardig wat kosten. Ik heb acht buizen gitaarversterkers, vier 4*12 cabinets, twee basversterkers, een 18"baskast, 4*10 en een 2*12 baskast, een vleugel, een Rhodes, een grote Hammond met drie Leslies, diverse synths, verschillende kostbare gitaren die je mag gebruiken, een hardstikke mooi drumstel een keuken, een slaapkamer voor zes man en alles is bij de prijs inbegrepen. En een ervaren vakman als Frits en/of ik werkt drie keer zo snel en heeft binnen korte tijd een veel beter resultaat, bovendien kunnen we met de muzikant overweg en dat leer je niet op het SAE.

En dan komt er een bandje bij me die op zondag wil werken, dat kost 70 euro per uur en dat vinden ze dan ook nog goedkoop, schiet mij maar in de feestverlichting.

Je hoort mij niet klagen hoor, ik doe dit werk omdat ik het prachtig vind, maar ik benijd de mensen niet die er van moeten bestaan.
In Amerika worden de zoontjes van rijke pappies naar Full Sail gestuurd (een soort opleiding van $40.000) en die kinderen gaan dan gratis bandjes opnemen in de door papa betaalde hi end studio.

De wereld draait gewoon door.

johantipker
29 december 2007, 08:18
Dat wist ik nou weer niet Han, dat jij dan uitgerekend zelf zo'n loodgieter / dakdekker enz bent.... het was ook niet badinerend bedoeld of zo tov het bouwgilde...

die uurprijzen die jij en met name Frits hanteren zijn in verhouding belachelijk laag, ik begrijp wel dat jullie wellicht niet mee kunnen vragen, maar de verhouding tussen gedane investereringen, opleidingsniveau, het licht dat aan moet enzo, is eigenlijk ver te zoeken....

terwijl jij naar alle waarschijnlijkheid een goeie sound fixt in een poep en een scheet... en dus idd in 3 uur voor mekaar krijgt waar een beginner 10 uur mee bezig is......

harrie-beton
29 december 2007, 09:41
Tijden veranderen. Het is niet alleen in de studiowereld. Ook drukkers en vormgevers hebben gemerkt dat met een computer van tegenwoordig een geletterde leek een aardig product kan maken. Alleen voor de top-producten blijft een markt over, dat geldt ook voor top-studio's en topvormgevers.

Ik heb dit vaker geschreven, de computer en het internet heeft een nog nooit vertoonde revolutie veroorzaakt. Papier en een hoop andere media gaan verdwijnen en de lokale markt bestaat niet niet meer. Ik heb via ebay een film gekocht waar ik al sinds 1985 op zoek naar was. Het duurde 5 minuten op amazon dot com.

Een bijkomend probleem wat ik merk, bij mijn studenten, dat er erg veel gedownload wordt zonder na te denken (sommige twintigers hebben nog nooit cd's gekocht) en dat doen ze ook met een scriptie's..

Er is een leuk boek die uitgebreid op het nadeel van deze "copy and paste cultuur" ingaat.

http://www.amazon.com/Cult-Amateur-Internet-Killing-Culture/dp/0385520808

www.bol.com heeft hem ook.

En over Mike Oldfield, hij kreeg maar weinig studio tijd (het ging echt wel om geld hoor) en op de LP zijn ook schoonheidsfoutjes te horen. Verder vind ik "Tubelar Bells" overschat. Hij speelt veel instrumenten maar dat zijn grotendeels gitaren en drums ontbreken, dat maakt het saai. De melodie in E is ook een beetje te vaak herhaald.

Han S
29 december 2007, 11:16
Wel grappig, op gearslutz (http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/165658-most-sonically-crushed-album-youve-heard.html) is een discussie over de slechtst klinkende CD en daarin zegt iemand (post21) dat hij het verdomt om nog CD's te kopen, ík download ze wel want dat klinkt net zo slecht.

Interessante ontwikkeling waarvan ik dacht en hoopte dat het we zou keren, maar het gaat steeds verder, de dynamiekloze muziek komt er aan of is er eigenlijk al.

Les Paul R8
29 december 2007, 12:05
Het internet en de mogelijkheden van de PC zorgt ervoor dat oa de muziekindustrie verandert. Het heeft voor en nadelen

Voordeel is dat iedereen met een PC een redelijke opname kan maken. Als typische amateur heb ik veel geleerd van de dingen die ik zelf thuis uitgeprobeerd heb. Die kennis had ik nooit opgedaan als deze mogelijkheden er niet waren geweest.

Nadeel is natuurlijk dat er minder vraag komt naar het gebruik van professionele studio's. Daardoor zie je dat de prijzen onder druk staan en er maar een paar overleven. Natuurlijk zijn er veel mensen die denken dat je met een PC in huis al een professionele studio hebt, maar ik denk dat de echte vakmensen altijd een redelijke boterham zullen blijven verdienen. Kwaliteit komt toch altijd bovendrijven.

Internet geeft mensen de kans om hun eigen muziek (hoe slecht opgenomen ook) aan anderen te laten horen. Daardoor kan iedereen zelf bepalen wat hij wil horen. De platenmaatschappijen bepalen het niet meer; het is de luisteraar die het bepaalt. Die vrijheid vind ik wel erg mooi. Ik denk dat de op deze manier de talenten vanzelf populair zullen worden. Aan de andere kant vraag ik me dan wel af of het grote publiek de echte talenten er uit zal halen.

The Lo Lands
29 december 2007, 16:15
Grote studio's mogen zich pas echt zorgen gaan maken als bands in het professionele circuit zelf thuis hun CD producties gaan opnemen!

Het enige wat voor de middelgrote en grote studio's wezelijk verandert is dat amateur bands hun demo bijna niet meer komen opnemen en zelf de 'stoute' schoenen aantrekken. Zelf zou ik er ook best van balen als studiobaas als een dergelijke inkomstenpost wegvalt. Daarnaast zullen dergelijke studio's creatief moeten zijn in hun marketing uitingen en meer moeten adverteren en zich 'laten horen' in het band- en uitgaanscircuit wat ik zelf nog nauwlijks tegen kom! Laat je studio horen met aanbiedingen of weekendarrangementen : ) Neem een voorbeeld aan alle fabrikanten die opname spullen verkopen en aanbieden, ga sponsoracties aan met bijvoorbeeld Line-6 en laat mensen en dergelijke fabrikanten in je studio komen voor demonstraties en workshops. Volgens mij is de drempel voor een hoop (amateur)bands ook groot om naar een studio toe te stappen, vaak al omdat men er vooraf vanuit gaat dit toch niet te kunnen betalen.

Iceman
30 december 2007, 13:41
Grote studio's mogen zich pas echt zorgen gaan maken als bands in het professionele circuit zelf thuis hun CD producties gaan opnemen!

Het enige wat voor de middelgrote en grote studio's wezelijk verandert is dat amateur bands hun demo bijna niet meer komen opnemen en zelf de 'stoute' schoenen aantrekken.

Nu is mijn gitarist eindredacteur bij een groot nederlands metalblad, en krijgt hij daarom wekelijks stapels cd's om te recenseren.

Zijn mening is dat hij steeds meer opnamens krijgt van de middelgrote bands die ronduit slecht klinken.
En bij slecht moet je denken aan POD gitaren, slechte mix, slechte galmen en lijkt het er erg vaak op dat de drums alleen maar ingetikt worden met het qwerty toetsenbord ipv met de ouderwetse houten drumstokken.

Afgelopen weken heb ik de master mogen aanhoren van een bevriende band die hun mix door een rockmixer (heeft met redelijk grote namen gewerkt) hebben laten mixen/masteren. Eindresultaat is een mix waarbij de gitaren de toetsen in de weg zit, de drums verstoppertje speelt om af en toe kiekeboe te roepen en het totaal geluid dun, dicht en vermoeid klinkt. Dus voor mij eesn te meer bewezen dat de indiaan achter de knoppen erg belangrijk is.

Han S
30 december 2007, 14:15
Aardschok? Robbie is wel eens bij me geweest met Berthus, koele gasten. In de jaren 90 heb ik heel veel metalbands gehad en een aantal daarvan klonken waanzinnig goed en een aantal ronduit slecht. Metal is wel een van de moeilijkste muzieksoorten om er detail in te krijgen en houden.

Ik heb metalbands op weg geholpen, ik heb maanden gratis gewerkt waarbij ik een deel van de opbrengst zou krijgen. Prachtige muziek gemaakt en opgenomen. Van Aardschok nooit enige feedback gekregen in de vorm van een artikeltje of een of ander stukkie. Toen ik kritiek had op het gezeik enerzeids en her reetlikken anderzijds, was het helemaal over, ik ben gestopt met adverteren en heb het abonnement opgezegd.

Ik kreeg toen een mail van de vrouw van de hoofdredacteur waarin ze vroeg wat de reden was en dat heb ik haar meer dan duidelijk uitgelegd, dat je de bands die je een CD sturen tenminste serieus moet nemen en ze niet kunt behandelen als idioten, wat toen wel gebeurde. Nu zal het mogelijk anders zij, maar toen vond ik de manier van bands beoordelen en behandelen gewoon schandalig.

De metalscene verdween ook hier en hoewel die mannen een vet geluid willen, zie ik er nog maar weinig. Er zijn van die studio's die veel metalbands krijgen en dat is vaak een tendens die weer voorbij gaat en dan gaan ze weer naar een ander. Ik luister wel eens naar samples op de websites van een paar bekende metal studio's en dan krijg ik iets van verwondering waarom het juist deze studio's zijn die in het metalcircuit populair zijn. Soms klinkt het gewoon helemaal nergens naar, dus als je in een vette metalband speelt en het bandgeluid is dik voor elkaar, kom maar eens kijken en luisteren hoe metal kan klinken. Ik wil wel weer eens gezonde keiharde herrie horen met een beest van een (echte) drummer, een basssist die de stukken uit het plafond blaast en gitaren waar de helft van de verlichting van uitvalt, heerlijk!

Pepe
30 december 2007, 14:48
De liberalisering van de markt is naar onderen toe. Dat geeft openingen voor de anders kanslozen, het betekent het einde van de hegonomie van de voormalige elite.
Sja.
De spoeling wordt misschien dunner als je pro bent maar de DIY digitalisering brengt ook een hoop tinnef mee.
Ik denk dat wanneer de rookwolken een beetje zijn neergedaald de kwaliteit toch wel weer boven komt drijven, je houdt de markt niet voor de gek.

Iets wat de gemiddelde diy niet kan en een goede studio wel is ambient opnemen en dan zou ik als studiobaas me concentreren op dat segment en dat eventueel uitbreiden met promotie packages. Als je goeie netwerken hebt zou ik die zeker uitbuiten.

Han S
30 december 2007, 14:59
De liberalisering van de markt is naar onderen toe. Dat geeft openingen voor de anders kanslozen, het betekent het einde van de hegonomie van de voormalige elite.
Sja.
De spoeling wordt misschien dunner als je pro bent maar de DIY digitalisering brengt ook een hoop tinnef mee.
Ik denk dat wanneer de rookwolken een beetje zijn neergedaald de kwaliteit toch wel weer boven komt drijven, je houdt de markt niet voor de gek.

Iets wat de gemiddelde diy niet kan en een goede studio wel is ambient opnemen en dan zou ik als studiobaas me concentreren op dat segment en dat eventueel uitbreiden met promotie packages. Als je goeie netwerken hebt zou ik die zeker uitbuiten.

Of er ooit sprake is geweest van een 'elite' vraag ik me af, het zijn allemaal jongens die keihard werken en de helft verdienen van een loodgieter, of ze hebben een rijke pa.

Wat die netwerken betreft: dat is wel zo, maar ik stuurde onlangs email naar 300 jazz en bigbands, nauwelijks enige reactie gehad. Wel veel websites bezocht en geluidsfragmenten beluisterd. Ik denk dat veel van die mensen het ook zelf doen, ook daar is het budget minder geworden en de optredens minder talrijk en minder betaald.

Het gaat nog wel even door hoor, ook in het buitenland gaan de betere en grotere studio's dicht.

Pepe
30 december 2007, 15:14
Of er ooit sprake is geweest van een 'elite' vraag ik me af, het zijn allemaal jongens die keihard werken en de helft verdienen van een loodgieter, of ze hebben een rijke pa.

Wat die netwerken betreft: dat is wel zo, maar ik stuurde onlangs email naar 300 jazz en bigbands, nauwelijks enige reactie gehad. Wel veel websites bezocht en geluidsfragmenten beluisterd. Ik denk dat veel van die mensen het ook zelf doen, ook daar is het budget minder geworden en de optredens minder talrijk en minder betaald.


Met elite bedoel ik de zittende klasse, dat daar hard gewerkt wordt op hondse uren voor weinig geld... dat is ook mijn ervaring ja.
Ik ken zelf de Zeezicht goed. Die hebben het voordeel dat er een hoop hitrecords daar vandaan komen, dan zijn de A&R managers vaak genegen om daar hun geld in te investeren. Ze produceren daar ook ipv alleen op te nemen. Dat helpt he, een reputatie opbouwen.

rjong999
30 december 2007, 16:33
Mijn centjes: de opkomst van nieuwe technologie heeft het opnemen van muziek onder het handbereik van miljoenen gebracht, waar het eerst voorbehouden was aan de choosen few. Ik zal je niet vermoeien met mijn mening over dat keuzeproces, maar dat er nu meer mensen actief met het maken van muziek bezig kunnen zijn kan toch alleen maar als 'goed' uitgelegd worden ?
Om bij de loodgieter te blijven: met een beetje gezond verstand, internet voor de vragen en het adres van de Praxis voor de spullen kom ik zelf ook wel een heel eind. Niet zo ver als de loodgieter die de opleiding heeft, de beste gereedschappen en 30 jaar ervaring natuurlijk.
Voor het ontstoppen van de WC is dat minder belangrijk dan voor het installeren van een nieuwe CV-ketel (hoewel dat uiteindelijk ook wel meeviel).

En bij muziek opnemen is het niet anders. 90% van het werk van een studio kun je zelf ook. Wellicht met maar 90% van het resultaat, en waarschijnlijk met veel meer frustratie en tijdsinspanning. Maar je komt er wel.
Die laatste 10%, dat is het installeren van de verwarmingsketel. Doe je dat fout dan zijn de gevolgen niet te overzien: meestal dus beter de vakman er bij te halen.

En dat is dan ook de manier waarop ik (en inmiddels al heel wat andere muzikanten die ik ken) werken. Alles zelf opnemen, af en toe eens om advies vragen, het eindresultaat kant en klaar op een dikke harde schijf zetten en dat met een ervaren studio-man mixen en masteren. 90% MBO-werk en 10% pure magic. De magic hebben we uitbesteed.

Ik twijfel er niet aan dat als ik dezelfde tijd die ik aan mijn opnames besteed bij Han door zou brengen het resultaat beter zou zijn, maar dat is onbetaalbaar (en Han heeft al uitgelegd waarom).

Han S
30 december 2007, 16:50
Ja Rob, Erwin Musper schrijft in zijn column in Music Maker dat hij in 1990 een budget kreeg van $250.000 voor het produceren en opnemen van een album. Er komen steeds meer bands bij hem (hij is een paar jaar geleden een eigen studio gestart in Cincenatti) om een album te doen, maar $2500 is het budget dan wel en dat is 1% van het budget in 1990.

The times they are a-changing.

rjong999
30 december 2007, 17:18
Bij ons zitten de produktiekosten ook voornamelijk in het drukwerk, Han ;). Onze CD heeft al-met-al zo'n 4000 euro gekost, waarvan de studio met 1600 (4 dagen ofzo) op een goede tweede plaats kwam.

De eerste CD van mijn broertje was geloof ik nog goedkoper (cheap ass artwork natuurlijk ;) ) maar daar heeft 'ie er inmiddels wel meer dan 100.000 van verkocht. Ook gewoon thuis opgenomen, knippen en plakken met Cubase, en laten mixen en masteren bij een prof.

Han S
30 december 2007, 17:36
Jawel Rob, die discussie hebben we al eerder gehad. Het mixen is in feite een eitje als de opname goed is gedaan en is dat niet goed of zelfs slecht gedaan, dan blijft het een veredelde vorm van puin ruimen.

De kunst is dus om het vanaf minuut één goed te doen, als je dat niet voor elkaar krijgt blijft het altijd geknoei in de marge en dan kan die studiotechnicus nog zo geweldig kunnen mixen, echt briljant zal het niet meer worden.

Daarbij help hi end apparatuur ook wel een handje mee hoor, een Neumann wint het wel van een Shure als het echt er op aan komt. Dat is ook het mooie van die Amerikanen, die lopen 'the extra mile', kijken anders tegen de materie aan en zijn niet zo gauw tevreden.

Jullie hebben waarschijnlijk met vallen en opstaan veel geleerd en daarom ben je tot een goed resultaat gekomen. Maar ik hoor wel eens opnamen die ik liever niet nog een keer hoor en dan hebben we het maar niet over de mastering van sommige producten van huisvlijt.

Een CV ketel installeren is een stuk eenvoudiger, die dingen zijn idiotproof en er kan maar weinig mee mis gaan.

Ii wil wel eens een nummer met jullie opnemen om te kijken of het beter kan. Ik heb wel bands 35 dagen gratis in de studio gehad, zou een knaak per verkocht exemplaar vangen, hele mooie tijd gehad, prachtige muziek, maar geen knaken gezien. :D

stevie_vp
31 december 2007, 17:25
In Han zijn geval is dat mooie analoge spullen en 100 jaar ervaring.



Ik dacht al wel dat ie oud was, maar zo oud? ;)

Frits van Mourik
1 januari 2008, 02:25
Ervaring is niet gelijk aan leeftijd, hoor...

BTW: Gelukkig Nieuwjaar, iedereen!!!

bert k
1 januari 2008, 13:51
Tropenjaren tellen dubbel. Heeft iemand wel een idee hoe heet het wordt in zo'n regiekamer?


En ook van mij de beste wensen!

Han S
1 januari 2008, 14:19
Tropenjaren tellen dubbel. Heeft iemand wel een idee hoe heet het wordt in zo'n regiekamer?


En ook van mij de beste wensen!

Wat denk je van al die mooie zangeressen?

rjong999
1 januari 2008, 14:31
Wat denk je van al die mooie zangeressen?
Hoeren zijn het, stuk voor stuk.

En u ook allemaal de allerbeste wensen voor 2008 en dat het brengen moge wat u ervan verwacht.

Nog plannen, Han ?

Helemaal gekgepraat over de vermeende magische kwaliteiten van analoge taperecorders heb ik mijzelf voorgenomen ergens dit jaar bij jou op te komen nemen (het zal wel Q3 worden). En je weet hoe het gaat met goede voornemens: de weg naar de hel is ermee geplaveid...

Han S
1 januari 2008, 14:50
Nog plannen, Han ?

Helemaal gekgepraat over de vermeende magische kwaliteiten van analoge taperecorders heb ik mijzelf voorgenomen ergens dit jaar bij jou op te komen nemen (het zal wel Q3 worden). En je weet hoe het gaat met goede voornemens: de weg naar de hel is ermee geplaveid...

Daar zeg je wat Rob, op een dag als vandaag ben ik altijd een beetje te emotioneel. Ik kwam om elf uur uit mijn bed rollen en na de gebruikelijke rituelen zet ik de TV aan, waar net een concert begint met Andrea Bocelli. Een half uur maar, maar met een groot en voortreffelijk (klinkend) orkest en een stuk of wat gast zangeresen waaronder Sarah Brightman.

En dan ga ik helemaal stuk, als muziek zo integer en met zoveel bezieling wordt gemaakt kun je mij opvegen.

En dan ga ik even naar een Amerikaans forum en kom ik het volgende tegen:

The key is understanding where your priority lies. You're not the artist or ultimate client. Once you know what their goal is you can adjust accordingly.

Even at it's most transparent the recording process is inherently false. No microphone hears the way we do, so everything is up to interpretation. But there's a not so fine line between creating a recording that infers the reality of a live performance sans amplification and one that actively paints a surreal aural picture that may simply be a hyped version of inferred reality or could be a complete fabrication that in no way resembles the parts that were used to create the sum.

En zo vallen dingen dan op zijn plaats, ik ben er al jaren achter dat een groot aantal muzikanten hun prioriteiten op de verkeerde plaats hebben en daarom ook niet goed bezig zijn en dus niet zullen bereiken wat ze voor ogen hebben. Ik heb teveel mensen meegemaakt die dachten dat als ik met ze zou werken, dat ze dan net zo zouden gaan klinken als (invullen naar wens), maar dat is een illusie.

Wat ik ga doen de komende jaren, als me dat gegund is, is muziek opnemen met mensen die met mij zoveel mogelijk op één lijn zitten, voor de muziek en muziek als vorm van kunst. En ik hoop samen met die mensen nog veel kippenvelmomenten te kunnen vastleggen. Ik heb geen enkele behoefte meer aan onzin en het nivo van ver beneden de middelmaat. Dat mag arrogant lijken, maar zo is dat niet bedoeld. Ik word over een goede maand 65 jaar en heb een redelijk pensioen opgebouwd en van daaruit kan ik gewoon mooi doorgaan met muziek. Die studio moet in elk geval wel zichzelf kunnen bedruipen want ik ga er niet op toegeven, maar prioriteit nummer één is de muziek.

Ik wil zelf ook muziek gaan maken en ik heb talloze prachtige voorbeelden die mij inspireren.

Kortom: je bent van harte welkom!

guhlenn
4 januari 2008, 10:02
GEk genoeg worden althans imho hier dingen wel omgedraaid. de miljoenen kids zijn over dertig jaar dus wel dertig jaar ervaring rijker, en ik vraag me af of ze dan nog onder doen voor Han nu (wel zo eerlijke vergelijking toch?). Maw; dat is een fantastische ontwikkeling want je hoeft niet meer rijk te zijn om je plaatje op te nemen.

Je kan het ook mystieker maken dan het is. Uiteindelijk ben je gewoon een timmerman (of loodgieter ;) ) die muziek moet vastleggen.