PDA

View Full Version : Tikkend geluid -basgitaar!



Robtones
27 december 2007, 23:46
Hallo,

Ik ben beginnend basgitarist, heb gisteren een Vintage Modified Jazz Bass van Squier gekocht. Ik heb alleen [wellicht] een probleem.

Zodra ik een metalen deel van mijn basgitaar aanraak [snaar, stemknop, etc] hoor ik een tik. Deze tik hoor ik niet als ik de toonregelaar [onderste knop] op de doffe toon heb afgestemd [geheel tegen de klok in gedraaid], maar naarmate ik de toonregelaar open draai hoor ik een tik als ik een metalen deel aanraak.

Waar kan dit aanliggen? Elementen? [Ik heb overigens met mijn normale gitaar dit ook wel eens gehad en toen lag dit aan het stopcontact].

Alvast bedankt voor de reacties.

Rob

gothax
28 december 2007, 01:12
is normaal, even je versterker op een geaard stopcontact aansluiten. als je trouwens niks aanraakt zou de bas iets meer moeten ruisen toch? (maar zou geen extreme ruis moeten veroorzaken!)

Robtones
28 december 2007, 14:20
is normaal, even je versterker op een geaard stopcontact aansluiten. als je trouwens niks aanraakt zou de bas iets meer moeten ruisen toch? (maar zou geen extreme ruis moeten veroorzaken!)

Ik heb de oorzaak min of meer gevonden; het komt door mijn klamme handen door het spelen [als je de bas aanraakt met droge handen hoor je de tik nl. niet]

Is dit normaal of is het de kwaliteit v/d bas? [Ik heb dit nl. ook met 1 van mijn elec. gitaren, ibanez rg321]

mr-02
4 januari 2008, 19:48
Ik had dit ook met een m'n electriche gitaar (geen bas)
van mij was het gwn m'n gsm z'n schuld :sneaky:

Robert H
5 januari 2008, 17:50
Je bas is blijkbaar niet geaard (via de stekker van je versterker). Zoals iemand anders al aanraadde: Probeer het eens via een geaard stopcontact...

Die klamme handen zijn niet zozeer oorzaak van dat tikken, 'is meer gewoon natuurkunde; Zodra jij met vochtige handen (goeie electrische geleiding) je snaar of andere metalen delen aanraakt, dan vorm jij opeens de aarde. Vandaar die plotselinge tik en - als het goed is - minder brom (ruis is i.m.o. iets anders*). Met kurkdroge handen zal je dat niet zo gauw overkomen aangezien de electrische geleiding dan veel minder is!



*) Waarom spreken jullie altijd over ruis als het over groundloops of andere storingen gaat? Ruis is volgens mij meer "sssssssssshhhhhhhhhhh" en hier hebben jullie het toch echt over "bzzzzzzzzzzzzzzzz" of "moemmmmmmmmmm". Da's brom (hum). Als ik het hoog van mijn actieve bas vol open zet, dan hoor je ruis. Als ik de kabel uit m'n bas trek en m'n vinger tegen de tip van de jack houd, dan hoor je brom. Of heb ik m'n terminologie nu niet op orde?

Robtones
15 januari 2008, 21:24
Je bas is blijkbaar niet geaard (via de stekker van je versterker). Zoals iemand anders al aanraadde: Probeer het eens via een geaard stopcontact...

Die klamme handen zijn niet zozeer oorzaak van dat tikken, 'is meer gewoon natuurkunde; Zodra jij met vochtige handen (goeie electrische geleiding) je snaar of andere metalen delen aanraakt, dan vorm jij opeens de aarde. Vandaar die plotselinge tik en - als het goed is - minder brom (ruis is i.m.o. iets anders*). Met kurkdroge handen zal je dat niet zo gauw overkomen aangezien de electrische geleiding dan veel minder is!



*) Waarom spreken jullie altijd over ruis als het over groundloops of andere storingen gaat? Ruis is volgens mij meer "sssssssssshhhhhhhhhhh" en hier hebben jullie het toch echt over "bzzzzzzzzzzzzzzzz" of "moemmmmmmmmmm". Da's brom (hum). Als ik het hoog van mijn actieve bas vol open zet, dan hoor je ruis. Als ik de kabel uit m'n bas trek en m'n vinger tegen de tip van de jack houd, dan hoor je brom. Of heb ik m'n terminologie nu niet op orde?

Ik kan me enorm vinden in jouw verhaal. Maar in winkel krijg ik te horen dat hier niets aan kan worden gedaan. Ben ik te goedgelovig? Daarnaast heb ik in de winkel op een echte Fender Jazz Bass [geen Squier dus] gespeeld en die had ook dit tikkende geluid. Ook maakte het spelen op bassen met single en humbucker pick-ups geen verschil. Echt vreemd.