PDA

View Full Version : De rol van de basgitaar



studio32
27 december 2007, 22:31
Hoi,

Ik wil met behulp van midi-software wat basspartijen maken. Gewoon wat uitproberen en spelen eerst...

Ik heb echter totaal geen verstand van de theorie achter de plaats van de bass in de band. Natuurlijk snap ik dat er veel verschillende mogelijkheden zijn en veel verschillende soorten bands... Maar wat speelt de basgitaar?

Wat zijn bepaalde basis dingen? Hoe maak je een baspartij over een gitaarpartij heen etc.

Een link naar een goede site hierover zou ook zeer geschikt zijn (zoiets als http://intellectualmusician.com , maar dan over bass)

bvd!

-=JEROEN=-
27 december 2007, 23:00
weer zo'n typische algemene vraag waar niet echt een specifiek antwoord op te geven is

wat voor soort muziek, style?
wat voor bezetting?

ga eens op onderzoek uit hoe bassisten het aanpakken:
http://www.tabcrawler.com/index.php?tabs=2
http://bassist.startpagina.nl/

Acousticaster
27 december 2007, 23:17
Kijk over het algemeen passen bassisten zich aan aan de akkoordenprogressie van de rest van de band (m.u.v. de drummer uiteraard). Stel dat de band een C-akkoord speelt dan zal de bassist daarvan vaak de grondtoon pakken (C), of de 3e (E) of 5e (G) daarboven. Bij G is dat dan dus G,B,D bij D D F# A you get the picture. En daarop uiteraard variëren en daarbinnen loopjes bedenken (hoeft dan geeneens met die 3 noten, in C kan je ook van een G naar een A naar een C gaan). Maar uiteraard verschilt dat weer tussen muziekstijlen en soorten bands.

Dit is ongelofelijk basic natuurlijk, maar moet ik nog verder gaan?

studio32
27 december 2007, 23:29