PDA

View Full Version : De rol van de basgitaar



studio32
27 december 2007, 22:31
Hoi,

Ik wil met behulp van midi-software wat basspartijen maken. Gewoon wat uitproberen en spelen eerst...

Ik heb echter totaal geen verstand van de theorie achter de plaats van de bass in de band. Natuurlijk snap ik dat er veel verschillende mogelijkheden zijn en veel verschillende soorten bands... Maar wat speelt de basgitaar?

Wat zijn bepaalde basis dingen? Hoe maak je een baspartij over een gitaarpartij heen etc.

Een link naar een goede site hierover zou ook zeer geschikt zijn (zoiets als http://intellectualmusician.com , maar dan over bass)

bvd!

-=JEROEN=-
27 december 2007, 23:00
weer zo'n typische algemene vraag waar niet echt een specifiek antwoord op te geven is

wat voor soort muziek, style?
wat voor bezetting?

ga eens op onderzoek uit hoe bassisten het aanpakken:
http://www.tabcrawler.com/index.php?tabs=2
http://bassist.startpagina.nl/

Acousticaster
27 december 2007, 23:17
Kijk over het algemeen passen bassisten zich aan aan de akkoordenprogressie van de rest van de band (m.u.v. de drummer uiteraard). Stel dat de band een C-akkoord speelt dan zal de bassist daarvan vaak de grondtoon pakken (C), of de 3e (E) of 5e (G) daarboven. Bij G is dat dan dus G,B,D bij D D F# A you get the picture. En daarop uiteraard variëren en daarbinnen loopjes bedenken (hoeft dan geeneens met die 3 noten, in C kan je ook van een G naar een A naar een C gaan). Maar uiteraard verschilt dat weer tussen muziekstijlen en soorten bands.

Dit is ongelofelijk basic natuurlijk, maar moet ik nog verder gaan?

studio32
27 december 2007, 23:29
Kijk over het algemeen passen bassisten zich aan aan de akkoordenprogressie van de rest van de band (m.u.v. de drummer uiteraard). Stel dat de band een C-akkoord speelt dan zal de bassist daarvan vaak de grondtoon pakken (C), of de 3e (E) of 5e (G) daarboven. Bij G is dat dan dus G,B,D bij D D F# A you get the picture. En daarop uiteraard variëren en daarbinnen loopjes bedenken (hoeft dan geeneens met die 3 noten, in C kan je ook van een G naar een A naar een C gaan). Maar uiteraard verschilt dat weer tussen muziekstijlen en soorten bands.

Dit is ongelofelijk basic natuurlijk, maar moet ik nog verder gaan?

Thanks for the basics!

Als je wilt, mag je verder gaan :)
graag zelfs ;)

Acousticaster
27 december 2007, 23:34
Thanks for the basics!

Als je wilt, mag je verder gaan :)
graag zelfs ;)
Graag gedaan maar 't is denk ik toch wel makkelijk om, zoals Jeroen vraagt, eerst aan te geven wát je precies wil gaan maken/doen?

studio32
28 december 2007, 01:35
Graag gedaan maar 't is denk ik toch wel makkelijk om, zoals Jeroen vraagt, eerst aan te geven wát je precies wil gaan maken/doen?

Ja mijn vraag is ook algemeen... Zie het als een beginnersvraag...

Misschien dat er wat goede voorbeelden zijn om te beginnen voor lichte muziek?

blues/ pop/ rock?

Wellicht een voorbeeld van een band/artiest die een beetje aan de basis staat van een stroming? Bluesband X / the beatles/ Hendrix?

Suggesties? Nummers met theoretische uitleg over dit onderwerp zal mooi zijn. Weet iemand toevallig een site met zoiets dergelijks?

mvg

-=JEROEN=-
28 december 2007, 11:37
ik blijf bij mn standpunt

ga zelf eens op onderzoek uit hoe bassisten het aanpakken:
http://www.tabcrawler.com/index.php?tabs=2

Acousticaster
28 december 2007, 12:26
Ja mijn vraag is ook algemeen... Zie het als een beginnersvraag...

Misschien dat er wat goede voorbeelden zijn om te beginnen voor lichte muziek?

blues/ pop/ rock?

Wellicht een voorbeeld van een band/artiest die een beetje aan de basis staat van een stroming? Bluesband X / the beatles/ Hendrix?

Suggesties? Nummers met theoretische uitleg over dit onderwerp zal mooi zijn. Weet iemand toevallig een site met zoiets dergelijks?

mvg

De sites die Jeroen aangeeft zijn prima om eens gaan rond te zoeken. Daarnaast kan ik nu alles wel gaan vertellen, maar nu ik net een beetje rondkijk op dit forum (zit hier nog niet zo gek lang) staat het eigenlijk allemaal en meer prima beschreven in de lessen van bovengenoemde...

studio32
28 december 2007, 17:09
ok, bedankt tot zover. Ik zal eens het een en ander gaan onderzoeken en uitproberen mbv midi software.

mvg

Guitarmania
28 december 2007, 22:37
Misschien mostert na de maaltijd, maar ik had gisteren een gitaarlesje over een baspartij over Alle The Things You Are (een Jazz-standard uit de Realbook). Daar kun je als bassist vreselijk los op gaan.

Wat bleek is dat een basgitarist niet veel anders doet dan een gitarist, maar dan in kwarten of achtsten (pompen). In principe kun je als basgitarist gewoon de toonladders volgen. Voor een basgitarist is het wel van belang om op de targetnotes te gaan zitten. Op de 1 en de 3 zet je dus in op de akkoord-tonen. Maar tussentijds pak je alle laddertonen.

Eigenlijk komt het er op neer dat je op de 1 de targetnote aanslaat (de 1, 3 of 5 van het akkoord) om daarna weg te dansen naar het volgende akkoord. En daar heb je gewoonweg heel veel vrijheid in.

studio32
29 december 2007, 12:13
Misschien mostert na de maaltijd, maar ik had gisteren een gitaarlesje over een baspartij over Alle The Things You Are (een Jazz-standard uit de Realbook). Daar kun je als bassist vreselijk los op gaan.

Wat bleek is dat een basgitarist niet veel anders doet dan een gitarist, maar dan in kwarten of achtsten (pompen). In principe kun je als basgitarist gewoon de toonladders volgen. Voor een basgitarist is het wel van belang om op de targetnotes te gaan zitten. Op de 1 en de 3 zet je dus in op de akkoord-tonen. Maar tussentijds pak je alle laddertonen.

Eigenlijk komt het er op neer dat je op de 1 de targetnote aanslaat (de 1, 3 of 5 van het akkoord) om daarna weg te dansen naar het volgende akkoord. En daar heb je gewoonweg heel veel vrijheid in.

Bedankt, nuttige info!!