PDA

View Full Version : Gibson Les paul studio faded



iWishmaster
27 december 2007, 20:58
Ik stuitte hier in de USA in de lokale guitarcenter op een Gibson die ik nog nooit eerder had gezien, namelijk de Les Paul Studio Faded (Worn Cherry Red). Ik heb er maar heel kort op kunnen spelen omdat ze gingen sluiten, maar ik vond het werkelijk een geweldig ding voor de prijs; 799 dollar, incl hardshell case! Echte Les Paul sound, maar ietsje minder warm misschien en de ongelakte hals is net lekker soepel en niet zo verschrikkelijk plakkerig als een epiphone bijvoorbeeld (maar dat is heel persoonlijk natuurlijk). Ik vind 'em er ook echt super uitzien, lekker ruw en simpel, zonder fratsen, 100% gitaar!

Ik heb is rondgezocht op het internet, maar kan nergens anders dit model vinden, zelfs op de site van gibson staatie niet (ook niet bij discontinued models). Even een plaatje van de bruine variant via google images gevonden:
http://www.maxguitarstore.com/products_pictures/lpfafed56.jpg
Op deze site alleen het volgende:
"All mahogany body and neck, lightweight, with a carved maple top."
Maar geen info over de hardware, welke pickups etc.

Feedback heeft ook het bruine model staan voor 999 euro:feedback linkje (http://www.feedback.nl/?b=LPSTUDIOFWB&a=)

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar komtie vandaan, welk jaar werden ze gebouwd (worden ze nog gebouwd?). De pickups lijken Burstbucker Pro's, of 1 of andere variant daarop, maar precies weet ik het niet. Zodra ik weer tijd heb ga ik nog een keer terug naar de winkel, maar het is toch bijna 2 uur rijden, dus ik wil eerst even verder wat onderzoek doen. Toch maar is kijken hoe dat precies zit met gitaren importen en belasting dan ...

DeiDRagonas
27 december 2007, 21:31
Echt ge-wel-di-ge gitaar! Super.
Bijna net zo mooi als een standard faded.

Maar echt niet zeldzaam ofzo hoor.. Met een minuut (beter?) googlen heb je al je info die je weten wil. Deze gitaar is gewoon te koop bij diverse winkels hier in nl. Alleen niet voor die prijs!! Koopje heb je daar zeg!

Veel plezier ervan!

Roy.

Row
27 december 2007, 21:42
Deze gitaar heb ik ook alleen dan in het cherry red
Er zit een 490T en 498T in. Ze komen uit 2007.
Echt een super gitaar, klinkt en speelt goed!
Het enige nadeel is dat er sneller deukjes inkomen
maar dat maakt mij iedergeval niks uit.
Zeker een aanrader.

iWishmaster
27 december 2007, 21:57
Bedankt voor de reacties alvast! Een tijdje googelen later ben ik erachter inderdaad. Dat ding heet hier in de USA "Les Paul Vintage Mahogany". Voor de mensen die misschien nieuwsgierig zijn nu:

Gibson Les Paul Vintage Mahogany Electric Guitar Features:

* Carved mahogany top and mahogany back
* '59 rounded Les Paul mahogany neck
* Rosewood fingerboard
* Tune-o-matic bridge with stopbar
* Chrome hardware
* Alnico V BurstBucker Pro pickups
* 2 volume and 2 tone knobs, 3-way switch

Hier staat alleen dat er Burstbuckers in zitten dus ... Zijn er 2 modellen van misschien?

Row
27 december 2007, 22:05
Ik ben bang dat je de verkeerde hebt opgezocht.
Gibson les paul studio faded (http://www.guitar.co.uk/gibson/1722-gibson_les_paul_studio_faded_electric_guitar) dat is hem.

iWishmaster
27 december 2007, 22:10
Ik ben bang dat je de verkeerde hebt opgezocht.
Gibson les paul studio faded (http://www.guitar.co.uk/gibson/1722-gibson_les_paul_studio_faded_electric_guitar) dat is hem.
Thanks! Nu nog kijken of ik 'em hier koop en meeneem (hoeveel dat precies kost) of toch maar in nederland tweedehands op ga zoeken ...

Row
27 december 2007, 22:14
Tweedehands ga je hem denk ik niet snel tegenkomen
omdat hij nog niet zo lang op de markt is. Iedergeval succes!

Rormo
28 december 2007, 15:54
lijkt heel erg op een(/mijn) smartwood eigenlijk. Alleen is de smartwood zonder slagplaat en heeft ie een dot inleg.

Arts
28 december 2007, 16:09
vet gitaartje.. de inlay vink ook super vet.. (vette kleur)

Nocki
28 december 2007, 16:16
Sorry maar hij lijkt totaal niet op de smartwood. deze gitaar heeft een hele andere top, is dikker, en heeft meer de normale gibson lp klank.
De smartwoods klinken mat sprankelender, minder grommend en niet zo zwaar in het middengebied. Ook zit er meer of andere dat weet ik niet zo precies op de hals...
De smartwoods zijn super gitaren vind ik zelf maar zeker niet te vergelijken met de studio's en de studio fadeds

Rormo
28 december 2007, 17:51
En daarom heten ze ook Gibson Les Paul STUDIO Smartwood??? Ze zijn volgens mij echt in grote lijnen hetzelfde hoor, maar er zijn zoals gezegd wat verschillen.

Nocki
28 december 2007, 18:08
En daarom heten ze ook Gibson Les Paul STUDIO Smartwood??? Ze zijn volgens mij echt in grote lijnen hetzelfde hoor, maar er zijn zoals gezegd wat verschillen.


Mijn excusses! Alleen mijn exemplaar van de smartwood heeft de eigenschappen waar ik het over had. Alle andere smartwoods zijn wel dezelfde dikte en klinken precies hetzelfde als de studio's.

Jellyfish00
28 december 2007, 18:09
heb je dr belasting/invoerrechten voor betaald?

DeiDRagonas
28 december 2007, 18:14
Mijn excusses! Alleen mijn exemplaar van de smartwood heeft de eigenschappen waar ik het over had. Alle andere smartwoods zijn wel dezelfde dikte en klinken precies hetzelfde als de studio's.



Hihihi..... :D

ACSlater
28 december 2007, 18:24
Mijn excusses! Alleen mijn exemplaar van de smartwood heeft de eigenschappen waar ik het over had. Alle andere smartwoods zijn wel dezelfde dikte en klinken precies hetzelfde als de studio's.

Er zijn minstens drie verschillende Smartwood varianten geweest met allemaal verschillende houtsoorten en daardoor ook andere sounds. Het kan best zijn dat er een tussen zat die een vergelijkbaar geluid had als een Studio Faded.

Tupelo
28 december 2007, 18:26
Ziet er erg veel uit als een The Paul..