PDA

View Full Version : kromme afdekplaat...



pasqual
27 december 2007, 17:42
hey allemaal,

ik heb een afdekplaat voor de electronica-ruimte gemaakt van essen, zo'n 2,5 mm dik, maar het kreng trekt krom...
hoe kan ik dit het beste oplossen? misschien 2 dwarslatjes aan de binnenkant?
ik heb in ieder geval wel wat ruimte daarvoor.

wij danken u voor uw waardevolle contributie.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
27 december 2007, 17:49
http://www.bartcop.com/jpg/012ham.jpg

This should do the trick ;)

euh.. ja, een paar latjes tegen lijmen kan altijd, maar misschien kan je proberen met stoom (boven de waterkoker dus) het kreng wat recht te trekken (stoom maakt hout soeper). Of je laat je plankje een kwartiertje koken, en perst het dan tussen twee zware voorwerpen in, dan zou het recht moeten zijn

prs
27 december 2007, 17:52
Ik heb dit ook vaker. Heb een strat afdekplaat van rosewood, en die trekt ook een beetje krom, echter eenmaal vastgeschroefd met 6 schroefjes is er niet echt meer wat van te merken.
Een tele slagplaat die ik heb gemaakt van kruiselings verlijmd birdseye fineer (kruiselings juist om dat kromtrekken tegen te gaan) heeft zelfs nog de neiging om krom te trekken.
Mijn ervaring is wel dat als het eenmaal vastgeschroefd zit het nauwelijks meer opvalt dat het plaatje niet helemaal recht is. Ligt er natuurlijk wel aan hoe kromgetrokken jouw plaatje is en of het hout dat je gebruikt hebt droog genoeg was. Als het echt heel krom is en je gaat het schroeven loop je grote kans dat ie gaat breken!
Wellicht dat anderen hier nog een oplossing hebben om in de toekomst het kromtrekken te voorkomen. Eenmaal kromgetrokken krijg je hem niet meer (gemakkelijk) recht vrees ik.

pasqual
27 december 2007, 18:47
bedankt jongens,

ik heb het plaatje uit een stuk essen gezaagd en dat is een kl*teklus en ik denk dat de warmte die vrij komt tijdens het zagen ( het gaat vrij langzaam ) er voor zorgt dat het plaatje kromtrekt. als ik 'm vastschroef blijft ie mooi zitten, dus zo krom is ie nu ook weer niet.

@mr. fingers: trekt hout naar de stoom toe of buigt het er van af?

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
27 december 2007, 18:57
Stoom maakt je hout slap, dus dan kan je het makkelijk plooien. Gewoon dus een kwartiertje koken in zuiver water, en dan tussen twee vellen keukenrol (huishoudrol) leggen, en daarop een aanzienlijk gewicht (goede zware versterker,...), en een paar uren wachten... Zou normaal gezien dan kaarsrecht moeten zijn

pasqual
27 december 2007, 19:02
wordt mijn plaatje dan niet kleiner? de maat luistert vrij nauw en is al voorgeboord.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
27 december 2007, 19:05
Als het nat is, is het ietsje uitgezet, maar als het droog is, is het excact even groot als de normale versie. (weet m'n vader, die die dingen al meer gedaan heeft me te vertellen)

pasqual
27 december 2007, 21:32
well thank you mr. fingers, maar ik ga 'm niet uitkoken, zo erg is het nu ook weer niet. wel bedankt voor het meedenken. ik heb 'm vannacht tussen 2 balken geklemd gehad en hij kwam er weer recht tussenuit........... tot vanmiddag. dus ik denk dat ik voor de latjes aan de achterkant ga, lijkt mij een meer definitieve oplossing. maar eerst ff jouw voorstel met de waterkoker proberen en kijken hoe lang ie recht blijft.

groeten Pasqual.

daisho
29 december 2007, 09:56
Je kan er ook een dun plaatje aluminium onder lijmen...

werkt ook..

JacquesLeDick
2 januari 2008, 13:05
Je kan er ook een dun plaatje aluminium onder lijmen...

werkt ook..
Is het plaatje maar aan 1 kant vernist? Dan zal het makkelijker krom trekken!
Steeds alle kanten tegelijk vernissen om kromtrekken tegen te gaan.

Orpheo
2 januari 2008, 13:20
ik zou er 2 kleine latjes op lijmen...

pasqual
2 januari 2008, 21:22
@jacques...: de plaat is nog niet gelakt, aan de achterkant komt aluminiumtape t.b.v. schielding. en ik ga inderdaad voor latjes aan de achterkant,Orpheo.

groeten Pasqual.