PDA

View Full Version : Ibanez Sz 520



crazylay
27 december 2007, 13:13
Hallo

Heeft hier iemand ervaring met de Ibanez Sz 520??

ik ben op zoek naar een Les Paul die ik wil ruilen tegen mijn fender stratocaster usa 1989.

is deze ibanez wat om te ruilen?

gr. marco

Jellyfish00
27 december 2007, 13:16
Dat zijn 2 hele andere vragen :???: wat wil je nou precies weten?

Squier4ever
27 december 2007, 13:18
Die SZ is bij lange na geen LP, maar wel een van de weinige Ibbie's die ik te pruimen vind.

crazylay
27 december 2007, 13:25
Dat zijn 2 hele andere vragen :???: wat wil je nou precies weten?

naja wat wi lik precies weten?? lees m'n naam dan.

als je goed leest begrijp je dat ik een les paul zoek en deze ibanez kreeg aangeboden.. dus vraag of dit mischien wat is.

;)

Jellyfish00
27 december 2007, 13:28
zo'n ding is toch veel minder waard dan een fender?

Gitaar4LifeDude
27 december 2007, 16:48
uit jouw verhaal kan je echt niet opmaken dat die sz te ruil was tegen jouw strat sorry hoor...

nevyn292
27 december 2007, 16:50
zoals ik het zie, heeft ie een sz520 aangeboden gekregen, maar meneer wil een les pauls....


een les pauls willen en een sz520 nemen?

kan, maar ik vind het maar vreemd, niet echt vergelijkbare gitaren :cheerup:

Vonk
27 december 2007, 17:05
naja wat wi lik precies weten?? lees m'n naam dan.

als je goed leest begrijp je dat ik een les paul zoek en deze ibanez kreeg aangeboden.. dus vraag of dit mischien wat is.

;)

En wat heeft die strat ermee te maken? Ik snap ook geen reet van je vraagstelling, en zo te zien aan de reacties ligt dat aan jou...

Het is vaag omdat je een LP wilt hebben en je een Ibanez aangeboden krijgt. Die 2 dingen hebben totaal niets met elkaar te maken...

"Ja ik wil graag een Ferrari maar ik krijg nu een Rolls Royce aangeboden"

Gitaar4LifeDude
27 december 2007, 19:32
en wat voor les paul wil je anyway?
custom ga je d'r niet voor krijgen, meer info aub

crazylay
27 december 2007, 19:40
kom op jongens.. kunnen jullie lezen of..?

ik vraag.. ik zoek een les paul ja dat klopt. maar omdat ik deze ibanez kreeg aangeboden "EN GEEN ERVARING HEB MET DEZE IBANEZ" vroeg ik aan jullie of jullie dus ERVARING hebben met deze IBANEZ.

want mischien is die IBANEZ ook wel wat inplaats van de LES PAUL.

gr.

crapton
27 december 2007, 19:41
Ja ik heb ervaring met een SZ520. Qua bouw lijkt ie wel wat op een Las Pouls. Beide van hout mahooni, met daarop een flinke dikke laag maple (essen). Maarrr de vorm is weer heel anders lijkt meer op een PRS. Allebei met humbuckers. Ik vind de SZ een fijn spelende gitaar, goed afgewerkt, mn de hals overgang is mooi vloeiend en beter dan een LP of Strat. Met een stel DiMarzio's of SD's erin heb je een heel leuk rockgitaartje.

Nou heb je allerlei LasPouls, Junior, Standard, Faded, Custom, Studio enz, ze maken die dingen ook al 50 jaar dus hoeveel variaties pindakaas kan je bedenken, ja die bestaan dus. Dus die dingen klinken ook allemaal weer wat anders. Lijkt het op een SZ qua geluid? Soms wel soms niet afhankelijk van amp en muzieksteil.

Wat je veel ziet is een LasPouls Standard, wat Gary Moore heeft is een special maar dat is wel ongeveer het model. Dat kan je dus wel vergeten om die in te ruilen tegen een Stratocrapper, of je moet bijleggen. Daarentegen kan je je Stratocrapper wel ruilen tegen een SZ520, en dan heb je nog een betere gitaar ook... Normaliter is een 2e hands Crapper 98 US edition meer waard dan een nieuwe SZ.

crazylay
27 december 2007, 19:55
ok thanks.

mijn stijl is dus rock 'n' roll, blues.

is deze SZ wel wat voor deze stijlen?(oh en er zitten DiMarzio's in)

nevyn292
27 december 2007, 21:13
met mahonie kan je wel blues spelen, hals van SZ is ook wel lekker om te spelen, maar je moet wel even kijken wel elementen, neem niet aan dat je met X2N's blues wilt gaan spelen(zoiezo zou ik dat neit doen met dimarzio's maar dat is een kwestie van smaak, denk dat genoeg mensen het wel doen emt PAF pro etc.)


en p.s. niet om negatief te zijn maar als je je vraagstelling zo onduidelijk blijft houden, dan denk ik dat veel forumleden geen advies kunnen geven omdat ze het gewoonweg niet snappen, je ziet zeker dat er een stuk of wat zijn die niet snappen wat je precies bedoelt

crapton
27 december 2007, 21:43
Volgens mij is een SZ520 is zelfs met DiMarzio's niet zo vet/vol als een echte Gibson LP Std of Custom. Maar dat hang natuurlijk ook af van de gekozen DiMarzio's (welke dan) en je versterker.

Een SZ is wat scherper, aggressiever en neigt iets meer naar de SG. Ondanks dat ie qua bouw best op een LP lijkt (ik bedoel er zit een dikke plak maple op, niet alleen fineer). Ook de hals is behoorlijk stevig van vorm.

Let wel: een SZ heeft een mensuur van 25.1 " ipv 24.75" op een LP, dwz de snaarspanning is wat hoger. Dat het geluid anders is dan een LP kan onder andere daaraan liggen.

Overigens kan je ook altijd ruilen tegen een Epi LP. Kijk wel uit want die Chinese zien er mooi uit maar ik vind ze zeldzaam k*t klinken. Een SZ komt uit Korea en is dus perfect afgewerkt (zoals de meeste Ibanezzen).

Ik kan je verder een Epiphone Sheraton II aanraden voor rock & roll en blues. Dat is wel een goede, alleen snel andere elementen indonderen...

Neals
27 december 2007, 21:53
Ik heb een SZ naast zowel een SG als een LP gehad en vind een SZ meer neigen naar een LP. SZ is een behoorlijk goede gitaar, de SG mocht zelfs dankzij de SZ oprotten. De LP daarentegen klonk net even iets voller, waardoor de SZ weggegaan is.

Echter ben ik zelf meer bluessy gaan spelen, en raad eens, sta meestal met een fender in mijn klauwen ;)

crazylay
29 december 2007, 14:37
wat vinden jullie van de Ibanez Les Paul Custom "1975"het exacte bouwjaar wist hij niet maar wel dat hij uit de 70er jaren komt.

dit is de goldtop ibanez met DiMarzio's.