PDA

View Full Version : Advies nodig...



MartijnTimmermans
26 december 2007, 23:55
Hallo allemaal!

Ik heb advies nodig bij het kopen van een nieuwe gitaar. Ik speel al een paar jaartjes op mijn London City Spitfire maar ik wil nu iets anders.
Ik speel vooral: Red Hot Chili Peppers, Matchbox 20, Guns N' Roses, Dire Straits en Pearl Jam en het geluid dat ik wil proberen te krijgen is die van John Frusciante.
Mijn budget ligt rond de 500 euro.
Ik heb al veel gezocht op dit forum en mijn oog is gevallen op de volgende gitaren:
- Fender Telecaster
- Epiphone Les Paul
- Een semi-hollow (Ibanez Artcore misschien?)
Wie kan mij de beste van deze, of misschien een andere, aanwijzen?

Alvast bedankt! :dance:

Lexvandoef
27 december 2007, 00:00
Een tele met een humbucker met de neck of brug misschien? Fender Telecaster Deluxe bv.

Otje
27 december 2007, 08:34
Frusciante speelt veel op Strats en Jaguar/Mustangs (heb altijd moeite om die twee uit elkaar te houden). Daar zou ik dus voor kiezen als je graag een beetje zoals John wilt klinken. Een Epi Les Paul is dan een minder goede keuze denk ik.

dimitri
27 december 2007, 11:05
Misschien is de classic 60's stratocaster iets voor je?
Voor het geld een zeer degelijke gitaar. Plus je kan er verschillende stijlen op spelen. Natuurlijk gaat dat ook op een telecaster, maar als je rhcp wil spelen is een strat toch wel een goede optie. Als je de zoekfunctie hier gebruikt ga je zeker iets vinden over die 60's classic strat.

Hendriks
27 december 2007, 11:07
Voor €500(en minder) koop je goede Japanse strat , gitaar voor het leven.

Mr.Fingers
27 december 2007, 11:14
Voor €500(en minder) koop je goede Japanse strat , gitaar voor het leven.

Wat Hendriks zegt kan ik alleen maar bijtreden. En omdat ik tochwat "steviger" muziek in je keuze ontdek (Pearl Jam,...) is misschien een Fat Stratocaster wel de meest aangewezen optie, die heeft een humbucker in de brugpositie ipv een enkelspoelselement, en die geeft een goeie dikke rocksound. Als je wilt kan je die humbucker nog splitbaar maken ook, dat je terug een singlecoil-sound hebt. Maar ik denk dat een strat het meest aangewezen is.

Squier4ever
27 december 2007, 12:13
Wat Hendriks zegt kan ik alleen maar bijtreden. En omdat ik tochwat "steviger" muziek in je keuze ontdek (Pearl Jam,...) is misschien een Fat Stratocaster wel de meest aangewezen optie, die heeft een humbucker in de brugpositie ipv een enkelspoelselement, en die geeft een goeie dikke rocksound. Als je wilt kan je die humbucker nog splitbaar maken ook, dat je terug een singlecoil-sound hebt. Maar ik denk dat een strat het meest aangewezen is.

Pearl jam speelt live met een LP en een strat, iig wel in younger years....
ten tijde van het album Ten, wat overigens hun beste is vind ik, had er eentje een LP en de ander een strat.

ik denk dat jou spitfire een meer dan prima gitaar is en dat jou probleem bij je versterker ligt. wat voor amp heb je?

MartijnTimmermans
27 december 2007, 12:56
Ik speel op een Laney hardcore max 30watt.

Squier4ever
27 december 2007, 12:59
Ik speel op een Laney hardcore max 30watt.

found the problem

MartijnTimmermans
27 december 2007, 13:01
Is deze versterker zo slecht dan?

Squier4ever
27 december 2007, 13:18
nou je hebt er zeker geen toppertje mee in huis, voor dat geld kun je veel betere amps krijgen denk ik ja.

CrudeSapphire
27 december 2007, 13:26
Nee hoor, maar voor jouw muziekstijl misschien een tikkie te hard ;)

MartijnTimmermans
27 december 2007, 13:31
Hoe bedoel je "te hard"?

Squier4ever
27 december 2007, 13:32
Nee hoor, maar voor jouw muziekstijl misschien een tikkie te hard ;)

ook voor metal is het een prul. komt een snerpende bijensound uit.

MartijnTimmermans
27 december 2007, 13:33
Is het een metalversterker dan?

Squier4ever
27 december 2007, 13:34
Is het een metalversterker dan?

wel voor bedoeld, maar ook dat is naar mijn bescheiden mening niet gelukt. maar voor de muziek die jij wilt spelen zou ik eens fijn kijken naar een Vox AD30VT

MartijnTimmermans
27 december 2007, 13:37
Aha! Dus daarom klinkt die "Crunch" zo kut!

Squier4ever
27 december 2007, 13:38
Aha! Dus daarom klinkt die "Crunch" zo kut!

probeer iig eens uit of het helpt om er wat meer mids en iets minder gain in te doen. ook niet teveel bas, maar ook niet te weinig.

Jellyfish00
27 december 2007, 13:38
Aha! Dus daarom klinkt die "Crunch" zo kut!
hij snapt hem ;)

MartijnTimmermans
27 december 2007, 13:40
Ik gebruikte dat knopje altijd voor n mooi clean geluid. :confused:
Die vind ik wel klinken!

CrudeSapphire
27 december 2007, 13:44
Is het een metalversterker dan?
Dat zou het moete voorstellen

MartijnTimmermans
27 december 2007, 13:47
Maar jullie zeggen dat ik dus eigenlijk op zoek moet naar een nieuwe versterker ipv een nieuwe gitaar :???:

joskedentweede
27 december 2007, 13:53
ja, dat is het punt mss wel
een LC is een zeer goede gitaar
met een vox moet het zeker gaan
versterkers zijn ook een goede investering!
Eerst goede versterker, dan goede gitaren (maar die heb je al)

Squier4ever
27 december 2007, 13:57
Maar jullie zeggen dat ik dus eigenlijk op zoek moet naar een nieuwe versterker ipv een nieuwe gitaar :???:

indeed, dat zal je sound momenteel meer verbeteren als een gitaar.

MartijnTimmermans
27 december 2007, 13:58
Vind ik best raar eigenlijk, want ik heb niet het gevoel dat ik een slechte versterker heb want ik vind deze erg goed klinken (op dat crunch ding na dan), vergeleken met een paar andere versterkers die ik toen ik deze kocht ook geprobeerd heb.

Squier4ever
27 december 2007, 14:05
kan zijn, maar je gitaar is in je setup niet de zwakste schakel, je amp wel. ga maar eens zo'n vox testen, praten we daarna verder.

MartijnTimmermans
27 december 2007, 14:09
Ok!
Bedankt voor jullie adviezen. :cheerup: