PDA

View Full Version : scheur a la slash



thekid
26 december 2007, 22:35
Hey

kan iemand wat tips geven van hoe je amp in te stellen als je een slash sound.

niet de treble bass en midlle maar de gain volume verhouding.

Realeigo
26 december 2007, 23:04
Ik kan wel zeggen dat ie op 12 uur of op 3 uur moet maar dat is bij elke versterker weer anders.
Je moet zelf gewoon ff luisteren naar de muziek en dan zelf de hoeveelheid gain bepalen.

llahsraM
26 december 2007, 23:28
Hey

kan iemand wat tips geven van hoe je amp in te stellen als je een slash sound.

niet de treble bass en midlle maar de gain volume verhouding.

Master helemaal open(buizen bak) en gain tussen 6 en 7 ongeveer... dan kom je aardig in de buurt! veel mids

Edit: wat voor versterker heb je zelf? wat voor gitaar?(elementen)?

Nevaratoiel
26 december 2007, 23:43
Ik dacht, laat ik het even voor je opzoeken, want ik weet dat het op een forum die ik bezoek stond, maar ik kan het zo gauw even vinden. Ik ga nog wel even voor je doorzoeken.

kassie
26 december 2007, 23:54
stukje op de website snakepit.org.

For live appearances, the JCM SLASH Marshalls are used for a dirty sound. For the dirty tone, the SLASH recommended settings are: Presence: 7, Bass: 7, Mid: 4.5, Treble: 7, Output Master: 6, Lead Master: 10, Input Gain: 6.5. The JCM SLASH Marshalls are used for a clean sound, too, when modified with KT88 output tubes. The SLASH Marshall should be tuned this way for the clean tone (SLASH recommendations): Presence: 0, Bass: 9, Mid: 3, Treble: 5 1/2, Output Master: 10, Lead Master: 0, Input Gain: 4.

belangrijk om te weten is dat vooral dat silver jubilee model voor z'n karakteristieke sound zorgt. valt niet mee om met een jcm 900 of 800 dat voor elkaar te krijgen bijvoorbeeld. je kan er echter wel dicht in de buurt komen.

nog een belangrijk stukje in een interview van monstercable aan zijn guitartech adam day over zijn sound.

Monster: Slash's "dirty" tone is deceptively less distorted than people might initially realize. How do you achieve a good, distorted rock guitar tone?
Adam Day: Well, the key is that the sound comes a lot more from the output of the amp as opposed to the pre amp gain. The amp's master output has to be turned up to a certain point to really get the warmth and reaction. On the Marshall Jubilee Series amps that Slash uses, those heads have a lead master and another gain stage. So, we have the gain all the way up and the master volume at like 6 or 7. And, then the input gain is like about 6, so technically we're possibly running more output gain than input gain.

dat is zo'n beetje al het waardevolle voor je. z'n distortion haalt ie voor een groot deel uit z'n les paul met z'n humbuckers, en een zwaar overstuurde buizenamp dus waarbij de output hoger is dan de gain hoeveelheid.

eigenlijk is z'n sound gewoon een hele vette crunch als je het zo kan stellen.

thekid
27 december 2007, 11:59
Ikzelf speel met een gibson les paul over een marshall tsl 601 (combo). standaard humbuckers en standaard buizen.


En slash gebruikt die bij vr ook geen jcm 800 stond in de gitarist dacht ik

mikeyaxeman
27 december 2007, 22:14
Misschien dat dit ook nog wel interessant is:


http://www.youtube.com/watch?v=xsUKtl9SgUM

Slash heeft ook een aantal nieuwe Vintage Modern heads tegenwoordig.

kassie
28 december 2007, 01:16
Ikzelf speel met een gibson les paul over een marshall tsl 601 (combo). standaard humbuckers en standaard buizen.


En slash gebruikt die bij vr ook geen jcm 800 stond in de gitarist dacht ik

appetite op de plaat met een gemodde jcm800
appetite de tour grotendeels met silver jubilee

uyi1+2 silver jubilee, jcm800 en een jcm900. die plaat klinkt de distortion een stuk scherper van hem.
uyi de tour gebruikte hij drie of vier heads die hij mixte waardoor er 1 voice kwam zeg maar. ik geloof 2 silver jubilee's en een jcm800. bij de solo's gebruikte hij een boost en af en toe nog een compressor.

bij snakepit waren het volgens mij alleen zijn silver jubilees.

en bij velvet revolver wijkte hij wat af van zijn standaard voicing die hij op de uyi tour gebruikte. een vintage modern plus een silver jubilee voor zijn distortion. die vintage modern liet hij gewoon standaard met de kt66 buizen erin. hij gebruikte normaliter altijd groove tubes els34 als eindtrap buizen. Hij heeft nu eigenlijk een iets andere gemixte voicing.

Voor het cleane gedeelte gebruikt hij een vox met een silver jubilee. de buizen weet ik hier zo een twee drie niet van maar deze silver jubilee heeft andere buizen erin dan voor zijn distortion jubilee's.

Overigens heeft hij bij contraband op de plaat nog wel gebruik gemaakt van een jcm 800, maar live niet en op de libertad plaat ook niet.

ach zijn basisgeluid blijft nagenoeg hetzelfde, z'n geluid wordt voor een groot deel bepaald door z'n les paul met alnico2 pro's erin. en of het nu een jcm800 ism een jubilee, of een vintagemodern ism een jubilee is... klein verschil in accent laat ik maar zeggen. je hoort het ook bij liedjes als she mine. op een gegeven moment wordt zijn sound aardig zompig, ik denk dat dan de vintage modern in de mix komt. het kan ook een effect zijn overigens.

Realeigo
28 december 2007, 10:33
Gebruikte hij niet bij appetite die gemodde #39?
Die plexi waar ze het tremolo circuit hadden omgebouwd tot een extra gainstage?

of praat ik nu onzin?

kassie
30 december 2007, 15:08
Gebruikte hij niet bij appetite die gemodde #39?
Die plexi waar ze het tremolo circuit hadden omgebouwd tot een extra gainstage?

of praat ik nu onzin?

ja dat zeggen er meer, en nu begin ik ook te twijfelen. Als ik me goed herinner stond in zijn boek dat ze een jcm800 gemod hadden. maar ik kan het niet controleren omdat ik het boek heb uitgeleend...

thekid
30 december 2007, 20:15
het is nu niet de bedoeling van exact dezelfde sound krijgen het ging mij alleen erover dat ik op sommige plekken hoor dat slash eigenlijk weinig gain gebruikt.

ik wou chekken of dit zo was.

Even over het boek is het de moeite waard om hem te kopen en weet iemand mss of hij ooit in het nederlands vertaald want dat vind ik toch altyd prettiger om te lezen.

Nevaratoiel
30 december 2007, 22:16
Ja, het is zeker de moeite waard en nee, hij is niet in het Nederlands te krijgen. Alleen maar in het Engels.

EuroCinema
31 december 2007, 09:45
het is nu niet de bedoeling van exact dezelfde sound krijgen het ging mij alleen erover dat ik op sommige plekken hoor dat slash eigenlijk weinig gain gebruikt.

ik wou chekken of dit zo was.


Nou ja, "weinig" is een subjectief begrip. Maar de meeste klassieke rocksounds (Page, AC/DC, ZZ Top, Joe Perry en ik denk ook Slash) zijn minder vervormd dan veel gitaristen denken. Het zijn zeker geen verpulverde zware distortion-sounds.

Plantje
31 december 2007, 11:35
Wat mij opvalt is dat mijn geluid zo snel dood valt als ik zo weinig gain gebruik. Echt een waardeloze sustain :(

En toch is mijn gitaar (naar mijn idee) niet de minste. Een USA strat elite deluxe. Geen Les Paul, maar toch....

En volgens mij is dat ook de reden dat veel mensen de gain veel te ver open zetten. Met name met de solo's lijkt het wat "gemakkelijker" te spelen. Zelf schrik ik ook vaak van hoe gruwelijk veel gain ik eigenlijk op mijn basis sound heb staan. :( Akkoorden zijn één brij in plaats van de toon met nog lekker wat oversturing.

Maar als ik er dan wat minder gain op zet speelt het weer minder lekker.

Wat is overigens wellicht het juiste subforum voor dit stuk? Ik heb het idee, dat ik een beetje off topic aan het gaan ben :satisfie:

kassie
2 januari 2008, 21:56
kijk een fender is ook een totaal andere gitaar als een les paul. ik ben zelf enorm fan van een les paul maar ik zal toch proberen om het objectief te houden haha.

de textuur van de sound uit beide gitaren is anders. zo speelt clapton met actieve pick ups in zijn strat om toch een beetje een humbucker/les paul sound te krijgen. les paul heeft meer sustain en is vetter. ideaal voor powerchords achtige muziek. punk rock hard rock etc. de vette sound wordt ook gewaardeerd door bluesgitaristen als bb king, chuck berry etc.

een strat klinkt clean eigenlijk mooier al zeg ik het zelf dan een les paul door de single coils. er zijn meerdere soundcombinaties mogelijk door de 3 pickups die je in 5 standen kan doen. gibson heeft er maar 3. ook een strat wordt allom gewaardeerd in de blues wereld, en ook wel in de rock. hendrix, malmsteen, sambora etc.

als je als gitarist een zware distortion sound nodig hebt omdat anders je tonen snel wegvallen dan is er iets mis. misschien ligt het aan je vingerzetting, gebruik vibrato's. misschien kun je je speelstijl wat bijschafen, het kan ook zijn dat je gitaar aan een onderhoudsbeurt toe is. Veel hardrock gitaristen raden ook aan om clean te oefenen omdat je dan juist kan horen hoe het met je techniek erbij staat. slash en zakk wylde raden dat bijv. allebei aan.

jimi page bijvoorbeeld had eigenlijk best een cleane distortion sound. meer een oversturing zegmaar. dat betekende dat een verkeerd geplaatste vinger of bend gelijk stilviel. Maar die sound zorgt dus wel voor meer dynamiek en textuur in mijn opinie dan een zware distortion.

Plantje
2 januari 2008, 23:02
Hmmm... ik had er misschien even bij moeten zeggen, dat mijn Strat ook actieve elementen heeft. In die zin klinkt ie ook al veel beter dan de Squier die ik ernaast heb.
Maar het klinkt wel een beetje als het beste van twee werelden :) En mooi clean en goed overstuurd.

Te veel gain gebruiken is ook puur iets wat aan mezelf ligt geloof ik. Heb ik een lekker geluidje samengesteld...ga ik er toch weer steeds meer gain op gooien.

Clean oefenen heb ik tijdens mijn gitaarlessen ook altijd geleerd.

Nu net heb ik ook weer wat zitten klooien en weer een best mooi geluid neer gezet. Nog lang geen crunchy tegen clean aan geluid, maar lekker vet overstuurd. Dat is ook wel lekker aan die GT-Pro: ik kan twee amps "naast elkaar" zetten. Morgen dit eens proberen bij de band.

Overigens zeg ik niet, dat het geluid direct wegvalt bij minder gain...maar gewoon sneller. En dat vind ik dan jammer. Nu ben ik wel die digitale fuzz ook kwijt. :satisfie:

ben vanhoof
3 januari 2008, 10:27
Dat je geluid wegvalt met weinig distortion komt volgens mij ook omdat je met een gt pro als pre amp speelt. Als ik met mn jvm op het crunch kanaal speel verschiet ik er soms van hoeveel dynamiek het ding wel niet heeft, en akkoorden blijven bij mij echt erg lang doorgaan. Heeft mss ook wel met de grootte van mn gitaarbody te maken (jackson rr5) maar dan nog.

Mss een tip; zet de compressors en noise reducers eens af als je die op hebt staan.

Plantje
3 januari 2008, 10:33
Nee, ik denk toch dat het vooral instellingen en mijn luiheid zijn :)

Ik heb namelijk ook een Marshall TSL100 full buizenamp gehad. Daar vond ik ook het crunch kanaal tegenvallen. En toen begreep ik ook op zich wel waarom veel mensen een DSL veel prettiger vinden. :)
Ik denk ook, dat het te maken heeft met het volume waar je op speelt. Met veel gain klinkt het op woonkamer niveau al snel lekker rauw. Terwijl je eigenlijk weinig gain wil gebruiken en de boel wat meer wil laten knetteren ;) Dat ga ik vanavond dus even proberen!

Elke vorm van compressor en noise reduction heb ik uit staan! Op het moment eigenlijk enkel preamp en reverb. Enkele keer even een flanger of wah. Maar eerst even het basis geluid lekker krijgen. Dan ga ik het nog wel wat tweaken :satisfie:

Vaak vind ik het geluid wat tegenvallen als ik het net lekker heb ingesteld voor akkoorden en ik gebruik datzelfde geluid om een solootje te spelen. Misschien zou ik er dan juist wel wat aan compressor overheen moeten gooien.

Is er overigens een apart subforum voor instellingen voor bepaalde geluiden? Als je wat hulp wil hebben om een bepaald geluidje te krijgen? Of als je gewoon wat wil discussieren over verschillende instellingen?