PDA

View Full Version : Fender Classic 70's Strat: Voors en Tegens



Epipaul
26 december 2007, 21:56
Hallo,

Ik ben nu een tijdje opzoek naar een stratocaster en ik heb er eens wat over opgezocht en wat gespeeld op verschillende strats. Gezien mijn financiën heb ik mijn oog laten vallen op de Fender Classic serie. Omdat dat ,volgens mij, heel veel gitaar biedt voor een goede prijs. Ik ben erg gecharmeerd van de looks van de 70's maar ik vroeg me af :In hoeverre verschilt de 70's van de 60's?
Een vriend van mij heeft een 60's classic player en die vind ik mooi klinken. Maar de 70's vind ik er mooier uit zien. Zal de sound erg verschillen?

Vraag 2: Wat zijn volgens jullie goede en minder goede punten van de 70's classic?

Jullie zouden mij er enorm mee helpen.

Groet,
Jeroen

Orpheo
26 december 2007, 22:09
het verschil in sound: Ik denk dat 't iets meer 'druk' heeft, iets meer power, en meer strakheid vanwege de maple toets en essen body. De rosewood toets geeft gewoon wat meer warmte, en het alder levert nog meer allround warmte en ronding tegenover het essen en esdoorn. Ik vind alleen de pickups niet te pruimen. Geef mij maar die gitaar+setje kinman woodstocks. Instant Hendrix/Frusciante of gewoon een eigen sound.


Of een setje superdistortions natuurlijk :D

Het grootste minpunt is denk ik het headstock. het cbs-headstock is gewoon LELIJK. maar dat is bij te slijpen ;)

Epipaul
26 december 2007, 22:32
De headstock vind ik juist heel tof!
Waar zal het prijsverschil in zitten in vergelijking met een 60's of 50's?

GibsUn
26 december 2007, 22:36
ok zeer offtopic, hoewel het nog met strat te maken heeft.. maar hiervoor een nieuw topic opene is dom, ikhoop dat iemand ff kort en bondig een antwoord kan geven. excuses maar ikheb nogniet gegoogled ende zoekfunctie niet gebruikt... maar ik denk wel dat er iemand ff snel een kort antwoord op kan geven :)

wat kan je bij fender allemaal uit het identificatienr afleiden?
neem nu bv. MZ7052733.. (dasde mijne vandaar)

alvast bedankt.

grayfink
27 december 2007, 00:30
MZ7... = Mexico Zero 7 is een Made in Mexico uit 2007. Vrij nieuwe dus. Is niet altijd zo gegaan en het verschilt ook nog eens per serie.

Eko
27 december 2007, 10:22
Ik heb even gekeken op de Fendersite voor je.

De 60`s heeft een C-shape neck ( vorm van de hals)
Alder body
3 vintage style staggered pole pick-ups
Vintage Ping style tuners

De `70`s heeft een U-shape neck
Ash body
3 vintage style single coils
Fender/Schaller F-style tuners

De rest is grotendeels hetzelfde. Of je het verschil in tone hoort tussen Alder of Ash is twijfelachtig. De lak is bij beiden hetzelfde. De rosewood toets is bij de `70`s ook te krijgen. De staggered poles zouden de `60`s iets meer hoog moeten kunnen geven.
Ik denk dat op beiden even spelen veel belangrijker zou kunnen zijn. Een halsvorm zegt veel meer over speelgemak. Wat de een heerlijk vind , wil een ander nooit hebben.

Stratman70
27 december 2007, 12:12
Ga gewoon voor de 70s strat. Zeker als je de looks mooi vind. De hals van de 70s strat vind ik zelf erg fijn, maar dat is ook een kwestie van ondervinden. Ik heb ooit op een Mex classic player gespeeld en was best onder de indruk.
De elemtenten zijn niet belangrijk. Vroeg of laat wil je er misschien toch andere ingooien. En de standaard elementen zijn zo heel slecht nog niet.

Persoonlijk zou ik, als je de grote kop mooi vind, gaan voor de nieuwe Highway strat. Zit een fretje meer op en heeft dunne lak, die lekker snel slijt. Maar dat laatste kan iemand ook een nadeel vinden natuurlijk.

Epipaul
28 december 2007, 12:05
Ok heel erg bedankt.
Ik speelde eens op een highway 1 en die vond ik heel slecht. Ik weet niet of de nieuwe serie beter is?

Stratman70
28 december 2007, 14:31
Ik weet ook niet of de nieuwe beter zijn. Misschien trof je een slecht exemplaar. Bij gitaren kan het zo verschillend zijn. Mijn Tokai Love Rock is ook beter dan mijn Gibson Les Paul.

Eko
28 december 2007, 16:15
De eerste serie Highway one was inderdaad niet erg goed. De tweede serie is op een aantal punten gewijzigd/verbeterd.

Ganjaman
28 december 2007, 16:47
toen ik een strat ging kopen twijfelde ik ook tussen highway one en classic en vond (vind!) de classics gewoon beter (en ze kosten net ietsje minder volgens mij).
dus het is uiteindelijk de classic 50's strat van orpheo geworden toen (die tot op de dag van vandaag nog spijt heeft dat ie 'm heeft weggedaan volgens mij).
ben er iig nog dik tevreden mee...