PDA

View Full Version : Gibson les paul custom Bromt!!



Murdock
26 december 2007, 19:52
Hoe krijg ik deze bromvrij? moet ik de electronica dan aarden?
en hoe doe je dat?

Riky
26 december 2007, 20:33
ja













........................

Orpheo
26 december 2007, 21:52
brom of ruis?

wat voor elementen zitten erin? wat voor amp heb je? speel je op een geaard stopcontact? Als je je snaren en/of tailstop aanraakt, word 't dan minder? heb je met een multimeter gekeken of de pots, switch, output jack en tailstop met elkaar verbonden zijn via de aardedraad?

Ik kan je moeilijk helpen als je niet meer info geeft.

Lexvandoef
26 december 2007, 22:10
brom of ruis?

wat voor elementen zitten erin? wat voor amp heb je? speel je op een geaard stopcontact? Als je je snaren en/of tailstop aanraakt, word 't dan minder? heb je met een multimeter gekeken of de pots, switch, output jack en tailstop met elkaar verbonden zijn via de aardedraad?

Ik kan je moeilijk helpen als je niet meer info geeft.

Als we het toch over brommen hebben, mijn tele bromt al sinds dat ik hem heb, als ik de snaren, brug of tuners aan raak issie muisstil. Wat is er dan met mijn aarding aan de hand?

Alle aardes aan de oits en jacks zijn goed verbonden.

Orpheo
26 december 2007, 22:14
Als we het toch over brommen hebben, mijn tele bromt al sinds dat ik hem heb, als ik de snaren, brug of tuners aan raak issie muisstil. Wat is er dan met mijn aarding aan de hand?

Alle aardes aan de oits en jacks zijn goed verbonden.

oh, dan is er niks met je aarding aan de hand hoor :) het 'aard'signaal gaat dan via het metaal naar je hand, en dus word het geaard...Het is allemaal ok hoor. Bij de ene gitaar is het alleen erger dan bij de ander (hangt af van hoe goed de aardingslijntjes lopen, en hoe goed je shielding is, onder andere).

Lexvandoef
26 december 2007, 22:19
oh, dan is er niks met je aarding aan de hand hoor :) het 'aard'signaal gaat dan via het metaal naar je hand, en dus word het geaard...Het is allemaal ok hoor. Bij de ene gitaar is het alleen erger dan bij de ander (hangt af van hoe goed de aardingslijntjes lopen, en hoe goed je shielding is, onder andere).

euh, via het metaal naar je hand? Dat klinkt dus alsof ik nu aarde aan het spelen ben. En dat in het geval dat de aarde is, ik onder stroom sta?

De shielding is trouwens nihil, mijn andere fender (strat) heeft geen brom en ook geen shielding net zoals mijn les paul.

Orpheo
26 december 2007, 22:22
euh, via het metaal naar je hand? Dat klinkt dus alsof ik nu aarde aan het spelen ben. En dat in het geval dat de aarde is, ik onder stroom sta?

De shielding is trouwens nihil, mijn andere fender (strat) heeft geen brom en ook geen shielding net zoals mijn les paul.

echt goed uitleggen kan ik niet, maar tis OF dat in jou de stroom stopt (jij staat niet onder stroom, de stroom gaat via jou naar de grond; het stopt in/bij jou) en onder stroom staan...hooguit .5 volt ;) echt peanuts :)

ik weet niet hoe sommige gitaren 't oplossen, de brom die je hebt als je de metalen op de gitaar loslaat. Kan vaak iets te maken hebben met de netheid van de solderingen, maar again: dat is weer globale speculatie :P

Lexvandoef
26 december 2007, 22:25
echt goed uitleggen kan ik niet, maar tis OF dat in jou de stroom stopt (jij staat niet onder stroom, de stroom gaat via jou naar de grond; het stopt in/bij jou) en onder stroom staan...hooguit .5 volt ;) echt peanuts :)

ik weet niet hoe sommige gitaren 't oplossen, de brom die je hebt als je de metalen op de gitaar loslaat. Kan vaak iets te maken hebben met de netheid van de solderingen, maar again: dat is weer globale speculatie :P

oke, maar stel dat er iets in mijn amp mis gaat (buizenamp -> hoge voltages) gaat dat dan niet naar mij toe, omdat ik dan als aarde fungeer?

Ik heb trouwens nooit de solderingen vervangen in mijn tele, alles is nog van de fabriek, alsoftie 21 jaar geleden zo uit Japan kwam :D

Orpheo
26 december 2007, 22:28
oke, maar stel dat er iets in mijn amp mis gaat (buizenamp -> hoge voltages) gaat dat dan niet naar mij toe, omdat ik dan als aarde fungeer?

Ik heb trouwens nooit de solderingen vervangen in mijn tele, alles is nog van de fabriek, alsoftie 21 jaar geleden zo uit Japan kwam :D

neuh, maak je geen zorgen kerel. Dit gaat zo al dik 60 jaar ;) Bij iedere electrische gitaar gaat het stroompje via je brug...

fred dons
27 december 2007, 08:14
behalve dan als er iets mis is met je microfoon (als in kortsluiting en dan onder stroom staan) en dan gaat de stroom dus wel via jouw gitaar door jou heen (maar dat is dus zelden)

en Lex als er enkelspoels in je strat zitten dan zal die altijd wat brommen, clean zal het niet opvallen maar wel onder vervorming

Lexvandoef
27 december 2007, 08:43
behalve dan als er iets mis is met je microfoon (als in kortsluiting en dan onder stroom staan) en dan gaat de stroom dus wel via jouw gitaar door jou heen (maar dat is dus zelden)

en Lex als er enkelspoels in je strat zitten dan zal die altijd wat brommen, clean zal het niet opvallen maar wel onder vervorming

Oke, goed om te weten, ik sta ook tijdens optredens te bleren in een mike, dus das wel weer een geruststellend.

En ik weet ook wel dat single coils veel meer brommen dan hummies, alleen mijn tele bromt weer zoveel meer dan strat als ik hem niet aan raak. Vaag.

fred dons
27 december 2007, 09:02
misschien heeft jouw strat paintshielding en je tele helemaal niet ? (en soms heb je gewoon pech en heb je pickups die net wat meer brom oppakken)

Otje
27 december 2007, 09:28
Mijn Gibson met P90's bromt ook als een bezetene als ik de snaren loslaat. Zelfs met de volumepots dicht (maar dan wel zachter natuurlijk). Schiet mij maar lek. Ik heb ooit 's met de bedrading zitten rommelen omdat ik in de dual-pickup setting het volume van 1 van de 2 pups helemaal dicht wil kunnen zetten zonder dat de hele gitaar ermee stopt. Ik gebruik dus eigenlijk alleen maar de dual pup setting en draai gewoon aan de volumeknoppen per element totdat ik 't lekker vind klinken. Maar ik zal ergens wel iets fout gedaan hebben....

Brom of geen brom, het geluid is zo f'n goed dat ik er niet mee zit.

fred dons
27 december 2007, 10:39
dat is eigenlijk ook de reden dat ik weer helemaal van de p90's af ben, ik speel met nogal wat gain en ik wordt echt helemaal gek van die brom, ik heb nu overal waar p90's inzat p100's, dm dual sounds, virtual p90's en lace sensor p90 zitten, tis net niet het p90 geluid maar de stilte maakt veel goed :D

Wiellem
27 december 2007, 11:51
Mijn LP Studio bromt/ruist ook maar dat komt door de 4 halogeenspots boven mijn hoofd,,,

ben vanhoof
27 december 2007, 12:06
Heb het ooit een paar keer meegemaakt dat er wel wat meer spanning over mn gitaar stond. Als ik aan het spelen was kreeg ik soms vrij harde schokken. Ook over microfoons kan wel wat spanning staan. Mn lippen hebben er een keertje half vn open gelegen tijdens een optreden. Hoe het komt; de aarding is gewoon niet goed. Ik gebruikte soms een kattekop die geen aarding meer heeft en dan heb je soms zoiets voor denk ik.

Otje
27 december 2007, 13:09
dat is eigenlijk ook de reden dat ik weer helemaal van de p90's af ben, ik speel met nogal wat gain en ik wordt echt helemaal gek van die brom, ik heb nu overal waar p90's inzat p100's, dm dual sounds, virtual p90's en lace sensor p90 zitten, tis net niet het p90 geluid maar de stilte maakt veel goed :DIk ben nog steeds niet zeker of er nu P90's of P100's in de LP Studio Gem Series werden geschroefd. Wat er ook inzit, mijn Gem bromt stevig en klinkt waanzinnig. De output van de pups is knap hoog, ongeveer vergelijkbaar met een medium-output humbucker (denk oude PAF), maar man man wat een toon.

fred dons
27 december 2007, 15:43
dan zullen het wel p90's zijn, p100 hebben door hun constructie (gestackte spoelen) een lagere output en brommen veel minder

Murdock
27 december 2007, 17:32
Er zitten seymour duncans in en ik speell over een peavey 5150, ik speel wel
geaard, Pots e.d zijn niet verbonden met een aardedraad.
Maar het vreemde is , als ik de output jack aanraak is de brom weg.







brom of ruis?

wat voor elementen zitten erin? wat voor amp heb je? speel je op een geaard stopcontact? Als je je snaren en/of tailstop aanraakt, word 't dan minder? heb je met een multimeter gekeken of de pots, switch, output jack en tailstop met elkaar verbonden zijn via de aardedraad?

Ik kan je moeilijk helpen als je niet meer info geeft.

Orpheo
27 december 2007, 18:50
Er zitten seymour duncans in en ik speell over een peavey 5150, ik speel wel
geaard, Pots e.d zijn niet verbonden met een aardedraad.
Maar het vreemde is , als ik de output jack aanraak is de brom weg.

ja, logisch. als je de pots wel hebt zitten via aarde aan de output jack, dat dan de brom weg is, is logisch. Dus je moet de aarde naar je brug doorlussen.

Murdock
27 december 2007, 19:00
Zal het een dezer dagen ff proberen

alvast bedankt





ja, logisch. als je de pots wel hebt zitten via aarde aan de output jack, dat dan de brom weg is, is logisch. Dus je moet de aarde naar je brug doorlussen.