PDA

View Full Version : telecaster - upgrade v/e cheapass guitar



imperatore maximus
26 december 2007, 11:43
hallo gitaarmaniakken

ik bezit al zo'n 7jaar een Stagg Telecaster copie, en ben er bijzonder tevreden over, prachtige gitaar. ik ben er dol op.

maar, men moet vooruit leven nietwaar, en dus benik van plan me een nieuwe gitaar aan te schaffen. daar ik student ben heb ik niet veel geld en dacht er aan eiglijk de elementen in mijn gitaar te vervangen door echter Fender elementen.

is dit iets wat jullie me kunnen aanraden?
ik ben mezelf nogal handig dus ik ben van plan het zelf te doen?
indien ja, welke elementen dan kan ik het beste gebruiken om een zo beste mogelijke Fender Tele-sound te krijgen?

groetjes:)

Pepe
26 december 2007, 11:56
Er zijn enorm veel pickups die voldoen voor upgrading. Je moet alleen even uitmaken of je een proper telegeluid wil of liever een meer rocky geluid.
Voor een genuine telesound zou ik -we houden het simpel- kijken bij Seymour Duncan of Fender en dan niks CS of Custom danwel boutique maar gewoon de plain Jain modellen. Die zijn uitstekend en nog betaalbaar ook.

Aansluiten doe je natuurlijk zelf. Voor de prijs dat je het laat doen koop je zelf een soldeerbout en wat tin. Zoek het schema van de standaard tele bij de Seymour Duncan site op of gebruik logica. Een pickup heeft 2 draadjes, die soldeer je los en vervang je door een ander pickupje en soldeer de nieuwe draadjes op de plek waar de andere vastzaten.

no 1 hops
26 december 2007, 12:50
als dit je sound is dan zouden bill lawrence keystone pickups wat voor je kunnen zijn.
http://nl.youtube.com/watch?v=tfsa5VxJp58&feature=user

skinny
26 december 2007, 13:54
Seymour Duncan elementen kosten makkelijk 60 tot 80 euries per stuk, dan is een nieuwe stagg al goedkoper.

Alternatief;
(Via ebay) Mighty mite of johnson emg
+/_ 30 euries voor een setje.
(Heb allebei de setjes nog thuis, mocht je ze willen proberen?)

Wil je een betere gitaar en toch niet te veel uitgeven.
Probeer eens een squier tele, vaak te koop voor rond de 300
Probeer er 10 tot 15 uit, dan weet je vanzelf welke de juiste was.

Pepe
26 december 2007, 14:18
hmm, ik dacht dat de poster een upgrade bedoelde

Johnson emg? Dat is een Bmerk copie van een pickup dat sowieso geen genuine fendertele geluid heeft...

probeer gewoon wat 2ehands dingen uit, een Fender USA pickupje gaat voor 30 euro, prima dingen.
Maar Skinny's advies om een betere gitaar te kopen snijdt wel degelijk hout, ik betwijfel of een pickupswap een significant beter geluid uit je staggie haalt.

CrudeSapphire
26 december 2007, 15:10
Inderdaad, vraag me af of die stagg nog wel langer gaat leven, als ie al 7 jaar het beste van zichzelf heeft gegeven.
Maarjah, een extra setje elementen is nooit tevergeefs :)

no 1 hops
26 december 2007, 15:24
sorry dat ik het zeggen moet, maar het aloude, 'is upgrade niet waard' is lulkoek in dit geval want deze is al 7 jaar bij zijn baasje dus er is iets aan dat klikt.

de genoemde keystone tele SET kost nog geen 40 euro en er komt 12 dollar verzenden bij
op ebay nr 120201803025
dus laat het zo'n 50 euro zijn totaal, what the big deal dan
zal alleen nog beter aanvoelen en spelen dan dat hij al deed

Squier4ever
26 december 2007, 16:45
of gewoon GFS bestellen, prima pups en zwaar veel bang for the buck.

no 1 hops
26 december 2007, 19:38
of gewoon GFS bestellen, prima pups en zwaar veel bang for the buck.maakt niet uit.
maar als je gitaar verder goed bevalt is het die upgrade waard.
hoe vaak is het niet dat je in de winkel iets leuks ziet, voelt allemaal in de eerste instantie best wel goed, maar na de inruil komt thuis het bezinksel naar beneden, omdat die nieuwe dat mist wat je aan die oude toch wel zo prettig vond.