PDA

View Full Version : Compressie of Equilizen? Welke pedaal?



mattdough
26 december 2007, 01:32
Hey,
Ik zit met het volgende probleem:

Telkens wanneer ik verwissel van gitaar (van 6string tele naar>12string tele) klinkt mijn Twin versterker totaal anders..
Plots krijg ik:
* een spontane (lees:storende)-overdrive
* véél te veel laag (door die humbuckers vd 12string -tele??)

..dus moet ik telkens mijn instelling op mijn Twin veranderen om de sound terug aanvaardbaar(der) te maken.

En dwz: de volumeknop van mijn kanaal van 8 naar 3 zetten en de master volumeknop opdrijven, knop bas terugdraaien,...

Zou een compressor-pedaal een oplossing bieden?
Of moet ik voor zo'n geval een equilizer-pedaal aanschaffen?
Of beide?

Welke merken, types,..?

Lexvandoef
26 december 2007, 01:39
Je zou een clean boost kunnen proberen voor je tele met singles om die op hetzelfde output-niveau te brengen als je tele met humbuckers.
En dan zo alles afstellen dat het dan clean is. Dit kan je trouwens ook met een EQ doen of een compressor, maar een compressor zou ik niet aanraden, als je daarmee je signaal heel erg moet opkrikken gaat hij ook heel erg compressen, wat je niet altijd nodig heb. Een EQ of cleanboost blijft dynamischer.

Edit: quq merken kan je kijken naar een GE7 EQ van Boss, Seymour Duncan Pickup Booster (speciaal voor dit soort dingen gemaakt), verschillende Hot Wire Audio cleanboosts (ik heb zelf een HWA Husky Boost, heerlijk ding voor pure clean boosts)

Succes!

Mitch
26 december 2007, 12:02
Clean boost is waarschijnlijk het mooiste, een Boss LS2 kan ook, daar kun je twee gitaren inprikken en de levels afregelen.

EuroCinema
26 december 2007, 14:15
Ik vermoed dat jij een oplossing zoekt om het volume van de 12-snaar terug te brengen, niet om dat van de 6-snaar te boosten. Allereerst is er natuurlijk de volumeknop van je 12-snaar. Maar een GE-7 kun je goed gebruiken hiervoor, kun je meteen behalve volume ook wat laag wegnemen.