PDA

View Full Version : Wat is de + en de - van de jackingang van mijn speakerkast



rupke
26 december 2007, 00:33
Hoi

ik heb onderstaande jackingang in mijn speakerkast

afbeelding 1:
http://www.guitarnucleus.com/gnstore/ampparts/GN104AEL-STE.jpg

Het zou ook deze kunnen zijn

afbeelding 2:
http://www.guitarnucleus.com/gnstore/ampparts/GN601AAM-MON.jpg

kan iemand mij vertellen wat de plus en wat de min is op beide afbeeldingen?

Alvast bedankt

Groetjes Rupke

Puerco
26 december 2007, 00:44
Meet het en je weet het....

rupke
26 december 2007, 00:47
Hoi,

Ik heb geen meetapparatuur. Ik zou ook niet weten hoe je dat zou moeten meten. Ik hoopte dat iemand mij het zo zou kunnen vertellen.

Groetjes Rupke

Jimwoud
26 december 2007, 00:49
Die het verst van de ingang zit is de +, dat is namelijk de tip van je jack.

guitarnijboer
26 december 2007, 01:02
Afbeelding 2, onderste plaatje: meest rechtse aansluiting is + de linker is Massa (-)

De + zit het het verst verwijderd van het gat waar je de plug in moet steken. (edit: dat had jimwoud dus ook al gezegd)

Afbeelding 1 heeft nog aan aansluiting tussen de + en - inzitten, die kun je over het algemeen gewoon negeren voor luidsprekers.

Let op dat aan de ene kant de aansluitingen zitten en aan de andere kant schakelcontacten. Pak gewoon eens zo'n ding, stop er een plug in en kijk wat er gebeurt.

Verder dacht ik dat er op de site van Nico ook nog wel iets stond over het aansluiten van luidsprekers.

rupke
27 december 2007, 09:49
Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. ik ga mijn speakerkast die vanuit de fabriek verkeerd bedraad is, is even goed bedraden. Het is een 2 x 12 kast en van de laatste speaker loopt de + naar de - van de eerste speaker en dan naar de plus van de jack. het zijn 2 16 ohm speakekers en de kast zou 8 ohm moeten zijn. en ik heb nu totaal geen laag in het geluid.

nogmaals bedankt allemaal

Greetz Rupke

birt
27 december 2007, 11:51
als je problemen hebt met een speaker hou dan gewoon een 9V batterij tegen de jack. komt de speaker naar voren dan is de + van de batterij de + van de speaker. dat is hier toch al meermaals gezegd?