PDA

View Full Version : Geluiddemper voor snoeiharde buizenbak



rebulie
25 december 2007, 17:58
Ik weet niet of dit handige dingetje op dit forum al ergens besproken wordt, maar om je fijne buizenversterker op je slaapkamer ook goed te laten klinken zonder dat de buurman je voordeur intrapt kun je een potmeter in je effectloop zetten en zo het buizenbeest temmen.
Zet je volume zo ver open als nodig om je versterker lekker te laten klinken en draai de decibelletjes met deze gadget terug.
Ze zijn voor een paar tientjes te koop op ibee, maar zelf maken is toch veel leuker...
Schema plus een paar plaatjes onderaan deze pagina:
http://home.hetnet.nl/~roelhessels/hebbedingetjes.html

P.S. potmeter is 100K lin.

Jimwoud
25 december 2007, 19:58
Heet dat niet gewoon een volume knop. Je zult hierdoor minder hard kunnen spelen thuis maar weet niet of dit het geluid ten goede komt. Want of je nou je master zachter zet of dit ding, dat maakt niet zoveel uit.

Lexvandoef
25 december 2007, 20:03
Heet dat niet gewoon een volume knop. Je zult hierdoor minder hard kunnen spelen thuis maar weet niet of dit het geluid ten goede komt. Want of je nou je master zachter zet of dit ding, dat maakt niet zoveel uit.

Het kan wel handig zijn als je een hele gevoelige volumeknop heb, of eentje met een rare taper, waarbij het volume ineens heel erg heel erg hard wordt tussen 1 en 2.

guitartheo
25 december 2007, 20:22
Want of je nou je master zachter zet of dit ding, dat maakt niet zoveel uit.

Sterker nog dat is precies hetzelfde :)
Als je geen MV hebt maar wel preamp in en out zou je dit kunnen gebruiken voor meer preamp distorsion

Jimwoud
25 december 2007, 20:38
Sterker nog dat is precies hetzelfde :)
Als je geen MV hebt maar wel preamp in en out zou je dit kunnen gebruiken voor meer preamp distorsion
dacht ik ook. Maar wat Lex zegt zit ook wel wat in, soms kunnen MV heel irritant reageren op laag volume.

Maar als je geen MV hebt, zit er meestal ook geen FX-loop op je amp

rebulie
25 december 2007, 20:51
Ik heb laatst een Fender Blues Deluxe gekocht. In de winkel geprobeerd en betoverd door het geluid. Thuisgekomen bleek dat hij in mijn muziekkamertje wel veeeeeeeeeeeeeel harder klonk dan in de winkel.
Het volume op 2 is thuis eigenlijk al veel te veel, maar op zo'n laag volume is het moeilijk om je amp een beetje af te stellen. Op 1 is te zacht, op 2 oorverdovend. Dus de"muffler" in de effectloop op vol; favoriete geluid afstellen en voordat je oren beginnen te bloeden de muffler terugdraaien naar acceptabel geluidsniveau.
Als je een effectpedaaltje hebt waar een level- of volumeknop op zit en waarvan je het effect helemaal uit kunt draaien moet je het daar volgens mij ook wel mee kunnen proberen.

SimonS
25 december 2007, 22:17
Wat een ophef om niets...

Trouwens, waarom een lineaire pot???

rebulie
25 december 2007, 22:28
Wat een ophef om niets...

Trouwens, waarom een lineaire pot???


Welke ophef, waar??:???:
Als het jou niets lijkt laat je het toch lekker.
Ik vind het een heel handig dingetje en dacht dat er misschien ook nog anderen waren die liever dit proberen dan een klein vermogen uitgeven aan een dure power soak.

Maareh, 't hoeft niet....

guitartheo
25 december 2007, 22:28
Wat ik wel een handig dingetje vind voor geluidsreductie is een zgn. L-pad 2 hoogvermogen weerstanden tussen je versterker en cabinet , powersoak dus die makkelijk te maken is, wel even de waarden goed uitrekenen.
Voor MV of zo'n kastje werkt logaritmish beter denk ik
Ik heb liniare MVpot van mijn hotrod ooit eens vervangen voor een log dat werkt veel beter (geen idee waarom daar een linieare in zit)

Agent_Smith
25 december 2007, 23:12
Welke ophef, waar??:???:
Als het jou niets lijkt laat je het toch lekker.
Ik vind het een heel handig dingetje en dacht dat er misschien ook nog anderen waren die liever dit proberen dan een klein vermogen uitgeven aan een dure power soak.

Maareh, 't hoeft niet....

Beetje kort lontje vriend?

Anyway, het is idd niks meer of minder dan een MV.

rebulie
25 december 2007, 23:22
Beetje kort lontje vriend?



Nee, absoluut niet, maar het is op dit forum toch niet de bedoeling om elkaar te ontmoedigen om te posten?
Ik heb een apparaatje (van iemand anders afgekeken) voor een tientje gebouwd als alternatief voor een dure powersoak.
Leek mij een leuke tip voor sommige andere gitaristen.
Ik heb geen ophef willen maken en ik wil mensen die dit ideetje te simpel of juist te omslachtig vinden zeker niet van hun kostbare tijd beroven. Een ieder die het leest doet er maar mee wat hij/zij wil.

Even goede vrienden.:rockon:

bert k
25 december 2007, 23:52
Niet zo op mekaar zitten hakken, niet nodig.


Bert K, mod

SimonS
25 december 2007, 23:59
Hey, wil je niet ontmoedigen om te posten hoor, in tegendeel! :cheerup:

De "ophef" waar ik op doelde was het aanmaken van dit topic ;) Het punt is namelijk dat dit niets meer is dan een mastervolume in een doossie, zoals al eerder aangegeven door anderen. Voor versterkers zonder (goed werkende) mastervolume is het een optie. Maar naar mijn idee niet de meest voor de hand liggende.

Aan een L-pad zitten mijns inziens veel meer voordelen: Je neemt fasedraaier+eindbuizen+uitgangstrafo mee in de geattenueerde sound. In jouw verhaal lees ik: "op hoger volume klinkt mijn versterker goed, maar te luid. Wanneer ik de versterker zo luid zet en een geimproviseerde mastervolume ertussen hang, heb ik dezelfde lekkere sound maar dan minder luid". Dan neem je dus niet die laatste paar schakels mee: fasedraaier+eindbuizen+uitgangstrafo. Met een Lpad attenuator gebeurd dat wel. :)

Het kost je misschien een paar euro meer door de vermogensweerstanden, en je moet even rekenen welke waarden je nodig hebt. Net wat je wilt

grtz Simon


(PS: ik zou trouwens een Log pot gebruiken in je apparaatje!)

Jimwoud
26 december 2007, 00:16
Simon en Theo kunnen jullie misschien meer over zo'n L-pad vertellen, ik heb misschien wel interesse voor mijn 50 watt die ik op 8 ohm gebruik(Weet niet waar de waardes van afhangen).

alvast bedankt,

Jim

SimonS
26 december 2007, 00:20
AUB!

http://www.webervst.com/lpad.htm

Jimwoud
26 december 2007, 00:25
AUB!

http://www.webervst.com/lpad.htm
tenx very much!!

Vraagje nog, aan hoeveel dB moet ik denken om m'n amp aardig wat te temmen zodat ik hem niet op 1 hoef te zetten maar dat hij op de helft kan ongeveer.

ps. Sorry voor het kapen van je topic TS, maar denk dat dit voor vele wel handig kan zijn.

guitartheo
26 december 2007, 01:12
tenx very much!!

Vraagje nog, aan hoeveel dB moet ik denken om m'n amp aardig wat te temmen zodat ik hem niet op 1 hoef te zetten maar dat hij op de helft kan ongeveer.

ps. Sorry voor het kapen van je topic TS, maar denk dat dit voor vele wel handig kan zijn.

Dat is moeilijk aan te geven , ik heb er zelf een van -3db en -6db waarbij 3 al zo'n beetje de helft is ,uitrekenen is zelfs niet nodig met de Simon gegeven link :p
Wel even meten voordat je het aansluit, impedantie moet weer hetzelfde zijn.
Als de MV op een bluesjunior net zo beroerd werkt als een hodrod zou de topicstarter mischien ook geholpen kunnen zijn met een andere potmeter (log)

prettige feestdagen verder

Theo