PDA

View Full Version : Body lijmen... is alleen lijm genoeg?



KoenB
25 december 2007, 17:15
Hee lui, ik ga binnenkort mn eerste body bouwen (solidbody, beetje het midden tussen een LP en een PRS), dus even een paar vraagjes:

- is het goed genoeg om de 2 bodyhelften vast te lijmen? Of is het slim om er ook nog een paar duveltjes in te rammen voor extra stevigheid?

- is standaard houtlijm (gamma) voldoende sterk, of is een speciale lijm zoals Titebond noodzakelijk?

...En natuurlijk wat dingetjes om op te letten bij het maken van een body mogen ook altijd ;)

pasqual
25 december 2007, 17:36
alleen lijmen is voldoende, mits goed tussen de lijmtangen en bij voorkeur een etmaal. ik gebruik gewoon bison houtlijm en er is ( nog ) geen body uit elkaar gevallen bij mij. brobeer maar eens 2 verlijmde delen weer los te krijgen; de delen zullen overal kunnen losbreken maar niet langs de lijmnaad.
ohja....zorg dat de te verlijmen vlakken echt goed vlak zijn.

succes en groeten Pasqual.

-geert-
25 december 2007, 18:05
Genoeg lijm gebruiken, ik smeer het altijd uit met een plamuurmes, wel snel zodat de lijm nog niet heb gereageerd. ik zou het ook wel in een iets verwarmde ruimte lijmen, tis nu misschien te koud voor de lijm om (optimaal) te werken.

Grtz

no 1 hops
25 december 2007, 18:22
ga eerst wel even droog klemmen, zodat je niet ineens er achter komt dat het niet lukt.
omdat de houten delen wel eens willen schuiven kun je volgend trucje gebruiken.
zorg voor een vlakke ondergrond, leg daar kranten op
je klemt de houten delen aan elkaar en legt die op de kranten, neem dan weer wat krant papier leg die op de lijmnaad (die je eerst even vluchtig hebt schoon geschrapt van overtollige lijm,) leg een stevige balk over die lijmnaad op het papier en klem deze aan beide einden van de body goedvast aan de ondergrond.
hierdoor voorkom je dat de blokken ten opzichte van elkaar verschuiven

KoenB
25 december 2007, 21:08
Okee, gewoon houtlijm dus. Ik was sowieso al van plan om de boel in de keuken te lijmen ipv in de schuur, het is veel te koud daar voor een goede lijmreactie.

@ No1hops: goed idee, ik was al zoiets van plan, maar als je die kranten niet gebruikt dan lijm je natuurlijk de balk die je op de naad klemt mee vast :p - dat was namelijk wat ik van plan was

no 1 hops
25 december 2007, 21:27
nog mooier zou zijn als je van dat donkerbruine beetje vettig papier kunt krijgen bij bv een viswinkel

renemeester
25 december 2007, 21:30
nog mooier zou zijn als je van dat donkerbruine beetje vettig papier kunt krijgen bij bv een viswinkel

bakpapier werkt super. Te koop in iedere supermarkt

Mattia
26 december 2007, 13:10
Inpaktape (Bruin of doorzichtig) op de ondergrond plakken. Plakt niks op, ook geen secondenlijm. Handig, dus.

Verder: ik gebruik alleen titebond. Is 'gewone' houtlijm, maar droogt harder uit dan die witte troep van Bison of Pattex. Baptist.nl heeft 't gewoon liggen.

Waarschuwing is op z'n plek voor alle soorten houtlijm, trouwens: niet laten vriezen, liefst niet onder de 6 graden, anders werkt het spul niet meer goed, en zou ik het gewoon wegmikken.

Dus: binneshuis bewaren.

Kevz0r
26 december 2007, 13:35
Zelf gebruik ik Titebond, houtlijm van de gamma is ook goed, maar voor de zekerheid zou ik toch titebond gebruiken.

gertgert
27 december 2007, 19:34
heb toevallig begin van de week iets gelijmt met bison houtlijm.
vroor toen nog. in mijn onverwarmde schuurtje was het net boven nul.
na een uurtje waren de lijmresten helemaal wit uitgeslagen.
als het voor het net moet dus echt lijmen bij kamertemperatuur.

Mattia
27 december 2007, 22:18
heb toevallig begin van de week iets gelijmt met bison houtlijm.
vroor toen nog. in mijn onverwarmde schuurtje was het net boven nul.
na een uurtje waren de lijmresten helemaal wit uitgeslagen.
als het voor het net moet dus echt lijmen bij kamertemperatuur.

Juist, ja. Dat 'chalking' is een slecht teken.

Lijm moed op kamertemp (of boven het vriespunt, tenminste) worden bewaard en ook uitharden. Daarna is er niet zo gek veel meer aan de hand (als het al hard is), maargoed, je gitaar in aanbouw wil je ook 'gewoon' laten waar die later terechtkomt: binnen.

Enra
28 december 2007, 07:45
De meeste houtlijmen moet je niet gebruiken onder de 15 graden celcius of met een hogere luchtvochtigheid dan 75%! (Of de combinatie daarvan!) De lijmverbinding wordt dan aanmerkelijk zwakker.