PDA

View Full Version : Vervangen buizen in Orange AD30



robinvanloenen
25 december 2007, 16:09
Hey allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Orange AD30 top, ik hoop dat je me hiermee kunt helpen. Ik wil er nieuwe buizen inzetten, maar ik weet niet welke ik er het beste in kan zetten.

Ik zou graag een wat 'Amerikaanser' en 'moderner' cunch kanaal willen; een klein beetje richting dat van een Dual rectifier of Soldano als dat kan. Mijn cleane kanaal vind ik goed hoe die uit de fabriek komt.

Wat zou je me adviseren erin te zetten? Alvast bedankt en fijne dagen!

Jimwoud
25 december 2007, 16:19
Ik zou Electro Harmonix(iig voorbuizen, eindbuizen maakt iets minder uit) proberen, geven wat meer gain en klinken wat moderner.

Weet je toevallig wat er nu in zit?

gr Jim

robinvanloenen
25 december 2007, 16:28
Ik heb hem tweedehands gekocht, ik geloof dat er nog de standaard buizen inzitten, namelijk:

preamp: 4 X 12AX7
power tubes: 4 x EL84
rectifier tube: 1 x GZ34

Ik zou niet weten watvoor merk buizen er standaard inzitten. Ik zal electroharmonix preamp buizen in gedachten houden. Iemand eventueel nog andere suggesties?

jerome
25 december 2007, 16:53
Hou er rekening mee dat sommige amps met andere merken pre-ampbuisjes wat sound betreft flink verbeteren (of verslechteren) en bij sommige andere amps heeft het minder effect.
Bovendien kan je met andere voorbuisjes niet zomaar het complete karakter veranderen van je Orange.
Verwacht er dan ook geen wonderen van dan kan het alleen maar meevallen.

Mijn ervaringen in mijn versterker(Marshall JMP 100 Watt):
Electro Harmonix: vet, vol en aggresief, veel bas maar minder tranparant.
JJ: veel mooi hoog veel mids en weinig bas, wel mooitransparant.
Tung Sol: vol en warm, lekker transparant. toonregeling niet te extreem zetten want dan verdwijnt de transparantheid en kan het geluid wollig worden.
Philips NOS:vol en aggresiever en maar minder gebalanceerd dan ik verwacht had;heel veel hoog en relatief minder bas, maar wel extreem vette Hi Gain buisjes!

Voor mijn versterker (Marshall JMP 100 Watt), mijn stijl (vette (hard) Rock) en smaak is Tung Sol een overtuigende winnaar, dan Philips en pas héél veel later JJ en EH.

Squier4ever
26 december 2007, 17:09
als je een recto sound wilt lijkt me dat je met een orange niet echt goed zit, ook een buizenswap zal daar weinig aan doen.

robinvanloenen
26 december 2007, 17:37
Snap ik.. Ik wil ook niet precies die sound, maar zoals ik zei wat meer RICHTING die sound, als dat kan!

up-guitarman
26 december 2007, 18:30
Je orange zal altijd Brits blijven klinken.

Wat preamp buisjes betreft ben ik zeer tevreden van de Tung Sol die er nu inzit. Zijn naar het schijnt wel redelijk gevoelig, maar wat een sound. In mijn Marshall is het alleszins een hele verbetering !!!

robinvanloenen
28 december 2007, 14:02
Ok thanx! Ik zal proberen een subtiel verschil aan te brengen..