PDA

View Full Version : Versterker kantelen



tvmartini
25 december 2007, 11:38
Hallo allemaal,

Bij optredens pleur ik mijn versterker (een MultiTone I 50watt) meestal op een grote flightcase van de geluidsman, zodat ie min of meer ter hoogte van mijn schouders komt. Wat is de ideale hoogte om je versterker te plaatsen?

Ik zit er ook over na te denken om twee pootjes aan de zijkant te bevestigen zodat ik de versterker kan 'kantelen' en hij het geluid dus ongeveer schuin naar boven projecteert. Is dat een goede optie voor optredens, of kan ik beter de versterker op een paar dozen blijven houden? En wat is een handige manier om aan dergelijke pootjes te komen en te bevestigen?

mvg

Raffel
25 december 2007, 11:45
je hebt er speciale standaarden voor. Sowieso kunnen die speakerkasten en combo's wel dragen. Dat is misschien een optie.

Ik zette tot voor kort mijn 2x12 gewoon schuin tegen de muur van de repetitieruimte. Maar ja, die optie heb je misschien niet altijd.

Willie McRoy
25 december 2007, 11:46
Hoi,

Ik heb aan de binnenkant van mijn Fender The Twin twee deurstoppers (met veren gemaakt.)
Voor een paar euri te koop bij de bouwmarkt en het werkt perfect.

Daarnaast zijn er ook speciale steunen voor te koop.
Mijn mening is dat het zeker bij een 2x12 handig is als tie gekanteld staat.

Rormo
25 december 2007, 12:37
kantelen werkt goed. Anders is oorhoogte toch het beste, maar dat is best wel hoog tillen :) Probeer ook vooral zo ver mogelijk voor je versterker te staan, dan hoor je hem beter, anders blaast hij onder je door. Maar er zijn gewoon standaards te koop waar je je versterker gekanteld in kunt zetten. Zijn niet duur.

guitarguru
25 december 2007, 12:42
Ik kan alleen maar niet wennen aan het directe, trebbelige geluid wat dan recht in je snufferd blaast! Liever niet recht in mijn gezicht maar er iets naast of op buikhoogte op een flightcase of zo. En een paar meter tussenruimte tussen de amp en jezelf laten, indien mogelijk.

zjanke
25 december 2007, 13:13
En daar hebben ze weer een beamblocker voor. Maar kantelen of op oorhoogte maakt niet zoveel uit, als ie maar niet onder je door of langs je heen blaast. Daar hebben ze een paar meter verderop last van...

Eko
25 december 2007, 14:09
Setje tiltbacklegs van mr Fender doet wonderen.

ben vanhoof
25 december 2007, 23:26
Ik had voor mijn HK attax 100 zelf een houten standaard gebouwd zodat hij een beetje gekantelt stond. De beste oplossing lijkt me nog altijd een beamblocker, maar dat bestond er toen nog niet.

chennie
25 december 2007, 23:29
Ik heb mn speakers het liefst op de grond. In ieder geval niet gekanteld. Ik hou niet van dat directe, hou meer van de reflectie. Bovendien, door gebrek aan reflectie, verlies ik gewoon veel lage tonen.

ben vanhoof
25 december 2007, 23:33
Allemaal mooi, maar denk dan ook aan degene waar de speaker recht voor staat. Heb dikwijls gemerkt bij optredens dat sommige gitaristen hun versterker/combo loeihard naast hen of onder hen door laten blazen, en dat dan het directe/hoge geluid recht het publiek in wordt gestuurd. Gevolg: ofwel hoort de gitarist zich niet goed, ofwel speelt hij het publiek potdoof.

maurice.
25 december 2007, 23:39
Ik heb mn speakers het liefst op de grond. In ieder geval niet gekanteld. Ik hou niet van dat directe, hou meer van de reflectie. Bovendien, door gebrek aan reflectie, verlies ik gewoon veel lage tonen.


Dat zullen je medemuzikanten fijn vinden ;-).

Ik heb mijn speaker op mijn rack staan en aan de voorkant duw ik er een eenvoudig houten blokje onder. Zo staat hij enigzins gekanteld en kan ik me met relatief weinig volume goed horen, ik heb een hekel aan snoeihard geloei aan mijn oren. Vooral op kleinere podia is dit ideaal.
De meeste geluidstechnici zijn me hier trouwens erg dankbaar voor, ik moet zelden mijn volume omlaag zetten. Of dat nu wel of niet een beetje beter klinkt maakt me op het podium geen bal uit, als het in de zaal maar goed uit de verf komt.

tvmartini
27 december 2007, 14:48
bedankt voor de reacties, ik weet nu iig dat ik de afgelopen 2 jaar mn versterker 'onder me door' heb laten blazen :), dus ik ga voor de kantel optie. Aangezien we vaak op kleine podia spelen zit zo ver mogelijk vóór de versterker staan niet zoveel zin.

Jimwoud
27 december 2007, 15:07
Ik heb mn speakers het liefst op de grond. In ieder geval niet gekanteld. Ik hou niet van dat directe, hou meer van de reflectie. Bovendien, door gebrek aan reflectie, verlies ik gewoon veel lage tonen.
Als je versterker met een microfoon uitversterkt wordt dan heb je ook nog eens de kans dat het in de zaal nergens naar klinkt omdat je hem hebt afgesteld dat het voor jou lekker klinkt terwijl je met je hoofd ver bij de speakers vandaan zit

Toaster
27 december 2007, 15:18
wel eens aan een monitor gedacht op het podium???


Als je je combo direct op de grond laat staan klinkt hij beter. Meer laag in je geluid.

Gevaar is dat als je zonder monitor speelt inderdaad de rest van de band ermee lastig valt, of je blaast je geluid het publiek in.

Dan zaal de zaalmixer jou vervolgens niet in zijn mix mee laten spelen waardoor jij op zo'n avond alleen voor de voorste rijen staat te spelen.

Bij het kantelen van versterkers ben ik persoonlijk meer voor de optie dat ik de versterker dan ook voor mij gekanteld wil hebben (net zoals de gitarist van Blof dat doet.)

Geluid dat achter je oren vandaan komt klinkt anders dan geluid dat voor je oren vandaan komt. ( probeer maar eens)


Combo's op zware flightcases zetten blijft ook goed werken trouwens hoor.

Maar plaatsing van een open combo in verschillende ruimtes/hoogtes/schuintes, zal altijd wat toonregeling met zich meebrengen.

Toaster
27 december 2007, 15:19
Als je versterker met een microfoon uitversterkt wordt dan heb je ook nog eens de kans dat het in de zaal nergens naar klinkt omdat je hem hebt afgesteld dat het voor jou lekker klinkt terwijl je met je hoofd ver bij de speakers vandaan zit


een zaalmixer heeft ook een EQ op zijn mengpaneel...
een monitor mixer ook trouwens.