PDA

View Full Version : Gitaar + Mondharmonica



john.3001
4 februari 2003, 13:12
Speelt hier iemand simultaan gitaar en mondharmonica?
Ik wil daar namelijk mee beginnen. Zijn er mondharmonica boeken waar de gitaar-akkoorden bij staan?

Zndrr
6 februari 2003, 22:54
Ik weet er het fijne niet van, maar volgens mij koop je een mondharmonica in een bepaald akoord.. En bij dat akkoord kan je dan je liedjes uitkiezen.

Het kan kloppen dat ik iedereen kijhard aan het voorliegen ben hoor, heb zelf nooit mondharmonica gespeeld..

blues_traveller
7 februari 2003, 08:35
Het klopt dat je een mondhamonika koopt van een bepaalde toon. Op de volgende link staan een paar tips hoe je, je mondharmonika kunt gebruiken en er staan songs op die je samen met je gitaar kan spelen. Onder de snelkoppeling "tablatuur".

http://members.aol.com/johnstt/todo.html

Ik weet dat er in de bibliotheek te Eindhoven boeken te krijgen zijn over mondharmonika die je kan bespelen samen met gitaarakkoorden. Misschien hebben ze die in Heerlen ook wel.
John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: blues_traveller op 2003-02-07 12:02 ]</font>

john.3001
10 februari 2003, 09:22
thanks

suzanne
11 februari 2003, 18:46
ik speel ook wel us mondharmonica bij het gitaarspelen, en heb idd ook een bepaalde nl de A. maar die klinkt niet overal bij.
ik zou er wel opletten dat je een blues-mondharmonica neemt want die andere zijn echt voor die carnavalskrakers enzo! :smile:

Bertus
12 februari 2003, 21:22
Je hebt inderdaad veel verschillende mondharmonica's. "G" is de laagste, vervolgens gaat 't via A C D E naar boven. Er zijn er ook op halve noten. En zelfs in mineur en majeur stemming. In begin valt het flink tegen om onafhankelijk van mekaar te blazen en gitaar te spelen.
Ik heb goeie ervaringen met Hohner type Pro Harp (ca € 24, is beter dan de bluesharp). Recent 2 harmonica's van het merk Lee Oskar gekocht (pittige prijs € 33) maar speelt en klinkt fantastisch.
Overigens zijn de toon/trilplaatjes te vervangen omdat de apparaatjes op den duur toch vals worden.
Ik zou voorstellen om bv een C en een G aan te schaffen en muziek in die 2 toonsoorten zoeken,
Suc6 Bert

Matthijs Hajonides
17 februari 2003, 19:08
Als je nummers met mondharmonica op internet zoekt staat er vaak bij welke toonsoord de harp moet zijn. Ik speel samen met een vriend veel van Acda&amp;de Munnik en die doen bijna alles in C. Maar Eric Clapton- Tears in Heaven moeten we weer met A doen. Maar A en C zijn wel de meest gebruikte die passen goed bij de hedendaagse popliedjes.

harmonyman
17 februari 2003, 19:40
Spelen op mondharp en gitaar tegelijkertijd is lastig, dan moet je haast wel zo'n beugel om je nek hangen en mijn ervaring is dat dat niet lekker werkt omdat je moeilijk toon kunt vormen zonder je handen te gebruiken. De beste manier om blues te blazen -vind ikzelf- is de zgn cross-harp methode. En dan liefst in de 2e positie. Om dat te kunnen doen heb je een mouthharp nodig in de stemming die overeenkomt met de subdominant van het bluesschema. Dus, bijvoorbeeld een C-harp in een blues in G. Dus ook een A-harp bij een blues in E. Een F-harp bij een blues in C, en een D-harp bij een blues in A. Ter oriëntatie: dit is de 4e aangezogen toon op een mondharmonica. (4e gaatje - zuigen) Je zult vrij snel zien dat het vormen van een goede bluestoon veel makkelijker gaat bij aangezogen dan bij aangeblazen tonen. Daarom wordt vaak in 2e positie crossharp gespeeld. Je kunt natuurlijk ook gewoon op een C-harp blazen in een C-blues, maar dan kun je minder gemakkelijk tonen buigen (het zogenaamde wah-waaah effect op een mondharmonica. Wat je zoek in de blues zijn de zogenaamde wah - oo - wah tonen. Die krijg je door op de wah toon je handen open te houden en op de oo ton je handen als een kommetje om de harmonica heen te vouwen. Je voelt wel aan: met een beugel om je nek en een gitaar in je handen wordt dat erg lastig. Dan ben je al snel veroordeeld tot Bob-Dylan achtige akkoorden op je bluesharpje. Probeer ook eens tah - too - tah te blazen op je harp. Dus door een t te maken met je tong tegen je tanden terwijl je blaast. Dat is de manier om een treinsound uit je harp te halen. Geen blues zonder treingeluiden heb ik me wel eens laten vertellen. Warner Bros Publications heeft een aantal goede mondharmonica boeken uitgegeven. Moet je maar eens naar zoeken met google of zo.

john.3001
18 februari 2003, 13:29
Bob Dylan
Skik
Neil Young

Kan allemaal... Maareh... Met die methode van jou richt je je vooral op bluesachtige muziekstijlen?

suzanne
20 februari 2003, 18:50
Heart of gold is zeer geweldig met gitaar en mondharmonica!!!

harmonyman
20 februari 2003, 21:41
Klopt wel. ik richt me met de mondharmonica voornamelijk op bluespartijen omdat dat ding zich daar gewoon uitstekend voor leent. Maar, voor de techniek op zich maakt dat niet zo heel veel uit. Je wilt toch proberen om een zo fraai mogelijke en herkenbare toon te maken met een bluesharpje. En wat voor muziek je ook speelt, toonbuigingen gaan altijd makkelijker als je tonen aanzuigt dan wanneer je ze aanblaast. En met je handen maak je nu eenmaal makkelijker wah-wah effecten. En dan heb ik het nog niet eens over microfoon-versterking. Neemt niet weg dat een nummer als The River van Bruce Springsteen natuurlijk ook gewoon prachtig is, en voor Heart of Gold van Neil Young geldt precies hetzelfde. Je zult alleen merken dat als je een mondharminica in een beugel plaatst je domweg beperkter bent in je toonvorming. Bovendien is mijn ervaring dat je bluesharpjes dan erg snel de geest geven omdat je ze best stevig moet inklemmen om niet steeds uit de beugel te schuiven. En dan wordt het best een dure hobby. Overigens een strookje rubber aan boven en onderzijde van je bluesharpje scheelt al heel veel. Succes