PDA

View Full Version : les paul classic vraagje



Dude
25 december 2007, 10:13
ik wil deze week een 2e hands les paul classic op de kop gaan tikken maar heb na alle verhalen over fakes wat angsten opgelopen.

uit hoeveel cijfers bestaat het serienummer van een classic nou en waarom doen die nummers het niet in de bekende gibson serienummer check sites ?

Dude
25 december 2007, 10:25
Les Paul Classic: This model features an ink stamped serial number with no "MADE IN USA" (just as we used on the original 1952-1960 Les Pauls). Most will be 5 to 6 digits in length, but the earliest examples feature 4 digit serial numbers. There should be a space after the 1st digit with the 4 and 5 digit serial numbers, and no space with the 6 digit numbers.

The 1st digit indicates the year of manufacture for the 4 & 5 digit serial numbers, these were used from 1989-1999. The 1st and 2nd indicate the year of manufacture for the 6 digit serial numbers which we've been using since 2000.

Examples -
9 xxx = 1989 (4 digit number beginning with "9" used only in 1989)
0 xxxx = 1990
9 xxxx = 1999
00xxxx = 2000
05xxxx = 2005

Those beginning with "94":
In 1994, Gibson's Centennial year, many instruments have a serial number that begins with "94" for the year, with the remaining 6 digits indicating the ranking number.



041855

de 04 snap ik wel, maar zijn dan de 1855 ?? wie kan het opmaken uit de uitleg ?

bass blom
25 december 2007, 10:31
041855 is dan een 2004 gitaar?

Agent_Smith
25 december 2007, 10:47
041855 is dan een 2004 gitaar?

yep, inderdaad

Dude
25 december 2007, 11:05
dat snap ik, maar waar staan die resterende cijfers dan voor ??

bass blom
25 december 2007, 11:35
dat snap ik, maar waar staan die resterende cijfers dan voor ??

de resterende cijfers?
het serienummer?
zou inhouden dat er max 9999 classics per jaar gemaakt worden..

Marc Oblivian
25 december 2007, 12:04
Tja...dat nummer dat je opgeeft klopt (gezien de uitleg van de site die je noemt) gewoon. 04 voor het jaar en het nummer erachter wordt eigenlijk niet veel over gezegd, behalve dat het 4 cijfers zijn, dus dat klopt allemaal......
Ik zie zo op het eerst gezicht geen gekke dingen?

Dude
25 december 2007, 12:09
nee ik ook niet, maar ik moet er 250 km heen en 250 km terug voor rijden dus wil wel effe wat zekerheid voor ik ga haha, gibson wil geen antwoord geven zonder foto's. Ook al zo vaag...

ach ja... tips waar ik op moet letten bij classics ?? afgezien van het feit dat er niet made in usa op de kop gestampt staat ?

bass blom
25 december 2007, 12:12
volgens mij worden er niet zo gauw classics nagemaakt.
wat je steeds meer ziet is customs en standaards en een verdwaalde sg.
maar allemaal met zulke overduidelijke fouten.. alsof ze dat expres doen.

Marc Oblivian
25 december 2007, 12:14
Neuh...heb er niet zo heel veel verstand van.
Gewoon een enorme houthakker uit je vriendenkring meenemen en zeggen dat die terug komt als de gitaar nep blijkt te zijn.
Dat, of een kenner meenemen uiteraard:-)

Oh...je hebt toch al een classic? Die meenemen natuurlijk als vergelijkingsmateriaal...kan niet foutgaan lijkt mij......
Suck zes!

Dude
25 december 2007, 12:18
nee heb nog geen classic... had ik die maar haha

ach komt goed

Rormo
25 december 2007, 12:27
De laatste 4 cijfers geven aan in welke vestiging de gitaar gemaakt is en het hoeveelste exemplaar het is, als ik me niet vergis. Heb het laatst ook voor mijn eigen classic opgezocht.

Orpheo
25 december 2007, 12:29
@dude:

kijk naar de binding om de frets, de 'gele' inleg, en de headstock. De hoek moet 'groot' zijn (neem je eigen sg mee als vergelijk!!) en de headstock moet NIET aangelijmd zijn, maar de hals moet uit 1 deel zijn.

Verder: vraag even of je de gitaar mag openmaken, en dan vooral de potcontrolcavity. Kijk naar hoe de lak in de gitaar is. de binnenkant moet 'kaal' zijn; geen zwarte (geleidende) lak, en eigenlijk heel weinig lak an sich. Als de pots op een stalen/metalen plaat gemonteerd zijn, weet je dat 't goed zit. Vaak (99.9% van de tijd) doen de copycats geen moeite om die plaat na te maken.

kijk ook naar de binding. de esdoorntop moet onder de binding uit komen. je ziet 't verschil tussen de top en de back dan; mahonie zal donkerder zijn.


Kijk ook naar de tuners. Daarop moet (volgens mij) iets staan als "kluson deluxe' of 'gibson deluxe' in ieder geval: het moeten klusons zijn, en geen (nep)grovers.

Hopelijk kan je hier wat mee. Als je 'm hebt, wel foto's posten he? :D

Dude
25 december 2007, 13:19
thanks gozer,

heb je toevallig een plaat van die plaat waar de pots opzitten ? die sg heb ik niet meer als vergelijkingsmateriaal...

thanks

ACSlater
25 december 2007, 14:36
Zolang je niet via internet koopt en dus niet uitprobeert is er niets aan de hand. Je durft wel als je een neppert vanaf je eigen woonadres verkoopt. Zeg niet dat het gebeurd maar de kans is niet zo groot dat je daadwerkelijk een nepper treft. Daarnaast zijn de namaak Gibsons iets van de laatste jaren die door internettransacties van eigenaar wisselen.

Orpheo
25 december 2007, 20:57
thanks gozer,

heb je toevallig een plaat van die plaat waar de pots opzitten ? die sg heb ik niet meer als vergelijkingsmateriaal...

thanks

niet bij de hand. Het is gewoon een grote metalen plaat waar de pots op zitten...

edit:

alsje. dit is die plaat.
http://www.stevesmusiccenter.com/GibsonLPStudioCavity.jpg

Dude
25 december 2007, 21:03
great bedankt man, kan me alleen helemaal niet herinneren dat mijn les paul studio dat ook had destijds.... was er een uit 99 geloof ik.

vrijdag ga ik kijken, ben benieuwd


bedankt voor de info so far

Orpheo
25 december 2007, 21:09
great bedankt man, kan me alleen helemaal niet herinneren dat mijn les paul studio dat ook had destijds.... was er een uit 99 geloof ik.

vrijdag ga ik kijken, ben benieuwd


bedankt voor de info so far

volgens mij hebben de meesten dat. in ieder geval wel longshafts.

Oh ja! Kijk of het CTS pots zijn, en switchcraft switch! en of er gekloot is met de solderingen (lastig te zien, maar 't kan wel te zien zijn, vaak zie je 't aan de aarding op de back van de pots). een faker zal geen CTS/switchcraft hebben.

Oh ja, als je trouwens een classic hebt met een boomstam van een hals, dan heb je een neppert. Classics hebben altijd een (relatief) platte, maar vooral DUNNE hals.

steph
25 december 2007, 21:55
1999 heeft "groenige" inleg als "parelmoer", zit er een slagplaat bij, dan moet daar 1960 op staan.
Op de head staat classic ipv model onder de naam Les paul, platte neck ipv bolle, orgineel geen kapjes op de elementen, die zwart zijn, naam classic op het trusshold plaatje etc etc

Dude
25 december 2007, 21:58
thanks, maar het is een 04 uitvoering.
En ik zal hem effe openschroeven

Dude
25 december 2007, 22:00
volgens mij hebben de meesten dat. in ieder geval wel longshafts.



eeeuh.... longshafts ? wat is dat ??


heben we het hier over je liefde voor gibsons of over wat anders.... ;)

Lexvandoef
25 december 2007, 22:10
eeeuh.... longshafts ? wat is dat ??


heben we het hier over je liefde voor gibsons of over wat anders.... ;)

pots met lange schachten (die lange staaf die uit je potkomt zetten :hippie: )

Niet Orpheo's voorliefde voor lange schachten :stop: