PDA

View Full Version : In ear gebruikers? deel je mening?



ieme
25 december 2007, 01:21
Wie gebruikt hier allemaal in ear? hoe bevalt t je? wat zijn je bevindingen ten opzichte van stage monitoring?

Zelf heb ik een Sennheiser EW300 IEM set en deze heb ik eerst veelvuldig gebruikt bij optredens maar naar verloop van tijd had ik ze steeds vaker uit en luisterde naar de rest via backline en via t front...


Hoe gebruik jij je In ear? wat hoor je er allemaal over? gebruik je hem slechts voor de zang? gebruik je hem stereo? heb je je gitaar versterker luider? zachter? of met de speakers naar achter? of helemaal geen versterkers meer op t podium?

JeroenSchaaf
25 december 2007, 05:25
We zijn met de band overgestapt over in ear.

Ik moet nog steeds erg wennen, voor mij is de feel een beetje weg. zelf heb ik me eigen versterker ook lekker achter me te brullen! en de rest is allemaal digitaal. wel moet ik zeggen voor mijn eigen zang is het 100x beter geworden.

Gellukig geen 5 loeizware monitoren meer dragen! en geen last van piepende oren.

Ik gebruik ze zelf mono. en de rest van de band volgens mij ook.

Ik denk dat het voor mij nog steedts een kwestie wordt van wennen!

dml
25 december 2007, 08:52
Ik maak een eigen mix, alvorens mijn signaal naar FOH gaat. Mijn zang, 2x (mono) elektrische gitaar en 1x akoestische gitaar komen binnen op mijn in-ear-rekje. Alvorens die signalen mijn mixer ingaan, worden ze gesplit waardoor er 4 signalen naar FOH gaan en 4 naar mijn mixer. Vanaf FOH (of losse monitormix) komt er weer één (of twee indien het aantal aux-en dit toelaat) lijntje terug op mijn mixer waarover andere dan mijn signalen worden uitgestuurd. Een Alesis galmpje maakt m'n in-ear-geluid wat ruimtelijker. Ik ben nog wel van plan twee goedkope mic's eraan te hangen om wat van het podiumgeluid mee te krijgen. Als in-ears gebruik ik Ultimate Ears UE11pro incl. Sennheiser IEM300 G2.
M'n cab probeer ik meestal dwars op het podium te plaatsen, zodat de zaaltechneut er geen last van heeft. Maar ook wil ik op termijn proberen alleen met bijv. een Tonelab LE te gaan spelen, zonder verdere versterking.

BeeJee
25 december 2007, 11:07
Ik kon er niet aan wennen. Ideaal voor zang, maar niet voor gitaristen vind ik.

Angel
25 december 2007, 11:21
Hier de LD systems MEI 100. Goedkope maar prima set. Wij hebben onze in-ears ingebouwd in een flightcase met een mengtafel erop. We sturen alle signalen naar de DI-splitter en één set naar de mengtafel en één naar de PA. Zo maken we onze eigen balans en zijn we niet afhankelijk van de mixer. Op mijn eigen in-ears komt de lead-zang, gitaar, keyboard en mijn eigen zang. Afhankelijk van het podium soms ook een beetje bas.
Wij gebruiken onze in-ears mono. Mijn gitaar staat daardoor wel iets stiller op het podium. Alles qua materiaal is hetzelfde gebleven omdat we wel een goede feel en geluid verkregen, maar ik wou absoluut van die monitors af. En een tweede reden is dat onze zanger monitordoof is en dus zijn 2 monitors altijd loeihard heeft staan om zichzelf te horen. Hij is dan ook de enigste die niet voor de in-ears heeft gekozen, raar maar waar.

johantipker
25 december 2007, 17:07
Ik maak een eigen mix, alvorens mijn signaal naar FOH gaat. Mijn zang, 2x (mono) elektrische gitaar en 1x akoestische gitaar komen binnen op mijn in-ear-rekje. Alvorens die signalen mijn mixer ingaan, worden ze gesplit waardoor er 4 signalen naar FOH gaan en 4 naar mijn mixer. Vanaf FOH (of losse monitormix) komt er weer één (of twee indien het aantal aux-en dit toelaat) lijntje terug op mijn mixer waarover andere dan mijn signalen worden uitgestuurd. Een Alesis galmpje maakt m'n in-ear-geluid wat ruimtelijker. Ik ben nog wel van plan twee goedkope mic's eraan te hangen om wat van het podiumgeluid mee te krijgen. Als in-ears gebruik ik Ultimate Ears UE11pro incl. Sennheiser IEM300 G2.
M'n cab probeer ik meestal dwars op het podium te plaatsen, zodat de zaaltechneut er geen last van heeft. Maar ook wil ik op termijn proberen alleen met bijv. een Tonelab LE te gaan spelen, zonder verdere versterking.
dit klinkt goed... over nagedacht...

bevalt het overigens?

boss
25 december 2007, 17:46
In onze 8-koppige band gebruiken we allemaal in-ears.
Bandsamenstelling: Drums, bas, gitaar, toetsen, 3 x blazers en 1 zanger.
Als hart van het systeem gebruiken we sinds bijna een jaar een 19" rack:
Zelfde type als deze:
http://www.sinus-audio.nl/images/cases/slant1216.gif

De inhoud van dit rack is:
Helemaal boven een DDX3216:
http://www.frequenzbereich.com/music-shop/images/behringer/ddx3216.jpg
Die heeft 12 XLR inputs en is uitgebreid met 8 extra inputs via een ADT1616 en ADA8000 waar alle drummics op binnen komen.
Dan nog 2 POWERPLAY PRO-XL HA4700 hoofdtelefoon versterkers in en nog 1 ouder type zonder de toonregeling als back-up.
2 x een EW 300 IM E Sennheiser in-ear systeem.
2 eindversterkers waarvan 1 voor een buttkick systeem voor de drummer en de andere als back-up waar eventueel ook 2 floormonitors aangehangen kunnen worden.
Dit wordt ook gebruikt als er een gast mee doet. Want aangezien er geen floors liggen, hoor je dus niet veel op het podium.
En als sluitpost een patchbay voor de nodige in-outs.
Naast de apparatuur nog 2 lades voor microfoons, batterijen, etc...

Het signaal gaat vanaf verschillende stagesnakes naar het centrale stageblock waar alle signalen gesplit worden richting FOH en monitorrack.

Iedere muzikant krijgt zijn eigen mix, alles in mono, maar individueel in te stellen qua balans en volume. Allemaal opgeslagen in presets in de DDX3216.
Tijdens optredens hangen 6 muzikanten aan een draadje verbonden met de powerplays, en 2 x draadloos met de Sennheisers.
Ook tijdens de repetitie speelt iedereen in-ear, maar dan allemaal aan een draadje. Dit helpt wel enorm in het gewenningsproces omdat je sneller gewend raakt aan het in-ear geluid.
De gebruikte oortjes zijn voor allemaal de Sennheiser IE4.

Doordat er ook tijdens de repetities met de in-ears wordt gespeeld en we dus ons eigen systeem gebruiken, kan je de in-ear mix steeds verfijnen.
Dit scheelt heel veel in opbouw tijd tijdens optredens. De in-ear mix is voor 90% goed, slechts de opstelling en de ruimte vraagt een beetje aanpassen.
Dit is meestal met 1 nummer soundchecken in te regelen.

Op het podium zijn er naast de acoustische bronnen (drums en blazers) enkel nog een Elkatone Leslie (voor de Hammond en meestal achter het podium verstopt) en de gitaarversterker te horen (overdwars geplaats in de breedterichting van het podium om dezelfde reden als dml reeds vertelde).
Dus vrij stil en aangenaam voor de FOH.
Al met al een vrij complex systeem wat met de loop der jaren is verbeterd.
Doordat alles met snakes en multis aan elkaar hangt ook erg snel en simpel op te bouwen.

Ik hoop dat je met dit verhaal iets kan.

Smelik
25 december 2007, 18:09
Ik gebruik ook een EW 300 IEM, met m-audio ie3 (2 weg). Eerder gebruikte ik shure e2, maar vergeleken met de ie30's zijn de E2 veel nasaler en hebben geen bas. De E2's moeten veel harder wil je jezelf horen. Bovendien is het rendement van de ie30's hoger, wat batterijverbruik scheelt.
Ik gebruik een klein mixertje (met ingebouwde) reverb. Daar komt binnen: direct vanaf de ontvanger van de draadloze mic een signaal van de jack-uitgang (de XLR gaat naar de FOH), rechter kanaal van de POD Xt (links naar FOH), inserts van de mixer van de keyboardspeler en een monitormix van "FOH" van git, bas, drums. Voordeel is dat ik het zelf kan regelen, maar ook dat ik dan een stereomix kan maken (stereo=2 mixen vragen is vaak teveel gevraagd, als je andere bandleden ook een mix willen). Het grote voordeel is dat het geluidsbeeld ruimtelijker is en daardoor de mix minder kritisch is en veel minder vermoeiend. Je hebt veel minder de neiging één oortje uit te doen. Grote nadeel met in-wear is dat je de kick mist van een op volume draaiende buizenversterker. Daarom speel ik met in-ear met de POD: daar is de kans op een behoorlijk goed geluid groter dan bij een gemic-te combo, waar je afhankelijk bent van plaatsing, EQ e.d.

ACSlater
26 december 2007, 12:54
beetje OT maar is het geen goed idee om een forumdeel "Live sound" of zoiets toe te voegen. Over dit soort onderwerpen staat nog weinig op gitaarnet en er bestaan veel vragen die nu her en der in het forum worden gesteld.

ieme
26 december 2007, 13:33
beetje OT maar is het geen goed idee om een forumdeel "Live sound" of zoiets toe te voegen. Over dit soort onderwerpen staat nog weinig op gitaarnet en er bestaan veel vragen die nu her en der in het forum worden gesteld.


lijkt mij een goed ding, over mics, cabs en monitoring....

BeeJee
26 december 2007, 17:34
Helemaal mee eens, hier is nog veel over uit te wisselen.

robinvanloenen
28 december 2007, 15:21
Ik overweeg ookal een tijdje in-ears.. Ik zou dan het geluid dat normaal naar mijn monitorbox gaat, naar de in-ears sturen, namelijk mijn zang en gitaar.

Wat ik me afvraag: zou je dan de drums nog goed genoeg blijven horen? en het publiek?

boss
28 december 2007, 15:37
Wat ik me afvraag: zou je dan de drums nog goed genoeg blijven horen? en het publiek?Met de door ons gebruikte IE4's van Sennheiser ben je niet volledig afgesloten, er blijft een klein beetje "bleed" over. Het podium geluid komt dus nog een beetje door.
Van de drums staat er alleen overheads op mijn in-ears, net genoeg om het directe drumgeluid aan te vullen.
En het volume van die overheads is dan mede afhankelijk van de grote van het podium (afstand tot de drums).
Het publiek is een ander verhaal, we hebben wel eens geëxperimenteerd met 2 mics boven het podium om het contact terug te krijgen.
Dat werkt wel, maar vereist wel de nodige afstelling per optreden omdat daar ook weer wat FOH mee doorheen komt. En dat zorgt weer voor een brei, juist wat je niet wilt!
Want als er 1 groot voordeel aan in-ears zit is het wel de duidelijkheid en de definitie.
Los van het feit dat je een hele avond kan spelen zonder ook maar 1 piepje in je oren te hebben na afloop. Iets wat voorheen (bij floors) wel altijd het geval was.
Meestal komt het er op neer dat ik 1 oortje niet volledig in de gehoorgang druk, daardoor krijg ik er voldoende zaalgeluid bij.

Ohja, niet onbelangrijk... als je met in-ears speelt, zorg dan dat je gehoorbescherming draagt als je in een eventuele pauze de zaal in gaat.
Anders worden je oren alsnog "moe" van de muziek die dan tegen je trommelvliezen klappert! ;)

dml
29 december 2007, 12:04
Als je gegoten oortjes neemt, dempen ze ruim 20 db. Die ik heb dempen ongeveer 25 db. M.a.w. ze sluiten je behoorlijk af van het omgevingsgeluid.

ieme
29 december 2007, 21:51
Als je gegoten oortjes neemt, dempen ze ruim 20 db. Die ik heb dempen ongeveer 25 db. M.a.w. ze sluiten je behoorlijk af van het omgevingsgeluid.

ik heb ook gegoten oortjes, mijne dempen 15db en dat is perfect voor op t podium als ik geen inearset gebruik...

robinvanloenen
30 december 2007, 22:37
Ok interssante verhalen hier!

En hebben jullie ervaringen met geluidsmensen die zo hard aan de aux-knoppen zitten te draaien dat je opeens 150db op je in-ears krijgt? Of stoppen jullie er een limiter tussen ofzo?

ieme
30 december 2007, 23:03
Ok interssante verhalen hier!

En hebben jullie ervaringen met geluidsmensen die zo hard aan de aux-knoppen zitten te draaien dat je opeens 150db op je in-ears krijgt? Of stoppen jullie er een limiter tussen ofzo?


volgens mij zit er op de sennheiser zenders wel een limiter...

dekuif
31 december 2007, 09:51
Ola, ik krijg 1 dezer dagen ook een inear set ( sennheiser iem 300, versie 1 )binnen. Bedoeld voor gitaar en zang. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat klinken, vandaar eerst maar eens een simpele testen, maar wil ook nog even nadenken over die limiter functie.

De limiter functie die in de inear zit, staat naar mijn weten op een standaard volume wat niet te wijzigen is. Als dat dus niet hard genoeg is, of juist te hard, is het dan geen idee om er een compressor / gate / limiter tussen te zetten ? ( behringer heeft die dingen rond de 100 euro )

Ik dacht dus: op die manier kun je je eigen inear mix nog wat fine-tunen.

Ik hoor graag wat anderen hiermee doen / hiervan vinden. Het hele inear is nieuw, maar zodra ik er wat meer mee heb gedaan post ik mijn ervaringen.

gr Kuif

boss
31 december 2007, 11:52
Als je aangewezen bent op een "vreemde" geluidsman, of installatie dan is een limiter zeker geen overbodig luxe.
De gedachte dat er iemand in 1 keer jouw aux volledig opengooit op je oortjes....
Nee, dat lijkt me geen prettige ervaring.

harrie-beton
31 december 2007, 11:59
De meeste kastjes (ontvangers) waar je de koptelefoontjes instopt hebben een limiter maar je moet niet vergeten om deze aan te zetten.

V!N
2 januari 2008, 10:29
Ik gebruik in een metalband een in-ear systeem, direct aan de stereo record-outputs van mijn rack, zodat ik overal over het podium lopen en mezelf kan blijven horen. Vaak is er ook niet de tijd voor een monitor-check en is het maar hopen op het beste, dan heb ik mezelf in elk geval goed.
De rest van de band hoor ik via een floor-monitor, als het meezit .. Mochten er onvoldoende monitors in de zaal zijn of te weinig groepen, dan blijf ik mezelf via het in-ear systeem horen zoals ik wil. De rest hoor ik wel ergens anders vandaan komen.

Ik kocht mijn in-ear met de bedoeling een complete mix naar mijn eigen wens hierin te krijgen. Maar al snel liep ik tegen dezelfde problemen: te weinig tijd of te weinig groepen ..
Voor mij is het heel belangrijk dat ik mezelf goed hoor, anders zit ik niet lekker in mijn vel en dat hoort en ziet het publiek. Op deze manier gaat het uitstekend.

Angel
2 januari 2008, 16:43
ik heb ook gegoten oortjes, mijne dempen 15db en dat is perfect voor op t podium als ik geen inearset gebruik...

Als je oortjes laat gieten, waar moet je dan opletten?

dml
2 januari 2008, 16:51
Je hoeft nergens op te letten, dat doet de Audicien voor je. Wel even zorgen dat je oren helemaal schoon zijn, wel zo hygiënisch.

cardinal
2 januari 2008, 22:26
Hoe gaat het als je veel beweegt op het podium (headbangen etc), blijven ze dan wel lekker zitten?

ieme
2 januari 2008, 23:41
Hoe gaat het als je veel beweegt op het podium (headbangen etc), blijven ze dan wel lekker zitten?


ik heb op maat gemaakte oortjes en ze zijn bij mij nog nooit door wilde bewegingen "zomaar" uit gegaan...

dekuif
5 januari 2008, 12:39
nou, ik heb mijn inear systeem ook binnen. Mijn 1e ervaring: als je zingt is dit echt super, dat scheelt echt heel veel met een gewone floormonitor.

Nu moet ik alleen nog mijn gitaargeluid mooi op de dopjes krijgen. Ik heb nu de redelijk eenvoudige future sonics dopjes, die klinken al wel lekker.

Ik kan me wel voorstellen dat gemaakte doppen met 2 of 3 drivers nog mooier klinken. Maar ook hier is het allemaal maar hobby, dus 3 drivers is een beetje overdreven denk ik.

Ik gooi nu mijn versterker ( Zentera ) met de analoog uit ( L+R ) naar een mixer, en daarop van de AUX naar de IEM. Klinkt best goed, maar het is ook even wennen. Het cabinet onder de Zentera kleurt het geluid namelijk ook nog wel iets. Dus ik ga een Sennheiser 606 of 609 ( eerst nog kopen / lenen )voor het cabje hangen en eens kijken of dat wat verschilt.

Saf
5 januari 2008, 13:09
lijkt me zo kut om te spelen zonde rhet publiek goed te kunne nhoren. Bij ons draait een heel stuk van het optreden o mde rechtstreekse interactie met het publiek en ook zeker met elkaar. Wat liggen te kutte nen gekken op het podium. Ook lijkt het me erg wennen om niet meer van die wapperende broekspijpen te hebben als je voor je eigen amp staat te spelen. En ben eigenlijk benieuwd of zo'n in ear ook voldoende laag geeft o mde bas zo binnen te krijgen als ik wil. Heb namelijk een ontzettende afkeer tegen zo'n trebleachtig skatepunk of funky geluid. Hoewel het natuurlijk hemels is om die loedzware bassman niet meer mee te hoeven slepen.

onze accordionist speelt wel met in ear en dat bevalt hem heel erg goed. Hij heeft ook erg lastig om via de monitoring zijn accordion van de viool en mandoliene te onder scheiden omdat die met z'n drie een beetje i neht zelfde gebied zitten. Voor onze zanger/mandoliene bespeler zou het denk i kwel de uitkomst zijn. Die heeft ze monitor vaa kzo hard staan dat ik tegen de murr van geluid als het ware kan aanleunen.

robinvanloenen
1 mei 2008, 16:12
Vorige week voor het eerst met in-ears gespeeld en het beviel extreem goed! De rest van de band hoorde ik bijna even goed als vroeger, het publiek ietsje minder maar dat viel mee. M'n zang en gitaar superhard, zoals ik het wil, en constant zelf aan te passen.

Ik was al klaar met m'n eigen 'monitor'-soundcheck voordat de monitorman er klaar voor was :) Hoezo doen zo weinig mensen dit!!

Ik had via Ebay een showroom-model van de PSM 200 besteld (2 inputs, met bypass out), ik was ongeveer 400 euro kwijt (incl. douane-naheffing).

M'n setup:
zangmic & gitaarmic -> Shure PSM200 -> FOH

Dus: waarom doen zo weinig mensen dit?

drap
1 mei 2008, 16:15
Vorige week voor het eerst met in-ears gespeeld en het beviel extreem goed! De rest van de band hoorde ik bijna even goed als vroeger, het publiek ietsje minder maar dat viel mee. M'n zang en gitaar superhard, zoals ik het wil, en constant zelf aan te passen.

Ik was al klaar met m'n eigen 'monitor'-soundcheck voordat de monitorman er klaar voor was :) Hoezo doen zo weinig mensen dit!!

Ik had via Ebay een showroom-model van de PSM 200 besteld (2 inputs, met bypass out), ik was ongeveer 400 euro kwijt (incl. douane-naheffing).

M'n setup:
zangmic & gitaarmic -> Shure PSM200 -> FOH

Dus: waarom doen zo weinig mensen dit?

Ja, ik snap het ook niet hoor. De gemiddelde amateurgitarist heeft toch genoeg te besteden, onie.

Mitch
1 mei 2008, 16:31
Gitaristen zijn gewoon niet zo gewend om aan dat soort dingen geld uit te geven ;)
Ik ben er trouwens weer vanaf gestapt wat betreft de kleinere zalen. We gebruiken gewoon standaard oordopjes en die laten best nog wat omgevingsgeluid door. In iets ruimere zalen is dat juist perfect, maar sta je iets kleiner en sta je relatief dicht bij de drummer dan wordt het omgevingsgeluid weer zo stevig dat je de in-ear mix weer te hard moet zetten....nee. Ik krijg nu een heerlijke kneiter van een monitor op een statief, vlak naast me. Het volume daarvan kan dan relatief laag blijven omdat -ie zo lekker dichtbij staat en ik gebruik mijn Exinore doppen om het totaal een beetje te dempen. Bevalt uitstekend.
Voor de duidelijkheid, ik heb een vrij drukke mix: mijn eigen elektrische, akoestische gitaar en vocalen, mijn toetsen, beetje leadzang en een beetje lead guitar.

Helter Skelter
1 mei 2008, 19:19
Ik kon er niet aan wennen. Ideaal voor zang, maar niet voor gitaristen vind ik.

ik gebruik ook alleen in-ears bij de nummers die ik zelf zing, je bent dan wat beter gefocust op met name zuiverheid. Bij de andere nummers heb ik ze uit, het gitaargeluid door die oortjes blijft toch heel 'indirect', net of er iemand anders staat te spelen.

Misschien dat het met modellingspul wat lekkerder is maar dat weet ik (nog) niet

WillemdaGuide
2 mei 2008, 10:13
Moet er niet aan denken in-ear. Waar zet je je voet op tijdens je solo als er geen monitor boxen voor je snufferd staan?!?!?

gerwin
4 mei 2008, 19:55
Ik heb het een jaar lang geprobeerd, moet zeggen was op zich wel tevreden tot ik vorige week weer gewoon met monitors heb gespeeld omdat er nog een band speelde en we te weinig monitor groepen hadden. Heb echt enorm lekker gespeeld. Ik mis met in ear gewoon de "feel"in m'n gitaar geluid, de zang is echt super je zing veel relaxter. Maar het gitaar geluid is gewoon wat droog. Mischien is dit op te lossen met een fx processor er tussen. ik ga wel proberen om het op te lossen want het is qua volume veel aangenamer, ook voor de rest van de band.

Kaïn
4 mei 2008, 20:48
Moet er niet aan denken in-ear. Waar zet je je voet op tijdens je solo als er geen monitor boxen voor je snufferd staan?!?!?
Gewoon iets anders meenemen. Petrucci had EXACT het zelfde probleem en heeft nu 2 mooie voetsteuntjes neergezet.

Lexvandoef
4 mei 2008, 20:59
Gewoon iets anders meenemen. Petrucci had EXACT het zelfde probleem en heeft nu 2 mooie voetsteuntjes neergezet.

Das niet echt rock&roll he, als je speciaal daarvoor een voetsteuntje gaat neerzetten :satisfie:

Mitch
4 mei 2008, 21:43
Hij had het dan ook over Petrucci :D

Lexvandoef
4 mei 2008, 21:45
Hij had het dan ook over Petrucci :D

Haha, point taken :satisfie:

FNaRK
6 mei 2008, 10:30
Ik gebruik in een metalband een in-ear systeem, direct aan de stereo record-outputs van mijn rack, zodat ik overal over het podium lopen en mezelf kan blijven horen. Vaak is er ook niet de tijd voor een monitor-check en is het maar hopen op het beste, dan heb ik mezelf in elk geval goed.
De rest van de band hoor ik via een floor-monitor, als het meezit .. Mochten er onvoldoende monitors in de zaal zijn of te weinig groepen, dan blijf ik mezelf via het in-ear systeem horen zoals ik wil. De rest hoor ik wel ergens anders vandaan komen.

Ik kocht mijn in-ear met de bedoeling een complete mix naar mijn eigen wens hierin te krijgen. Maar al snel liep ik tegen dezelfde problemen: te weinig tijd of te weinig groepen ..
Voor mij is het heel belangrijk dat ik mezelf goed hoor, anders zit ik niet lekker in mijn vel en dat hoort en ziet het publiek. Op deze manier gaat het uitstekend.

kijk .... da´s nou precies wat ik ook wil proberen, alleen mijn eigen geluid op mijn oren. Ben ik niet meer afhankelijk van de monitor-meneer en hoeft mijn backline niet zo gruwelijk hard.

Kan ik dus gewoon mijn line-outs van mijn FX hiervoor gebruiken ?