PDA

View Full Version : Multitone vs Powertone



The_syphon
25 december 2007, 00:31
Naar mijn zoektocht voor een versterker ben ik eruit dat ik een Koch wil aanschaffen. Ik heb al over een multitone gespeeld. Deze vond ik er mooi klinken, vooral de eerste twee kanalen waren volledig zoals ik het graag wil hebben. Het derde kanaal was echter niet goed. De Twintone en de studio vond ik minder. Nu vroeg ik me af hoe dat bij de powertone zit:
- Wat is het verschil tussen het eerste kanaal (clean) van de multi- en powertone?
- Wat is het verschil tussen het tweede kanaal?
- Heeft de Powertone een strakker derde kanaal dan de multitone?

Ik hoop dus dat de eerste twee kanalen van de versterkers te vergelijken zijn met elkaar, en dat dan de Powertone een betere derde leadkanaal heeft. De crunch van de multitone vond ik erg mooi, hopelijk heeft de powertone dit ook.
Graag jullie bevindingen....

Baker
25 december 2007, 09:40
nog een verschil is dat op de multitone kanaal 1 en 2 z'n EQ deelt.
Op de powertone delen 2 en 3 de EQ

dml
25 december 2007, 12:12
Heb je over een Multitone head + cab gespeeld of over een combo? Dat maakt qua geluid nogal wat uit, namelijk. Het derde kanaal van een MT combo wordt over het algemeen ervaren als fizzy en rafelig. Met een MT head + cab is dat veel minder het geval.
Sowieso is kanaal 2 van de MT verschillend t.o.v. de PT. Bij de MT komt de oversturing NA de EQ van het eerste kanaal, m.a.w. je bepaalt min of meer de oversturing d.m.v. de EQ. Bij de PT komt de oversturing VOOR de EQ van kanaal 3. Kanaal 1 is van zowel de MT als de PT nagenoeg gelijk, dat geldt tevens voor kanaal 3, echter is deze bij de PT ietsje anders gevoiced.

Btw, ik heb een Powertone II.0 combo te koop..........

The_syphon
26 december 2007, 14:07
Naast het verschil in EQ, hoe zou je dan het verschil in klank tussen het tweede kanaal van de powertone en de multitone kunnen noemen?

Als je mocht kiezen tussen de multitone en powertone, welke amp zou je dan kiezen, als je van rock (hendrix, dizzy mizz lizzy, Van halen) en blues houdt? (ik speel geen metal).

Ik kan namelijk een powertone overkopen van een kennis voor weinig geld, maar ik vraag me dus af of dit de juiste keuze is, met betrekking tot de muziek die ik speel.

dml
26 december 2007, 19:20
Dat de EQ's op verschillende plaatsen zitten, bepaald de klank van dat kanaal.
Kanaal 2 van de PT is vergelijkbaar met kanaal 3 van de PT maar dan met minder gain en minder compressie.

Ik heb ook een MT gehad (combo) maar als ik ben niet voor niets overgestapt naar een PT. Het is natuurlijk ook onzin dat de PT gemaakt is voor metal, met het 3e kanaal van de MT kun je ook prima metal spelen. Als ik voor eenzelfde keus zou staan, zou ik kiezen voor een PT i.c.m. een MI Audio BlueBoy deluxe......

Baker
27 december 2007, 09:37
klopt helemaal.


Bij de MT komt de oversturing NA de EQ van het eerste kanaal, m.a.w. je bepaalt min of meer de oversturing d.m.v. de EQ. Bij de PT komt de oversturing VOOR de EQ van kanaal 3

En dat maakt hem het verschil.
Maar of dat mooier of beter is is een kwestie van smaak.
Er zijn er genoeg die kanaal 2 van de MT he-le-maal geweldig vinden.

The_syphon
27 december 2007, 16:02
Ja, precies. Ik vond het tweede kanaal, ook erg mooi!! Hopelijk heeft de powertone dit ook! Ik ga morgen kijken. Hopelijk is het tweede kanaal van de powertone, niet vergelijkbaar met het derde van de multitone.

The_syphon
29 december 2007, 12:50
Gisteren heb ik de Koch Powertone aangeschaft met 4 x 12 cabinet van Koch.
Ik ben er erg blij mee.

Foto's: http://www.flickr.com/photos/22250295@N05/show/

Jimwoud
29 december 2007, 12:58
gefeliciteerd zijn gave versterkers! Nieuw of 2de hands?

dml
29 december 2007, 14:26
Gratuliere!! Welke eindbuizen zitten er in?

The_syphon
29 december 2007, 14:31
De versterker is tweedehands. Nieuw verkopen ze overigens alleen nog maar Powertone II versies.
De versterker is voorzien van EL-34s.

Baker
29 december 2007, 16:32
feli feli feli :)

Mooi spul dat koch.
Zelf jaren over gespeeld.

Kon het 3e kanaal van de PT je wél overtuigen in tegenstelling tot het 3e van de MT?

tvmartini
29 december 2007, 16:49
Of eigenlijk vooral: hoe bevalt het 2e kanaal je (ten opzichte van de MT is dat, dacht ik, het grote verschil. het crunch kanaal dat de EQ deelt met de lead)?

Rubster
29 december 2007, 21:52
Gefeliciteerd met je Powertone! Het zijn echt hele fijne versterkers en super veelzijdig.
Welke speakers zitten er eigelijk in je cab? Koch heeft ze een tijd met v30's geleverd geloof ik, maar tegenwoordig zijn het Koch/Jensen's.

Het mooie van die amps is dat je er 3 verschillende soorten eindbuizen in kunt drukken, zonder hele rare toeren uit te hoeven halen.

Ik heb zelf de Powertone II.0 met 6550 eindbuizen met het bijbehorende koch 4x12 cabinet met de Koch/Jensen speakers. Klinkt super!
Een tijd terug waren twee van mijn eindbuizen verrot. Ik heb deze er uit gehaald om ze daarna te vervangen, maar met slechts twee buizen klinkt het wel net zo goed.

Heb je verschillende Powertone's getest? Ben wel benieuwd naar het verschil in sound met EL34's.

In elk geval nog veel plezier met je amp, maar dat gaat zeker goedkomen!