PDA

View Full Version : Is mijn 2x12 wel goed bedraad?



rupke
24 december 2007, 17:39
Hoi,

ik heb 1, 2x12" cabinet gekocht via een webwinkel in duitsland. Het vreemde is dat er bijna geen laag in zit. Nu heb ik hem opengeschroefd om te kijken hoe die bedraad is in de fabriek. ik ga het jullie voorleggen.

Kunnen jullie me dan zeggen of deze goed bedraad is?

2 speakers van ieder 16 ohm

bedrading is als volgt

jack aansluiting (links gaat de jack er in)

1 2 3
| | |
------
- |
- |
------


aan 1 zit de min en aan 3 zit de plus die naar de eerste speakler gaat. dan gaat de min van de eerste speaker naar de plus van de 2e speaker en de plus van de eerst speaker naar de min van de tweede speaker

de totale kast zou dan 8 ohm moeten zijn.

ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is omschreven.

Groetjes Rupke

Chris Winsemius
24 december 2007, 17:49
bij 1 speaker de + en - omdraaien

fijne kerst!

ollie12
24 december 2007, 17:52
Wat ik ken van de netwerk theorie is dat weerstanden in serie optellen en geleidingen (inverse weerstanden) parallel optellen.

Dit zou betekenen dat een serie opstelling, zoals ik van jou uit begrijp

___
+ |
R
- | + ... R_eq = R+R = 2R = 32 Ohm op zou leveren
R
__ | -


Parallel zou de vervangende weerstand

_____
+ | + |
R R ... R_eq = R * R / (R + R) = R / 2 = 8 Ohm moeten zijn
- | - |
___|__|

Hopelijk is hiermee je probleem wat opgelost ;)


edit: Helaas werkt het ASCII schema niet helemaal zoals gehoopt, ik hoop dat t begrijpelijk genoeg is ;)

ollie12
24 december 2007, 17:59
ja, idd ><

+ en - omdraaien zou t wel ns doen ja :p

Puerco
24 december 2007, 18:19
Je hebt het dus zo: http://colomar.com/Shavano/2po-spkr.gif en het moet dus zo: http://colomar.com/Shavano/2p-spkr.gif

bert k
24 december 2007, 18:53
Je hebt twee problemen naast elkaar. Ten eeste het probleem wat Chris (en andere) al aankaart: 1 speaker staat uit fase. Dat los je op door plus en min te verwisselen.

Het andere probleem is dat je twee 16 ohm speakers hebt die in serie staan. De kast wordt dan 32 ohm, en ik kan me niet voorstellen dat je dat wilt. Bedraad het spul parallel, en het klopt. (Dan ga ik er vanuit dat je versterker 8 ohm is.) Het tweede plaatje van Puerco dus.

jacky
24 december 2007, 19:14
Je hebt twee problemen naast elkaar. Ten eeste het probleem wat Chris (en andere) al aankaart: 1 speaker staat uit fase. Dat los je op door plus en min te verwisselen.

Het andere probleem is dat je twee 16 ohm speakers hebt die in serie staan. De kast wordt dan 32 ohm, en ik kan me niet voorstellen dat je dat wilt. Bedraad het spul parallel, en het klopt. (Dan ga ik er vanuit dat je versterker 8 ohm is.) Het tweede plaatje van Puerco dus.


Niet waar staan parr dus 8 ohm echter wel uit fase dus alleen van de ene speaker de plus en min wisselen

plussen aan plussen minnen aan minnen

Dan min naar sleeve of massa aansluiting van je uitgang
plus naar tip

Andersom werkt ook maar om t netjes te doen

Suc7

PS dun klinken kan inderdaad zeer goed komen door tegenfase

pietjeekes
24 december 2007, 20:32
inderdaad je moet je speakers parrallel bedraden.
dan zou de totale weerstand 8ohm worden

1/((1/16)+(1/16)) wat resulteert in een totale weerstand van 8 ohm

de bedrading van de fabriek was dus niet juist.
maar dat kan aje snel zelf omwisselen.

bert k
24 december 2007, 20:46
Wacht ff, ik las verkeerd. Het staat netjes parallel, niks gezegd.

pietjeekes
29 december 2007, 16:06
na wat beter leesgenot ben ik ook tot besluit gekomen dat ze wel in parrallelopstelling staan maar met het enige probleem dat ze anti-parrallel staan je meot gwoon de draadjes met de jusite polen verbinden

JohnLord
7 mei 2008, 21:38
ik weet dat het een oud topic is maar even voor mijn informatie: de tip van de speakerkabeljack moet altijd verbonden met de plussen van de speakers en de minnen van de speakers met de bus van de jack?

bass blom
7 mei 2008, 23:04
ja, tip is plus

JohnLord
7 mei 2008, 23:46
ja, tip is plus
Dank je, daarmee weet ik voldoende. Trouwens ook nog bedankt voor de tip via PM!

pol
8 mei 2008, 09:18
dat maakt toch geen zak uit of de tip nu + of - is, zolang de speakers maar allemaal tegelijk dezelfde richting uitgaan.

bass blom
8 mei 2008, 09:25
dat maakt toch geen zak uit of de tip nu + of - is, zolang de speakers maar allemaal tegelijk dezelfde richting uitgaan.

nou het is wel zo handig om dat standaard te hebben.
stel je voor dat je de box eens bij iemand anders aansluit..
naast een box die wel tip plus heeft.