PDA

View Full Version : Heeft een andere LED invloed op het geluid?



dml
24 december 2007, 17:38
En dan bedoel ik niet de statusled van pedaaltjes, slimmerds!!
Sommige oversturingspedalen werken op basis van diodeclipping, voor de diode wordt dan ook wel één of meerdere leds gebruikt, bijv. in de MI Audio CrunchBox en de Carl Martin Plexitone. Meestal zijn dit rode leds. Als je deze vervangt door een andere kleur, heeft dit dan invloed op het geluid?

Pepe
24 december 2007, 17:40
ja, rood klinkt wat heftiger dan oranje, met een groene led moet je onmiddelijk stoppen..

seriously dude...

Mitch
24 december 2007, 17:50
"Seriously dude ?" Jazeker. Die dingen hebben verschillende waardes, geeft dus wel degelijk verschil als ik me niet vergis.

Lexvandoef
24 december 2007, 17:54
"Seriously dude ?" Jazeker. Die dingen hebben verschillende waardes, geeft dus wel degelijk verschil als ik me niet vergis.

Ja klopt, ik dacht dat vooral de 'aparte' kleuren als blauw en wit erg verschilden van waardes tov rooie leds.

Pepe
24 december 2007, 18:04
"Als ik me niet vergis" en "dacht"
dat klinkt overtuigend!

Maar ik dacht inderdaad dattie het over de statusleds had haha

Maar in dat geval ben ik een en al oor...

JER00N
24 december 2007, 18:07
Je krijgt idd een ander geluid met andere clipping diodes (dus het hoeven niet per sé LED's te zijn). Het gaat dan vooral om de spanningsval. Bij normale diodes zoals de 1n4148 is dat zo'n 0,6 V. Bij rode led's is het meestal iets van 2 V, bij blauwe weer 4,5 etc... Hoe hoger die spanningsval, des te minder snel loopt je signaal 'vast' (gaat clippen) en des te groter je uitgangssignaal wordt (als ik het goed heb ;) )

Mitch
24 december 2007, 18:20
"Als ik me niet vergis" en "dacht"
dat klinkt overtuigend!

Tja, ik ben geen techneut dus ik bouw enige reserve in, wil er niet op worden afgerekend. Maar goed, ik lees de vraag goed en fakkel de topic starter ook niet meteen af ;)

LEDs zijn Light Emitting Diodes. Het zijn dus vooral gewoon diodes die j in het clipping gedeelte van een overdrive circuit kan gebruiken. Ik kan me bijvoorbeeld de MiG Boost van Speedy herinneren (grofweg een gepimpte DOD250) die het heerlijk deed met LEDs...

Chris Winsemius
24 december 2007, 19:27
Oa. de spanningsval verschilt tussen de kleuren, naast merk/type.

dml
24 december 2007, 21:29
"Als ik me niet vergis" en "dacht"
dat klinkt overtuigend!

Maar ik dacht inderdaad dattie het over de statusleds had haha

Maar in dat geval ben ik een en al oor...

Geeft niets, Pepe. Speciaal voor jou had ik de eerste zin neergezet. :sssh:

Pepe
25 december 2007, 01:58
Ik voel me vereerd!
Maar ze hebben je nog geen steek verder geholpen he

dml
25 december 2007, 09:57
Ik voel me vereerd!
Maar ze hebben je nog geen steek verder geholpen he

Zie de post van JER00N.......