PDA

View Full Version : Allen & Heath ZED-14



ponq
24 december 2007, 11:25
Een klein weekje heb ik een simpele mixer (Behringer Xenyx 802 (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PAH0004217-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)) mogen lenen. Heerlijk. Nog niet eerder had ik met een mixertje gewerkt, maar ff wat opnemen is zo gedaan. Ik ben daarom aan het kijken naar een voor mijn situatie bruikbare mixer.

Mijn situatie en gebruik van de mixer
-recording
Zoals je in mijn sig kunt zien bouw ik gitaar fx. Ik wil deze makkelijk kunnen opnemen om een bepaald effect te kunnen laten horen. De geluidskwaliteit is hier (nog) niet cruciaal. De Behringer voldeed om wat effect-demootjes te maken. In de (nabije) toekomst wordt het wel belangrijker dat er geen 'extra' ruis of andere bijgeluiden worden opgenomen.

-recording
Het lijkt mij leuk om zelf zo nu en dan wat muziek op te nemen, samen met mn vriendin. We zouden dan gebruik kunnen maken van het volgende:
-stereo synth
-acoustische gitaar (rechtstreeks in de mixer)
-electrische gitaar (via mix)
-zang (1, 2 mics)
-sax (mic)

De opnames gaan dan via USB van de A&H of rechstreeks in mijn (el cheapo) onboard soundcard.

-live
Ik speel regelmatig in een kerk. Soms kleinschalig (gitaar, zang), soms wat groter (gitaar (semi-akoestisch + elec), zang (2, 3 mics), synth, bas). In beide situaties is een mixer bij de hand erg makkelijk. De mixer kan ik doorlussen naar een PA.

-live
Daarnaast spelen we ook nog wat rock n roll stuff. Het lijkt mij leuk om van de repetities regelmatig opnames te maken. Dat hoeft niet multi-track, maar gewoon om onszelf terug te horen en beter te kunnen gaan oefenen.

Allen & Heath ZED-14
Nu kwam ik al surfend de Allen & Heath ZED-14 (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=PAH0006479-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList) tegen. Wat ik begrijp is dat A&H topkwaliteit is en dat dit hun 1e mixer is in het wat goedkopere segment.

Het is een wat duurdere mixer, maar ik investeer liever in een goede mixer van een betrouwbaar merk, dan dat ik een behringer koop om die later alsnog te upgraden/vervangen. (persoonlijk niks tegen behringer trouwens, ik gebruik een Behringer keyboard amp en die bevalt me prima).

De mixer wordt gepromoot als live en recording mixer. Precies wat ik zoek.

Zijn er mensen die ervaring hebben met A&H en in het bijzonder de ZED-14?

Past deze bij mij, voorzover je dat kan beoordelen?

En, ik werk met Linux (Ubuntu Studio). De USB functie spreekt mij aan, maar zou deze goed werken onder Linux (ik heb A&H deze vraag al gemaild, nog geen antwoord)?

bert k
24 december 2007, 12:25
Ja, ik ken het merk goed. Ik heb een tijd PA werk gedaan met een GL 2000, echt een heel fijne mixer.

Deze heb ik nog niet in het echt gezien, maar hij ziet er erg aantrekkelijk uit. Als de kwaliteit net zo is als de grotere mixers dan zit je goed.
Ik las dat hij niet, zoals de echte cheapo mixertjes, alles op één print heeft zitten, maar gewoon ouderwets een printje per kanaal. Dat is mooi profi. Ik zou zeggen, aanrader.

Han S
24 december 2007, 12:28
A&H is van een heel andere kwaliteit als de goedkope broeders. Ik zie dat je er voor die prijs Sonar bij krijgt.

ponq
24 december 2007, 12:33
thnx voor de reacties, de kwaliteit zal dus wel in orde zijn.

Sonar heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik werk (wil werken) met Ardour (http://ardour.org/).

vincent136
24 december 2007, 18:44
Allen & Heath is prima. Ik werk zelf ook in een kerk met een Allen & Heath GL 2400, wat een fijne mixer (goede toonregeling vooral!)