PDA

View Full Version : Waarom de locknut of toplock ??



Student
24 december 2007, 01:27
Waarom de locknut of toplock ??

Ik zie deze dingen soms op de hals zitten. (bij bv een paar ibanez types)
de IBANEZ GRG170DX heeft hem niet, maar de IBANEZ GRG270B heeft hem wel.

Op andere types zoals de les paul zie je ze nooit.
Het lijkt mij erg lastig met stemmen, maar zal wel een reden hebben.

Ik heb al online gezocht, maar kan daar niks over vinden.

Iemand een idee ??

JER00N
24 december 2007, 01:53
Daarmee zet je de snaren aan de bovenkant vast zodat ze minder snel ontstemmen als je een dikke divebomb ofzo maakt met je floyd rose-achtige tremolo :rockon: Die RG170 heeft een 'gewone' tremolo geloof ik, vandaar dat ie geen toplock (nodig) heeft.

Student
24 december 2007, 02:29
Zouden de stemknoppen dan terugdraaien als die dingen er niet op zouden zitten ??

iwamoto
24 december 2007, 03:22
nee, dan zou je gitaar onstemmen, kijk, je draait de boel vast bij de nut zodat de boel niet kan otnstemmen, en de finetuners aan de burg zitter er zodat je het nog een beetje kan afstellen

Eko
24 december 2007, 07:22
Als je een gitaar hebt met een tremelo kun je de spanning op de snaren verhogen en verlagen door de tremeloarm omhoog of omlaag ( meestal) te doen. Als je dit doet zul je merken dat gitaren snel willen ontstemmen. Al jaren geleden hebben ontwerpers ontdekt dat , als je de snaren in de topkam vastzet dan blijkt het veel beter te gaan.
Omdat het staal van de snaren toch enigszins flexibel blijft is er een fijnafstemming opgekomen. Zo kun je hengelen wat je wilt aan de tremeloarm en blijft de gitaar op stemming.
De reden dat er toch nog andere systemen bestaan is dat er liefhebbers zijn voor de oudere bv Fendertremelo`s is de voorkeur voor lichtere systemen of de hang naar oudere instrumenten. Uiteraard kost zo`n bv Floyd Rose of Kahler geld en een gitaar zonder is goedkoper.

damon183
24 december 2007, 07:49
jep....

ik heb zelf een ibanez s 320 wk met zr trem en ook die top lock......

echt lekker hoor , je hoeft bijna niet meer te stemmen.

heb hier voor een rg gehad met floyd.....het zelfde ontstemde bijna niet.

voor drop tuning is het wel kloten. ( maar drop tuning met zwevend trem systeem is toch al kl*ten).

heb een tijdje gibson les paul studio gehad........altijd maar stemmen.

4 nummertjes gespeelt..... stemmen maar weer.

met lock.... nergens last van. :rockon:

Eko
24 december 2007, 11:45
Veel problemen met stemmen komen voor uit fouten met opzetten van de snaren. Hier over zijn meerdere topics geweest en zelfs met zeer goede tekeningen en aanwijzingen. Uiteraard zijn er ook dingen als slippende tuners en aanverwante zaken maar daar gaan we even niet van uit.
Ik vervang snaren zeer regelmatig ( minimaal 1 x per week) en heb nooit problemen. Ik zet ze op ( op de goede manier) en rek ze een aantal keren, daarna nooit geen problemen. Snaren zijn gemaakt van staal en nikkel. dat wil altijd nog rekken of werken. Als je intensief speelt warmt ook je hals en de snaren iets op en kan de stemming altijd nog iets verlopen. Vandaar dat ook op FR bruggen er altijd nog een fijnstemming zit.

G.G.
24 december 2007, 12:20
Als je intensief speelt warmt ook je hals en de snaren iets op en kan de stemming altijd nog iets verlopen. Vandaar dat ook op FR bruggen er altijd nog een fijnstemming zit.

En bij het aandraaien van de locknutzadeltjes kan de boel een klein beetje gaan wringen waardoor een toon veranderd.

finetuners zijn vooral handig omdat je niet steeds tussen een paar nummers je imbussleuteltje moet pakken.

gerritje tralalalala
24 december 2007, 16:12
Veel problemen met stemmen komen voor uit fouten met opzetten van de snaren. Hier over zijn meerdere topics geweest en zelfs met zeer goede tekeningen en aanwijzingen. Uiteraard zijn er ook dingen als slippende tuners en aanverwante zaken maar daar gaan we even niet van uit.
Ik vervang snaren zeer regelmatig ( minimaal 1 x per week) en heb nooit problemen. Ik zet ze op ( op de goede manier) en rek ze een aantal keren, daarna nooit geen problemen. Snaren zijn gemaakt van staal en nikkel. dat wil altijd nog rekken of werken. Als je intensief speelt warmt ook je hals en de snaren iets op en kan de stemming altijd nog iets verlopen. Vandaar dat ook op FR bruggen er altijd nog een fijnstemming zit.

nieuwe snaren zijn belangrijk, maar om ze nou om de week te vernieuwen is dat niet een beetje teveel van het goede??

zo blijf je snaren kopen en opzetten. :satisfie:

Gearjunkie
24 december 2007, 17:26
nieuwe snaren zijn belangrijk, maar om ze nou om de week te vernieuwen is dat niet een beetje teveel van het goede??

zo blijf je snaren kopen en opzetten. :satisfie:

Als je veel speelt..........

Azrael
24 december 2007, 17:32
nieuwe snaren zijn belangrijk, maar om ze nou om de week te vernieuwen is dat niet een beetje teveel van het goede??

zo blijf je snaren kopen en opzetten. :satisfie:

Als ik de centen had zou ik het ook doen. Na een week is het mooie van nieuwe snaren wel er af.

Dirk_Hendrik
24 december 2007, 18:57
Waarom de locknut of toplock ??

Ik zie deze dingen soms op de hals zitten. (bij bv een paar ibanez types)
de IBANEZ GRG170DX heeft hem niet, maar de IBANEZ GRG270B heeft hem wel.

Op andere types zoals de les paul zie je ze nooit.
Het lijkt mij erg lastig met stemmen, maar zal wel een reden hebben.

Ik heb al online gezocht, maar kan daar niks over vinden.

Iemand een idee ??

Op het moment dat je een toplock als "lastig met stemmen" beschouwt zeg je indirect dat je het systeem achter de toplock niet begrijpt. Je bent de enige niet gezien de hieveelheid gitaristen die ik al heb gezien die hun toplock loslieten omdat het "lastig" was. No offence dus ;) Een tijd geleden stond er een onbekende gitarist als een imbeciel te proberen m'n gitaar om te stemmen naar een alternatieve stemming. Dat gaat niet met een Floyd Rose systeem en al helemaal niet met de toplocks vast. "Wat een kutgitaar" was het bijbehorend commentaar. Ik heb het erbij gelaten.

Een toplock is lastig. Klopt.
Bij het vervangen van je snaren dus. Liggen die snaren er eenmaal op en is het geheel gestemd, dan kun je aan je pook rukken tot je blind wordt. Ontstemmen doet het niet meer. Bij een non-toplock systeem zul je altijd, in meer of mindere mate, last hebben van ontstemming. Windingen om het mechaniek, frictie op je topkam, noem het maar op.

Student
25 december 2007, 01:06
OKE Duidelijk !!

THX allemaal !!