PDA

View Full Version : Sound Slag gitaar GNR



xSophie
23 december 2007, 20:50
ik heb een vraag, hoe krijg je de sound van de slag gitaar van Guns n' roses (en dan bedoel ik niet de GNR van nu, maar die van 1987 tot 1991)?
Ik heb een stratocaster dus niet echt een geweldige gitaar om dit geluid mee te maken,en een kleine (merk is onbekend) versterker en een Distortion pedaal. Tips, Trucs, overige dingetjes zijn welkom :).

(sorry als ik dit verkeerd geplaatst heb, dan mag je het wel verplaatsen hoor)


Alvast bedankt en groetjes Sophie

Gearjunkie
26 december 2007, 10:48
Omdat het kerst is even voor je gegoogled!!

Ik neem aan dat jij Izzy Stradlin's deel in de band bedoeld.
Rare man overigens, heet je Strad-lin... speel je voornamelijk op Les Paul's...

Maar hier mijn google-bevindingen:

Izzy Stradlin
Rhythm & Lead Guitars [1985 - 1991] Guitars:
Gibson ES-175
Gibson Les Paul
Gibson Byrdland
Fender Telecaster
Gibson 355
Gibson Les Paul Special Double Cutaway

Amps:

Fender Bassman heads with a Mesa Boogie 4x12 cabinet with EV speakers in the bottom and
Celestions on top
Marshall JCM-800

Maar: met je scheurpedaal moet jij toch een heel eind kunnen komen lijkt me??? Succes!

Jyuuga
26 december 2007, 17:10
ik heb een vraag, hoe krijg je de sound van de slag gitaar van Guns n' roses (en dan bedoel ik niet de GNR van nu, maar die van 1987 tot 1991)?
Ik heb een stratocaster dus niet echt een geweldige gitaar om dit geluid mee te maken,en een kleine (merk is onbekend) versterker en een Distortion pedaal. Tips, Trucs, overige dingetjes zijn welkom :).

(sorry als ik dit verkeerd geplaatst heb, dan mag je het wel verplaatsen hoor)


Alvast bedankt en groetjes Sophie

Wat heb je eigenlijk als pedaal?

sjoerd5
26 december 2007, 18:11
Ik zet hem in bands/artiesten.

xSophie
26 december 2007, 18:20
Wat heb je eigenlijk als pedaal?
Tsja, een distortion ( GLX DS-100)

Plaatje:
http://www.webtorget.no/images/distortion_ds100.jpg

Jyuuga
26 december 2007, 19:48
Tsja, een distortion ( GLX DS-100)

Plaatje:
http://www.webtorget.no/images/distortion_ds100.jpg

Ok, die had ik ook een tijdje. Met een distortion zal je zowiezo niet echt het crunchy, smoothy overdrive geluid krijgen van Izzy denk ik. Ik denk dat ie eerder beter is als een pedaal voor een solo geluid, voor GN'R. Ik denk dat als je voor een GN'R geluid wilt gaan, dat je dan het beste een SD-1 kan halen, als (tijdelijke) goedkope optie. Heb je een budget om pedalen te kopen?

xSophie
26 december 2007, 20:05
Ok, die had ik ook een tijdje. Met een distortion zal je zowiezo niet echt het crunchy, smoothy overdrive geluid krijgen van Izzy denk ik. Ik denk dat ie eerder beter is als een pedaal voor een solo geluid, voor GN'R. Ik denk dat als je voor een GN'R geluid wilt gaan, dat je dan het beste een SD-1 kan halen, als (tijdelijke) goedkope optie. Heb je een budget om pedalen te kopen?

Ik heb momenteel heel weinig geld, dus een nieuw effectje zit er ff niet in.
Ik heb wat aan mijn gitaar zitten pielen, daar heb ik wel wat leuks uitgekregen. maar met mijn versterker weet ik nu dus echt geen raad.

Jyuuga
26 december 2007, 23:25
Ik heb momenteel heel weinig geld, dus een nieuw effectje zit er ff niet in.
Ik heb wat aan mijn gitaar zitten pielen, daar heb ik wel wat leuks uitgekregen. maar met mijn versterker weet ik nu dus echt geen raad.

Heb je misschien een foto van je versterker ofzo?

kassie
26 december 2007, 23:44
als je een overdrive/crunch geluidje uit je distortion pedaal kan halen is het oké om mee te beginnen. plus goed luisteren naar z'n spel. vooral live. hij maakt veel gebruik van palm mute en ook veel scratchy slagjes. dit kun je goed zien door het concert in de ritz te bekijken die ze in 88 gaven. staat ook wel op youtube.

xSophie
27 december 2007, 11:37
http://img263.imageshack.us/img263/7137/dsc00054hg4.th.jpg

Jyuuga
27 december 2007, 13:11
Ok uhm, ik kan het niet goed zien, maar is het een driebands EQ? Dan doe je high denk ik op 2 uur, low op 12 uur, en mids maar op 3 uur, dan doe je je distortion pedaal ongeveer hetzelfde, en dan de gain lijkt me niet te ver open, maar probeer een soort korrelig geluid te krijgen, misschien dat als je je gain op 9 uur zet dat het dan werkt. Nog veel succes ermee ;).

xSophie
27 december 2007, 14:33
Nou ik heb dus geen low en high maar Treble en Bass...

Jyuuga
27 december 2007, 14:35
Nou ik heb dus geen low en high maar Treble en Bass...

Oh ach, das hetzelfde :P, treble is dan de high. Heb je ook een mid?

xSophie
27 december 2007, 15:00
Oh ach, das hetzelfde :P, treble is dan de high. Heb je ook een mid?
Ja, Alleen niet op m'n distortion, zoals je kan zien op dat plaatje een paar posts terug.

Jyuuga
27 december 2007, 15:05
Ja, Alleen niet op m'n distortion, zoals je kan zien op dat plaatje een paar posts terug.

Oh ok, dat maakt denk ik niet zoveel uit. Maar ik zou die low wel helemaal open zetten op je distortion, want ik weet nog dat de DS-100 weinig low had.

Dus dan doe je de high denk ik gewoon maar op 2 uur op allebei (distortion en amp) en je low op je distortion helemaal open, en op je amp misschien ook maar ik denk dat het zo wel goed is. Probeer te luisteren naar het geluid wat je krijgt, en probeer met je distortion dus een soort korrelig, crunchy geluid te krijgen.

Plantje
27 december 2007, 16:22
Veel mensen maken inderdaad de fout de distortion veel te ver open te schroeven waardoor je één brij van geluid krijgt. En het is juist mooi de akkoorden er nog wel doorheen te horen.

Ik heb thuis nog een demo van After Forever liggen (vroegâh officieel voor ƒ 12,50 gekocht) en als je dat geluid hoort...dan ga je stilletjes in een hoekje zitten huilen. Eén en al distortion :(

xSophie
27 december 2007, 16:39
Oh ok, dat maakt denk ik niet zoveel uit. Maar ik zou die low wel helemaal open zetten op je distortion, want ik weet nog dat de DS-100 weinig low had.

Dus dan doe je de high denk ik gewoon maar op 2 uur op allebei (distortion en amp) en je low op je distortion helemaal open, en op je amp misschien ook maar ik denk dat het zo wel goed is. Probeer te luisteren naar het geluid wat je krijgt, en probeer met je distortion dus een soort korrelig, crunchy geluid te krijgen.

Heb ik geprobeert, klinkt lekker, komt al aardig in de buurt :D Alleen met de elementen wil het niet echt lukken :???:

Plantje
27 december 2007, 16:41
Ik vind zelf dat ik wat meer in de buurt kom als ik het voorste element er ook bij betrek. Maar ik heb een strat waarbij ik ieder element apart aan en uit kan zetten...ik weet niet hoe dat bij die van jou is.

xSophie
27 december 2007, 17:19
Ik vind zelf dat ik wat meer in de buurt kom als ik het voorste element er ook bij betrek. Maar ik heb een strat waarbij ik ieder element apart aan en uit kan zetten...ik weet niet hoe dat bij die van jou is.

Tsja ik weet zelf ook niet precies hoe het zit, maar ik heb een normale strat met een 5 weg schakelaar

Jyuuga
27 december 2007, 17:45
Tsja ik weet zelf ook niet precies hoe het zit, maar ik heb een normale strat met een 5 weg schakelaar

Ok, nou, voor solo's, die Izzy soms wel deed, kies je meestal de brug pickup (voor solo's is dat zowiezo standaard meestal). Of juist niet, anders doet hij weleens de neck pickup.

Voor slag partijen is het hetzelfde, of de neck pickup, of de brug. Dat kan je zelf misschien wel horen, door te luisteren wat nasaler is (nasaal = brug).

Plantje
27 december 2007, 18:24
Ok, nou, voor solo's, die Izzy soms wel deed, kies je meestal de brug pickup (voor solo's is dat zowiezo standaard meestal). Of juist niet, anders doet hij weleens de neck pickup.

Voor slag partijen is het hetzelfde, of de neck pickup, of de brug. Dat kan je zelf misschien wel horen, door te luisteren wat nasaler is (nasaal = brug).

Dus soms de brug en soms de neck pickup...altijd... :cheerup:

Jyuuga
27 december 2007, 18:57
Dus soms de brug en soms de neck pickup...altijd... :cheerup:

Dat klopt, maar nu is de super-deluxe-coole uitleg er niet bij D=.

Maar goed.

xSophie
27 december 2007, 18:58
Als ik op mijn nek pick-up speel zonder distortion krijg ik een heel ander geluid dan bij mijn middelste pick-up en brug pick-up (die laatste 2 lijken nog iets op elkaar qua geluid) hoort dat zo , of word ik nu gek :confused:

Jyuuga
27 december 2007, 20:50
Als ik op mijn nek pick-up speel zonder distortion krijg ik een heel ander geluid dan bij mijn middelste pick-up en brug pick-up (die laatste 2 lijken nog iets op elkaar qua geluid) hoort dat zo , of word ik nu gek :confused:

Dat hoort :P, anders had het ook geen zin om een neck, middle, en brug pickup te hebben. Met distortion hoort het ook anders te zijn, maar dat merk je misschien minder. In ieder geval veel plezier nog ;).

xSophie
27 december 2007, 20:56
thnx voor 't helpen en het nodige gedult :p

Jyuuga
27 december 2007, 20:57
thnx voor 't helpen en het nodige gedult :p

Ach geeft niks hoor, het is toch vakantie :P...

M.COM
27 december 2007, 21:57
Of je koopt natuurlijk gewoon:

Een Bassman voor het cleangedeelte!

en

Een vette Marshall Slash Signature of Silver Jubilee of JCM800 voor een ultravette crunch waar je direct van gaat kwijlen!

Koop dan een geile Les Paul Tobacco Sunburst (just the way Slash likes it) en open dan de smooth lick van Sweet Child O' Mine met je neckhumbucker (zachte, warme sound) en impress de mensen om je heen!

Wees gerust, ik droom er ook alleen maar 's nachts :).

M.COM
27 december 2007, 21:58
Of je koopt natuurlijk gewoon:

Een Bassman voor het cleangedeelte!

en

Een vette Marshall Slash Signature of Silver Jubilee of JCM800 voor een ultravette crunch waar je direct van gaat kwijlen!

Koop dan een geile Les Paul Tobacco Sunburst (just the way Slash likes it) en open dan de smooth lick van Sweet Child O' Mine met je neckhumbucker (zachte, warme sound) en impress de mensen om je heen!

Maar wees gerust, ik droom er ook alleen maar 's nachts :).

Plantje
27 december 2007, 21:59
Dat klopt, maar nu is de super-deluxe-coole uitleg er niet bij D=.

Maar goed.

Dat klopt...dan is die uitleg van mij wel wat kaal :)

Jyuuga
27 december 2007, 22:20
Dat klopt...dan is die uitleg van mij wel wat kaal :)

Het is idd niet super special awesome :P. Nah, grapje ;).

@M.COM
Is dat het enige wat je droomt, ik droom wel van meeeer 's nachts.. :P.

Ach ja, ik denk dat hier wel een slot op kan?

Plantje
27 december 2007, 22:27
En anders heb je net wel een zwaai aan het topic gegeven, dat we hem wel even moeten verplaatsen! ;)

Nutthead
2 januari 2008, 17:37
Ik zou gaan voor de middelste en brug elementen. De toneknoppen op iets over de helft open (moet je maar even kijken wat het mooiste klinkt)

De versterker clean: bass driekwart, middle 5/8 en treble ook 5/8.

Je GLX: Low: driekwart (horizontaal naar rechts) High: 5/8 (naar rechtsboven) Gain: kwart (horizontaal naar links) met Level moet je maar even spelen (ik vind dat clean een beetje luider mag dan distortion, maar dat moet je zelf eigenlijk weten)

Hopen dat je hiermee nog wat meer kan (de vorige tips waren ook prima trouwens)

(kan wel zijn dat mijn geluid wat meer druk levert doordat ik nu over een Yamaha fifty 115B speel: een basversterker met een 15" speaker van eind jaren '70.

Ace 1.15.19
7 januari 2008, 15:23
Rare man overigens, heet je Strad-lin... speel je voornamelijk op Les Paul's...

Whahaha, wat een geweldige opmerking :p Trouwens... Jeffrey Dean Isbell is zijn echte naam. Izzy Stradlin is voor on-stage. Toch is hij cool 8-).

xSophie
31 januari 2008, 16:44
misschien dom dat ik nu weer een vraagje heb over Izzy zijn sound, ikhoor dat hij niet zo veel gain gebruikt, maar hoe ver moet ik die knop op mijn Distortion open zetten, want mijn pedaal heeft best wel veel gain...

Jyuuga
31 januari 2008, 18:03
misschien dom dat ik nu weer een vraagje heb over Izzy zijn sound, ikhoor dat hij niet zo veel gain gebruikt, maar hoe ver moet ik die knop op mijn Distortion open zetten, want mijn pedaal heeft best wel veel gain...

Nou gain is het niet, het is vooral dat het een overdrive is dan een distortion *denk ik*. Dus, je gain knob niet ver open, maar moet je even kijken of je een korrelig geluid uit je pedaal kunt halen, ik weet niet of dat helemaal gaat lukken maar probeer maar wat ;).

xSophie
31 januari 2008, 18:27
Nou ja, ik heb de gain helemaal dicht gedraait, want als je 'm maar net open zet dan krijg je al zo'n metal geluid...

Jyuuga
1 februari 2008, 15:26
Nou ja, ik heb de gain helemaal dicht gedraait, want als je 'm maar net open zet dan krijg je al zo'n metal geluid...

Maar komt dat dan niet omdat de high hoger staat dan de low? Want meestal krijg je op die manier een metal geluid ja. Low moet hoger zijn dan high, als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

xSophie
1 februari 2008, 16:13
Ik heb op m'n amp dit: Treble op 2 uur, en bass op 12 uur

Is het niet slimmer om dit om te draaien op m'n distortion...

Jyuuga
1 februari 2008, 17:16
Ik heb op m'n amp dit: Treble op 2 uur, en bass op 12 uur

Is het niet slimmer om dit om te draaien op m'n distortion...

Daar ligt het probleem: treble kan je misschien beter zetten op 12 uur, en je bass op 2 uur. Op je distortion ongeveer hetzelfde, maar je highs/treble moeten niet te scherp worden.

Silco
4 februari 2008, 18:02
Zoek op google naar GNR rhythem tabs. Of gebruik guitarpro. Je kan heel veel songs van GNR vinden.

Plantje
5 februari 2008, 09:17
En wat moet de topic starter daar aan hebben? :)