PDA

View Full Version : Zelfbouw hybride basversterker



ollie12
23 december 2007, 20:35
Dag mensen,

ben van plan binnenkort eindelijk maar eens aan een eigen basversterker te beginnen, maar weet niet precies hoe ik de opzet wil gaan doen.

Heb onlangs een hele mooie behuizing weten te bemachtigen, waar ook n voedingstrafo in zit met meerdere uitgangen. Ik ga er op dit moment van uit dat deze alle spanningen biedt die ik nodig heb, maar weet dit nog niet zeker.
De behuizing (en daarmee transformator) zijn van een laservoeding geweest. Hierbij horen meteen ook al een hele hoop toffe knopjes, jammer genoeg teveel om te kunnen gebruiken.

Wat ik op dit moment in mijn hoofd heb is om ecc83s te gebruiken voor de voorversterker en FETs in push-pull configuratie als eindversterker.
Welk type FETs of specifiekere opbouw zal ik me denk ik nog meer in moeten verdiepen. Heeft hier iemand ideeen? Ik heb nog weinig benul van de klankkleuren die bij bepaalde schematiek horen. Verder heb ik nog een aantal vragen.

Hoe kan ik het beste een meerbands equalizer ontwerpen voor een versterker met dit doel? En welke frequentiespectra zijn vooral voor basgitaar interessant?

Weet ook iemand waar ik een uitgangstransformator vandaan kan halen en waar ik hierbij op moet letten?

Bij voorbaat dank aan iedereen die n steentje bij wil dragen

Squier4ever
23 december 2007, 20:38
trafo's misschien eens kijken voor mercury magnetics, maar das wel duur.

bert k
23 december 2007, 21:05
Ik ben niet zo'n techneut, maar als je een FET-eindtrap hebt, heb je toch helemaal geen uitgangstrafo's nodig?

ollie12
23 december 2007, 21:45
Da soort dingen moet ik dus nog weten ;)

als dat zo is, scheelt t best n hoop. Nu je het zegt klinkt het ergens ook wel logisch. Ik zal eens rondneuzen in andermans schema's. Misschien dat die me ook meer kunnen vertellen over de 'gangbare' mosfets en dergelijke.

Chris Winsemius
23 december 2007, 21:58
Pre-amp met 1 x 12AX7 voor bas: kijk even naar oude Ampeg portaflex (B15) schema's.

Eindtrap: MOSFETs, FETs kunnen het vermogen/etc. niet leveren.

Qua voedingstrafo moet je op zoek naar 'n type wat de eindtrap kan voeden (bijvoorbeeld 2x 40 à 50V) en de pre-amp-buis (+/- 300V).

EQ: kijk naar de freqs. v/d Boss GE7B, misschien is het schema ook wel te vinden of moet je 'n ander eq-circuit wat aanpassen om die freqs. te krijgen.

Uitgangstrafo wordt weleens gedaan bij solidstate amps maar vereist 'n ander ontwerp en meer kosten, 'n goeie OT voor bas kost wat...

Dirk_Hendrik
23 december 2007, 22:46
Ik ben niet zo'n techneut, maar als je een FET-eindtrap hebt, heb je toch helemaal geen uitgangstrafo's nodig?

klaarblijkelijk ben je techneut genoeg ;)

Squier4ever
24 december 2007, 14:47
@ollie: newtone heeft het pakketje verzonden vandaag!

ollie12
25 december 2007, 12:55
Gisteren nog even naar mn kamer geweest om te kijken naar de spullen die ik daar heb staan en het een en ander op te ruimen.

Heb maar even met de telefoon foto's genomen van de behuizing

de voorkant:

http://i245.photobucket.com/albums/gg79/ollie12amp/behuizing_front-1.jpg

en de bovenkant:

http://i245.photobucket.com/albums/gg79/ollie12amp/behuizing_up-1.jpg

Voorkant moet nog opnieuw ontworpen worden, maar onderdelen van de huidinge behuizing gaan wss wel gerecycled worden.

De voedingstrafo is waarschijnlijk niet voldoende. De maximale spanning die op het ding was aangegeven was 110 V met onderschrift 0.4 A erbij.
Ik zal dus ook een voedingstransformator moeten zien te regelen. Weet iemand waar dit goed mogelijk is? En waar ik op moet letten bij de aanschaf van zo'n ding?

@chris: Thx voor de tip wat betreft die voorversterker. Was ook ongeveer wat ik in gedachten had.

Squier4ever
29 december 2007, 19:29
je buisjes zijn zojuist gearriveerd :D

crapton
1 januari 2008, 14:24
Kijk eens op www.coldamp.com. Koop de combi amp & smps en je bent gesteld. Alleen nog de pre-amp maken. Scheelt je een hoop werk. Hevos bouwt ook zoiets, class D + SMPS en pre-amp.

Als ik je vragen lees moet je je de techniek nog wat eigen maken, dus bovenstaande is 'low risk'. Of je met een buizenpreamp vs solid state veel verschil zal merken betwijfel ik. Veel basversterkers zijn dacht ik solid state.

Overigens is dit zelfbouwen best kostbaar (ik weet het zelf ook gedaan). Soms goedkoper een amp te kopen. Denk ook aan evt doorverkopen...

ollie12
3 januari 2008, 15:51
Is meteen tof om er iets van te leren ;), maar het is moeilijk om overzicht te krijgen over grotere schema's.

Mogelijkheid zou zijn om simulaties te doen, maar ik weet niet met welke schematic editor ik dit kan doen en wat voor bronnen ik dan zou moeten kiezen om bijv. 20 tot 20khz met een bepaalde amplitude aan de ingang te kunnen sweepen. Laat staan dat ik goed aan modellen kan komen en deze kan koppelen.

Heb bij duncanamps wel n spice model gevonden voor n ecc83.

Als editor zou ik liefst eagle gebruiken, maar ik weet niet of/ hoe ik hieruit spice netlists kan halen.
Andere optie zou GSchem zijn, maar dit programma vind ik weer minder fijn werken en ook hierbij weet ik nog niet precies hoe ik de juiste modellen kan gebruiken. Beide programma's zouden dan gebruikt worden icm NGSpice.

Maar tis idd wel gemakkelijker om t anders aan te pakken dan hoe ik het nu doe ;)

ollie12
19 januari 2008, 17:48
weet iemand wat een goede dikte draad is voor in een versterker? of evt welke dikte sporen aan te raden zou zijn bij een print?

Voeding van de eindtrap levert max. 2x 55 volt rms, zeg max. 75 volt pk, beoogde belasting is 8 ohm

Verder wou ik vragen of iemand weet wat ongeveer de te verwachten ingangsspanning van een gitaar is? tientallen mv? honderden mv? hoger? lager?

bvd :)