PDA

View Full Version : Hulp bij het aanschaffen van een versterker



Kevz0r
23 december 2007, 20:28
Ik speel dus al een aantal op m'n eerste versterker (Marshall MG30) en ik zoek nu wel iets nieuws..

Nu lees ik op dit forum over buizen versterkers, ?modeling? pre-amp en dergelijke etc. Ik heb geen idee waar dat allemaal over gaat.

Wat ik wel heb begrepen is dat een buizenversterker mooier klinkt als een condensator versterker, klopt dat?

Ik heb bij feedback deze gevonden: http://feedback.nl/?b=LRPIGGYBACK&a=46 is dit een goede versterker? ik heb geen flauw idee waar ik naar moet kijken.

Mijn muziekstijlen verschillen nogal, ik speel meestal Muse of een (punk)rock en een beetje metal. Ook moet hij clean ook goed klinken.

Het aantal wattage moet minimaal iets van 60 zijn, ik speel thuis en in kleine cafes.

Ik hoor het van jullie, alvast bedankt!

Johnny V
23 december 2007, 20:46
afblijven! die piggyback is rommel...

Wat is je budget?

+ gebruik de zoekfunctie eens! je kan er enorm veel informatie mee vinden...

Johnny V
23 december 2007, 20:48
Wat ik wel heb begrepen is dat een buizenversterker mooier klinkt als een condensator versterker, klopt dat?

Het aantal wattage moet minimaal iets van 60 zijn, ik speel thuis en in kleine cafes.

Ik hoor het van jullie, alvast bedankt!

U bedoelt Transistor ipv condensator neem ik aan

Voor kleine cafés en thuis is 30 watt soms al te veel hoor, vooral als je een buizenversterker hebt. Een 15 of 30 watter is dus voldoende, tenzij je ooit in stadions wil spelen :seriousf:

Kevz0r
23 december 2007, 21:08
Hey mijn budget is ongeveer rond de 500 euro.

Ik heb gehoord dat een buizenversterker warmer dus beter klinkt, kan ik voor 500 daar iets leuks mee krijgen?

En ja typenfouten voorbehouden :P

Realeigo
23 december 2007, 22:54
Voor 500 euro kun je een heel scala aan buizencombos vinden.
Gewoon ff zoeken.

Denk aan JCM800,900,2000
Peavey Valveking.

Eko
23 december 2007, 23:03
Versterkers zijn er in tal van varieteiten. Transistors , digitaal gesampelde oftwel modeling, half buizen ( hybrids) en ook nog vol buizen.
De buizen waren er eigenlijk eerst. De buizen waren bedoeld om het geluid eenvoudig te versterken. Het bleek echter dat als je ze harder zette dat het geluid begon te vervormen. Dat gebeurde veel bij armere ( veelal blues) muzikanten. Dit kwam omdat mensen als BB King geen groot budget hadden en dus hun oudere kleinere amps verder openzette.
Heel snel raakte het geluid bekend als ,,het,, bluesgeluid en probeerde iedereen dit na te maken. Dit gebeurde door bv een aparte voorversterkerregeling er op te zetten. Vaak kennen we die nu als volume of driveknop op een versterker met een mastervolumeknop.
In de jaren zestig kwam de transistor op als meer betrouwbare manier om versterkers te bouwen. In eerste instantie was je heel modern als je daarop speelde , het bleek echter behoorlijk clean te blijven. Muzikanten mistten het geluid van een buizenamp die reageerde op je aanslag en alle nuances beter weergaf. Er is al tientallen jaren geprobeerd om dit buizengeluid zo dicht mogelijk te benaderen , echter nog steeds geven de meesten de voorkeur aan warme, gloeiende buizen boven transistors.
De laatste jaren is het digitaal opslaan en bewerken van geluid in gekomen. Line6 is daar de meest bekende van. Het maakt het mogelijk om geluid in al z`n nuances op te slaan en weer te geven. Het is betrouwbaar en toe te passen in versterkers met transistorversterking. Dat betekent dat het geheel laag in gewicht blijft , wat een hoop muzikanten die veel optreden prettig vinden. Voor veel gitaarspelers blijft het echter slechts een imitatie van een echt buizengeluid en de meesten blijven toch op de zware bakken spelen, niet alleen uit nostalgie maar gewoon omdat ze het beter vinden klinken.
Of dat voor jou ook geld , mag je zelf bepalen. Probeer maar eens wat uit.
Uiteraard heb ik hier een aantal stappen versneld en wat hoekjes overgeslagen maar in grote lijnen klopt het redelijk.

Kevz0r
24 december 2007, 00:09
Mooi verhaaltje Eko :p

Maar wat raad jij mij persoonlijk aan dan om echt te proberen, want er is genoeg keus hoor ik hier. :dance:

JimiDylan
24 december 2007, 01:44
ik ga voor de Peavey Valve Head (100 watt buizen) en een 4x12 peavey cab eronder, kost je 750 euro, kheb erop gespeeld en die shit van peavey klinkt vrijwel altijd goed!!!

Wausser
24 december 2007, 11:48
en een 4x12 peavey cab eronder

ik heb juist gelezen dat die peavey speakers juist het minste aan die VK serie zijn

Johnny V
24 december 2007, 12:17
ik ga voor de Peavey Valve Head (100 watt buizen) en een 4x12 peavey cab eronder, kost je 750 euro, kheb erop gespeeld en die shit van peavey klinkt vrijwel altijd goed!!!

100watt buizen is echt veeeeeel te veeeeeeel voor thuis of in kleine cafés. Ik denk dat een peavey van de classic serie of een 2dehands marshall combo beter geschikt zijn. Ik zou gaan voor een simpele buizenamp waar het clean zeer goed van is, de overdrive/distortion voor je punkrock kan je dan uit een goed pedaaltje halen. Voor 500 euro een buizenamp vinden die een goed clean én een goed overdrivekanaal heeft is zeldzaam lijkt me...

Eko
24 december 2007, 13:17
Een goed advies is , zoals vaker in het leven , echt moeilijk te geven. Een versterker met buizen voor-en eindversterker werkt pas echt op z`n mooist als hij verder open gezet wordt. Een wattage van 100watt geeft dan ongeveer het volume van een dalende jumbojet af. Iedere kroegeigenaar kan z`n vergunning op z`n buik schrijven als je dit echt gaat doen. maak je geen vrienden mee dus.
Voor een repetitie met een band zou je aan 30-50 watt buizen meer dan genoeg hebben. Als je veel meer thuis speelt zou een versterker met alleen een buis in de voorversterker ook goed kunnen. Vox bouwt leuke amps met die oplossing.
Veel hangt af van je eigen oren , wat de een mooi vindt vind de ander veel te erg om naar te luisteren. Probeer eens wat uit in diverse winkels.

dendee
24 december 2007, 13:55
Als je veel meer thuis speelt zou een versterker met alleen een buis in de voorversterker ook goed kunnen. Vox bouwt leuke amps met die oplossing.



Welke amps van vox dan?
Ik dacht dat ze enkel in de eindversterking een buisje hadden zitten.

Kevz0r
24 december 2007, 17:03
Ik heb nu deze gevonden: http://feedback.nl/?b=220320&a=46

Is dit wat? heeft iemand hier ervaring mee? er staat vrijwel geen belangrijke info bij..

Kriske
24 december 2007, 17:20
Dat is enkel de prijs voor de speakerskast, niet voor de versterker.

Ik zou je een VOX AD30VT aanraden. Heel veelzijdig en gaat luid (repetities, thuis, kleinere optredens).
Of een VOX Cambridge 30 is ook een mooie versterker. Deze is niet meer nieuw te koop, tweedehands vind je ze voor +/- 200 euro.

Kevz0r
24 december 2007, 19:46
Hey kriske, ik heb even naar de Vox AD30VT gekeken, maar hij lijkt mij wat licht.. ik heb nu een marshall 30watt, ik zoek dus wat sterkers/beters. Is die Vox dat waard? Of misschien de 100 watt versie of is dat weer te zwaar?

LCH
24 december 2007, 19:56
Hey kriske, ik heb even naar de Vox AD30VT gekeken, maar hij lijkt mij wat licht.. ik heb nu een marshall 30watt, ik zoek dus wat sterkers/beters. Is die Vox dat waard? Of misschien de 100 watt versie of is dat weer te zwaar?
Een AD30 is een prima ding. Gaat loeihard! Maar als je in kleine cafeetjes speelt zou je net wat meer ruimte hebben met een AD50 of een AD100 ja. Dat zijn echt hele goede versterkers.

Probeer je er verder zelf wat in te verdiepen, uiteindelijk is het jouw keuze. En denk erom: groot en veel watt's is niet altijd beter!! Vaak heb je ultra-goedkope rotzooi dat er wel stoer uitziet, maar nergens naar klinkt (een grote Marshall MG-stack bijvoorbeeld).

Kevz0r
24 december 2007, 20:02
Oke. ik ben nu best gecharmeerd van de VOX AD100 VT, na wat geluidsampletje gehoord te hebben. Maar kan iemand hier z'n eigen ervaring erover geven? Werkt deze versterker goed met multi-effect planken e.d?

EN misschien een rare vraag maar weet iemand de afmetingen van de behuizing? :)

Danku!

Rormo
24 december 2007, 21:23
Kom op, niet zo lui doen hoor. Afmeting kun je zo vinden met Google.

De Vox heeft zelf allerlei effecten ingebouwd. Uiteraard kun je er ook een multi-effect voor hangen. Bedenk wel dat een goedkoop multi-effect pedaal je geluid niet bepaald ten goede komt. Het is dus geen raar idee om geen multi-effect te gebruiken, maar alleen de effecten van de Vox. Maar ja, dat hangt af van wat voor multi-effect je hebt en wat je er mee doet.

Samples zeggen niet zo veel, je moet zelf gaan testen en luisteren.

Kevz0r
24 december 2007, 22:31
Oke.

Die effecten he op die VOX, hoe stuur ik die precies aan dan? Zit er iets van een pedalen plank bij ofzo of moet ik naar de amp lopen en daarop een effect aanzetten of uitzetten?

bvd

Rormo
25 december 2007, 01:34
Ook dat kun je vinden met een heel klein beetje moeite op Google. Maar vooruit, die moet je instellen met de knoppen op de amp. je kunt verschillende versterker modellen kiezen die de Vox dan simuleert en verschillende effecten zoals chorus en reverb.

Klonken best wel aardig toen ik een AD30 testte voor iemand een tijdje terug.

DaveItUp
25 december 2007, 01:52
Over dat 100watters te hard gaan voor kleine cafe's en dergelijke....geen enkel probleem mee. M'n ouwe marshall gaat gewoon een flink stuk open in een klein kroegje hehe. Zoveel scheelt het niet met een 30w buizenbak. Meer headroom ja.