PDA

View Full Version : Cubase + Gearbox vraagjes + mixing



Arts
23 december 2007, 19:38
Hoi,

Ik heb een aantal maanden geleden de Line 6 Toneport Ux1 gekocht.
Ik heb al het een en ander gemaakt.
Toch heb ik nog een hoop vragen over gearbox etc.. Hier komen ze:

1: In Gearbox vind ik het lastig om de sound te krijgen die je wil hebben. In de library staan wel een aantal bandjes, maar die sounds vind ik een beetje van slechte kwaliteit als ik eerlijk ben. Daarom vraag ik of jullie misschien wat handige tips & tricks hebben om een sound makkelijk te kunnen vinden.
Misschien dat jullie wat instellingen kunnen laten zien. Ik ben voornamelijk op zoek naar een goede metal sound, en ook een Qotsa sound a la Songs for the Dead.

2: Is het in Cubase mogelijk om tempo wisselingen te maken? Zo ja hoe?

3: Ik ben nog niet helemaal tevreden over de mix die ik maak. Heeft iemand misschien handige tips om de mix zo goed mogelijk te maken ( dus gitaar zo goed mogelijk op drums afgesteld etc. ) Graag wil ik nog veel leren of het mixen in Cubase dus elke informatie en tips zijn welkom!

Groeten, Arts

Ic3gl0vE
23 december 2007, 22:50
Mixen is iets dat je moet leren. Veel oefenen en veel lezen en natuurlijk je oren gebruiken!
Begin met het goed zetten van de verhoudingen tussen de volumes. Is een spoor of een groep te hard? zet dan niet de rest harder, maar dat spoor of die groep zachter. Zo houd je ruimte over om verder te mixen.

Hoe Cubase werkt kun je vinden in de handleiding.

cardinal
24 december 2007, 22:23
Gearbox heeft best redelijke presets. Je moet ze natuurlijk wel in een mix horen met drums en bas erbij.

Pas op dat je bijvoorbeeld niet een te vette/bassige sound maakt met alleen 1 gitaar. Als er nog een gitaar bijkomt en een basgitaar en een bassdrum verzuip je in het laag.

Tempoveranderingen kan, check de handleiding even dat is gemakkelijker.

Een mix goed maken is moeilijk hier even uit te leggen. Goed luisteren zou ik zeggen en je aan een aantal regeltje houden die je overal vandaan kan trekken.

Ome han heeft vast wel ergens een link naar een site geplaatst waar je veel shit kan weghalen.

Maar inderdaad doen is leren en je wordt steeds beter. Ook een cursusje is prima, maar zorg wel dat die aansluit op hetgeen je graag wilt leren.

Arts
4 januari 2008, 17:56
iig thx voor de reacties ;)
ben nu volop aan het uitproberen en het gaat al een beetje de goede kant op



Ome han heeft vast wel ergens een link naar een site geplaatst waar je veel shit kan weghalen.


plzz ome han:)?