PDA

View Full Version : Hals vervangen: vraag



Chroxy
23 december 2007, 17:11
Mijn eerste gitaar die ik kocht is een Squier Showmaster: HSS monstertje wat *in mijn oren* nog niet eens zo heels lecht klinkt. Alleen de hals: ietsje te dun en 24 frets met omgedraaide kop: verschrikkelijk!

Tegenwoordig gebruik ik hem niet/nauwelijks meer aangezien ik op mijn LP en Jazzmaster speel.. maar nu wilde ik een nieuwe hals erop zetten.

Ik had nog een hals liggen van mijn Squier Telecaster Custom; maple hals; alleen met 22 frets...

Hij past er op *gezien de gaten*, maar ik vrees erge intonatieproblemen.. dusse.. (ik heb het nog niet uitgeprobeerd of hij toch fatsoenlijk te intoneren valt): gaat dit lukken/werken... de brug is een Floyd.. Of kom ik echt een 24 fret hals te zoeken?

The red Strat.
23 december 2007, 17:15
je moet gewoon checken of de scale-lenght klopt en dan is er geen probleem, intonatie kan je moeten aanpassen maar ja da moet je ook maar 1 keer doen he ;)

Madcow
23 december 2007, 17:16
een 22 frets is korter dan een 24, dus intonatie problemen ga je krijgen, en zit op die 22 een toplock?

nevyn292
23 december 2007, 17:16
nou, er zijn een paar dingen waar je tegenaan gaat lopen:


een 24 hals is LANGER dan een 22 fret, dus stel je krijgt hem er volgens de gaten in dan heb je een geul in je gitaar ;)

en dan nog iets, een strat hals heeft een ronding aan het einde, terwijl die tele neck van jou een recht einde heeft. hierdoor sluit hij totaal niet aan op je body behalve aan de onderkant. het kan wel, maar doen zou ik het niet.

zou even kijken voor een ander halsje als ik jou was ;)

Mr.Fingers
23 december 2007, 17:18
Mijn eerste gitaar die ik kocht is een Squier Showmaster: HSS monstertje wat *in mijn oren* nog niet eens zo heels lecht klinkt. Alleen de hals: ietsje te dun en 24 frets met omgedraaide kop: verschrikkelijk!

Tegenwoordig gebruik ik hem niet/nauwelijks meer aangezien ik op mijn LP en Jazzmaster speel.. maar nu wilde ik een nieuwe hals erop zetten.

Ik had nog een hals liggen van mijn Squier Telecaster Custom; maple hals; alleen met 22 frets...

Hij past er op *gezien de gaten*, maar ik vrees erge intonatieproblemen.. dusse.. (ik heb het nog niet uitgeprobeerd of hij toch fatsoenlijk te intoneren valt): gaat dit lukken/werken... de brug is een Floyd.. Of kom ik echt een 24 fret hals te zoeken?

Squier showmaster heeft een 25.5" scale length, en een tele ook, dus dat zou in principe geen probleem mogen geven. het enige wat kan zijn is dat de schaal wel klopt, maar dat de telehals gewoon tever in de body geschoven moet worden (22 vs 24 frets), waardoor je je brug moet gaan verplaatsen. Ik zou zeggen, als het past, probeer het eens. als ze echt vals klinkt, moet je gewoon een 24fret hals zoeken. Een teleneck is echter wel "vierkant" vanachter, en een showmasterneck "rond", dus k'betwijfel dat dit gaat passen.

P.S. Heeft die squier showmaster neck een gigantische lip met 3 frets op, en die teleneck een klein lipje met 1 fret op? indien ja, kan je ze zonder problemen uitwisselen, indien nee, vrees ik ervoor dat het met die telenek gaat lukken.

Chroxy
3 januari 2008, 18:42
nog bedankt voor alle reacties!

Zoals MR Fingers zegt: de scalelength is hetzelfde; geen probleem dus. En ondanks je het knullig zegt begrijp ik wat je bedoelt: de Showmaster heeft geen lip met 3 frets; beiden hebben een klein lipje met 1 fret.

Ik heb hem al gepast en hij past perfect (ondanks de verschillende achterkanten).. alleen, ik mis echt 2 frets en hij is met geen mogeljkheid fatsoenlijk geintoneerd te krijgen: jammer! Het stond echt tof.

De Telenek had trouwens geen toplock; maar dit is niet noodzakelijk voor bij een Floyd -> Van Halen had het vroeger ook bijvoorbeeld niet.