PDA

View Full Version : Aanslag sweeps/arpeggio's



BartS
23 december 2007, 15:40
Even een vraagje aan de shredders hier:

Sinds een weekje oefen ik soms arpeggio's, alleen de snelheid wil me nog niet echt lukken. Dit komt omdat ik bij de downstroke beweging toch de snaren één voor een aansla, terwijl je eigenlijk een vloeiende beweging moet maken. Upstroke lukt me dat dan weer wel, omdat ik m'n middel en ringvinger dan 'afzet' tegen de body.

Weet iemand hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken?

Bloodline
23 december 2007, 15:57
Begin ontzettend langzaam en vooral met een metronoom erbij om strak te blijven.

Houdt je picking goed in de gaten dat je jezelf niet bedriegt ( bijv stieken 2 x een downstroke zonder dat je de erg erin heb )

Langzaam beginnen, tempo 80, dan tempo 100, dan 90, dan 110 etc etc.

Danieldg
23 december 2007, 18:57
Zoals Bloodline al zei traag beginnen en ook niet teveel snaren op je vork nemen. 3 snaren is het gemakkelijkste om mee te beginnen (dit heb ik ook gedaan en deze sweeps krijg ik al redleijk zuiver). Marcel Coenen gaf als tip bij een workshop je hand net te laten 'vallen', dit kan helpen bij een vloeiende beweging.

Dirk_Hendrik
23 december 2007, 19:22
Even een vraagje aan de shredders hier:

Sinds een weekje oefen ik soms arpeggio's, alleen de snelheid wil me nog niet echt lukken. Dit komt omdat ik bij de downstroke beweging toch de snaren één voor een aansla, terwijl je eigenlijk een vloeiende beweging moet maken. Upstroke lukt me dat dan weer wel, omdat ik m'n middel en ringvinger dan 'afzet' tegen de body.

Weet iemand hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken?

Mijn eigen ervaring:
Zorg dat die vingers van je body afzijn. Ik merkte datzelf met sweeps naar beneden (naar de grond toe) waar nog steeds een pink op de body stond. Gevolg is dat je een minime fractie met die pink "in de body" staat te duwen en het sweepen daardoor net mis gaat.

En ik zeg het nog maar eens (tegen dovemansoren), Sweepen is een techniek die veel breder inzetbaar is dan alléén voor arpeggio's.

Mitch_mashinguard
27 december 2007, 16:03
Dan zeg ik: Het is demasiadoS eFectos. Er móet echt een s bij in dit geval hoor, en effecten zijn in het Spaans efectos, met 1 f dus. Weer wat geleerd:p

Maar je hebt gelijk wat betreft sweep-picken!

Kaïn
27 december 2007, 16:24
Let ook heel goed op je demp techniek met je linkerhand. Eigenlijk is dat het belangrijkste, omdat het anders gewoon als rommel klinkt.

EuroCinema
27 december 2007, 16:24
En ik zeg het nog maar eens (tegen dovemansoren), Sweepen is een techniek die veel breder inzetbaar is dan alléén voor arpeggio's.

Eens! En ook zeker niet alleen voor shredders. Jazzers sweepen er ook aardig op los. Soms kan een klein sweepje over twee snaren al een te gek effect geven. Het belangrijkste is m.i. om het niet te slapjes te doen, je mag best een klein beetje "harken" om het ritmisch te houden. George Benson zijn triolen-sweeps zijn legendarisch! En inderdaad, weg met die vingers van de body, krijg je alleen maar last van.