PDA

View Full Version : Gitaarwissels en storende geluidsverschillen



mattdough
23 december 2007, 11:39
Hoi,
Wie kan me goeie tips geven omtrent het onderstaande probleem?

In de band wissel ik bij sommige nummers van een 6string telecaster (Am. fender)naar een twelvestring telecaster (Hohner-heeft 2 humbuckers).

Het probleem dat optreedt bij het switchen van deze gitaren is dat ik mijn Twin-versterker volledig moet "herafstellen" omdat m'n twelvestring heel bassig, loeihard, en dus zelfs vervormd klinkt.

Ik heb niet meteen zin om nieuwe elementen te laten steken in die 12str, ik denk eerder in de richting van een pedaal er tussen te zetten.

- Moet ik me een equilizer-pedaal aanschaffen of een compressor-pedaal?
- Zijn er pedalen op de markt die zowel een equilizer als compressor bevatten?
- Merken, types..?

Ik hoor het wel!

Luke-wannabe
23 december 2007, 11:41
Compressor zou ik niet gebruiken. Die boost je geluid alleen maar. Maar een EQ moet prima te doen zijn. Gewoon wat volume en laag er af :) That should do the trick.

Eko
23 december 2007, 11:54
Een compressor boost niet maar druk je geluid in elkaar. Een oplossing kan inderdaad een equalizer zijn, mits er ook een volumeregeling op zit. Een Boss kan dat goed zijn.
Andere oplossing kan zijn door een kleine linemixer er voor te doen. Ik heb een tijdje een kleine mixer gebruikt omdat ik meerdere gitaren op een avond gebruikte ( 5-6 stuks). Het volumeverschil tussen singlecoils en HB`s kan je zo opvangen.
Als je een twinreverb gebruikt kun je ook een AB-switch gebruiken en van kanaal wisselen. Het volume kun je dan bij beiden instellen naar behoeften. De master kan dan het totaal bepalen.

Helter Skelter
23 december 2007, 12:21
ik wissel ook regelmatig tussen Tele/Strat/MM Axis en een LP. Op zich vind ik het geen probleem om even aan de knoppen te draaien maar zeker als je op een wat groter podium staat is een Boss GE-7 equalizer ideaal

Rormo
23 december 2007, 12:41
Ja daarvoor gebruik ik een Seymour Duncan pickup booster. Maar ik wil alleen mijn volume opkrikken en niet de toon. Voor toon en volume zou ik ook lekker voor een Boss GE-7 gaan. Die heb ik als booster en dat is een mooi pedaaltje.