PDA

View Full Version : Marshall JVM410H + BOSS GT-8



Henri H
22 december 2007, 23:35
Sinds een week heb ik een Marshall JVM410H (ja, de zaken gaan goed ;)).
Ik kan er aardig m'n basis geluiden uitkrijgen inclusief een hele serie aan JCM800 achtige waar ik zo dol op ben.
Ook heb ik het voor elkaar gekregen (eitje dankzij tip van een mede forum lid) om de geluiden te programmeren via m'n BOSS GT-8 waar ik eigenlijk toch ook wel erg gek mee ben. De GT-8 heb ik aangesloten op de programmeerbare loop met de dry/wet knop op 10 (uiteraard) via de 4 kabel methode (4CM).
Ook de poweramp loop heb ik uitgetest maar deze reageert volgens mij bijna identiek als de programmeerbare dus daarom lijkt me die laatste de beste keuze.
Ik heb tot nu toe 3 basisgeluiden in de GT-8 geprogrammeerd:
1. Clean orange (omdat deze een eigen preamp volume heeft). Bijna alles op 5 ongeveer, bass op 7/8.
2. OD1 green, deze geeft voor mij het mooist de JCM800 scheurtone weer. Ook hier alles op 5 zo'n beetje en de bass op 7.
3. OD1 orange. Omdat de pots niet te programmeren zijn staan ze hetzelfde als op 2.

Dit zijn op zich 3 prima basisgeluiden maar ik zou graag via de CTR knop van de GT-8 een geluid op de JVM willen schakelen.
Oftewel als ik op de CTR knop van de GT-8 trap, het OD1 orange geluid aanzetten en nogmaals op de CTR knop trap weer terug naar het basisgeluid van die patch.
Of b.v. de loop aan/uit zetten met de CTR knop? Weten jullie of dit mogelijk is?
Ik heb al zitten denken om de footcontroller van de JVM ernaast te leggen zodat je vier (of 6?!) basis geluiden kunt selecteren of de loop uit kunt zetten (ideaal voor AC/DC nummertjes b.v.).
Maar dan wordt het wel een warboel aan pedalen en ik houd nu eenmaal van eenvoud (jaja, JVM en GT-8 = ongelijk eenvoud, ik weet het maar toch ;))

Een ander probleem vind ik toch wel een beetje de noise die de JVM op hoog volume op OD1 en 2 orange en red geeft, of is het de loop van de GT-8?
Als ik de GT-8 er tussen uit haal is de noise een stuk minder.
Het is ook een hele rare noise vind ik want het klinkt als een buis die vreselijk over z'n nek gaat. Een fluitend geluid. Nogmaals, zonder GT-8 heb ik hier voor zover ik tot nu toe getest heb veel minder last van.

Nog een dingetje: Ik heb gelezen dat een ander forumlid de JVM master volume op 3 had staan en dat dat aardig hard zou zijn. Bij mij is standje 3 net leuk om mee te spelen met de iPod aangesloten op een zangversterker en net wat zachter dan band volume. De preamps staan rond de 5. Ook als ik de master op 8 of zelfs 10 :D zet heb ik nog niet de behoefte om gillend de ruimte te verlaten. M'n 50W!! JCM800 gaat harder volgen mij (preamp op 6, master op 5, dat wel).

Wat een verhaal, ik weet het maar het zit me dwars dus ik gooi het er toch maar uit :).
Als iemand op-, aanmerkingen heeft, graag.

shredneck
22 december 2007, 23:47
Hey Henry,

Corvin hier. Ken je die nog? Ik zat ooit bij Marco (drummer) in de band. Cool dat je hier ook rondhangt.

Over je JVM, mooi ding, dat is een feit. Ook een feit is het dat mijn jcm800 combo van 50 watt (type 4104) harder gaat dan een DSL van 100 watt. Maf fenomeen. Ik heb ook nog een Vox AC30 (1962) en een Fender Twin en ook die gaan allebei harder dan een DSL maar de jcm800 gaat echt het hardst.

Ik gebruik geen processor, wel een paar pedalen, ik heb natuurlijk geen effectloops in die bakken dus daar kan ik je verder niet mee helpen.

Tof om weer eens wat van je te vernemen.

Grts,
Corvin

Baker
23 december 2007, 09:18
feli feli feli met je JVM top!

Ik heb het ding nu een paar maandjes en ik ontdek nog steeds nieuwe geluiden en mogelijkheden.


Over clean orange, je kunt ook clean green nemen, de gain knop werkt dan als een volume knop.

Over je kanaal keuze, ik vind het jammer dat je crunch niet gebruikt. Dit kanaal is bedoeld als JCM 800. (staat zelfs letterlijk in de handleiding. Grappig om te lezen dat Marshall nu zelf ook toegeeft dat de legendary JCM800 tone de beste is die ze ooit gemaakt hebben) Bovendien reageert dit kanaal heerlijk op pedaaltjes.

Mijn ervaring is dan ook het crunch kanaal het beste kanaal is wat er bij zit. De basis crunch orange is gewoon heerlijk en crunch red + een tube screamer of ander OD pedaaltje + een les paul geeft je instant een slash achtig geluid.

OD1 is ook goed hoor, daar niet van. Maar naar mijn mening is dit kanaal meer compressed en overgained, en daardoor minder bruikbaar dan crunch red. OD1 green heb ik nog niet echt heel veel mee gedaan. Misschien moet ik dat maar eens doen. Maar goed het zou voor jou ook beter uitkomen om crunch te gebruiken. Je geeft zelf al aan dat het jammer is dat je nu de EQ + reverb moet delen...

Ik gebruik geen GT-8 dus hier kan ik niks over zeggen.
Ik heb ook geen last van noise oid. Ja, een beetje op OD1 en OD2, maar dat lijkt me normaal met zoveel gain. Niet zoveel dat ik er last van heb of dat het overdreven aanwezig is. Ook is master op 9 uur of misschien íets hoger en volume op 12 uur genoeg om op lekkere rockband volume te spelen en boven de (houthak) drummer uit te komen (ik ben de schaalverdeling even kwijt dus ik druk me maar zo uit)

Master op 10?!?! je bedoelt voluit? en dan volume op 5 je bedoelt 12 uur?
Ik kan me dit niet voorstellen want dan dit is echt overdreven niet meer normaal keihard. Probeer dit eens zonder je GT-8? Als ie dan nog niet keihard gaat dan is er echt iets mis met je amp.

Henri H
23 december 2007, 10:24
Ik heb best lang geprobeerd om een lekker geluid uit het crunch kanaal te krijgen.
Als je de gain op 10 zet in mode red dan heb je best een lekker JCM 800 soundje.
Op zich hebben alle 3 de crunch modes best hun eigen charme en het klopt dat ze dieper klinken dan OD1 en 2.
Ik vond echter de gain net niet zoals ik gewend was van m'n beide JCM 800's.
Vandaar dat ik voor OD1 green heb gekozen. Deze klinkt direct lekker.
Ook reageert dit kanaal erg goed op de volume potmeter van de gitaar.
OD1 orange geeft me direct een goed lead geluid.
Het is natuurlijk allemaal erg persoonlijk maar voor mij lijkt dit tot nu toe de beste optie.
Ik wil eigenlijk op den duur een multi effect zonder distortions en amp modeling aanschaffen vandaar dat ik nu al probeer om geen tubescreamer of overdrive te gebruiken. Dit is dus best goed mogelijk.
Oh ja, stand 5 is gelijk aan 12 uur. De meeste potmeters (in ieder geval die van de JVM) gaan van 0 - 10.
9 uur komt overeen met stand 2. Dit is dus erg zacht met de preamp volume op 5.

Baker
23 december 2007, 11:02
oh ja nu weet ik weer hoe het zit met die potmeters.
De amp staat in de oefenruimte vandaar.

Ik speel toch in een behoorlijk stevige rockband.
En voor mij is master op 2.5 á 3 + volume op 5 echt genoeg. Het is in ieder geval met geen mogelijkheid zacht te noemen. Master 2 (voor leads) staat dan op 4 á 4.5

De gain van crunch op 10 is imo echt overkill
Je krijgt juist heerlijke aerosmith achtige geluiden met de gain op 5.
Maar je hebt wel gelijk hoor, het is vooral een kwestie van smaak. Bovendien doe ik weer niets met de volume pot van de gitaar. Daarbij, ik weet natuurlijk ook niet hoe jij je jcm800 afstelt. Dus je moet oppassen om appels met peren te vergelijken.

kokeleko
23 december 2007, 11:23
Kun je de effect blokken(na de send en return van de GT8 ) van de GT8 ook parallel zetten? Of staat alles in serie en is dit alleen te gebruiken met een seriele loop.

ben vanhoof
23 december 2007, 12:06
oh ja nu weet ik weer hoe het zit met die potmeters.
De amp staat in de oefenruimte vandaar.

Ik speel toch in een behoorlijk stevige rockband.
En voor mij is master op 2.5 á 3 + volume op 5 echt genoeg. Het is in ieder geval met geen mogelijkheid zacht te noemen. Master 2 (voor leads) staat dan op 4 á 4.5

De gain van crunch op 10 is imo echt overkill
Je krijgt juist heerlijke aerosmith achtige geluiden met de gain op 5.
Maar je hebt wel gelijk hoor, het is vooral een kwestie van smaak. Bovendien doe ik weer niets met de volume pot van de gitaar. Daarbij, ik weet natuurlijk ook niet hoe jij je jcm800 afstelt. Dus je moet oppassen om appels met peren te vergelijken.

Gisteren nog repetitie gehad met de JVM, en mn master 1 stond op 5, master 2 er iets boven (voor solo). De volumeknoppen vr de kanalen staan ongeveer iets over de helft. Cabinet is een LC cabinet van 700 watt, gaat naar mijn mening harder dan eerder welk v30 cabinet. Maw, wij spelen vrij hard!

@ topicstarter; zet de knop van de loop eens op 8. Elk effectenapparaat dat je in de loop steekt suckt wel wat tone, al is het maar een heel klein beetje. Mn replifex suckt ook een beetje (ook al staat hij op true bypass), en die staan toch bekend als vrij true bypass.
Door die knop op 8 a 9 te zetten bepaal je met de eindtrap van de jvm hoe hard je dry level staat en met de output level van je GT 8 hoe hard je wet level staat. Door dit te mengelen krijg ik een strakker geluid.

Henri H
23 december 2007, 15:18
Ik zal 's kijken of ik wat met de (loop) knoppen kan experimenteren.
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de effecten van de GT-8 parallel te schakelen.
Ik heb dit wel geprobeerd: send v.d. JVM >>> input GT-8 >>> output GT-8 >>> return JVM. Toen heb ik de dry/wet knop v.d. JVM loop teruggedraaid en gekeken of het een beter resultaat opleverde. Niet dus.
Vooralsnog is de 4CM op de schakelbare loop de beste keuze denk ik omdat je op die manier kunt kiezen of je de effecten voor of in de loop wilt hebben.
Zeker voor een evt. tubescreamer is dit ideaal.
Ook de acoutic simulator moet voor de loop geschakeld zijn.

Heeft er nog iemand een idee of het mogelijk is om b.v. de loop of een kanaal/mode te schakelen via de CTR knop van de GT-8?

Baker
23 december 2007, 15:23
ik heb er totaal geen verstand van maar dat soort dingen doe je toch met midi?

Henri H
23 december 2007, 18:50
Ja, ik gebruik de GT-8 al om via midi de 3 verschillende sounds te schakelen.
Ik zou echter graag onder m'n slag sound (OD1 green) de ctr knop programmeren om naar OD1 orange te schakelen en weer terug maar ik ben bang dat dit lastig gaat worden....

ben vanhoof
23 december 2007, 19:29
Gebruik de bank up knop... Ik heb op mn replifex 5 presets geprogrammeerd zonder reverb/delay , en dan ga ik via de bank up knop naar 5 dezelfde presets maar met reverb/delay

Henri H
23 december 2007, 20:24
Gebruik de bank up knop... Ik heb op mn replifex 5 presets geprogrammeerd zonder reverb/delay , en dan ga ik via de bank up knop naar 5 dezelfde presets maar met reverb/delayOp zich wel een idee om hier 's naar te kijken.
Ik heb op dit moment de bank up knoppen zo ingesteld dat ik eerst een patch moet selecteren voordat de patch actief wordt maar dit valt te veranderen uiteraard.
Zou je de ctr knop ook kunnen programmeren als bank up/down knop?
Dan zou ik het per patch kunnen instellen nl.
Ik ga er straks 's mee experimenteren.

Henri H
23 december 2007, 23:36
Ik heb net wat geluiden zitten tweaken en ben erachter dat de Output Level op de achterkant van de GT-8 op ongeveer half 3 (tussen 2 en 3 uur dus) ingesteld moet worden om het volume met en zonder loop gelijk te stellen.
Deze had ik bij mijn JCM800's op ongeveer 1 uur staan.
Dit probleem lijkt dus over nu.
Morgen weer een dag ;)

Edit: Oh ja, van die rare fluit ben ik ook af. Geen idee waar dit aan gelegen heeft.... :???: