PDA

View Full Version : Op-amps



Ibanez666
22 december 2007, 19:57
Ik heb vandaag mij TS-9 met brown mod en TS-808 mod binnen gekregen. Ik moet zeggen dat hij fantastisch klinkt! er zit een socket aan de printplaat, zodat je van op-amp kunt switchen, zonder te solderen en ook dat werkt prima. Ik heb er 4 verschillende op-amps bij waaronder een originele JRC 4558D en deze klinkt, samen met een andere beter dan de andere twee. Nou is mijn vraag, wat doet een op-amp nou precies met je geluid (theoretisch)? Is dit het enige onderdeel dat het geluid bepaald, of zijn er ook nog andere onderdelen van invloed op het geluid?

Robin.ke
22 december 2007, 22:05
Een opamp staat voor "operational amplifier" oftewel gewoon een signaal versterker. Het is een bijna complete voorversterker met een hoge ingangs- en een lage uitgangs impedantie. Eigenlijk is de JRC 4558 een opamp met hele slechte Hifi eigenschappen, maar zoals zovaak in de gitaar electronica geeft dit een eigen karakter aan de sound.

Ibanez666
22 december 2007, 23:16
Een opamp staat voor "operational amplifier" oftewel gewoon een signaal versterker. Het is een bijna complete voorversterker met een hoge ingangs- en een lage uitgangs impedantie. Eigenlijk is de JRC 4558 een opamp met hele slechte Hifi eigenschappen, maar zoals zovaak in de gitaar electronica geeft dit een eigen karakter aan de sound.


ah, ok en wat maakt de sound nog meer dan?

Rinze
22 december 2007, 23:21
In de Gitarre & Bass (http://www.gitarrebass.de/) heeft een artikelreeks gestaan over mods aan tubescreamers en ook over de verschillen tussen de types. Kun je downloaden tegen een kleine vergoeding, indien geïnteresseerd.

Chris Winsemius
22 december 2007, 23:37
Sound wordt voornamelijk bepaald door circuit en component-waardes.
Met zo'n voetje kun je gewoon zelf wat ICtjes testen en zelf bepalen wat (icm. je gitaar/amp/etc.) voor jou 't lekkerst klinkt.

Ibanez666
22 december 2007, 23:51
ja ik merkte wel wat verschil qua op-amps, hoewel niet mega groot, wel genoeg om de twee betere er uit te kunnen kiezen. Ik zal ook eens op die site gaan snuffelen, bedankt.