PDA

View Full Version : Fane versterker



Janneman
4 februari 2003, 01:42
Hoi allemaal.

Ik ben opzoek naar een leuk ouderwets gitaar topje en nu kan ik voor 200 euro aan een Fane gitaar top komen uit de jaren 70.
Heb hem nog niet kunnen beluisteren, maar vroeg me af of hier iemand er meer over weet. Op HC is er niets over dit merk te vinden. Ik heb zelf de indruk dat deze niet voor gitaar is gebouwd. Jan van Beveren (iemand?) heeft de versterker dmv een -10dB ingang aangepast voor gitaar/bas.

Nocki
4 februari 2003, 08:51
Ik denk niet dat je er nog aan kan komen... tenminste al je het over mijn fane top hebt...

de mijne heeft 4 ingangen en had een hele leuke clean. beetje sprankel en klonk meer zoals marshall dan fender...
er zaten 4 inputs op met elk een volume. de eq was voor alle 4 gelijk.
bass treble mid presence en deze waren allemaal mooi beschreven op de kast met typische typevouten...

Nocki

Janneman
4 februari 2003, 12:51
Ha Nocki, ik heb even op je site gekeken, maar ik denkt dat de versterker die ik kan kopen er anders uitziet, want hij zou origineel moeten zijn. Dat het meer als Marshall klinkt kan kloppen, er zitten nl. EL34 buizen in. Maar het geluid is wel okee dus? 'Rinus' was er niet echt enthousiast over.....

EdJ
4 februari 2003, 21:45
Ik kan er helemaal naast zitten(dus waarom schrijf ik dit eigelijk want mischien heb je er niks aan)maar in de zeventiger jaren waren er veel buizenversterkers die zo`n beetje volgens het Marshall principe waren gebouwd.Ze klonken meestal niet echt als Marshall(gek heh)maar op het eerste gezicht zag het er wel zo uit.Voor zover ik weet was/is Fane een speakermerk en mischien konden ze indertijde een partijtje versterkers kopen om die dan weer te verkopen met de naam Fane erop.Ik had indertijd ook zoiets met 4 el43`s en daar stond helemaal geen merknaam op.
Economisch is er wel het een en ander veranderd want ik kon hem aan de straatstenen niet kwijt en heb `m uiteindelijk aan een zwembad(!)verkocht voor honderd gulden.Vele transistorversterkers lang heb ik spijt gehad:)

Nocki
4 februari 2003, 21:47
Fane amps zijn zelf maak amps uit de jaren 70 dus.
de uiterlijken zijn allemaal verschillend. de mijne had zekers een ieuwe kast omdat de hoeken die erop zaten uit de jaren 90 waren en nog meer van dat soort details.

het blijven zelfbouw dingetjes met de voor en nadelen die dat mee brengt.

heb je ook de brief gelezen op mn site van die oude rot in de muziek?

Nocki

Janneman
4 februari 2003, 23:06
ja, idd die brief geleven, wel grappig, niet echt bemoedigend. Het klopt ook dat fane eigenlijk een speakermerk is, heb verder niets kunnen vinder over versterkers.
Ach, eens kijken of ik hem uit kan proberen, heb alleen geen auto en moet mijn eigen speakerkast meenemen. :sad: