PDA

View Full Version : Zelf element wikkelen?



jerome
22 december 2007, 00:28
Mijn fantastische fijne schoonvader heeft beide spoelen van een Dimarzio Dual Sound element van nieuw draad voorzien. (element was namelijk stuk)
Ik ben best wel trots op hem, hij moest er wel even zelf een bijzonder ingenieuze spoelenwikkelmachine voor maken... :cooler:
De spoelen zijn onwijs netjes en gelijkmatig gewikkeld met ongeveer dezelfde dikte draad als wat er oorspronkelijk op zat: 0.05mm, flinterdun dus!!
Alleen toch klinkt het element (nog) niet geweldig.
Het lijkt wel of de 2 spoelen ten opzichte van elkaar uit fase staan.
Er komt weinig bas uit.
En als ik het element tegelijkertijd aan zet met het middelste element (HSS Strat) komt er een zompig geluid uit waar geen hoge tonen meer inzitten.

Heeft er iemand een idee wat er fout gegaan zou kunnen zijn? :???:

Hij heeft nu allebei de spoelen dezelfde kant op gewikkeld.
Moet bij een humbucker niet (altijd) de ene spoel linksom en de andere spoel rechtsom gewikkeld zijn?

Of zou hij bij een van de spoelen per ongeluk de aansluitdraden verwisseld hebben?
M.a.w moet ik bijvoorbeeld de witte en de groene draad eens omdraaien en als dat niet werkt de rode en de zwarte?

Of is het gewoon iets anders?

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/elementenwikkelmachine1.jpg

http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/elementenwikkelmachine2.jpg

Javaca
22 december 2007, 00:34
Zeer mooi die wikkelmachine.

Zo'n schoonvader moet je in ere houden! :P

Orpheo
22 december 2007, 01:17
ten eerste: mooie machine!

verder: ik zou eens kijken welk 2 draadjes aan elkaar moeten voor serie, en dan gewoon 1tje aan aarde (van de overige 2) en de ander aan hot. verder moet je ook even kijken wat de totale weerstand is, kan ook schelen. weinig weerstand geeft vaak weinig 'low end' en mid.

jerome
22 december 2007, 01:54
Bedankt voor de complimenten mannen!
Btw, de spoelen zijn allebei ongeveer 6,8 kOhm (zoals ze origineel ook horen te zijn) en in serie meet ik ongeveer 13,7 kOhm dus dat klopt volgens mij allemaal wel.
Wat ik me afvraag, moet de een niet rechtsom en de ander linksom gewikkeld zijn?
Ze zijn nu allebei dezelfde kant op gewikkeld.

En ik heb ze aangesloten zoals Dimarzio het opgeeft. In serie (humbuckerstand): zwart aan wit, groen naar aarde en rood naar signaal.
Maar het lijkt wel of de 2 spoelen uit fase staan, er komt bijna geen bas uit.

Orpheo
22 december 2007, 11:53
Bedankt voor de complimenten mannen!
Btw, de spoelen zijn allebei ongeveer 6,8 kOhm (zoals ze origineel ook horen te zijn) en in serie meet ik ongeveer 13,7 kOhm dus dat klopt volgens mij allemaal wel.
Wat ik me afvraag, moet de een niet rechtsom en de ander linksom gewikkeld zijn?
Ze zijn nu allebei dezelfde kant op gewikkeld.

En ik heb ze aangesloten zoals Dimarzio het opgeeft. In serie (humbuckerstand): zwart aan wit, groen naar aarde en rood naar signaal.
Maar het lijkt wel of de 2 spoelen uit fase staan, er komt bijna geen bas uit.

probeer eens voor de gein zwart met groen, en dan wit aan aarde, en rood aan hot. ik denk dat dat kan werken. Als ie dan opeens heel erg 'uit fase' klinkt met andere pups, moet je rood aan aarde hangen, en wit aan hot. Op die manier gooi je je pup uit fase (de spoelen ten op zichte van elkaar) en ik denk dat dat goed kan werken.