PDA

View Full Version : gitaareffecten voor bas?



Benzer
21 december 2007, 22:39
joe,

ik heb een aantal boss pedalen die speciaal voor bas zijn ontworpen (ceb-3, odb-3)

wat ik me afvroeg is of dat bijvoorbeeld de delay pedalen van boss ook geschikt zijn voor bas en wat het verschil is tussen een analoge en digitale delay.

en kunnen andere gitaareffecten zoals flanger de diepe tonen weergeven als je ze aansluit op een bas?

Benzer
26 december 2007, 17:41
waarom geeft niemand antwoord?
ben ik werkelijk zo'n onzin aan het uitkramen? :p

M Kactus
26 december 2007, 17:47
Je bent geen onzin aan het uitkramen, maar het topic is hier al enkele malen verschenen, dus je kan best de search gebruiken. Je zal er veel wijzer uit worden.
Maar goed, naar mijn mening kan je veel gitaareffecten ook voor bas gebruiken (ik denk dat ik een youtube filmpje zag van een basist met een boss gitaardelay op z'n pedalboard en de Big Muff is nog zo'n bijzonder goed voorbeeld daarvan), maar de meeste pedaaltjes zullen veel laag weghalen. Het signaal wat ze moeten bewerken ligt meestal niet in de frequenties van het bassignaal, dus dat wordt eruit gefilterd.
Maar je hebt blenders die je basgitaar opsplitsen in een clean signaal en een signaal dat door de effectenloop gaat. Zo kan je het clean en het effect mixen voor het in de amp gaat en hoor je het effect, maar de laagste tonen blijven clean en hoorbaar.

Dirk_Hendrik
26 december 2007, 23:31
waarom geeft niemand antwoord?
ben ik werkelijk zo'n onzin aan het uitkramen? :p

Zoals Dhr Kaktus idd aangeeft. Als je een vrag stelt die niemand de moeite van het beantwoorden waard vind is het hoogstwaarschijnlijk dat die vraag vrij vaak voorbij komt en de search je het antwoord kan geven ;)

Los daarvan,
Probeer het eens uit! Stuk gaat het er in elk geval niet van.

Benzer
27 december 2007, 00:24
ja ik heb ook reeds veel op dit forum gelezen,

toch heb ik nergens gevonden wat nou het precies is tussen een analoge en digitale delay, qua geluid dan.