PDA

View Full Version : charvel tele



Orpheo
21 december 2007, 20:38
Naar aanleiding van een tele die ik testte op de meest recente meeting (de gouden, weet je nog, michael? :D ) en de wil voor een tele, en wel een goeie, ben ik gaan zoeken naar een leuk, goedkoop ding. De tele die Bert ooit aanwees, namelijk de charvel tele met fishman piezo, en op marktplaats stond, was in no time verdwenen, en daar was ik niet blij mee. Ik zag 'm vandaag echter weer, en ik sloeg mijn slag! En nu ben ik in 't bezig van een '52 style tele, met charvel kop, met piezo! De hals is dik, en v-vormig. Beetje als de clapton-sig strat. Geen figuring op hals en toets. helaas heeft deze geen skunkstripe, ik vind dat mooier. Maar dat is ook niet nodig,omdat de toets 'los' is. Uit 1 deel geweest, de hals en toets, maar de toets is eraf geweest (te zien aan een HEEL lichte naad) voor de trussrod.

Hoe hij klinkt? Met piezo en het middenstandje: akoestisch! :D

Met de brugsc. vol aan: dat rockt en scheurt en dondert als een idioot! twang zit er lekker in, maar het is niet schel.

Het hals-element is imo te open, te licht. niet donker en warm genoeg, maar dat is soms ook niet verkeerd. Het geeft heel lichte slagjes, en tja. het klinkt. Punt!

Ik houd van kloten met gitaren, en deze ontkomt er niet aan. de piezo ga ik doen via een 2 weg schakelaar, de 3weg voor de pickups vervang ik voor een 4weg (heb ik nog in ruime hoeveelheden liggen), en de pushpull ga ik gebruiken voor een faseswitch. Met andere worden: dit word een baja-tele. nee, een baja tele+!

Ik vind alleen de slagplaat foeilelijk. mocht iemand een zwarte willen ruilen tegen zijn witte of creme, kom maar op!

Orpheo
21 december 2007, 20:39
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC09817.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC09820.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC09822.jpg

Orpheo
21 december 2007, 20:40
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC09817-1.jpg

Al mijn fender(achtigen)
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMG_2149.jpg

headstock-pic.
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMG_2150.jpg

alle gibson-achtigen.
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/27113.jpg

En Helaas nog geen totaalfoto. komt eraan als de 3e warmoth binnen is!

bert k
21 december 2007, 21:08
GEWELDIG!!! Ik zag hem ook weer staan, en mijn vingers jeukten, en nou heb jij hem, lelijk rotjong :D Gefeliciteerd, je hebt een zeldzaam ding. Slechts 20 van gebouwd.

Slagplaat en pups is een kwestie van smaak, dat moet je gewoon doen. Let op als je snaren wisselt, die brug heeft onder de snaren een soort dubbele balletjes als zadel zitten, en die kunnen eruit flikkeren, en ze zijn best klein...

Ik zie dat de plaat met schakelaar en knoppen weer gewoon zit. Charvel had hem origineel achterstevoren zitten, als gimmick. Ik heb hem ook weer normaal gedraaid, maar mijn switch werkt nog steeds verkeerd om, moet ik nog eens veranderen.

Die opmerking over de toets snap ik niet, hij is origineel met een losse toets, wel maple, maar gewoon verlijmd. Vandaar geen skunkstreep, die zijn alleen bij ééndelige halzen. Ik geloof niet dat ie ooit los is geweest.

Maar het is een beest van een Tele! Fijne hals, al moest ik er erg aan wennen. Body is van essenhout (ash).

Als er niet aan geknoeid is, dan is de output stereo, je kan dan als je wilt een splitkabel maken en je piezo naar een andere amp leiden.

Veel plezier met dat mooie ding!

Orpheo
21 december 2007, 21:17
GEWELDIG!!! Ik zag hem ook weer staan, en mijn vingers jeukten, en nou heb jij hem, lelijk rotjong :D Gefeliciteerd, je hebt een zeldzaam ding. Slechts 20 van gebouwd.

Slagplaat en pups is een kwestie van smaak, dat moet je gewoon doen. Let op als je snaren wisselt, die brug heeft onder de snaren een soort dubbele balletjes als zadel zitten, en die kunnen eruit flikkeren, en ze zijn best klein...

Ik zie dat de plaat met schakelaar en knoppen weer gewoon zit. Charvel had hem origineel achterstevoren zitten, als gimmick. Ik heb hem ook weer normaal gedraaid, maar mijn switch werkt nog steeds verkeerd om, moet ik nog eens veranderen.

Die opmerking over de toets snap ik niet, hij is origineel met een losse toets, wel maple, maar gewoon verlijmd. Vandaar geen skunkstreep, die zijn alleen bij ééndelige halzen. Ik geloof niet dat ie ooit los is geweest.

Maar het is een beest van een Tele! Fijne hals, al moest ik er erg aan wennen. Body is van essenhout (ash).

Als er niet aan geknoeid is, dan is de output stereo, je kan dan als je wilt een splitkabel maken en je piezo naar een andere amp leiden.

Veel plezier met dat mooie ding!

ja, dat van die hals leg jij mooier uit dan ik, haha.

maar he, 20 stuks?! das nie veel :D en idd, body is van ash, en hij klinkt gewoon geweldig. maar de snaren zijn stringthru. dus tis alleen snaar boven loshalen, en door de brug heen halen. Of bedoel je iets anders?

bert k
21 december 2007, 23:09
Ik bedoel de brugzadeltjes. Waar de snaar overhhen loopt zijn twee aan elkaar gesoldeerde balletjes die er los inliggen. Als je die kwijt bent heb je een probleem, dus let ff op bij het snaren wisselen.


(En ik denk nog na over het ruilen. Misschien wel een goed idee.)

marc_o
21 december 2007, 23:21
Hey tof Orph!


Heb altijd een zwak voor Charvel, aangezien mijn eerste 'dure' gitaar een charvel was, waarvoor ik lang vakken heb staan vullen in de plaatselijke supermarkt.....in 1987 kocht ik 'm voor 1250 gulden, wat best wat geld was. Nu ligt ie bij Zwier voor een nieuwe korina body, mijn nieuwe humbuckers zijn binnen, dan nog een floyd met D-tuna erop en ik heb een nieuwe brute plank....oh ja, een telethinlinestyle slagplaat in tortoise...


proficiat met je Charvel.....was je veel kwijt?

Orpheo
21 december 2007, 23:27
Hey tof Orph!


Heb altijd een zwak voor Charvel, aangezien mijn eerste 'dure' gitaar een charvel was, waarvoor ik lang vakken heb staan vullen in de plaatselijke supermarkt.....in 1987 kocht ik 'm voor 1250 gulden, wat best wat geld was. Nu ligt ie bij Zwier voor een nieuwe korina body, mijn nieuwe humbuckers zijn binnen, dan nog een floyd met D-tuna erop en ik heb een nieuwe brute plank....oh ja, een telethinlinestyle slagplaat in tortoise...


proficiat met je Charvel.....was je veel kwijt?

leuk die verhalen over ouwe charvels! ik heb een zwak voor die dingen. Mijn eerste gitaar was een charvel model 6. geen slecht iets om mee te beginnen toch? :D

Nee, ik was heel weinig kwijt. Je moet denken aan de prijs van een squier tele.

Orpheo
21 december 2007, 23:32
trouwens, bert, als je wilt ruilen, hoor ik 't graag :) ben er nu wel een 4 weg in aan t solderen... Ik hoop niet dat je dat erg vindt? ;) en ja, er zit een stereo output in.

bert k
21 december 2007, 23:46
De mijne is ook gemod. Toonregeling is eruit, hij heeft nu een volume voor de pups en een volume voor de piezo. Push-pull zet de pups in serie.

Orpheo
21 december 2007, 23:51
ik heb de tone erin laten zitten, en alleen een 4weg erin gezet. ik wilde nog een schakelaartje erbij zetten voor uit fase, maar ik vind dat zinloos, om eerlijk te zijn :)

bert k
22 december 2007, 00:07
Ja, uit fase geeft zo'n eng dun geluidje, daar kan je niks mee. Ik had het vroeger op mijn ES 347 zitten, ik denk dat Gibson probeerde om een soort enkelspoels fender geluid te krijgen.

Orpheo
22 december 2007, 00:09
Ja, uit fase geeft zo'n eng dun geluidje, daar kan je niks mee. Ik had het vroeger op mijn ES 347 zitten, ik denk dat Gibson probeerde om een soort enkelspoels fender geluid te krijgen.

ja, inderdaad. Ik krijg opeens visioenen aan de gibson S1 en marauder. Ook van die fender-achtige dingen.

Tupelo
22 december 2007, 02:12
Leuk ding idd! :p
Heb er ook nog even aan gedacht toen Bert K 'm het 1st. onder de aandacht bracht, ergens ook into tele-uitbreiding, vervanging toe en eigenlijk best benieuwd naar Charvels.

@Marc.
Mooi verhaal, was het daar waardat je besloot: 'Nooit meer?!!' :)

Orpheo
22 december 2007, 02:16
Leuk ding idd! :p
Heb er ook nog even aan gedacht toen Bert K 'm het 1st. onder de aandacht bracht, ergens ook into tele-uitbreiding, vervanging toe en eigenlijk best benieuwd naar Charvels.

@Marc.
Mooi verhaal, was het daar waardat je besloot: 'Nooit meer?!!' :)

tja, het is echt een leuk ding, zeker voor wat ik ervoor betaald heb, maar goed; hij is niet echt goed te vinden volgens bert... 20 stuks in de wereld :P

maar goed... mijn voorganger heeft de topkam zitten uitvijlen voor een setje 011, en gooit er 009 op. Geen WONDER dat het overal ratelt en rammelt. De B en G snaar konden echt flink heen en weer in de gleufjes, en de trussrod is ingesteld op 011. dus hoppa, 011 ligt er nu op, en de rateltjes en rammeltjes zijn weg.

drap
22 december 2007, 04:09
Een tele hoort dikke snaren op. Hell, op alle gitaren horen minimaal 0.011 te liggen!

Maar eh... enlighten me Orph, de man die altijd zo radicaal tegen strats en tele's was...

wikwakka
22 december 2007, 07:45
Hoe komt het dan dat die prijs van die dingen zo laag liggen? Ze zijn toch in de USA gemaakt enzo? Of heb je gewoon een goeie deal gemaakt? :p

Otje
22 december 2007, 09:29
Mooi ding!! Als ik geen LP zou spelen dan zouden het Tele's zijn (vroeger ook Tele gespeeld). Gefeliciteerd met de aankoop!!

bert k
22 december 2007, 10:52
Wat ik gevonden heb: in 1996 heeft Charvel een proefserie gemaakt van 20 Tele's, die voor $1200,- in de catalogus stond. Er zijn er een stel naar Nederland gekomen, Peter Verspuij had ze toen staan. De mijne heeft lang voor 1000 euro te koop gestaan, is toen gezakt naar 500, waar ik hem voor gekocht heb. Die van Orpheo is gebruikt, dus goedkoper.

Het is duidelijk dat een imitatie-Tele die meer kost dan een originele Fender niet echt een verkoopsucces wordt, dus er zijn er nooit meer gemaakt. Maar als ik zie dat in korte tijd meerdere exemplaren hier opduiken, dan begin ik toch wel te twijfelen over die aantallen.
De meeste van mijn info komt trouwens van het Jackson/Charvelforum. (http://www.jcfonline.com/forums/)

Kim Wilson
22 december 2007, 10:58
Mooi ding, Orph! Eindelijk een echte gitaar! :D

Gefeliciteerd!

Orpheo
22 december 2007, 11:01
Wat ik gevonden heb: in 1996 heeft Charvel een proefserie gemaakt van 20 Tele's, die voor $1200,- in de catalogus stond. Er zijn er een stel naar Nederland gekomen, Peter Verspuij had ze toen staan. De mijne heeft lang voor 1000 euro te koop gestaan, is toen gezakt naar 500, waar ik hem voor gekocht heb. Die van Orpheo is gebruikt, dus goedkoper.

Het is duidelijk dat een imitatie-Tele die meer kost dan een originele Fender niet echt een verkoopsucces wordt, dus er zijn er nooit meer gemaakt. Maar als ik zie dat in korte tijd meerdere exemplaren hier opduiken, dan begin ik toch wel te twijfelen over die aantallen.
De meeste van mijn info komt trouwens van het Jackson/Charvelforum. (http://www.jcfonline.com/forums/)

zo heel vaak zie je ze niet, en ik denk inderdaad dat er in NL een stuk of 5 waren. maar dan nog; het blijft een geweldig ding. Trouwens. de mijne heeft als eerste 2 cijfers 95. als ik de serienummers van charvel nog een beetje goed kan interpreteren, komt ie dus uit 1995...

@drap: omdat ik een heel goeie tele en een heel goeie strat toch wel heel fijn vind. En omdat het twangy telegeluid me toch wel aan staat voor diverse sounds en momenten, en ik deze axe niet kon laten lopen :chicken: