PDA

View Full Version : Hulp over elementen



Filou
21 december 2007, 20:37
Zou iemand mij een beetje uitleg kunnen geven over elementen?
Of zoals met mss in het engels zegt: pickups

Pak nouw bvb de Fender Stratocaster American Vintage 1962 RI. Die wordt geleverd met 3-way switches maar er zijn ook 5-way switches bijgeleverd die je er zelf kunt opzetten.

1. Wat verschil geeft dit van sound tussen die 3 en de 5
2. Informatie zoals nek en bridge elementen. Wat is het beste? grootste verschillen
3. Op welke elementen speel John frusciante? Op zen neck, bridge of iets tussenin ofzo (Zou leuk zijn moest je dit weten :))

Dit is eigenlijk het enige wat ik nog niet zo goed weet over gitaren. De elementen en het gebruik ervan. En ik ben er zeker van dat jullie gasten mij kunnen helpen dit een beetje te leren. Je kunt altijd van iedereen bijleren niewaar? :)

alvast Bedankt !

Orpheo
21 december 2007, 20:46
JF speelt volgens mij gewoon op ouwe pickups uit '62. Dus pickups die elementen uit dat jaar benaderen, zijn al ok.

het verschil tussen die 3weg en 5weg. Je hebt met je 5weg ook nog de combinaties mid+hals en mid+brug. Bij de 3weg heb je die niet. Dan heb je alleen brug, mid, hals. het verschil in sound moet je zelf gewoon testen lijkt me he :) het beroemde tussenstandje haal je daar dus mee. Je kan dat ook met een drieweg doen. Gewoon tussen de standjes klemmen, maar ik vind de 5weg eenvoudiger.

welke pickups het best zijn? Ik ben zelf HEEL erg fan, voor strats, van het merk kinman. Het liefst het Woodstock-setje. Ik kan ook goed leven met van zandts, maar die ken ik stukken minder, en bareknuckle pickups (milky mothers en apaches als mijn favo's). Voodoo's ken ik minder, en vind ik ook minder goed, rio grandes idem dito.

maar voor ieder merk zijn er wel liefhebbers te vinden, en mensen die 't niks vinden (al zijn die voor BKP en kinman nogal lastig te vinden ;) imo zijn die gewoon ook goed).


edit: dat over de pickups is echt mijn smaak. Je moet dus niet later zeggen 'maar orpheo zei...'.

Filou
21 december 2007, 21:22
bedankt man, goede uitleg.Weet je ook toevallig of Frusciante speelt met de 3 of de 5. Gewoon uit nieuwsgierigheid. En is het moeilijk om de 3 te vervangen met de meegeleverde 5? Of kan iedereen die een beetje handig is dit doen?

Orpheo
21 december 2007, 21:49
bedankt man, goede uitleg.Weet je ook toevallig of Frusciante speelt met de 3 of de 5. Gewoon uit nieuwsgierigheid. En is het moeilijk om de 3 te vervangen met de meegeleverde 5? Of kan iedereen die een beetje handig is dit doen?
ik heb geen idee. Ik denk eigenlijk gewoon een 5weg.

het omzetten is heel eenvoudig. Je moet wel met een soldeerbout kunnen omgaan, maar als dat lukt is 't gewoon de schema's volgen.

iWishmaster
21 december 2007, 21:52
bedankt man, goede uitleg.Weet je ook toevallig of Frusciante speelt met de 3 of de 5. Gewoon uit nieuwsgierigheid. En is het moeilijk om de 3 te vervangen met de meegeleverde 5? Of kan iedereen die een beetje handig is dit doen?

De switch veranderd niets aan het bestaande geluid van je gitaar, het voegt alleen 2 extra opties toe:

Nu heb je dit (3 standen schakelaar)
Stand1: Brug pickup
Stand2: Middelste pickup
Stand3: Nek pickup

Met de 5 standen schakelaar krijg je dit:
Stand1: Brug pickup
Stand2: Brug en middelste pickup samen ('parallel')
Stand3: Middelste pickup
Stand4: Middelste en nek pickup samen ('parallel')
Stand5: Nek pickup

Het uitwisselen van de schakelaar is niet heel ingewikkeld, er zijn op internet (en misschien in de handleiding van je gitaar nog wel) tekeningen te vinden met hoe het moet. Het komt er op neer dat je de bestaande schakelaar eruit schroeft en de draadjes eraf soldeert (je hebt dus een soldeerbout nodig), en de nieuwe erin schroeft en de draadjes er weer op soldeert. Alle electronica zit onder de slagplaat, die moet je er dus afhalen (zit met wat schroefjes vast). De snaren zitten in de weg, dus je moet de snaren er ook afhalen voordat je eraan begint.
Als je een beetje handig bent, maar het voor de eerste keer doet zal t een uurtje werk zijn ofzo, misschien wat meer, maar je leert er een hoop van kan ik je vertellen :)

Eko
21 december 2007, 22:57
De reden dat er 2 switches bij zitten is de volgende. Origineel werden Fender Strats gebouwd met 3 elementen en een schakelaar om tussen die 3 elementen te kiezen. Zoals je misschien weet zijn dit soort elementen zgn. singlecoils. Dat wil zeggen dat er per positie maar een enkele spoel zit. Dit geeft altijd iets aan ruis, maar ook een heel helder transparant herkenbaar geluid. Dat in tegenstelling tot een humbucker die een dubbele spoel heeft om per spoel met een tegenspoel het ruisen en brommen tegen te gaan ( To buck the hum , vandaar de naam).
Na verloop van tijd kregen Fendergebruikers door dat je de gitaar ook op een tussenstand kon krijgen met wat moeite. Het werd dan geen echte humbucker maar wel hield het ruisen op en gaf het een wat ander geluid. Ietwat meer gepolijst. Omdat Fender zijn instrumenten graag aanpaste aan de wensen van de klant , kwam er de vraag naar een standenschakelaar met 5 standen i.p.v. 3. Met de reissues kun je kiezen uit de echt originele schakelaar, die er af fabriek op zit , of de 5-standen ( modernere) variant die er gewoon bij is met schema. Het hangt er dus gewoon vanaf waar je voorkeur naar uit gaat.

gerritje tralalalala
22 december 2007, 16:00
volgens mij speel frusciante met een driewegschakelaar.

Eko
22 december 2007, 16:33
Als je dus net zo wilt klinken als meneer Fruscianti hoef je niets te veranderen, alleen 2 standen minder gebruiken. Je ziet het , gitaarspelen is soms heel eenvoudig. Weer een probleem minder.

Filou
22 december 2007, 20:16
Eenvoud siert :)

Bedankt mensen ! Weer al wat bijgeleerd :)

Deze topic mag gesloten worden :)

Johnny V
23 december 2007, 13:48
JF speelt volgens mij gewoon op ouwe pickups uit '62. Dus pickups die elementen uit dat jaar benaderen.

welke pickups het best zijn? Ik ben zelf HEEL erg fan, voor strats, van het merk kinman. Het liefst het Woodstock-setje. Ik kan ook goed leven met van zandts, maar die ken ik stukken minder, en bareknuckle pickups (milky mothers en apaches als mijn favo's). Voodoo's ken ik minder, en vind ik ook minder goed, rio grandes idem dito.

Orpheo, Heb je die strat-elementen van Voodoo al eens getest dan? want ik heb sinds kort de voodoo ST60BL in mn stratje zitten en ik moet zeggen dat deze de begin jaren '60 sound enorm goed evenaard. In tegenstelling tot de soms 'iel' klinkende fralins, maarja das weer mijn mening dan :)

Orpheo
23 december 2007, 14:45
Orpheo, Heb je die strat-elementen van Voodoo al eens getest dan? want ik heb sinds kort de voodoo ST60BL in mn stratje zitten en ik moet zeggen dat deze de begin jaren '60 sound enorm goed evenaard. In tegenstelling tot de soms 'iel' klinkende fralins, maarja das weer mijn mening dan :)

ik vind voodoo's wat dof. dat is mijn probleem ermee. Ik vind kinmans en BKP's heel warm, maar toch iets open, transparants hebben. Alsof er bij voodoo's een soort 'laag stof' op het geluid ligt. ze klinken wel dik, en met de juiste amp krijg je er OF 'lekkere' surfsounds, OF lekkere blackmore sounds, maar overal:ik vind ze te dof, en te beperk(end)(t).