PDA

View Full Version : Od-1



johanb
21 december 2007, 20:25
Een vraag die ik niet beantwoord krijg in de zoekfunctie.
De overdrive in een boss gt 3 ,5,6,8 zijn die hetzelfde als de losse OD pedalen van Boss.Ik lees veel over digitaal en analoog maar de losse pedalen hebben toch ook een chip die het geluid "maakt"

Dirk_Hendrik
21 december 2007, 22:27
Nope.

In pedalen is het het gehele circuit die "het geluid" maakt.... Veralgemensiseerd...
In veel gevallen heb je in een pedaal te doen met een aantal versvhillende circuits die elkaar opvolgen:
Ingangsbuffer => Vervormingstrap => toonregeling en voicing + uitgangsbuffer

Waarbij vnl 2 en 3 sterk klankvormend zijn. Een leuk topic in dat perspectief is deze:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92749

Waarin de volledige opzet van een tubescreamer is gebruikt maar de vervormingstrap is vervangen door een buis. Gevolfg is een totaal ander apparaat.

In andere gevallen, bijvoorbeeld een Fuzzface is er enkel een vervormigscircuitje dat het geheel doet. Gevolg is minder klankvariatie maar wel de karakteristieke klank van dat ene ding.

Daarnaast is het inderdaad een feit dat in sommige gevallen het gebruikte versterkingschipje (wat op zichzelf dus niets anders doet dan versterken) deels klankbepalend kan zijn door de manier waarop het op het omringend circuit reageert. Het meestbekende voorbeeld is de 4558 chip in een tubescreamer. Dat betekent echter niet dat als je die chip in een bijvoorbeeld equalizer gebruikt (wat prima kan) het ding als een tubescreamer gaat klinken. Iets wat in advertenties wel vaak suggestief wordt gemeld.

Maar samengevat; een "vervormingschip" an sich bestaat niet. Gelukkig niet. Dan zouden alle distortions hetzelfde gaan klinken.

EuroCinema
21 december 2007, 22:30
In een digitaal pedaal wordt het geluid omgezet naar nulletjes en eentjes en vervolgens bewerkt en weer omgezet naar geluid. In een analoog pedaal gaat het signaal wel door een chip heen, maar blijft die conversie van analog naar digitaal en terug achterwege.

johanb
22 december 2007, 10:44
Oke ,bedankt voor de duidelijke uitleg.Dan zal ik toch nog eens een los pedaal moeten proberen om de ac 15 een leuk solo geluid te geven