PDA

View Full Version : Hardware -> opnemen gitaar/zang...



studio32
21 december 2007, 13:01
Hoi,

Ik ben nog niet lang bezig met het 'klooien' op de elektr. gitaar en computer. Graag wil ik gitaar kunnen spelen (realtime) en opnemen en ook zang. Het zou mooi zijn als ik twee mics aan kon sluiten (voor evt opnemen van akoestische gitaar). Ook een optie voor het aansluiten van een elektr. piano zou mooi zijn.

Ik gebruik Linux als besturingssysteem en heb nu een onboard soundcard (82801DB-ICH4).

Een paar vragen:
- Wat voor geluidskaart?
- USB of PCI? (moet je met usb ook een snelle usb-poort hebben?)
- Een geluidskaart of liever een ander (gecombineerd) apparaat (line6) een combinatie?

Ik heb ongeveer 150 euro te besteden, maar voel u vrij in het geven van advies.

Alvast bedankt!

Rouzy
21 december 2007, 13:27
Heb je wel eens van 'Zoekfunctie' gehoord? Kijk eens in de forum index van recording daar staat genoeg! :)

;)

studio32
21 december 2007, 13:52
Uiteraard heb ik al even rondgekeken, maar heb besloten tot het openen van een topic omdat niet alle wensen en situaties hetzelfde zijn. Daarnaast biedt een nieuw topic meer mogelijkheden tot discussie over de specifieke wensen en adviezen.

mvg

bert k
21 december 2007, 13:54
Tja, op zich zou ik je een kaartje van M-audio aanbevelen, niet duur en goed. Maar vraag me niet of dat met Linux samenwerkt. Dat is nog niet zo sterk in geluid.

studio32
21 december 2007, 14:27
Tja, op zich zou ik je een kaartje van M-audio aanbevelen, niet duur en goed. Maar vraag me niet of dat met Linux samenwerkt. Dat is nog niet zo sterk in geluid.

Dank voor je reactie. Ja heb het een en ander gelezen over audiophile2496 en delta 44. M-audio doet het ook goed op linux.

Ik vraag me af wat beter is, usb of pci en of er bij usb ook eisen zijn tav de usb-poort van de pc.

Verder lees ik ook verhalen over line6 en zoomG2.1u , wat dan een geluidskaart, versterker en effecten in een zou zijn.... Maar is dit ook bruikbaar voor zang en evt piano (en evt het opnemen van LP's.. ja ja...).

Ik neem aan dat mensen het liefst een combi hebben van een ZoomG2.1u en een goede geluidskaart, maar welke prefereert als je maar voor een geld hebt, ook gezien mijn situatie/vraag?

harrie-beton
21 december 2007, 14:40
beste studio32,

Ik ken een hoop gebruikers maar niemand met linux en prof geluidskaarten. De users hebben een Mac of een PC hier. Je zou echt op de linux fora moeten zoeken voor een goed advies.

bert k
21 december 2007, 14:48
Hm, ik zou ook overwegen om je PC dual boot te maken. Voor Windows is ontzettent veel goeie geluidssoftware te krijgen, en ook mooie gitaarsoftware, zoals dat Line6 spul. Maar daar heb je maar weinig aan onder Linux.

studio32
21 december 2007, 14:59
Bedankt voor de reacties. Laten we er vanuit gaan dat ik een dualboot heb ;)

Dan hoeft het advies aangaande mijn vragen niet belemmert te worden door linux... ;)

Ik vraag me dus af wat beter is, usb of pci en of er bij usb ook eisen zijn tav de usb-poort van de pc.

Verder lees ik ook verhalen over line6 en zoomG2.1u , wat dan een geluidskaart, versterker en effecten in een zou zijn.... Maar is dit ook bruikbaar voor zang en evt piano (en evt het opnemen van LP's.. ja ja...).

Ik neem aan dat mensen het liefst een combi hebben van een ZoomG2.1u en een goede geluidskaart, maar welke prefereert als je maar voor een geld hebt, ook gezien mijn situatie/vraag?

Les Paul R8
21 december 2007, 15:13
Ik vraag me dus af wat beter is, usb of pci en of er bij usb ook eisen zijn tav de usb-poort van de pc.

Verder lees ik ook verhalen over line6 en zoomG2.1u , wat dan een geluidskaart, versterker en effecten in een zou zijn.... Maar is dit ook bruikbaar voor zang en evt piano (en evt het opnemen van LP's.. ja ja...).


PCI is in principe beter voor audio. De snelheid ligt hoger en daardoor kan je met lagere latency opnemen.
Als je toch voor USB kiest, in ieder geval USB2. En zonder hubs ertussen, om de latency maar weer zo laag mogelijk te houden.

Toneport van Line6 werkt via USB en geeft goede resultaten. De latency problemen lossen zij op een andere manier op, waardoor je gewoon direct hoort wat je speelt. Je kan maar 1 kanaal tegelijk opnemen (dus of zang, of gitaar).

bert k
21 december 2007, 21:22
USB is tegenwoordig allemaal USB2, en dat is snel genoeg voor minstens 8 sporen simultaan. Ik heb een Tascam US122, en die is nog USB1, en die doet zonderproblemen 2 sporen. USB2 en Firewire zijn qua snelheid vergelijkbaar. In ieder geval snel genoeg voor audio. In de praktijk maakt het dus niet veel uit waar je voor kiest, een latency van onder de 5 msec. is goed haalbaar, en dat is onhoorbaar.

hugo123
21 december 2007, 23:14
[even tussendoor] Harrie-beton ik weet niet of je ooit nog de mail van je site van opname technieken leest, maar ik heb er zonet een mailtje naartoe gestuurd en of je die als je hem leest zou kunnen beantwoorden?[/even tussendoor]

harrie-beton
22 december 2007, 10:27
Ik vind een interne geluidskaart stabieler dan een USB / Firewire kaart.

studio32
22 december 2007, 12:36
Hoe zit het met een gewone geluidskaart( audiophile 2496 bv)? Kun je daar rechtstreeks je gitaar op aanlsuiten en spelen?

En hoe zit het met zang?

edit1: IS het verschil tussen een onboard intel soundcard en een m-audio duidelijk hoorbaar? Is het de aanschaf waard?

edit2: Als ik mijn gitaar niet rechtstreeks kan aansluiten op een audiophile 2596, is het dan niet verstandiger om een kaart de kopen met ingebouwde voorversterker zoals: de m-audio mobile pre usb of TASCAM US-122 L
http://www.thomann.de/nl/usb_audio_interfaces.html

edit3: Het verschil tussen de m-audio mobile pre en zo'n line6 toneport, zijn de effecten die in de toneport zitten neem ik aan. Wat is beter?
Heeft zo'n line6 toneport X1 niet een zeer standaard geluid? Is er niet iets wat origineler is? What about the ZoomG2.1u? Of andere tips?

pol
22 december 2007, 13:24
m-audio werkt prima met linux, toneport niet.

op een audiophile 2496 kun je niet rechtstreeks je gitaar aansluiten, die heeft enkele line level ingangen, moet dus een preampje voor.

toneporte geluiden zijn wel ok, zijn dezelfde geluiden als de pod xt, maar je hoeft die bijgeleverde geluiden ook niet te gebruiken, kan evengoed met andere software modellers. je kan er dus zo ver in gaan als je zelf wil.

onboard geluidskaarten zijn meestal niet zo geschikt voor opname, verwacht daar geen goeie kwaliteit van, probleem is meestal ook dat je er geen goeie drivers vind en dat ze geen lage latency aankunnen.

studio32
22 december 2007, 13:34
m-audio werkt prima met linux, toneport niet.

op een audiophile 2496 kun je niet rechtstreeks je gitaar aansluiten, die heeft enkele line level ingangen, moet dus een preampje voor.

toneporte geluiden zijn wel ok, zijn dezelfde geluiden als de pod xt, maar je hoeft die bijgeleverde geluiden ook niet te gebruiken, kan evengoed met andere software modellers. je kan er dus zo ver in gaan als je zelf wil.

onboard geluidskaarten zijn meestal niet zo geschikt voor opname, verwacht daar geen goeie kwaliteit van, probleem is meestal ook dat je er geen goeie drivers vind en dat ze geen lage latency aankunnen.

Ok die toneport valt voor linux dus af...

studio32
23 december 2007, 12:34
Een preamp voor de audiophile 2496 dus, dit kan een boss-pedal zijn toch?
Wat is de mening over een m-audio mobile pre?

En hoe zit dat met het opnemen van zang? Kan dat ook met een preamp als een bosspedal? Maw hoe kan ik op een vrij eenvoudige, doch goede manier zang opnemen?

Alvast bedankt ;)

bert k
23 december 2007, 14:16
De M-audio 24/96 kan je prima opnames mee maken, maar gitaar of microfoon kan je niet rechtstreeks aansluiten. Je moet dan een pre-amp hebben die het signaal versterkt naar line-niveau. (Dat is zeg maar de signaalsterkte van cd-spelers en keyboards.

Wat je ook kan doen is een goedkoop mengpaneeltje kopen, die heb je al vanaf 60 euro.

Een boss pedaal lijkt me niet handig, omdat die meestal op de uitgang een gitaarsignaal leveren, en dat is net te zwak. (Maar misschien heb ik het nu helemaal mis.)

Line6 maakt mooie apparaten waar je gitaar en/of microfoons op kan aansluiten, en die prima op de m-audio kaar zijn aan te sluiten. Types ben ik niet zo in thuis.