PDA

View Full Version : 2 gitaren (western/spaans) in bezit, op welke leren?



Hezel
21 december 2007, 12:45
Ik heb me voorgenomen om gitaar te leren spelen. Door een speling van het lot ben ik nu in het bezit van 2 gitaren, een spaanse en een western (yamaha f310). Het geluid van een western vind ik mooier. Op welke gitaar kan ik het beste leren spelen? En stel je bent gewend om op een western te spelen en je krijgt een spaanse gitaar in je handen, heb je dan problemen of kun je meteen spelen? Graag opinies ;)!

Laser
21 december 2007, 13:05
Welkom op he forum Hezel,

je speelt en leert het meest op de gitaar die je het liefst hoort. Bij jou is dat dus de "western" of staalsnarige gitaar omdat je die het liefst hoort.

Een "spaanse" is met de nylon snaren wel lichter bespeelbaar, noten helder leren spelen gaat hierop wat makkelijker in het begin omdat je bij het indrukken van de snaren aan de frets minder druk moet gebruiken. Je zal minder snel zere vingers krijgen.
Dat kan je bij de staalsnarige gitaar wat opvangen door geen te zware snaren te gebruiken, een .11 set bvb in plaats van een .12 set.

De hals van de nylonsnarige gitaar is ook breder wat het juist plaatsen van de vingers in het begin ook makkelijker maakt.

In jouw situatie zou ik voor het spelen regelmatig de 'andere' gitaar ook eens bespelen, zo wordt je beide gitaren gewoon en kan de verschillen in klankkleur ook verder ontdekken.

Op voorwaarde dat je op beide gitaren dezelfde (standaard) stemming gebruikt kan je altijd makkelijk van de ene op de andere gitaar overschakelen.

Spelen maar!!! :rockon: