PDA

View Full Version : aluminium solderen..?



jimihattricks
21 december 2007, 10:00
ik zie vaak dat mensen hun shielding met aluminiumfolie doen.. maar hoe zorgen jullie dat er optimaal contact is tussen de verschillende lappen?

ik heb nu twee stukken gebruikt voor de bodem, en wil maximaal nog twee stukken voor de zijwanden van de cavity gebruiken, maar ik realiseerde me gisteren dat aluminium niet echt fatsoenlijk te solderen is (i.t.t. koper).. en momenteel is het alu op plaklaag en niet alu op alu (door de kleine overlap)

toch wil ik dat deze vier lappen zeg maar optimaal contact maken.. ik dacht d.m.v. aluminium bruggen aan te leggen tussen de lappen (alu op alu)..

??

lennaertn
21 december 2007, 10:19
Klein stukje van de rand dubbelvouwen.,. op het andere alu tape leggen en dan een gewoon plakbandje erover heen?

jimihattricks
21 december 2007, 10:25
Klein stukje van de rand dubbelvouwen.,. op het andere alu tape leggen en dan een gewoon plakbandje erover heen?

min of meer zelfde als ik dacht... okay.. maar een dergelijke verbinding is nooit net zo geleidend als een soldeercontact volgens mij. maar als het voldoende is, vind ik t best :)

Van Dattum
21 december 2007, 10:51
Lassen onder stikstof.... :seriousf:

Alu is niet te solderen doordat het gigantisch snel oxideert. Misschien beter koperfolie gebruiken.

jimihattricks
21 december 2007, 11:19
ja daar was ik inmiddels achter dat t niet te solderen is :)

dan maar met de lasbrander erop idd!!

http://www.umobile.edu/news/september07/13/images/1GMA1179.jpg

:satisfie:

savale
21 december 2007, 23:50
wtf ben je daar aan t doen gast :P

steed
23 december 2007, 14:04
Klein stukje van de rand dubbelvouwen.,. op het andere alu tape leggen en dan een gewoon plakbandje erover heen?

Zo doe ik het ook. Gewoon zien dat je genoeg alu op alu hebt (voldoende brede banden omvouwen dus), daarna de weerstand tussen de verschillende stukken testen met de multimeter. Werkt perfect!

BamBuFan1
23 december 2007, 17:55
ja daar was ik inmiddels achter dat t niet te solderen is :)

Daar kwam ik na verschillende pogingen ook achter. Sindsdien plak ik de blanke draad gewoon met ducttape op slagplaat en bodem. Zolang je daarna maar (ongeveer) 0 Ohm meet tussen de alu-delen is het goed.