PDA

View Full Version : Waarom? Waar gaat dit over?!



Nielsje
21 december 2007, 00:27
schrik niet (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=86159)

245 euro voor een drive pedaaltje. Hoe goed kan ie zijn? Niet eens een blauwe led! Ik heb geen zin om de info die erbij hoort op te zoeken, maar dan toch.. Dit soort bedragen, voor een 2e hands pedaal.. Waarom?
heeft het pedaal dan iets wat andere pedalen absoluut niet hebben?!? En dan de wachttijd, de beste kerel heeft er 2 jaar op moeten wachten. 2 FUCKIN' JAREN!! Wat doet zo'n bouwer? Kansloos de hele dag rukken?

Sorry hoor, ook al bouw je zo'n goed pedaal, zorg er dan voor dat je ze ook kan produceren. Naar mijn mening (ook al heb ik hem niet gehoord) kan een mooie behuizing met drie weerstanden, twee transistors en een condensator NOOIT 245 euro waard zijn..

Ja, ik ben een beetje humeurig.

RolandT
21 december 2007, 08:13
Sorry hoor, ook al bouw je zo'n goed pedaal, zorg er dan voor dat je ze ook kan produceren.Integendeel, zeg juist dat er zoveel vraag is naar het pedaal dat je er wel 2 jaar op moet wachten en maak het zeer duur, prijs en wachttijd geven het pedaal een enorme "hype" op internet forum. Vertel er ook bij dat je dit pedaal niet maakt om geld aan te verdienen maar enkel als een hobby want dat maakt je nog sympathieker.

Hoe het pedaal klinkt is niet zo belangrijk, iedereen die zich heeft laten "vangen" zal dit niet willen bekennen en zeggen dat dit "het beste pedaal ooit is" en het verder verkopen op ebay :) :)

Einzeln
21 december 2007, 08:37
Het is inderdaad heel erg. Verschrikkelijk wat een afzetters. Hoe is het mogelijk? Dat terwijl een beetje chinees dit voor nog geen 4, 95 moet kunnen maken. Hoe durfen ze. Ik kan me er zo druk om maken. Mijn hele Kerst naar de klote.

AutoStatic
21 december 2007, 09:34
Voortbordurend op Nico z'n post, Len van Dr Tube liet me laatst een Zakk Wilde "Gibsun" zien. Nog geen €300,-! Gewoon een mahonie plank en zag er redelijk afgewerkt uit. Ok, hij had er wel zelf goeie EMG's in gezet. Maar dan nog, waarom zijn die echte Gibsons zo afgrijseloos duur?

Einzeln
21 december 2007, 09:45
Mijn sarcasme dringt misschien niet helemaal door.
Alles is duur, als je het niet wilt of kunt betalen. Ik wilde een verdieping op mijn huis laten bouwen, en leuk opknappen. 60.000€!!!! Ja aan materiaal kost het stukken minder, net als zo'n pedaal. Misschien als ik het door chinezen kan laten doen dat het goedkoper is. Maar om de mensen die hier hun brood verdienen dat nou kwalijk te nemen? Een Gibson is duur maar niet duurder dan verkoopbaar. Volgens mij is de enige manier om de prijs te drukken grote hoeveelheden produceren, in goedkope lonen landen.

JeroenSchaaf
21 december 2007, 09:48
Tjah heb zelf ook 250 betaalt voor een fulltone fulldrive.... beter duur , dan niet te koop!

AutoStatic
21 december 2007, 09:50
Mijn sarcasme dringt misschien niet helemaal door.Bij mij wel hoor en ben het ook helemaal met je eens.

AutoStatic
21 december 2007, 09:51
Tjah heb zelf ook 250 betaalt voor een fulltone fulldrive.... beter duur , dan niet te koop!Ja maar zo'n Fulldrive is al 4x zo groot ;)

Dirk_Hendrik
21 december 2007, 09:56
Waar maak je je druk oven Nielsje. (En blauwe Leds zijn zo langzamerhand even normaal als DVD's in een videotheek)

Dit, verkocht en afgerekend, is veel excessiever en een mooi voorbeeld van gekte door hypen:
http://cgi.ebay.com/Clay-Jones-OverDrive-CJOD_W0QQitemZ220165676475QQihZ012QQcategoryZ41416 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Dirk_Hendrik
21 december 2007, 09:57
Dezelfde koper:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130163347608

Dirk_Hendrik
21 december 2007, 09:58
En nog zo'n grapje:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320161666669

EuroCinema
21 december 2007, 10:10
Da's economie, he. Als de vraag het aanbod overstijgt, gaat de prijs omhoog (en kun je mensen laten wachten). Als persoon A het ervoor wil betalen en persoon B er goed aan verdient, wat heb jij daarvan voor last? Er zijn ook mensen die een fortuin neerleggen voor een zeldzame postzegel.

Einzeln
21 december 2007, 10:17
Maar laten we eens goed gaan rekenen.
Ik verdien zo'n 2050 bruto per maand. Ik besluit te gaan stoppen met mijn huidige werk. Ik ga voortaan geld verdien met mijn Nicompany. Mijn 1e pedaal heet de copilot. Mijn pensioen wil ik allemaal goed geregeld hebben. Ik ga er even vanuit dat dit met dat brut bedrag gaat lukken.( verbeter me als dat niet zo is). Hoe kom ik aan 2050 per maand? Ik besluit dat ik het zelf moet gaan verdienen want ik kan nog geen personeel betalen. Ik heb een soldeerbout dus ik begin hier in huis. Stel je voor dat ik een pedaal verkoop voor 125,- hoeveel moet ik er verkopen?

EuroCinema
21 december 2007, 10:51
Bruto voor een baas is heel anders dan bruto voor jezelf. Als je het slim aanpakt, neem je een baantje voor 1, 2 dagen per week bij een grote organisatie zodat je kan profiteren van collectieve ziektekosten, je niet hoeft te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid etc.

Dan kom je uit op 25 a 30 pedalen per maand denk ik, als je je inkoop en zendkosten verrekent en je prijs inc BTW is. Eentje per dag. Als je dan een wachtlijst van twee jaar opbouwt, weet je zeker dat je de komende twee jaar inkomsten hebt.

Over twee jaar kan natuurlijk de boutique-pedalentrend omslaan in een opleving van rackgear, maar dat zie je dan wel weer.

* disclaimer: ik ben slecht in hoofdrekenen :sssh: *

Einzeln
21 december 2007, 10:57
Bruto voor een baas is heel anders dan bruto voor jezelf. Als je het slim aanpakt, neem je een baantje voor 1, 2 dagen per week bij een grote organisatie zodat je kan profiteren van collectieve ziektekosten, je niet hoeft te verzekeren voor arbeidsongeschiktheid etc.

Dan kom je uit op 25 a 30 pedalen per maand denk ik, als je je inkoop en zendkosten verrekent en je prijs inc BTW is. Eentje per dag. Als je dan een wachtlijst van twee jaar opbouwt, weet je zeker dat je de komende twee jaar inkomsten hebt.

Over twee jaar kan natuurlijk de boutique-pedalentrend omslaan in een opleving van rackgear, maar dat zie je dan wel weer.

* disclaimer: ik ben slecht in hoofdrekenen :sssh: *

Ik verwacht zelf zo'n 40 pedalen. Ik bedacht bovendien dat onze auto aan vervanging toe is en dat we daar geen buffer voor hebben dus ik wil eigenlijk zo'n 2600 verdienen. maar hoe zit dat met dat bruto verhaal voor een baas? Ik weet eigenlijk helemaal niet wat een bedrijfsvoering kost.

Pepe
21 december 2007, 11:12
Dames!

Altijd maar weer dat zuurig gehuilebalk over iets wat u dan niet kent maar blijkbaar veel kost.. en altijd teveel natuurlijk volgens hollandse gereformeerde zuinigheid.

Krijg je degene die ook wel eens een soldeerbout vasthebben ook weer om de hoek:
"ja maar... dat kan veel GOEDKOPER!"
Heel fijn.

Alfons Hermida is een symphatieke knaap die blijkbaar een goed ding heeft gemaakt want zijn wachtlijst is 1 jaar.
Wat Alfons natuurlijk allang had moeten doen is de zendrive 2x zo duur maken en een lijntje in china op te zetten ipv van alles zelf te blijven solderen.

Krijg je toch weer kritiek natuurlijk van mensen die niet weten wat het is, wat het doet maar alleen een grijs bakje zien zonder ledje en een prijskaartje.
Hollanders; voor dat geld kan je een veel groter apparaat kopen!

Kim Wilson
21 december 2007, 11:16
Ik verwacht zelf zo'n 40 pedalen. Ik bedacht bovendien dat onze auto aan vervanging toe is en dat we daar geen buffer voor hebben dus ik wil eigenlijk zo'n 2600 verdienen. maar hoe zit dat met dat bruto verhaal voor een baas? Ik weet eigenlijk helemaal niet wat een bedrijfsvoering kost.
Je kunt wel 40 pedalen per maand bouwen, maar raak je die ook allemaal kwijt? Het gaat om je omzet, niet je bouwsnelheid.

Einzeln
21 december 2007, 11:20
Je kunt wel 40 pedalen per maand bouwen, maar raak je die ook allemaal kwijt? Het gaat om je omzet, niet je bouwsnelheid.
Precies die onzekerheid komt erbij. En je wilt natuurlijk ook nog wat R&D doen.. Die prijzen zijn verklaarbaar en billijk vanuit dat perspectief.

Pepe
21 december 2007, 11:21
schrik niet (http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=86159)

Wat doet zo'n bouwer? Kansloos de hele dag rukken?ig.

Alf Hermida werkt overdag als ingenieur. In de avonduren probeert hij de vele emails af te werken, telefoons te beantwoorden, administratie en verzendingen te regelen en daartussendoor zijn apparaten te bouwen.

Tamelijk ignorant ja, zo'n opmerking.

EuroCinema
21 december 2007, 11:21
Ik verwacht zelf zo'n 40 pedalen. Ik bedacht bovendien dat onze auto aan vervanging toe is en dat we daar geen buffer voor hebben dus ik wil eigenlijk zo'n 2600 verdienen. maar hoe zit dat met dat bruto verhaal voor een baas? Ik weet eigenlijk helemaal niet wat een bedrijfsvoering kost.

Je hebt als zelfstandige je vaste lasten (als je vanuit huis werkt ken je die), de belasting (reken even ruwweg de helft van wat je netto binnekrijgt), de BTW (17,5% doe je erop en draag je weer af), een oudedagsvoorziening (lijfrente), een ziekteverzekering en een verzekering voor arbeidsongeschiktheid (best prijzig). Die laatste drie zijn over het algemeen gunstiger geregeld via een werkgever (colectiviteit) dan als je het voor jezelf regelt. Misschien wil je ook nog een boekhoduer betalen om je belastingen te doen.

drap
21 december 2007, 11:23
Dames!

Altijd maar weer dat zuurig gehuilebalk over iets wat u dan niet kent maar blijkbaar veel kost.. en altijd teveel natuurlijk volgens hollandse gereformeerde zuinigheid.

Krijg je degene die ook wel eens een soldeerbout vasthebben ook weer om de hoek:
"ja maar... dat kan veel GOEDKOPER!"
Heel fijn.

Alfons Hermida is een symphatieke knaap die blijkbaar een goed ding heeft gemaakt want zijn wachtlijst is 1 jaar.
Wat Alfons natuurlijk allang had moeten doen is de zendrive 2x zo duur maken en een lijntje in china op te zetten ipv van alles zelf te blijven solderen.

Krijg je toch weer kritiek natuurlijk van mensen die niet weten wat het is, wat het doet maar alleen een grijs bakje zien zonder ledje en een prijskaartje.
Hollanders; voor dat geld kan je een veel groter apparaat kopen!

Weet je wat het gekke is, ik heb nog nooit een boutique pedaal gehoord die een dergelijk astronomisch bedrag waard is. Als ik eigenaren om me heen mag geloven, of bepaalde gitaarbladen, dan kom je bijna in de zevende hemel terecht bij het aanhoren van een boutique pedaal. Gelul wat mij betreft en dat heeft dus niet met de portemonnee uit te staan. Met een beetje gezond verstand zijn dit soort bedragen het niet waard, tenzij je het er persé voor over hebt natuurlijk. Ik krijg bij deze business erg sterk de indruk dat men het er maar al te graag voor over heeft, omdat het een bepaalde exclusieve status heeft verworven. Prima hoor, maar ik doe er niet aan mee. Niks Hollands aan, behalve misschien een stukje nuchterheid.

Mitch
21 december 2007, 11:32
Hype + marktwerking + lage productie aantallen + lange wachttijd + hype = hoog bedrag op ebay.

Er bestaan gewoon een aantal erg duren pedalen. Sommige onterecht omdat het puur hype is en eigenlijk een simpel aangespaste tube screamer, andere zijn duidelijk meer doordacht en meer een eigen ontwerp en zijn het misschien wel waard. Dat op eabay een aantal pedalen duurder zijn dan ze nieuw worden aangeboden (maar dan wel met een wachtlijst), sja.... da's al jaren zo.
Ik zou er bijna een slotje op zetten maar ik hou me in :sssh:

EuroCinema
21 december 2007, 11:47
Achter duurdere aankopen zitten bepaalde psychologische processen. Het gevoel jezelf te trakteren op iets geweldigs. De (schijn)zekerheid dat je nu het beste van het beste hebt. Het statusaspect: ermee kunnen patsen.
De prijs beinvloedt ook de perceptie. Mensen ervaren oprecht dat precies hetzelfde product beter klinkt/smaakt/ruikt/rijdt als ze er meer voor betaald hebben.
Somige producten verkopen zelfs aanzienlijk slechter als je de prijs verlaagt.
Mensen hebben bovendien altijd de neiging om dure aankopen voor zichzelf en anderen te verantwoorden. En dat leidt weer tot mond-tot-mondreclame. Prijs is dus niet een optelsom van de productiekosten, maar een variabel aspect in de marketingmix.

marc_o
21 december 2007, 11:51
Weet je wat het gekke is, ik heb nog nooit een boutique pedaal gehoord die een dergelijk astronomisch bedrag waard is. Als ik eigenaren om me heen mag geloven, of bepaalde gitaarbladen, dan kom je bijna in de zevende hemel terecht bij het aanhoren van een boutique pedaal. Gelul wat mij betreft en dat heeft dus niet met de portemonnee uit te staan. Met een beetje gezond verstand zijn dit soort bedragen het niet waard, tenzij je het er persé voor over hebt natuurlijk. Ik krijg bij deze business erg sterk de indruk dat men het er maar al te graag voor over heeft, omdat het een bepaalde exclusieve status heeft verworven. Prima hoor, maar ik doe er niet aan mee. Niks Hollands aan, behalve misschien een stukje nuchterheid.


Zo dacht ik ook altijd. Tot je aan het werk bent met bijvoorbeeld een Klon of een hotcake, en dan merk je......dit is echt een heel stuk beter, dam'n.....
een hotcake is thuis eigenlijk niet eens interessant, en ik vind 'm daar feitelijk tegenvallen. zet ik de versterker echter op optreedniveau en ik tweak wat, dan lijkt het ineens of de versterker een extra kanaal krijgt, wat er gewoon bijhoort en dat, mijn beste drap is vaak niet het geval bij de goedkopere pedalen...uitzonderingen daargelaten off course...en wat mooi is, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. de één geeft € 500 uit voor de overdrive van z'n dromen, terwijl de ander net dát beetje meer uitgeeft voor een laptop, flatscreen, die zonnevakantie of een spoiler voor z'n auto.....lekker belangrijk allemaal.....


zoveel geld is het nou ook weer niet, en het juiste pedaal maakt je setup zoveel beter...

Daemon
21 december 2007, 11:52
Waar maak je je druk oven Nielsje. (En blauwe Leds zijn zo langzamerhand even normaal als DVD's in een videotheek)

Dit, verkocht en afgerekend, is veel excessiever en een mooi voorbeeld van gekte door hypen:
http://cgi.ebay.com/Clay-Jones-OverDrive-CJOD_W0QQitemZ220165676475QQihZ012QQcategoryZ41416 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Dan ben je toch werkelijk zwaar getikt :o

Nielsje
21 december 2007, 11:54
Hm.. Ik merk dat ik hier en daar toch tegen de schenen aan het trappen ben, wat volledig niet de bedoeling is :).
Ik ben ten eerste helemaal geen zuinige hollander, ik geef graag geld uit aan iets wat goed is. En ik snap ook heus wel dat mensen van hun producten moeten leven. Maar ik vraag me gewoon serieus af (net als drap) wat nou echt de meerwaarde van zo'n pedaal is. Ik zie gewoon veel verschillende ts klonen die net allemaal een klein beetje anders zijn. Het standaard fuzz circuitje is ook al tig keren gemodificeerd. Ik vraag me gewoon af of die ene weerstand of condensator die er anders is, het waard is om zo'n pedaal tig euro duurder te maken (bv fulltone fuzzes). Zeg trouwens niet dat dit ook het geval is met het pedaal waar het over gaat.

Tuurlijk mag iedereen dit voor zichzelf bepalen, maar ik mag mezelf toch ook gewoon afvragen waar dit heen gaat? Zonder meteen voor zure Nederlander uitgemaakt te worden. Laten we wel wezen, het gaat over een drive, niet over een of andere super geavanceerde analoge delay van 2 seconden met tap tempo en modulatie.

marc_o
21 december 2007, 11:59
Deze discussie heeft helemaal géén zin, beste nielsje, en mij trap je zeker niet tegen de schenen hoor.

Over stierenvechten lullen is héél wat anders dan in de arena tegenover zo'n beest gaan staan.


zodra je de kans hebt, mooet je een dergelijk pedaal eens proberen op een goeie manier......dan pas kun je e.e.a. ervaren, niet zo van een prijskaartje. trouwens, je zegt wel, het is maar een drive. Ondertussen is het bij de meeste gitaristen wel het pedaal wat je het meest gebruikt....toch?

en als het maar een drive is met een paar weerstandjes en condensatoren en een printplaatje.....waarom klinkt de ene dan als stront en de ander als honing?


als het zo makkelijk was, speelden we allemaal op behringers van € 19,-.....was het maar waar.

Nielsje
21 december 2007, 12:08
Ja, je hebt ook wel gelijk.
Ik ben ook zeker met je eens dat duurdere pedalen vaak wel beter klinken. Dat komt gewoon omdat daar meer zorg is ingestoken om de juiste componenten bij elkaar te steken, klaar als een koekje.
Maar dan nog vraag ik me af of dat bedrag wat er voor gevraagd wordt, juist is.

Standaard boss drive: 50 euri
Iets betere drive: 100 euri
uitstekende drive: 150 euri

lijkt mij een redelijke verhouding. Maar blijkbaar is dat niet zo.
Ik heb het geld er wel voor over om 100 a 150 over te hebben voor een drive die goed klinkt, maar 250 euro, tja..het is een dooddoener maar dat is toch wel weer 550 guldentjes..

Kim Wilson
21 december 2007, 12:11
Nee, zo werkt dat helaas niet. Als je iets redelijks wilt hebben, is dat voor redelijk geld te koop. Wil je iets goeds, moet je iets meer betalen. Maar wil je net dat laatste stukje, moet je er ineens heeeel veel meer voor betalen. Kijk maar in de hifi-wereld. Ik heb thuis best een aardig geluid, en dat was ook aardig betaalbaar. Maar als ik zie hoeveel ik moet betalen voor een relatief kleine verbetering, daar schrik je van. En ik denk dat het voor pedalen ook zo werkt.

drap
21 december 2007, 12:30
Zo dacht ik ook altijd. Tot je aan het werk bent met bijvoorbeeld een Klon of een hotcake, en dan merk je......dit is echt een heel stuk beter, dam'n.....
een hotcake is thuis eigenlijk niet eens interessant, en ik vind 'm daar feitelijk tegenvallen. zet ik de versterker echter op optreedniveau en ik tweak wat, dan lijkt het ineens of de versterker een extra kanaal krijgt, wat er gewoon bijhoort en dat, mijn beste drap is vaak niet het geval bij de goedkopere pedalen...uitzonderingen daargelaten off course...en wat mooi is, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. de één geeft € 500 uit voor de overdrive van z'n dromen, terwijl de ander net dát beetje meer uitgeeft voor een laptop, flatscreen, die zonnevakantie of een spoiler voor z'n auto.....lekker belangrijk allemaal.....


zoveel geld is het nou ook weer niet, en het juiste pedaal maakt je setup zoveel beter...

Mja, ik ben het toch niet helemaal met je eens Marc. En begrijp me niet verkeerd hoor, ik oordeel niet over een aankoop als iemand een dergelijk pedaal echt geweldig vindt. Ik vraag me alleen bij velen af of ze het wel werkelijk doen omdat het nou zo enorm beter klinkt. Ik denk van niet, ik denk dat het woordje boutique vooral erg hip is tegenwoordig en dat men elkaar maar wat wijsmaakt. De mensen die een aankoop wel overwogen doen buiten beschouwing gelaten uiteraard.

Ik ben het ook niet met je eens dat goedkopere pedalen vaak dat missen wat dergelijke high end pedalen wel zouden hebben. Hoe zit het dan met de standaard pedalen in de business, die bij vele proffesionele gitaristen op het pedalenbord te vinden zijn? Pro Co, Boss, Ibanez, MXR, en zo kan ik wel een pagina vullen. En zo heb ik wat dure exclusieve pedalen aangehoord en ook bespeeld en ik kon het er werkelijk niet aan af horen waar het 'm nou in zit. Muzikanten zijn echt zoveel wijs te maken. Ik denk dat als je dat loslaat, dat je dan pas de echte goeie pedalen er tussenuit vist, mits enige ervaring natuurlijk. Ik ga dan weer niet beweren dat ik het kan, getuige m'n aantal pedalen dat ik er in een kort tijdsbestek al door heb gejaagd.

Mooi voorbeeld. Ik heb een half jaartje terug een Z-Vex Fuzz Factory gekocht, een boutique pedaal. Ik moest en zou nu juist dat fuzz geluid hebben en heb 'm dan ook blind besteld. Ik vind het nog steeds een goed pedaal hoor, maar ik heb 'm vervolgens vanaf dag één nauwelijks gebruikt en heb nooit de enorme meerwaarde er van af gehoord. Weet je waar ik nu weer op terug ben gevallen? Een digitech DF-7 en een good ol' Pro Co Rat. Niet bepaald boutique en al helemaal niet duur. Ik ben sindsdien wel redelijk genezen van de boutique hype.

Het afkeuren van een zogenaamde Hollandse zuinigheid, zoals Pepe deed, is in mijn opinie dan ook kul. Ik denk gewoon nuchter en heb het er niet meer voor over.

Dat pedalen verhaal heb ik trouwens ook erg vaak met versterkers en gitaren gehad. Moest allemaal top of the bill zijn, zo ook het prijskaartje. Ja, dan verwacht ik toch eigenlijk wel iets hemels, maar ik kwam vaak bedrogen uit. Het enige wat ik er nog als voordeel van in zou kunnen zien is dat je wat sneller iets goeds te pakken hebt als je er meer voor neerlegt, maar dat hoeft dus helemaal niet en dat zit voor een groot gedeelte tussen de oortjes als je het mij vraagt.

marc_o
21 december 2007, 13:27
Daarom schreef ik ook: "Uitzonderingen daargelaten"


Eén van mijn favoriete pedalen is namelijk de jeckyll & Hyde, die echt beter klinkt dan het gros van de z.g. boutiquepedalen. het hoeft van mij ook helemaal niet boutique te zijn, het moet in mijn oren goed klinken. In mijn setup heb ik bijvoorbeeld ook de Dyna drive van Boss, waar ik best tevreden over ben, het ligt dan ook met name aan de combinatie met de versterker. Over m'n rivera doet ie het goed, over m'n Koch pedaltone kan ik beter iets anders zetten.....het puzzelen blijft leuk.

Pepe
21 december 2007, 15:44
Overhypte dure onzin hou je altijd.
Wat de Hermida zendrive betreft, die is nooit gehyped door de verkoper maar dankt zijn wachtlijsten aan gitaargekken op de gearpage en autoritieve gebruikers als Robben Ford en Michael Landau.
De zendrive kost 180 dollar...als je het verschil niet hoort tussen een Boss of een Klon dan is dat inderdaad veel.
Mijn oude Chandler tubedrive was 395 gulden, een gigantisch bedrag in '87 maar verreweg mijn beste soundinvestment ever, nog elke keer verbaas ik me erover hoe goed dat ding gitaren laat klinken.

Stompboxes op prijs en functie met elkaar vergelijken slaat echt nergens op. Dat doe je toch ook niet met gitaren en amps?

EuroCinema
21 december 2007, 16:05
Ja, je hebt ook wel gelijk.
Ik ben ook zeker met je eens dat duurdere pedalen vaak wel beter klinken. Dat komt gewoon omdat daar meer zorg is ingestoken om de juiste componenten bij elkaar te steken, klaar als een koekje.
Nouhou... er zitten (soms) betere of "mojo" componenten in om twee redenen:
- Die zijn niet altijd in de aantallen verkrijgbaar die Boss of Ibanez nodig heeft
- Als Boss een cent bespaart op elk pedaal, levert dat ze best veel op. Voor KLON is dat verwaarloosbaar.
De kosten van productie tussen een Digitech Bad Monkey van 45 euro en een Boutique uberscreamerpedaal zullen elkaar echter heel weinig ontlopen. (Euro's? dubbeltjes?)



Maar dan nog vraag ik me af of dat bedrag wat er voor gevraagd wordt, juist is.

Standaard boss drive: 50 euri
Iets betere drive: 100 euri
uitstekende drive: 150 euri

lijkt mij een redelijke verhouding. Maar blijkbaar is dat niet zo.



Natuurlijk niet. Welke gek verkoopt iets voor 150 als hij er 250 voor kan krijgen? Zou jij dat zelf doen?

Dirk_Hendrik
21 december 2007, 16:14
Deze discussie heeft niets met zure of Zuunnige Nederlander te maken. Op dit moment weet ik meerdere draadjes op internationale fora die over hetzelfde onderwerp gaan.

drap
21 december 2007, 16:47
Overhypte dure onzin hou je altijd.
Wat de Hermida zendrive betreft, die is nooit gehyped door de verkoper maar dankt zijn wachtlijsten aan gitaargekken op de gearpage en autoritieve gebruikers als Robben Ford en Michael Landau.
De zendrive kost 180 dollar...als je het verschil niet hoort tussen een Boss of een Klon dan is dat inderdaad veel.
Mijn oude Chandler tubedrive was 395 gulden, een gigantisch bedrag in '87 maar verreweg mijn beste soundinvestment ever, nog elke keer verbaas ik me erover hoe goed dat ding gitaren laat klinken.

Stompboxes op prijs en functie met elkaar vergelijken slaat echt nergens op. Dat doe je toch ook niet met gitaren en amps?

Het gaat er ook niet om of de verkoper z'n meuk hyped. Dat gaat al automatisch als er ook maar een vleugje 'boutique' aan zit. Gecombineerd met een astronomisch bedrag en je hebt goud in handen. Hoe wil je zo'n pedaal ook testen, dan moet je het toch echt hebben van de gevoeligheid van gitaristen op dit vlak.

Euh... een versterker of gitaar niet testen op functie???

Pepe
21 december 2007, 23:23
Euh... een versterker of gitaar niet testen op functie???

ja, in de zuivere zin van het woord zoals -dit Boss pedaal overstuurt en die Klon ook dus waarom moet die Klon dan duurder zijn.
Je gaat een amp toch ook niet vergelijken op prijs en volume -zijn functie- alleen. Dan zijn we namelijk snel uitgepraat hier.

Ik denk dat wanneer je echt zoiets zoekt wat de zendrive is aiming for het een steal is. Ik heb een Howie en een Small fry gehad en daar mag je ze mee vergelijken lijkt me. Met de dure Howie kon ik totaal niet overweg maar dat maakt het niet per definitie een slecht overhyped pedaal.

Maar als iemand hier verder werkelijk een zendrive heeft dan hoor ik graag die mening.

Nielsje
21 december 2007, 23:37
Ik heb een Howie en een Small fry gehad en daar mag je ze mee vergelijken lijkt me.

Hm.. maar die Small Fry gaat 2e hands voor 100 euro, niet voor 250..

Pepe
21 december 2007, 23:46
Een small fry voor 100 euro? Da's mooi. gelijk doen lijkt me.
Maar zoek je de dumble sound dan is het verschil tussen een fry en de zendrive het verschil tussen net niet en convincing.

De andere serieuze competitor (http://www.customtonesinc.com/) in that ballpark heeft ook een wachtlijst van een jaar. Ik heb me uiteindelijk van de lijst af laten halen toen de prijzen duidelijk werden, rond de 450 dollar.
Dat is me net iets teveel. Niettemin krijg je daarvoor een komplete 2 kanalen dumble preamp voor plus direct recording outputs.
Gezien het bedrag dat Dumbles op moeten brengen ook een schijntje natuurlijk.

ewout
22 december 2007, 15:18
Die zendrives, tsja, ik had me ook op de wachtlijst gezet. Ik heb een maand of wat geleden een emailtje gekregen dat hij klaar is. Ik ben er verder niet op ingegaan, ik was het eerlijk gezegd alweer vergeten dat ik op de lijst stond. Ik ben er in de loop van de tijd achtergekomen, via wat pm's met een aantal mensen die het pedaal net verkocht hadden, dat het pedaal vooral veel hype is en misschien net ietsje anders dan andere overdrives, maar niets wereldschokkends. Je ziet ze ook niet voor niets zo veel te koop staan. De personen die het pedaal niets vonden zullen dat niet aangeven op de fora, om zo de verkoopwaarde hoog te houden om toch nog extra geld over te houden na al dat wachten.

Ik heb nu twee overdrives gekocht via een wachtlijst en dat zijn ook de enige twee pedalen die ik gekocht heb zonder ze eerst zelf bespeeld te hebben. (Timmy & Lovepedal Eternity) Beide zijn gaaf, maar niet per se beter dan veel overdrives die je iedere dag op marktplaats ziet staan. Ik sta ook al een anderhalf jaar op de analogman kotlist, maar ik denk dat ik ook daar vanaf zie. Afegezien van de klon ben ik nog niet een overdrive tegengekomen die echt significant beter is dan een tubescreamer of boss sd-1. De diamond drives zijn gaaf, fulldrives zijn gaaf, maar ik kan met ieder pedaal uit de voeten zonder iets te missen.

ewout
22 december 2007, 15:20
De andere serieuze competitor (http://www.customtonesinc.com/) in that ballpark heeft ook een wachtlijst van een jaar. Ik heb me uiteindelijk van de lijst af laten halen toen de prijzen duidelijk werden, rond de 450 dollar.
Dat is me net iets teveel. Niettemin krijg je daarvoor een komplete 2 kanalen dumble preamp voor plus direct recording outputs.
Gezien het bedrag dat Dumbles op moeten brengen ook een schijntje natuurlijk.

En dan lees je nog best vaak dat een zendrive net zo goed klinkt van de mensen die beide bespeeld hebben... zet mij dan ook weer aan het denken.

Mitch
22 december 2007, 15:37
Nou, mijn Small Fry heb ik niet voor 100E de deur uit gedaan hoor...

Waar het een beetje op neer komt: sommige mensen gaan blind voor een duur pedaal, andere zijn juist blind tegen een duur pedaal ;)

Waar een hoop waarheid in zit, wat marc zei: sommige pedalen hoor je bijvoorbeeld pas op optreedvolume of in bandcontect hoe goed ze zijn. Het Drama van de Metalzone bijvoorbeeld: bruut in de slaapkamer, een prul in een band. Dat heb je dus ook nogal eens andersom.
Daarnaast zit je dus met de factor: wat voor de één niks is, is voor de ander perfect. Waar 'm bijvoorbeeld met de categorie "D*mblestyle" pedalen de nuances in zitten is hoe de gevoeligheid is op aanslag. Voor houthakkers als ik heeft dat weinig meerwaarde, maar voor iemand die écht netjes kan spelen kan dat het verschil zijn tussen 'wel aardig' en perfect.
Hoe de bouwer dat heeft bereikt kan toeval zijn met een simpele rip-off, maar misschien heeft -ie inderdaad dagenlang zitten pielen en uitproberen tot -ie de juiste sound gevonde heeft.
Punt 3 blijft de ebay hype. Zoals Pepep al aangaf: de nieuwprijs (Klon, zendrive, King of Tone) kan wel eens een heel stuk lager liggen dan de prijs op ebay. Dan is een bouwer dus echt geen uitzuiger, maar wordt ongeduld (het ontwijken van een wachtlijst) duur betaald.

drap
22 december 2007, 15:48
Maar kan iemand mij nou vertellen hoe men weet wat het geweldige is aan het pedaal uit de link? Ik neem aan dat niemand 'm getest heeft? Ik kan er niks aan doen, maar dan denk ik toch heel stiekem dat muzikanten zo'n beetje het makkelijkste volk is om een dergelijk iets aan te verkopen. Geef er een exclusief tintje aan en er zijn altijd wel mensen die er ineens alles in horen, zonder het ding ook maar aangeraakt te hebben. Er is wat mij betreft niks meer speciaal aan een handgebouwd pedaal dan aan een fabriekspedaal.

Pepe
22 december 2007, 16:00
Maar kan iemand mij nou vertellen hoe men weet wat het geweldige is aan het pedaal uit de link? Ik neem aan dat niemand 'm getest heeft? Ik kan er niks aan doen, maar dan denk ik toch heel stiekem dat muzikanten zo'n beetje het makkelijkste volk is om een dergelijk iets aan te verkopen. Geef er een exclusief tintje aan en er zijn altijd wel mensen die er ineens alles in horen, zonder het ding ook maar aangeraakt te hebben. Er is wat mij betreft niks meer speciaal aan een handgebouwd pedaal dan aan een fabriekspedaal.

I totally agree met Ewout en Mitch. Wat ik zoek kan Drap volledig koud laten natuurlijk en dat is all fine and dandy.
Wat speciaal is aan de zendrive.... wel, uitgaande dat je het geluid van een dumble kan waarderen, dat doetie aardig in de zin van dynamiek, compressie, structuur, klankkleur en sustain.
Die specifieke sound is toch een kwestie van cracking the code omdat iedereen zijn componenten goobled en er geen andere manier is dan de trial & error methode.
Ik zie zo'n Boss niet zo snel een half jaar R&D in een specifiek (lees: kleine markt) produkt stoppen, de Fuchs amps zijn hetzelfde verhaal wat dat betreft.

Het zou mooi zijn als er "tell it like it is" reviews zouden zijn maar vaak moet je door de regels heenlezen. Zelf hier op dit forum zie je vaak meningen die je in een ander daglicht gaat zien als je de poster een beetje kent.

Mitch
22 december 2007, 16:10
Zet die oogkleppen 's af drap ;)
Het kan voor jou een totaal baggerding zijn, maar voor een ander het ideale gereedschap om tot een bepaalde sound te komen. Ik geef mezelf als voorbeeld: ik ben totaal niet fijnbesnaard genoeg om iets te hebben een dumble style sound. Dat wil niet zeggen dat het dure onzin is !
De sessie met vier man bij Feedback laatst (zoektoch naar een Tele voor Kim Wilson met ricktekent en G.G.) maakte voor mij weer een hoop duidelijk hoe er gerelativeerd moet worden. Mijn Jap Tele, buitengewoon prettig ding en volledig goedgekeurd door diverse kenners, had ik meegenomen als referentie materiaal. Over de amp daar (PEavey Classic, of Delta bLues geloof ik) klonk -ie echter redelijk suf, terwijl de andere Teles daar wel vrij aardig klonken. Ten minste, voornamelijk toen Kim erop speelde. Daarna pakte ik 'm weer even zelf beet en rick knalde er nog even op: ja, instant rock. Het was dus gewoon geen bluesy gitaar en geen goede keuze voor de speelstijl van Kim. Dan hebben we het dus over dezelfde gitaar waarvan Kim had gezegd dat die samen met de CMW deel was van de lekkerste sound van het Gitaarnetfestival.... het is dus allemaal maar net hoe het gebruikt wordt en of het bij je past.

Kim Wilson
22 december 2007, 16:14
Daar wil ik dan nog wel even aan toevoegen dat je soms je speelstijl moet (leren) aanpassen. Ik heb sinds de aankoop van die Tele toch anders leren spelen. En wellicht is dat bij sommige pedalen ook wel zo, dat die beter tot hun recht komen bij een bepaalde speelstijl. Soms moet je er mee leren werken.

drap
22 december 2007, 16:17
Ik denk dat ik verkeerd begrepen word. Kijk, als je zoiets weloverwogen koopt, prima. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een weloverwogen koop kan sluiten zonder ook maar een dergelijk pedaal te kennen. Daar was het me om te doen. En geloof me hoor, ik heb die 'fout' vaak zelf ook in het verleden gemaakt.

@Pepe: Er bestaat meer dan Boss. Ook fabriekspedalen kunnen van goeie kwaliteit zijn. Kwaliteit gaat of staat niet met de manier van bouwen. Ik proef een beetje uit jouw mening dat dat er bij jou niet zo goed ingaat. Verbeter me als ik het bij het verkeerde eind heb.

Mitch
22 december 2007, 16:22
Ik begrijp je heel goed, je zegt zelf dat zo lang niemand het getest heeft hier, je dan toch stiekem denkt dat het gehypete shit is. Dat is het prijstechnisch wel, een tweedehandswaarde die hoger ligt dan de nieuwwaarde gaat nergens over, maar doet niets af aan de kwaliteiten van het pedaal. Jij stelt juist dat je het dan bij voorbaat wantrouwt en dat vind ik dan eigenlijk hetzelfde als denken dat het goed is omdat het duur is.

drap
22 december 2007, 16:24
Nee, het pedaal kan heel prima echt een heel goed pedaal zijn. Dat weet ik namelijk net zo min als een koper van zo'n pedaal. En daar zit 'm nu juist de kneep wat mij betreft. En dan denk ik toch heel stiekem dat men elkaar maar wat wijsmaakt. Een fout die ik zelf ook vaak heb begaan.

toneblo
22 december 2007, 16:26
Duidelijk verhaal toch?..

Zelf zegt ie al dat ie liever een fulltone hoort dan dit ding...
Bullshit dus om meer dan onnodig veel uit te geven voor een zen-drive....
Ik dacht: 200,- meer dan mooi bedrag..

Vox bulldog over marshall met strat,( randje, stand 1 en mega, standje twee ) gelijk aan een black booster, zet ze maar eens naast elkaar en luister, exact hetzelfde...

drap
22 december 2007, 16:30
Duidelijk verhaal toch?..

Zelf zegt ie al dat ie liever een fulltone hoort dan dit ding...
Bullshit dus om meer dan onnodig veel uit te geven voor een zen-drive....
Ik dacht: 200,- meer dan mooi bedrag..

Vox bulldog over marshall met strat,( randje, stand 1 en mega, standje twee ) gelijk aan een black booster, zet ze maar eens naast elkaar en luister, exact hetzelfde...

Beter lezen. Ik doelde niet op iemand hier in het topic. Ik bedoelde het algemeen. Ik had het ook niet persé over dit pedaal, maar al de exclusieve pedalen waar vreselijk veel aan uitgegeven wordt, zonder te testen. De pedaal uit de link was alleen een mooi voorbeeld.

Pepe
22 december 2007, 16:33
Ik denk dat ik verkeerd begrepen word. Kijk, als je zoiets weloverwogen koopt, prima. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een weloverwogen koop kan sluiten zonder ook maar een dergelijk pedaal te kennen. Daar was het me om te doen. En geloof me hoor, ik heb die 'fout' vaak zelf ook in het verleden gemaakt.

@Pepe: Er bestaat meer dan Boss. Ook fabriekspedalen kunnen van goeie kwaliteit zijn. Kwaliteit gaat of staat niet met de manier van bouwen. Ik proef een beetje uit jouw mening dat dat er bij jou niet zo goed ingaat. Verbeter me als ik het bij het verkeerde eind heb.

Ach, Boss nam ik maar even omdat je het had over fabriekspedalen. Ik heb in 30 jaar gitaarspelen een hoop zooi gehad en alles heeft zijn plaats op de juiste plek. Naarmate ik ouder wordt narrows it down, je krijgt een steeds specifieker idee hoe iets moet klinken, dat geldt voor gitaren, amps en pedalen. Ik heb jarenlang plezier gehad van mijn gele OD-1 tot ik iets tegenkwam wat hetzelfde deed maar beter wat mij betreft.

Over iets kopen zonder het eerst te kunnen testen, dat klinkt raar maar in de praktijk pakt dat niet zo dramatisch uit. Meestal groei je in een gitaar of pedaal. De Howie heb ik bij van de Haar uitgebreid getest maar op mijn eigen gitaren en amps werkte het gewoon niet, je krijgt pas een goed beeld van zoiets als het een tijdje mee op pad mag. Andersom, mijn Smith strat vond ik destijds niet zo geweldig vergeleken mijn andere strats - en raar genoeg toch geruild- maar nu is het mijn number 1 strat. It just took some time om dat dipped bellsoundje te waarderen.

toneblo
22 december 2007, 16:37
Beter lezen. Ik doelde niet op iemand hier in het topic. Ik bedoelde het algemeen. Ik had het ook niet persé over dit pedaal, maar al de exclusieve pedalen waar vreselijk veel aan uitgegeven wordt, zonder te testen. De pedaal uit de link was alleen een mooi voorbeeld. ..even niet direct aan jou post gelinkt antwoord wat ik gaf, ik heb zijn advertentie even gelezen en gaf daar even een mening over...

...Nogmaals, slechts een mening, niet bedoeld om als wet te gebruiken..

drap
22 december 2007, 16:38
Ach, Boss nam ik maar even omdat je het had over fabriekspedalen. Ik heb in 30 jaar gitaarspelen een hoop zooi gehad en alles heeft zijn plaats op de juiste plek. Naarmate ik ouder wordt narrows it down, je krijgt een steeds specifieker idee hoe iets moet klinken, dat geldt voor gitaren, amps en pedalen. Ik heb jarenlang plezier gehad van mijn gele OD-1 tot ik iets tegenkwam wat hetzelfde deed maar beter wat mij betreft.

Over iets kopen zonder het eerst te kunnen testen, dat klinkt raar maar in de praktijk pakt dat niet zo dramatisch uit. Meestal groei je in een gitaar of pedaal. De Howie heb ik bij van de Haar uitgebreid getest maar op mijn eigen gitaren en amps werkte het gewoon niet, je krijgt pas een goed beeld van zoiets als het een tijdje mee op pad mag. Andersom, mijn Smith strat vond ik destijds niet zo geweldig vergeleken mijn andere strats - en raar genoeg toch geruild- maar nu is het mijn number 1 strat. It just took some time om dat dipped bellsoundje te waarderen.


Vind je het erg dat ik de vergoeilijkingen boterdun vindt? Er zit niets tastbaars aan je vergoeilijkingen wat mij betreft. Daarmee neem ik je koop niet af hoor, dat moet je helemaal zelf weten. We verschillen duidelijk van mening, maar ook dat geeft niet.

Ik begin me nu alleen af te vragen waar een Pro Co Rat z'n goeie naam vandaan heeft, of een Big Muff. Ik noem zo maar wat.

toneblo
22 december 2007, 16:40
vergoeilijkingen ....moet ik hiermee naar de gestappo?:sssh:

drap
22 december 2007, 16:46
....moet ik hiermee naar de gestappo?:sssh:

Ik zou het dan bij de gestapo proberen. Maar leg 's uit kerel, wat was er zo verkeerd aan.

Pepe
22 december 2007, 16:56
Vind je het erg dat ik de vergoeilijkingen boterdun vindt? Er zit niets tastbaars aan je vergoeilijkingen wat mij betreft. Daarmee neem ik je koop niet af hoor, dat moet je helemaal zelf weten. We verschillen duidelijk van mening, maar ook dat geeft niet.

Ik begin me nu alleen af te vragen waar een Pro Co Rat z'n goeie naam vandaan heeft, of een Big Muff. Ik noem zo maar wat.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met "vergoeilijkingen" geloof ik.
De Big Muff.. daar heb ik rond '80 een tijdje mee gespeelt.. een dun zaagband geluid waar ik niks mee kon. Paar maanden geleden in de String een ri.weer even aangesloten en gelijk dat snerpende fuzzy soundje. Die goeie (?) naam mag ie best hebben maar niet voor het geluid wat ik zoek.

Drap, jij wil gewoon een lekker overstuurd geluidje voor niet te veel geld en dat is mooi want dan is er een hoop te koop. Er zijn ook gitaristen die specifieke eisen stellen die niet zo makkelijk te vinden zijn in de fabrieksprodukten en dan kost het iets meer. Dat is toch ook okee? Tis mooi dat er zoveel verschillende smaken zijn, dat maakt de wereld kleurrijker.

drap
22 december 2007, 17:01
Nee, snap mij nou! ;) Nee, het gaat mij niet om het geld opzich. Als een pedaal goed is, is een pedaal goed, ongeacht de prijs. Maar het lijkt er een beetje op dat veel muzikanten enorme bedragen aan dingen uitgeven, alleen maar op aannames. En dat proef ik er bij jou ook een beetje uit. Ik heb sowieso geen dikke 400 euro over voor een pedaal, maar daar gaat het opzich niet om. En nogmaals, ik heb de fout gemaakt met de Fuzz Factory. Die ligt nu dus werkeloos in een hoekje, omdat ik zo dom ben geweest dat ding klakkeloos te kopen op aannames.

toneblo
22 december 2007, 17:05
Als een pedaal goed is, is een pedaal goed, ongeacht de prijs. Maar het lijkt er een beetje op dat veel muzikanten enorme bedragen aan dingen uitgeven, alleen maar op aannames. En dat proef ik er bij jou ook een beetje uit. Ik heb sowieso geen dikke 400 euro over voor een pedaal, maar daar gaat het opzich niet om. ..dit lijkt mij toch duidelijk of niet dan?
Wil je iets nieuws, ga het dan ook proberen ( @ drap, vergelijken....:sssh: )

drap
22 december 2007, 17:10
..dit lijkt mij toch duidelijk of niet dan?
Wil je iets nieuws, ga het dan ook proberen ( @ drap, vergelijken....:sssh: )

Wat is de meervoudsvorm van vergoeilijking dan volgens jou? Ik weet niet helemaal waar je het woord vergelijken nu opeens vandaan haalt?

toneblo
22 december 2007, 17:15
...even dank voor het verrijken van mijn woordenschat, ik was nog niet bekend met vergoeilijkingen...
Waar het exact voor staat ga ik nog even zoeken..excuus drap.

Pepe
22 december 2007, 17:17
Nee, snap mij nou! ;) Nee, het gaat mij niet om het geld opzich. Als een pedaal goed is, is een pedaal goed, ongeacht de prijs. Maar het lijkt er een beetje op dat veel muzikanten enorme bedragen aan dingen uitgeven, alleen maar op aannames. En dat proef ik er bij jou ook een beetje uit. Ik heb sowieso geen dikke 400 euro over voor een pedaal, maar daar gaat het opzich niet om.

Okee. Als je voor een sologeluid een pedaal gebruikt is dat een enorm belangrijk item in je geluidsketen, min of meer je signature geluid. Wat mij betreft is 250 dollar -zoveel kostte mijn Zendrive II- dan geen enorm bedrag.
Zoals ik al zei, mijn Chandler tubedriver kostte een enorm bedrag indertijd maar amps & gitaren komen en gaan, van de tubedriver heb ik nog veel plezier, het is altijd de keyelement geweest voor mijn geluid. Met terugwerkende kracht is dat gewoon de beste aankoop geweest ever. Die tubedriver heb ik ook nooit van te voren kunnen testen, als dat een vereiste is dan beperk je je mogelijkheden tot de muziekwinkel in de buurt.

Aannames zijn geen slecht ding Drap als je weet wat je zoekt. Je moet een beetje door dingen heen kunnen lezen, dat wel. De hypes en honnymoon moods kunnen scheiden. Dat is lastig, ik zou ook niet snel iets aannemen van iemand die 2 jaar speelt en laaiend is over zijn OD-1, been there, done that. Maar je kan ook iets leren van ervaren gitaristen die over hun bevindingen schrijven. Als je zelf een beetje ervaring hebt, you can figure it out.

Met al die gear is het toch echt uitproberen of het bij je past en weer verkopen als je er klaar mee bent, een beetje part of the fun. Geen man overboord, je moet veel door je handen laten gaan om erachter te komen wat bij je past.

savecracker85
22 december 2007, 19:06
hmm grappig...ik sta ook op de wachtlijst voor zo'n zendrive.. Probeer er ook al een tijdje 2dehands er een te scoren op ebay, maar heb ik geen zin om er zo'n belachelijke prijs voor te betalen. Nieuw kost hij namelijk $179 (omgerekend naar euro's nog minder).. En zoals het er nu voor staat is de wachtlijst ongeveer een half jaar ofzo.. Ach het heeft wat mij betreft geen haast en sta er nu al een paar maanden op :)

Waarom wil ik er een? Een van mijn favoriete gitaristen Robben Ford speelt (als hij niet over z'n dumble setup kan spelen) alleen over een fender Twin met daarvoor dit pedaal.. Ook heb ik wat studio opnames met deze setup.. Klinkt onwijs!

Als ik hem binnen heb en in vind het niks zet ik hem wel op ebay ;)

Helter Skelter
22 december 2007, 19:49
tja, wat drivepedalen betreft: ik heb van alles en nog wat gehad, van heel duur tot heel goedkoop en uiteindelijk is de Boss OD-3 (€89,-) de enige drive die op mijn plank is blijven liggen

Mitch
22 december 2007, 20:28
Nee, snap mij nou! ;) Nee, het gaat mij niet om het geld opzich. Als een pedaal goed is, is een pedaal goed, ongeacht de prijs. Maar het lijkt er een beetje op dat veel muzikanten enorme bedragen aan dingen uitgeven, alleen maar op aannames. En dat proef ik er bij jou ook een beetje uit. Ik heb sowieso geen dikke 400 euro over voor een pedaal, maar daar gaat het opzich niet om. En nogmaals, ik heb de fout gemaakt met de Fuzz Factory. Die ligt nu dus werkeloos in een hoekje, omdat ik zo dom ben geweest dat ding klakkeloos te kopen op aannames.
Eigenlijk is dit een beetje een non-issue. Als een pedaal niet bevalt dan verkoop je 'm weer. En in het geval van de Zendrive maak je daar nog winst mee ook :seriousf:
De Fuzz factory heb ik inderdaad ook mijn bedenkingen bij, het is nimiddels een beetje over maar dit is lange tijd echt een status symbool geweest. "Kijk mij, ik durf zo'n lastig lelijk overpriced kreng op mijn board te zetten !" Zeker op HCEF was de Z Vex verheerlijking echt om te kotsen. We heben er pas weer eens wat mee in een studio gespeeld en dat was écht leuk, maar voor een live board: ik moet er niet aan denken.

Pepes omschrijving van een muff valt me wel heel erg op. DUN ?! Dat ding is juist te vet, veel te veel laag voor gemiddeld gebruik ! Verder herken ik me wel in het 'signature' sound verhaal. Mijn Tube King bijvoorbeeld, die best een duidelijk stempel op je sound drukt, is absoluut één van mijn favorieten en is voor een hoop nummers echt een onontbeerlijk onderdeel geworden. Als ik nu met een andere amp of de kleine pedalen setup speel mis ik die echt. Het lukt ook wel anderszins, maar lang zo lekker niet.

Pepe
22 december 2007, 21:52
Mijn Tube King bijvoorbeeld, die best een duidelijk stempel op je sound drukt, is absoluut één van mijn favorieten en is voor een hoop nummers echt een onontbeerlijk onderdeel geworden. Als ik nu met een andere amp of de kleine pedalen setup speel mis ik die echt. Het lukt ook wel anderszins, maar lang zo lekker niet.

Het leuke van die Tubeking is wat mij betreft dattie zo uitgesproken is. Ik zou hem nooit live gebruiken omdat ie niet zo sterk is in de overgang tussen clean en solo maar als je een gecompresde hot chuncky leadsound zoekt die niet over de mix uit hoeft te komen omdat ie er een gat dwars doorheen schiet....

De Big Muff & ik, we zijn niet voor elkaar geboren, zoveel is duidelijk...

drap
23 december 2007, 00:19
Eigenlijk is dit een beetje een non-issue. Als een pedaal niet bevalt dan verkoop je 'm weer. En in het geval van de Zendrive maak je daar nog winst mee ook :seriousf:
De Fuzz factory heb ik inderdaad ook mijn bedenkingen bij, het is nimiddels een beetje over maar dit is lange tijd echt een status symbool geweest. "Kijk mij, ik durf zo'n lastig lelijk overpriced kreng op mijn board te zetten !" Zeker op HCEF was de Z Vex verheerlijking echt om te kotsen. We heben er pas weer eens wat mee in een studio gespeeld en dat was écht leuk, maar voor een live board: ik moet er niet aan denken.

Pepes omschrijving van een muff valt me wel heel erg op. DUN ?! Dat ding is juist te vet, veel te veel laag voor gemiddeld gebruik ! Verder herken ik me wel in het 'signature' sound verhaal. Mijn Tube King bijvoorbeeld, die best een duidelijk stempel op je sound drukt, is absoluut één van mijn favorieten en is voor een hoop nummers echt een onontbeerlijk onderdeel geworden. Als ik nu met een andere amp of de kleine pedalen setup speel mis ik die echt. Het lukt ook wel anderszins, maar lang zo lekker niet.

Het wordt natuurlijk wel een issue als het de markt gaat beheersen. Ik zie momenteel twee extremen erg vaak voorbij komen en dat is of spotgoedkoop, maar dan ook dikke bagger, of veel en veel te duur omdat het zogenaamd boutique is, wat het verder helemaal niet specialer maakt.

De Fuzz Factory vind ik nog steeds een te gek pedaal, maar ook vreselijk beperkt in z'n kunnen en weinig muzikaal en hij ruist ook nog eens als een gek. Daar ga je dan met je top of the bill onderdelen. M'n referentiekader was Muse en de Peppers en daarom heb ik 'm redelijk blind gekocht. De tone van de eerste krijg ik er absoluut niet uit en het geluid van de tweede bleek achteraf helemaal niet eens een Fuzz Factory te zijn. Nou hoef ik ook geen replica's van de twee artiesten, maar wat ik in m'n hoofd had lukt er gewoon niet mee. Tja, dan moet je je conclusies trekken en ik moet ook eerlijk zijn dat de Rat van mij gewoon beter klinkt. Ik heb zo ook nog wat andere boutique pedalen bespeeld/gehoord. Ik ben wel redelijk boutique genezen om eerlijk te zijn. Het boutique of exclusieve is absoluut geen garantie voor een goed pedaal. Luisteren doe je wat mij betreft nog altijd met je oortjes en niet door aannames, ingegeven door het almachtige internet. Daar ben ik echt helemaal klaar mee. En in tegensteliing tot wat jij en Pepe beweren lukt het me nu juist beter om het kaf van het koren te kunnen scheiden. En of dat nou dat ene pedaal is mt de grootste stront intern, of nu juist het beste van het beste, het zal me worst zijn.

Dat Pepe de Big Muff dun vindt klinken verbaast me ook. Je moet absoluut van het geluid van de Muff houden, maar het is moddervet. Ik weet zo niet 1, 2, 3 een fuzz met een logger geluid eigenlijk.

marc_o
23 december 2007, 22:58
Hehehe, wat is het hier toch altijd weer lachen.

Als je je gelijk niet krijgt, dan ga je gewoon héél veel schrijven en je standpunten herhalen als ware het feiten.

Het ene pedaal is teringduur en het andere spotgoedkoop. maakt dit ze per definitie beter of slechter? Nee, natuurlijk niet, want het zijn ingredienten in je muziekketen en dat is hetzelfde als over eten praten.....de één lust spruiten, de ander niet, en dan is er geen standpunt wat jou ineens spruiten doet lusten.

Ik heb al eerder gezegd dat ik zowel een boss als een hotcake gebruik en ze voldoen beide, zolang je de sweetspots maar kunt vinden.

Ben je tevreden met je Boss (of eender welke andere goedkopere fabriekspedaal), dan is dat top, ben je het niet, dan zoek je verder. Kost het veel geld, nou, jammer dan. Je geeft zo 1000 voor een gitaar uit, maar een pedaal 'mag" maar ..... kosten, en dat is raar om zo te denken, omdat een echt goed pedaal gewoon dusdanig bepalend voor je geluid kan zijn dat je je niet kunt voorstellen dat je dat nou nooit eerder hebt gedaan.

kijk voor het gemak eens naar de Klon Centaur van Robert (Les Paul R8 ). Hij gebruikt 'm niet als overdrive, maar als dikke cleanboost. Je zou kunnen denken dat het zonde is om 'm niet als overdrive in te zetten, maar aan de andere kant maakt hij zo z'n geluid levendiger en beter ontvankelijk voor andere pedalen. Was het pedaal dan duur? Nee, was het veel geld? Ja, best wel.......


affijn, eindeloze discussie, die geen discussie hoort te zijn.















Buiten dat heb ik ook bijna altijd gelijk

drap
23 december 2007, 23:08
Je zegt eigenlijk hetzelfde als ik anders Marc. Alleen met dat verschil dat ik geen €400,- voor een pedaal over heb, waar ik maar van moet aannemen dat ie goed is en dat was ook een beetje m'n punt. En ik veroordeel verder niemand die het wel doen.

Die was vrij kort, onieda :)

LordRiffenstein
23 december 2007, 23:14
:rockon: :rockon:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290191235253

$279 nieuw :seriousf:

marc_o
23 december 2007, 23:14
Als je je standpunt maar even kunt aankaarten, he Drap?





Ik hou toch wel van je hoor...:cheerup:

drap
23 december 2007, 23:17
Als je je standpunt maar even kunt aankaarten he jongen?





Ik hou toch wel van je hoor...:cheerup:

Joah, daar is dit topic voor bedoeld he :satisfie: Ik zie ook voortdurend mensen in de verdediging schieten waar ik niks van begrijp.

En de liefde is geheel wederzijds, je weet toch! :jam:

Mitch
24 december 2007, 12:39
Nee, maar waar marc (weer....grmbl) gelijk in heeft en wat ook wel eens een beetje jammer is aan dit forum: het blijft meestal bij het herhalen van zetten. Een standpunt wordt daar niet duidelijker van, eerder vervelend. En een bijstellen van een mening zit er meestal ook niet in, helaas.
Misschien tijd voor een luchtiger onderwerp, "Het lelijkste pedaal" of zo :D

ewout
24 december 2007, 15:58
:rockon: :rockon:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290191235253

$279 nieuw :seriousf:

Ik heb er precies zoeen. Ik ga de mijne maar op de duitse ebay zetten ofzo en dan zelf een nieuwe bestellen... makkelijk verdient?!? Daar snap ik nou niets van...