PDA

View Full Version : herfretten oude les paul custom



Orpheo
20 december 2007, 23:36
Aan alle heren en dames alhier die een oude les paul hebben.

Bij wie zouden JULLIE je oude les paul laten herfretten? Ik heb hier een gitaar die waanzinnig klinkt, maar bijna onbespeelbaar is vanwege de lage frets. ze zitten tussen rond de .75mm in hoogte. Echt te laag dus. Ik weet dat de Gier heel goed werk levert, maar refrets? hij is ook de goedkoopste, maar dat zegt niks natuurlijk. Jak zwiers vraagt een prinsen-losgeld voor al zijn werk, maar of hij daarmee ook 'goed' is weet ik niet. Patrick Koopman ken ik alleen van naam. Maar naar wie zouden jullie gaan, en hoeveel mag zoiets kosten? Fretbinding mag er trouwens af. De snaar blijft er bij bepaalde trucjes achter hangen....

Nashville6120
21 december 2007, 08:44
Ik zou dat ongetwijfeld laten doen door Peter de Smet uit Schoondijke (Zeeland).

Marc Oblivian
21 december 2007, 09:24
Piet Visser in Egmond aan Zee?

bert k
21 december 2007, 09:38
Gezien je woonplaats zou ik zeker aan De Gier denken. Prima vakman, een fretjob is geen probleem voor hem. Hij doet ook dat speciale fretsysteem met die kronkel bij de G snaar, al is dat nou niet echt een optie voor een LP. Maar hij is goed met frets.

Otje
21 december 2007, 09:41
Ik heb goede ervaringen met Robberts in Hilversum, maar dat was jaren terug met een Telecaster (dus geen binding). De gitaren die Robberts zelf bouwt vind ik onberispelijk qua fretwerk.

Een gitaar wegbrengen voor zo'n ingreep vind ik altijd rete-moeilijk. Hoe goed iemand ook is, iedereen maakt wel eens fouten. Ik zit altijd met kromme tenen totdat ik 'm weer veilig terug heb.

bass blom
21 december 2007, 09:45
in den haag zitten toch ook nog een paar oude helden als peer dellen enzo?
ik doe voorlopig nog maar even alsof het niet nodig is bij de mijne :chicken:

barno
21 december 2007, 10:04
binding deraf bij ouwe gibson? spijtig. Is het niet mogelijk die iets te laten afronden zodat er niet meer achter blijft haken.
is het trouwens mogleijk binding zomaar weg tehalen? wat komt er dan in de plaats?

Eko
21 december 2007, 10:12
Een eindje uit de buurt, maar ach. Heins in Sneek. Hij heeft de oude Les Paul van Jan Akkerman totaal gerestaureerd. Absolute vakman. Op zijn site was heel lang te zien hoe hij de LP heeft gerestaureerd. Hij had hem totaal uit elkaar gehaald.
Mailen kan altijd.

Godfather
21 december 2007, 10:21
Een eindje uit de buurt, maar ach. Heins in Sneek. Hij heeft de oude Les Paul van Jan Akkerman totaal gerestaureerd. Absolute vakman. Op zijn site was heel lang te zien hoe hij de LP heeft gerestaureerd. Hij had hem totaal uit elkaar gehaald

Toch niet die oude Les Paul Custom (Black Beauty) van Akkerman? Als dat zo is, dan kan Heins toch wondertjes verrichten, gezien Akkerman zijn Les Paul Custom eerder nog als totaal onbespeelbaar verklaarde gezien het zware leven dat de gitaar achter zijn rug had.

bass blom
21 december 2007, 10:30
binding deraf bij ouwe gibson? spijtig. Is het niet mogelijk die iets te laten afronden zodat er niet meer achter blijft haken.
is het trouwens mogleijk binding zomaar weg tehalen? wat komt er dan in de plaats?

het gaat dan alleen om de stukje die tegen de frets aanzitten.. :D

Orpheo
21 december 2007, 10:36
het gaat dan alleen om de stukje die tegen de frets aanzitten.. :D

ja, dat dus. de hele binding gaat mij te ver :chicken:

ik hoor heel tegenstrijdige verhalen over Heins. bij de een gaat 't heel goed bij hem, bij de ander sloopt ie een gitaar. De Gier is heel constant, en ik heb wel eens een de Gier bespeeld, en dat was uitzonderlijk goed... Ik ben er nog niet uit. Ik til 't lekker over de jaarwisseling. maar ervaringen met fretjobs mogen natuurlijk hier altijd gepost worden.

duckman
21 december 2007, 10:52
Mijn gitaren worden altijd gedaan door een bouwer in Vianen.Goeie gast en heeft veel ervaring.Heeft vroeger een shop in Limburg gehad, maar is recentelijk voor zich zelf begonnen in Vianen.
Heeft nog geen site en zijn 06 nummer zet ik liever neit hier neer, maar kan het wel PM'en.
Heel veel ervaring met Gibsons...

Harry
21 december 2007, 11:29
.............................................ik doe voorlopig nog maar even alsof het niet nodig is bij de mijne :chicken:


voor mij geldt hetzelfde. Als het mijn belangrijkste gitaar was moest ie er aan geloven. Nu doe ik het er nog even mee......

bass blom
21 december 2007, 11:36
voor mij geldt hetzelfde. Als het mijn belangrijkste gitaar was moest ie er aan geloven. Nu doe ik het er nog even mee......

het is mijn belangrijkste gitaar, maar mijn spelen is nog niet belangrijk genoeg :D

SteveM
21 december 2007, 11:37
Ik ga met Eko mee: Heins in Sneek. Hij heeft mijn LP Custom geherfret (of is het hergefret?), iig nieuwe frets op gezet en heeft daar een uitstekende job mee gedaan.

bass blom
21 december 2007, 11:38
Ik ga met Eko mee: Heins in Sneek. Hij heeft mijn LP Custom geherfret (of is het hergefret?), iig nieuwe frets op gezet en heeft daar een uitstekende job mee gedaan.

vette close up foto's plakken? :D

Kim Wilson
21 december 2007, 11:43
Ik ga met Eko mee: Heins in Sneek. Hij heeft mijn LP Custom geherfret (of is het hergefret?), iig nieuwe frets op gezet en heeft daar een uitstekende job mee gedaan.
Den Haag -> Sneek is 180 kilometer. Er zal toch wel een goeie gitaarbouwer zijn die iets meer in de buurt zit?

Orpheo
21 december 2007, 12:08
Ik geloof ook dat Marcus van Engelen een hoop werk doet voor Jan Akkerman, dus ik ga hem even bellen en navraag doen. Een andere optie is jak zwiers, maar das ook een klere-eind rijden.

edit: ik heb zwier gebeld, en bij hem kost 't 150. Bij de Gier 195. omdat ik dunlop 6100 frets wil, dus de superjumbo's, hoeft de toets gelukkig niet gevlakt te worden. Zwier kan ook de headstock versterken, omdat die nogal wiebelig is...

almarvk
21 december 2007, 12:20
Als je zelf goede ervaringen hebt met de Gier kan je toch ook hem bellen/langs gaan om gewoon er ff wat over te babbelen. Ik durf te wedden dat alle namen hier genoemd je gitaar goed kunnen herfretten, maar dan kan persoonlijk contact en het bekijken van z'n werk doorslaggevend zijn.

Dichtbij huis zoeken is IMHO altijd fijner dan 180 km te rijden voor zoiets. Wat nu als je het toch iets ander wilt of het is niet naar je smaak? Weer zo'n pokke eind rijden?

Orpheo
21 december 2007, 12:22
Als je zelf goede ervaringen hebt met de Gier kan je toch ook hem bellen/langs gaan om gewoon er ff wat over te babbelen. Ik durf te wedden dat alle namen hier genoemd je gitaar goed kunnen herfretten, maar dan kan persoonlijk contact en het bekijken van z'n werk doorslaggevend zijn.

Dichtbij huis zoeken is IMHO altijd fijner dan 180 km te rijden voor zoiets. Wat nu als je het toch iets ander wilt of het is niet naar je smaak? Weer zo'n pokke eind rijden?

tja, zit wat in. De gier is 45 minuutjes met de auto, zwier is bijna 2 uur. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van gitaristen van werk van beide heren.

Agent_Smith
21 december 2007, 12:24
Die stukje binding op de freteinden zou ik persoonlijk toch echt trachten te sparen...

Orpheo
21 december 2007, 12:27
Die stukje binding op de freteinden zou ik persoonlijk toch echt trachten te sparen...

verkoopwaarde, ik weet het. Maar ik vind ze verschrikkelijk irritant. Ik speel (of beter: probeer te spelen :D ) snelle loopjes, en vaak ook op de E-snaar. Als ik dan heel snell pull-offs doe, blijft de snaar vaak hangen in die richel tussen de fret en de binding. Ik erger me daar dood aan. daarnaast; de binding is mee gevlakt door de vorige eigenaar, en als ik er nu mijn favo fretsize opzet, 6100 dunlop (superjumbo), dan is de fret veel te groot voor die binding, en past 't alsnog niet. dus: weg ermee, denk ik zo.

Ik ga eerst de gouden doen. gaat dat goed (minst mee te verliezen denk ik stiekem), dan gaat de zwarte eraan, en geef ik mijn ervaringen door aan 't forum.

Daemon
21 december 2007, 12:28
Ik zou ook eens kijken naar patrick koopman (http://www.pkguitars.nl/)
Ook echt een absolute vakman!!

heavy-metal-thunder
21 december 2007, 12:56
Hier heb ik al veel goeds over gehoord.

http://www.guitargear.be/repairsfretwork

Is weliswaar in België, maar ik meen dat Kees een Nederlander is, dit vervaagt de grenzen misschien wat :-)

Tin
21 december 2007, 13:29
Peer dellen in Den Haag lijkt mij een goede optie.

Of vox humana.

bert k
21 december 2007, 13:52
Neem ook ff contact op met forummers Mitch en InternEd, die hebben allebei een Gier gitaar. (De patsers... het zijn echt heel fraaie instrumenten.:))

pietvanbuiten
21 december 2007, 13:56
mijn les paul custom heb ik jaren geleden laten herfretten bij Gijs de Wit
in Heerenveen.
prima job gedaan, ben er heel content mee.......
ps nooit door je binding heen laten fretten,daar krijg je spijt van,
ik heb wel eens een dergelijk herfrette les paul in handen gehad,
wat lelijk......echt niet doen!

Jimwoud
21 december 2007, 17:41
Over dat blijven hangen van je snaar, kun je op dat punt je fret niet wat platter slaan(op een rustige manier) zodat je snaar er niet meer tussen kan, of opvullen met iets.

Orpheo
21 december 2007, 17:51
mijn les paul custom heb ik jaren geleden laten herfretten bij Gijs de Wit
in Heerenveen.
prima job gedaan, ben er heel content mee.......
ps nooit door je binding heen laten fretten,daar krijg je spijt van,
ik heb wel eens een dergelijk herfrette les paul in handen gehad,
wat lelijk......echt niet doen!

niet door de binding heen, maar gewoon, er over heen.

http://www.warmoth.com/guitar/images/necks/neck_with_binding4.jpg

dat dus. er over heen, zoals je bij vele andere merken ziet, en ook bij (mijn) warmoth(s). speelt imo lekkerder.

Orpheo
21 december 2007, 17:52
Over dat blijven hangen van je snaar, kun je op dat punt je fret niet wat platter slaan(op een rustige manier) zodat je snaar er niet meer tussen kan, of opvullen met iets.
opvullen... wellicht, maar dan blijf je problemen houden. de fret platter slaan gaat niet, omdat daar bij die 'breuk' de fret gewoon ophoud....

rickert
21 december 2007, 18:13
Ik denk dat ik morgen naar De Gier rijd, dan heb ik tijd, maar ben ik wel in ieder geval 2 weken de gitaar kwijt, da's dan weer minder :chicken: .

Orpheo
21 december 2007, 18:35
Ik denk dat ik morgen naar De Gier rijd, dan heb ik tijd, maar ben ik wel in ieder geval 2 weken de gitaar kwijt, da's dan weer minder :chicken: .

welke gitaar? :)

rickert
21 december 2007, 18:46
De telecaster ga ik de zadels van laten polijsten of vervangen, ligt eraan wat zij ervan vinden, ik breek veel snaren. En gelijk helemaal laten afstellen, januari/februari waarschijnlijk nieuwe demo opnemen dus moet ze zo zuiver als een glas Spa zijn.

Michael AE
21 december 2007, 18:52
Vergeet ook Hans Pluut niet. Erg goed, maar niet goedkoop. Piet Visser heb ik zelf hele goede ervaringen mee. Uitstekend (no pun intended) fretwerk tegen een goede prijs.

niekb
21 december 2007, 20:07
Het laten fretten met behoud van de binding bij de fretjes is erg lastig. Ik denk dat er weinig gitaartechs zijn die dat aandurven en tot een goed resultaat komen.

De kosten zullen ook enorm hoog zijn.

Orpheo
21 december 2007, 20:32
Het laten fretten met behoud van de binding bij de fretjes is erg lastig. Ik denk dat er weinig gitaartechs zijn die dat aandurven en tot een goed resultaat komen.

De kosten zullen ook enorm hoog zijn.

binding langs de frets is geen probleem, maar ONDER de frets wel. Dan moet de 'baard' van de fret bijgeslepen worden, en dat is een rotklus. maar als 't tussen de binding gaat, knippen ze de fret zo af, dat ie precies er tussen valt. de maten komen dan van de ouwe frets af.

niekb
21 december 2007, 20:54
bedoel je op deze manier?

http://www.guitargear.be/images/photos/herfretten_gibson_met_binding_1.jpg

DIt lijkt me bijna niet te behouden.

bert k
21 december 2007, 21:00
Dit is een hele moeilijke. Maar die foto die Orpheo postte, zo doet De Gier het. Ik heb hem ooit eens een half uur staan uithoren over hoe het moest, en hij heeft het me toen precies zo uitgelegd. Is idd wel lastig.

Orpheo
21 december 2007, 21:15
Dit is een hele moeilijke. Maar die foto die Orpheo postte, zo doet De Gier het. Ik heb hem ooit eens een half uur staan uithoren over hoe het moest, en hij heeft het me toen precies zo uitgelegd. Is idd wel lastig.

en wat denk je, is 't werk van de gier zo goed, dat ik hem mijn LP kan toevertrouwen?

bert k
21 december 2007, 21:17
Ja, moeiteloos, ogen dicht, geen twijfel.

Misery Signals
21 december 2007, 21:58
Hier heb ik al veel goeds over gehoord.

http://www.guitargear.be/repairsfretwork

Is weliswaar in België, maar ik meen dat Kees een Nederlander is, dit vervaagt de grenzen misschien wat :-)

Daar doe ik ook altijd mijn gitaren binnen voor eender welk fret-, lak- en elektronicawerk aan gitaren.
Absoluut top.

Tristan
21 december 2007, 23:49
bedoel je op deze manier?

http://www.guitargear.be/images/photos/herfretten_gibson_met_binding_1.jpg

DIt lijkt me bijna niet te behouden.

Dat zou ik het liefste ook weggewerkt willen hebben bij mijn Gibson, die stomme plastic opstaande randjes, heel irritant...

bert k
21 december 2007, 23:50
Da's onzin, als je dat plastic weghaalt kot daar toch echt een stukje fret voor in de plaats.

Orpheo
21 december 2007, 23:53
Da's onzin, als je dat plastic weghaalt kot daar toch echt een stukje fret voor in de plaats.

hoezo? ik snap je niet. Als je die fretbinding weg haalt, komt daar een fret voor in de plaats, en daar blijft je snaar niet in hangen. Vind ik niet raar hoor. Of bedoel je wat anders?

bert k
22 december 2007, 00:05
Tristan zegt dat hij die opstaande randjes irritant vind. Dus ik zeg dat een binding zonder opstaande ranjes op die plek een stukje schuin afgeschuurde fret heeft zitten van precies dezelfde vorm. Dus dat maakt niks uit.

Ik vind het trouwens wel een hele fraaie binding.

Tristan
22 december 2007, 00:34
Is dat zo, wordt bij een toets met een binding de fret altijd schuin weggeschuurd?
Ik vind met name de vorm van de frets op een Gibson ook verschrikkelijk, megavierkant, daar kan je echt niks mee...
Dat is denk ik ook een beetje een gevolg van het gebruik van een binding langs de toets met van die opstaande randjes, om daarin te passen moeten de frets wel vierkant zijn...

Orpheo
22 december 2007, 00:45
Is dat zo, wordt bij een toets met een binding de fret altijd schuin weggeschuurd?
Ik vind met name de vorm van de frets op een Gibson ook verschrikkelijk, megavierkant, daar kan je echt niks mee...
Dat is denk ik ook een beetje een gevolg van het gebruik van een binding langs de toets met van die opstaande randjes, om daarin te passen moeten de frets wel vierkant zijn...

zo werkt t niet. de frets worden gewoon rottig gekroond. dit na commentaar dat gibson het altijd te rond deed. wat er gebeurd met die binding: ze plakken het langs het fretboard, en snijden dan weg langs de frets, dus als de frets rond zijn, is die lipover ook rond.

De fret word natuurlijk afgeschuind, kijk maar naar je eigen strat. daar is de fret toch ook niet vierkant? hij is wat afgeschuind, en rond. En dat heb je bij gibsons met bound fretboard niet.d ie hebben gebonden frets.

Agent_Smith
22 december 2007, 10:32
Ik vind met name de vorm van de frets op een Gibson ook verschrikkelijk, megavierkant, daar kan je echt niks mee...
Dat is denk ik ook een beetje een gevolg van het gebruik van een binding langs de toets met van die opstaande randjes, om daarin te passen moeten de frets wel vierkant zijn...

Mee eens. Fretwerk is denk ik heel persoonlijk. De frets die tegenwoordig op gibsons gebruikt worden vind ik compleet waardeloos. Veel, en veel te hoog en idd erg hoekig. De jaren 70 frets vind ik echt geweldig, hoewel de meeste mensen niet overweg schijnen te kunnen met die lage frets.
Ik kan me niet voorstellen hoe je last hebt van de bindingstukjes op de uiteinden van de frets. Ik vind het gewoon een heel fraai gezicht en heb er nog nooit hinder van ondervonden. En wat Bert zegt: of er nou binding zit of fret: mij om het even.

bass blom
22 december 2007, 11:37
ik had me ook al eens verdiept in het binding behouden verhaal.
werd door vriend hans elmers aangeraden naar rikkers te gaan.
voor orph niet zo boeiend, groningen..


Herfretten, vlakken ronden en afstellen, incl. onderhoudsbeurt
€ 195,-
...meerprijs (bas-)gitaar met binding
€ 25,-

http://www.rikkersgitaarbouw.nl/reparaties.php

Orpheo
22 december 2007, 11:46
Mee eens. Fretwerk is denk ik heel persoonlijk. De frets die tegenwoordig op gibsons gebruikt worden vind ik compleet waardeloos. Veel, en veel te hoog en idd erg hoekig. De jaren 70 frets vind ik echt geweldig, hoewel de meeste mensen niet overweg schijnen te kunnen met die lage frets.
Ik kan me niet voorstellen hoe je last hebt van de bindingstukjes op de uiteinden van de frets. Ik vind het gewoon een heel fraai gezicht en heb er nog nooit hinder van ondervonden. En wat Bert zegt: of er nou binding zit of fret: mij om het even.

grappig, ik vind die torenhoge frets juist fijn. mijn warmoths hebben allemaal 6100 (superjumbo) of 6105 (jumbo) frets. vind ik heerlijk. speel ik ook preciezer mee.

rickert
22 december 2007, 16:56
De Gier is een erg prettige zaak. Kom er net vandaan, superaardige gasten en ik heb al het elektrische werk wat er staat uitgebreid getest:p. Vooral de strat die er hangt is erg lekker.
Zodra de onderhoudsbeurt gepleegd is zal ik laten weten hoe dat is!

Tristan
22 december 2007, 18:13
grappig, ik vind die torenhoge frets juist fijn. mijn warmoths hebben allemaal 6100 (superjumbo) of 6105 (jumbo) frets. vind ik heerlijk. speel ik ook preciezer mee.

Hoog vind ik ook niet zo kut, maar vierkant wel, dat vind ik echt helemaal niks, die 6105 frets vind ik trouwens ook niks...
Eigenlijk zijn de beste frets die ik tot nu toe ben tegengekomen gewoon de frets die Fender op de standaard Amerikaanse modellen gebruikt, die vind ik helemaal super, geen idee wat dat voor frets zijn trouwens...

gvink
23 december 2007, 16:32
De Gier is een erg prettige zaak. Kom er net vandaan, superaardige gasten en ik heb al het elektrische werk wat er staat uitgebreid getest. Vooral de strat die er hangt is erg lekker.
Zodra de onderhoudsbeurt gepleegd is zal ik laten weten hoe dat is!

En in de aanbieding!!
:D
Meer zal ik niet zeggen..

Behalve dat de puntjes van je binding inderdaad niet te behouden zijn, tenzij je een nieuwe binding zou plaatsen, maar goed, dat is weer meer werk..
Wij doen het inderdaad zo (zonder nieuwe binding te plaatsen):

http://www.warmoth.com/guitar/images/necks/neck_with_binding4.jpg

Het nadeel van zo'n opstaand randje is dat na verloop van tijd, door slijtage, je snaren ertussen 'kunnen' blijven haken.. Dat ben je dus kwijt en 't ziet er nog steeds erg netjes uit...

Overigens, Gibson frets zijn altijd inderdaad vrij hoog (en hoekig vanwege slechte afwerking) dus misschien is het wel mogelijk om de frets alleen te vlakken? En goed te ronden en polijsten uiteraard.. Scheelt toch weer een paar centen..!
En je behoudt de opstaande puntjes van je binding.. dat waar je snaren achter haken kan eventueel opgevuld worden.. Maar goed, dan zou je met de gitaar even langs moeten komen.. ;)

Oh, je doet er wijs aan om dat voor januari te doen (ik weet niet of ik jou aan de lijn had zaterdag) vanwege de prijzen.. (die gaan namelijk dan een beetje omhoog :sssh: )

Wat betreft de maten van nieuwe frets, alles is te meten en aan te passen of te kopieren..

bass blom
23 december 2007, 16:36
Oh, je doet er wijs aan om dat voor januari te doen (ik weet niet of ik jou aan de lijn had zaterdag) vanwege de prijzen.. (die gaan namelijk dan een beetje omhoog :sssh: )

vanwege de btw? :D

gvink
23 december 2007, 16:46
nieuw jaar, goede voornemens.. :cheerup:

bass blom
23 december 2007, 17:15
nieuw jaar, goede voornemens.. :cheerup:

hmm, die btw maakt iets van nu 119 euro dan 120..
meer dus? en dat zijn goeie voornemens? :sneaky:

Little Jay
23 december 2007, 20:56
Je zit in Den Haag? Peer Dellen is hier een aantal maal genoemd, maar ook Richard Heeres zou ik de gitaar zo toevertrouwen. Eerste klas vakman, bouwt prachtige gitaren en is ook een hele aardige gozer. Kijk maar eens op z'n website.

Voordeel boven Peer Dellen is dat Richard niet zo'n lange wachttijd heeft, alhoewel hij nu tot 18 januari op vakantie is.

Succes.

jaystanton
24 december 2007, 09:42
Misschien een beetje ver uit de buurt, maar Kristof Braeckman in Antwerpen is een uitstekende hersteller.