PDA

View Full Version : Mijn mixdown; tips gevraagd



Thoom42
20 december 2007, 22:31
Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met cool edit 2.1 wat dingen op te nemen.
Wanneer ik mijn sporen allemaal op goed volume heb, alles voor mij klopt, maak ik mijn mixdown. Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar hoe laat ik in het masterproces mijn mixdown zo goed mogelijk, helder, lekker rock n roll klinken. Moet ik dan in de FFTfilter gaan zitten om een goed klinkende mixdown te maken of moet ik het ergens anders zoeken? Ik weet het, een lastige vraag die per persoon verschilt, maar ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en hoe jullie je track afmixen!

B108
20 december 2007, 22:52
Hey Thoom,
Probeer dit eens:

http://www.conversationsnetwork.org/levelator

Het is een klein programmatje. Als het niet meteen je probleem oplost, kan het je bij latere opnames altijd handig van pas komen.Ik bewerk hiermee elke track van mijn opname appart (het programma geeft van de track die je erin sleept een output, die zet ik dan in cool edit), en achteraf nog eens mijn mixdown-WAV. Het klink gewoon altijd beter zo bij mij.

Groeten

Han S
20 december 2007, 23:13
Je hebt in 2.1 toch automatisering met de mix?

bass blom
20 december 2007, 23:22
moet het niet eigenlijk al lekker rock & roll klinken als je opneemt?
dus voordat je je mixdown gaat maken?

Thoom42
20 december 2007, 23:54
Ja, dat is het probleem. Het klinkt al rock n roll voor de mixdown. Wanneer ik ga de mixdown heb gemaakt en er mee ga klooien wordt hij zo gecomprimeerd en klinkt ie niet meer rauw ofzo..

amon
21 december 2007, 00:04
Sorry maar ik snap hem niet helemaal.

Je hebt een mix gemaakt, alles klinkt lekker en staat goed. Nu heb je dat ge-mixdown-ed en nu klinkt dit stereotrackje anders dan hoe het klinkt in multitrack?

Misschien proberen - geen idee of dat kan - om het converteren na de mixdown te doen. In Protools wordt er gevraagd wanneer je dit wilt, tijdens of na het bouncen. Misschien dat je pc of weet ik veel wat het allemaal niet meer trekt aangezien je misschien ook al veel CPU vraagt voor de plug ins...? Ik noem maar wat, weet namelijk niet precies wat je bedoelt.

Thoom42
21 december 2007, 00:08
Nee, in de multitrack is hij goed, en als ik hem mixdown klinkt hij hetzelfde. Met cool edit kun je hem dan als 'één geheel' laten klinken door hem bijv. narrow & wide te masteren. Wanneer ik dit doe, klinkt ie zo gecomprimeerd! Ik kan ook gewoon de mixdown maken en hem zo laten als ik hem in de multitrack had, maar weet niet of dat goed is.

bass blom
21 december 2007, 00:42
laat eens wat horen dan :D

een stukje van je mixdown op goeie mp3 :hippie:

Thoom42
21 december 2007, 00:47
Ik zit nu niet achter de PC met de goede mixdowns, ik probeer morgen wat te posten.

bert k
21 december 2007, 09:40
Lijkt me simpel. Als je mix goed klinkt moet je er niks meer aan doen. Dingen als compressie of narrow/wide moet je alleen gebruiken als je een probleem hoort wat je wilt oplossen.

STW
21 december 2007, 12:50
precies890

Thoom42
21 december 2007, 15:19
Ok. Ja, wat ik altijd heb geleerd is dat je je mixdown moet masteren om een nog betere balans te krijgen. Maar wat ik al zei, hij is goed zoals hij is. bedankt voor jullie reacties! Ik post snel een sample!

Han S
21 december 2007, 15:25
Ok. Ja, wat ik altijd heb geleerd is dat je je mixdown moet masteren om een nog betere balans te krijgen. Maar wat ik al zei, hij is goed zoals hij is. bedankt voor jullie reacties! Ik post snel een sample!

Met mastering kun je niets meer aan de balans veranderen, je kunt bepaalde frequenties versterken of verzwakken om de zang iets meer naar voren te halen, maar dan verander je het totaalgeluid, dus ook van de gitaren en keyboards.

Mastering is de volgorde van de nummers bepalen, de begin en einden goed schoon maken en eventueel fade in, fade out of een crossfade maken, stukes weghalen met een foutje of een spetter en daarvoor in de plaats een zelfde stukje plakken als dat ergens verderop in het nummer zit, de tijd tussen de nummers bepalen en het totaalgeluid optimaliseren.

En meestal maak je het totaalgeluid harder om de CD ongeveer net zo hard te krijgen als andere CD's en het is hierop waar veel mensen het niet goed voor elkaar krijgen, wel hard maar niet meer goed klinkend.