PDA

View Full Version : Les Paul Pickup Vervangen



Bart_Blueprint
20 december 2007, 22:09
Hallo Peepz!

Allereerst weet ik niet zeker of ik dit in het juiste (sub)Topic plaats. Als dit niet zo is, mijn welgemeende excuses en gelieve dit door een mod te verplaatsen.

Ik heb van Dirkdewaard (heb ze vandaag binnen gekregen Dirk, bedankt!) een set Gibson Burstbuckers gekocht. Ik heb zelf een epiphone les paul en wilde hierin die Burstbuckers gaan zetten.

Maar nu zit ik met het volgende 'probleem': De (standaard) elementen zijn in het binnenwerk met 2 draadjes aan de pots gesoldeerd. Maar de Burstbuckers hebben slechts 1 draad en ik weet niet hoe ik dit nu moet solderen!

Zoals je op de foto kunt zien is bij 1 een draad op de (achterkant van de) pot zelf vastgesoldeerd en bij 2 gaat er nog een draadje naar de daarvoor bestemde aansluiting op de pot.

Foto:
http://home.tiscali.nl/bartbroenink/overig/gitaar_pickup_draad%20(Large)_bew.JPG

Ik heb ook de zoekfunctie al gebruikt, maar niet kunnen vinden wat ik zocht. Ik hoop hierbij op jullie hulp! Alvast bedankt!

Orpheo
20 december 2007, 22:14
de burstbuckers hebben een draad. Het buitenste deel, de metalen mantel, gaat naar aarde. Het middelste deel is hot, dat gaat naar het pootje van je pot. gewoon even goed kijken dus.

Bart_Blueprint
20 december 2007, 22:18
Dus als ik het goed begrijp soldeer ik ze zo:

De mantel soldeer ik op de pot zelf vast en het draadje binnenin leid ik naar de daarvoor bestemde aansluiting (zeg maar op de foto richting 2) en soldeer ik daar vast ?

Bedankt voor je snelle antwoord!

Orpheo
20 december 2007, 22:23
jep. kijk maar naar 'single braided wire' bij de diverse bedradingsschema's. eitje.

Thoom42
20 december 2007, 22:24
Klopt als een bus!

Orpheo
20 december 2007, 22:29
eindelijk een foto gevonden die weergeeft hoe 't werkt:

http://www.dinosguitars.com/immagini/pearlyhovland.jpg

links dus ;)

Bart_Blueprint
20 december 2007, 22:38
Vriendelijk bedankt allemaal! Ik weet nu hoe ik het moet doen!

Mod, mag dus slotje op :D!

Dirkdewaard
22 december 2007, 23:10
Vriendelijk bedankt allemaal! Ik weet nu hoe ik het moet doen!

Mod, mag dus slotje op :D!

Eerst willen we allemaal weten of het is gelukt en hoe ze klinken!

Bart_Blueprint
23 december 2007, 18:27
Oke oke oke ;) Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Ik heb momenteel mijn gitaar nog niet in elkaar zitten. Elementen zitten er al wel in, maar moet nog 2 draadjes solderen. Heb de afgelopen dagen geen tijd gehad door mijn werk, maar morgen komt t waarschijnlijk wel af.

Ik heb verder geen opname apparatuur hier staan, maar zal met een repetitie met de band wel ff wat laten opnemen! Meer info volgt dus ;)

Bart_Blueprint
27 december 2007, 19:03
Nou geweldig...

Ik heb alles geprobeerd te solderen zoals het hoort, maar ik kreeg de mantel maar niet vastgesoldeerd op de pot, vermoed dat m'n soldeerbout niet heet genoeg wordt.

Zegt mijn pa: hier laat mij maar even prutsen. Ik was d'r al niet heel blij mee, maar hij is toch vrij handig met dingen, dus heb het hem toch maar toevertrouwd. Wat heeft hij gedaan:
Hij heeft aan de mantel een koperdraad gesoldeerd en die koperdraad vastgesoldeerd aan de pot. Zou opzich prima moeten werken!

Nouja, alles zat vast, ik de elementen vastgeschroefd op de body, snaren erop, gestemd en gitaar uiteindelijk in de versterker geprikt. Wat bleek: Er komt maar heel zacht geluid uit mijn versterker. Elementen geven wel geluid, maar dit geluid is dus extreem zacht.
Nou was mijn vraag: Komt dit door de provesorische manier van solderen van mijn pa? zijn de elementen toch niet helemaal goed? of moet ik misschien de gehele pot vervangen? Ik heb wel eens wat gelezen over verschillen in Ohm's enzo. De pots die er nu in zitten zijn volgens mij 500Ohm (als dat kan...)

Help?

nevyn292
27 december 2007, 19:31
dan zullen ze 500K(ohm) zijn. (dat is 500.000 ohm)

kan zijn dat je elementen te laag staan? volume van de elementen heeft veelal te maken met de hoogte. kan ook aan de koperdraad liggen, maar dat moet je neit aan mij vragen.

en de ene output van de pick up is de andere niet, desondanks van normaal geluid naar vrijwel niks lijkt me een beetje sterk voor een elementen wissel

Orpheo
27 december 2007, 20:24
dat van die mantel. ik geef je daar mijn trucje voor:

Zet je bout tegen de mantel en en druk 'm op de pot, met je andere hand druk je soldeer ertussen. Dan pak je een tangetje, druk je de mantel tegen de pot aan, en zet je je bout tussen de rand van de mantel en de back van de pot. Je laat 't even zo zitten, en drukt STEVIG, en dan vloeit het soldeer er mooi tussen, en klaar.

Het is effe pielen, maar het kan redelijk goed gaan op die manier, het is gewoon een kunstje. Dat van het draadje aan de mantel solderen: leuk idee, maar ik vind het niks. Ik wil zo min mogelijk 'zooi' in het signaal, dus zo min mogelijk draadjes. Ondanks dat het aarde is, maken al die draadjes wel wat uit. Hoe minder draadjes, hoe minder brom en ruis en gezeur van aardlek enzo.

Bart_Blueprint
28 december 2007, 12:05
Ik wist dat de hoogte van de pickups ook wel uit zou kunnen maken. Ik had ze eerst zo staan, dat ze het zelfde stonden als de stand met de originele humbuckers. Resultaat -> erg zacht geluid. Toen heb ik ze omhoog gezet, steeds beetje bij beetje en opnieuw geprobeerd, maar zonder denderend resultaat.

Vandaag besloten mijn gitaar toch maar even weg te laten brengen naar The American Guitar Store, aangezien ik volgende week zaterdag een optreden van een uur heb en ik deze gitaar wel nodig heb dan! Dan wil ik zeker zijn dat mijn gitaar in orde is. Als hij klaar is zal ik de reparateur (Bram is dat voor de bekenden met die zaak) eens vragen waar het probleem nou echt in zat.

Aan de telefoon maakte hij mij duidelijk dat het misschien wel iets met de wax van de elementen of de wax van de pot te maken zou kunnen hebben. Maar ik houd jullie op de hoogte!

Bart_Blueprint
4 januari 2008, 11:35
Nou, weer een update'je:

De techneut bij de gitaarzaak heeft zelfs de hele electronica opnieuw aangelegd, en kwam tot het volgende resultaat: Neck element werkt prima, maar: Brugelement doet compleet niks! Is dat even balen... De electronica binnenin het element heeft gebreken, ontstaan door een (nog) niet bekende oorzaak.

Er moet nu dus een compleet nieuw element in. In overleg met de gitaarzaak en persoonlijke eisen van het geluid zijn we overeengekomen dat er nu een Seymour/Duncan Alnico II Pro Zebra in de brugpositie komt. Het verschil in prijs met een nieuwe Gibson bucker is €40,- het verschil in geluid niet erg noemenswaardig volgens de zaak. Er zullen altijd wel verschillen zijn, omdat ze niet exact het zelfde zijn, maar ze zijn wel prima geschikt voor "mijn" geluid.
Daar komt bij dat de SD op voorraad is en een Gibson BB besteld zou moeten worden.

Het gaat niet erg zoals ik gehoopt had, maar goed, dat kun je van te voren ook niet weten!

omni
4 januari 2008, 13:23
niks gezegd ;)

Bart_Blueprint
4 januari 2008, 15:30
niks gezegd ;)

Hoe bedoelt u? ;)

Blend
4 januari 2008, 15:35
Vriendelijk bedankt allemaal! Ik weet nu hoe ik het moet doen!

Mod, mag dus slotje op :D!

slotjes gaan er nooit op, behalve als het onderwerp teveel reacties binnen 1 uur krijgt, én als de moderators kritiek krijgen, dan gaat er ook nog wel es een slotje op.

Bart_Blueprint
4 januari 2008, 17:05
Oké, maar dat ie open bleef was ik inmiddels wel achter hoor ;) Toch bedankt voor het vermelden ervan! :D